Audi A3 - WSTĘP
Audi A3 to auto segmentu C zaliczane do klasy niższej średniej z górnej półki. Pojazd w momencie pojawienia się na rynku był pierwszym kompaktem cechującym się walorami gamy premium. Dobrze wykonany i wykończony szlachetniejszymi materiałami niemiecki wóz, dzięki zapoczątkowaniu mody na luksusowe nieduże auta, stał się wzorem dla innych producentów. A-trójka będąca jednym z najbardziej prestiżowych samochodów w swojej klasie, przez 16 lat od momentu debiutu doczekała się trzech generacji i paru odmian nadwoziowych. Samochód może pochwalić się wielkim sukcesem rynkowym - mimo iż od początku jest kierowany do osób z zasobniejszym portfelem, to znalazł na siebie niemal trzy miliony nabywców.
>>> Audi A3 Sportback 1.8 TFSI S tronic - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<
Pierwszą generację A3 zaprezentowano w 1996 roku. Płytą podłogową, silnikami i rozwiązaniami technicznymi Audi jest mocno spokrewnione z VW Golfem. Początkowo kompakt był oferowany wyłącznie z nadwoziem 3-drzwiowym. W 1999 r. pojawił się 5-drzwiowy hatchback. W roku 2000 przeprowadzono lifting nadwozia. Sportową odmianą był model S3 z napędem na cztery koła quattro i silnikiem 1.8 Turbo generującym 224 KM. W roku 2003 rynek przywitał II generację A-trójki, która podobnie jak poprzedniczka najpierw była dostępna w wersji 3-drzwiowej. Dopiero w 2004 r. do salonów wjechała pięciodrzwiówka, która otrzymała nową nazwę Sportback. W roku 2006 odbyła się prezentacja topowego S3 z silnikiem 2.0 TFSI o mocy 265 KM i napędem quattro. W 2008 r. firma przeprowadziła facelifting oraz dodatkowo poszerzyła gamę o modele S3 Sportback, a także A3 Cabrio wyposażone w tradycyjny miękki dach.
>>> Audi A3 Sportback 1.8 TFSI S tronic - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<
Zaprezentowana na Salonie Samochodowym Genewa 2012 trzecia generacja A3, jesienią trafiła do polskich salonów sprzedaży. Po dziewięciu latach oczekiwań, następca w stosunku do "dwójki" zachował niemal identyczne rozmiary nadwozia, a sama stylistyka zmieniła się raczej nieznacznie. Znajoma sylwetka skrywa jednak pod blachami całkiem nową lekką platformę modułową MQB, z której korzysta obecnie większość nowych produktów grupy Volkswagena. W ofercie obok "trzydrzwiówki" jest jeszcze 5-drzwiowy Sportback oraz sportowa odmiana S3 o mocy 300 koni mechanicznych. Na motoryzacyjnych targach Genewa 2013 pokazano odmianę A3 e-tron będące hybrydą z wtyczką ładującą i wersję A3 g-tron zasilaną gazem CNG, a niebawem pokaże się kabriolet z miękkim dachem. Totalną nowością jest A3 Limusine o nadwoziu typu sedan, którego jeszcze dotąd w gamie A3 nie było. Najbliższymi rywalami prestiżowego kompaktu są: Mercedes Klasy A, BMW 1, Alfa Romeo Giulietta, Volvo V40, Citroen DS4, czy Lexus CT 200h.
Audi A3 Sportback - STYLISTYKA
W przypadku nowego Sportback'a, próżno szukać drastycznych zmian wizerunku, bo "Audik" w pierwszym kontakcie wygląda jak stary dobry znajomy. Projektanci rysując nadwozie nie wprowadził rzucających się w oczy udziwnień. Dla niektórych może to być wadą, ale kompakt zaprojektowany według panującego w Audi ściśle określonego kodu stylistycznego, mimo tego wciąż cechuje się elegancją i sportowym zacięciem. Jak to bywa w przypadku kolejnych generacji, nowa A-trójka wyładniała - jej oblicze przedstawia ofensywny charakter, typowy dla marki z Ingolstadt. Dynamika widoczna jest nawet wtedy, gdy wóz stoi spokojnie na parkingu.
Przód to kolejne wydanie dobrze znanej formy opartej na potężnym sześciokątnym wlocie powietrza (poprzedni był czterokątny) przedzielonym kratownicą i miejscem pod tablicę rejestracyjną. Atrapę chłodnicy dodatkowo seryjnie okraszono chromowaną obwolutą wraz z lśniącą aplikacją czterech zachodzących na siebie pierścieni. Charakterystyczne reflektory przednie tradycyjnie już układają się w kształt klina - seryjnie są halogenowe ze światłami do jazdy dziennej, a w opcji mogą być wyposażone w soczewki i LED-owe wstęgi. Testowany przez SuperAuto24.pl model posiadał właśnie taki układ z ksenonami i wysokociśnieniowymi spryskiwaczami (cena takiego zestawu 4 630 zł, sam układ zmywania reflektorów to cena 1 220 zł). Wzdłużne lampki przeciwmgielne zamocowane dyskretnie po bokach dolnej części zderzaka nie są elementem seryjnego wyposażenia (standard w AMBITION, a w ATTRACTION i AMBIENTE dopłata 800 zł ). Bardzo wyraźne zarysy wyżłobione na masce schodzą łukiem do grilla.
>>> Audi A3 Sportback 1.8 TFSI S tronic - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie <<<
Z profilu rysuje się bardzo znajoma zachowawcza stylistyka. Bryła jest zwarta i wygląda zgrabnie nawet z parą dodatkowych drzwi przedziału pasażerskiego, z wąskim przeszklonym słupkiem C. Nadwozie w porównaniu z wcześniejszą generacją wygląda jakby zrzuciło parę kilogramów i stało się smuklejsze. Lampy całkiem inaczej zachodzą na boki, lusterka zamocowano na ramionach wtopionych w korpus drzwi, a linia nadwozia stała się bardziej uporządkowana. Przez całą długość sylwetki tak samo jak w poprzedniku przebiega jedna, ale za to bardzo mocno uwydatniona kreska "tornado", optycznie odcinająca kabinę pasażerską od reszty. Żeby nie było nudno to w dolnej części karoserii pojawiło się zgrabne wcięcie na drzwiach, zamiast szerokiej listwy ochronnej. Całość rzeźby uzupełniają niezbyt mocno nadmuchane błotniki, które bez problemu potrafią skryć nawet 18-calowe obręcze kół. Blisko zakończenia dachu umieszczono na szczycie nowoczesną antenkę przypominającą kształt płetwy rekina, kojarzącą się z samochodami marki BMW.
>>> Audi A3 Sportback 1.8 TFSI S tronic - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<
Nowa geometria tylnych zespolonych świateł sprawia, że nie sposób pomylić Audi z żadną inna marką. Lampy częściowo przechodzące na klapę bagażnika nie są już tak duże jak w poprzedniku. Zostały przycięte trochę pod skosem, i na życzenie wnętrze kloszy może mieć nowoczesne świetlne LED-owe pasy (komplet z zestawem ksenonowym). Pokrywa bagażnika została mocno przetłoczona w jednej linii z lampami. Na środku widnieje znak firmowy czterech chromowanych pierścieni. Delikatnie uformowany zderzak z wpasowaną w dolnej części czarną listwą, prezentuje się jak w wersji 3-drzwiowej. Dobrze widoczna podwójna końcówka rury wydechowej świadczy o sportowym zacięciu. Plastycznym przedłużeniem linii dachu jest niewielki spoilerek górujący nad szybą. Sylwetkę może w ciekawy sposób akcentować delikatny reling dachowy, oferowany jako opcja za cenę 1 250 zł.
Audi A3 Sportback - WZORY OBRĘCZY
W ofercie modelu Sportback znajduje się kilka wzorów obręczy do wyboru. Rozmiary kół rozpoczynają się od 16-calowych stalówek z kołpakami, które są wyposażeniem podstawowej wersji AMBITION. Kolejne warianty posiadają już felgi aluminiowe. W ofercie znajdują się wzory w rozmiarach 16-, 17-, a nawet 18-cali. Dopłaty za poszczególne komplety kół są znacznie zróżnicowane, ponieważ każdy wariant wyposażenia obowiązuje inny cennik. Kwoty rozpoczynają się od 2 160 zł za obręcze 16".
Audi A3 Sportback - KOLORY NADWOZIA
Auto oferowane jest w jednym z 12 kolorów nadwozia. Bazowe barwy bezpłatne to biały Amalfi, czerwony Brillant i czarny Brillant. Pozostałe lakiery metalizowane lub perłowe wymagają od klientów dopłaty 3 110 zł. Zderzaki w kolorze nadwozia oraz lusterka boczne ze zintegrowanymi kierunkowskazami w tej samej barwie, to standard w każdej wersji wyposażeniowej. Lakierowane klamki zewnętrzne oraz spoiler klapy bagażnika to również seria. Chromowane wykończenie grilla otrzymujemy już od wersji bazowej, ale chromowana listwa dekoracyjna wokół okien to koszt 780 zł lub element "pakietu optycznego". Dodatkowe przyciemnienie fabryczne szyb wyceniono na 1 910 zł.
Audi A3 Sportback - WYMIARY
Budowa nowego Sportback'a opiera się na nowej platformie modułowej MQB, z której korzysta obecnie większość nowych produktów grupy Volkswagena. Auto w stosunku do "trzydrzwiówki" różni się wymiarami. Sportback jest dłuższy przez powiększony rozstaw osi o całe 58 mm, który wynosi 2636 mm. Rozstaw kół także zwiększono o 35 mm. Długość wozu to 4310 mm, szerokość mierzy 1780 mm, a wysokość 1425 mm.
Spora różnica w stosunku do poprzednika to odchudzenie Sportback'a o prawie 90 kg. Redukcję masy udało się osiągnąć głównie dzięki jeszcze szerszemu wykorzystaniu aluminium, z którego wykonane są m.in. maska i błotniki. Podstawowy model z silnikiem 1.4 TFSI waży 1280 kg, odmiana 1.8 TFSI (taka jak w teście SuperAuto24.pl) waży 1325 kg, a najcięższy model z silnikiem 2.0 TDI quattro posiada masę 1465 kg. Pojemność bagażnika z 370 litrów nieznacznie wzrosła do 380 l.
CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 2
W drugim odcinku znajdzie się test układu napędowego. Testowane Audi zostało wyposażone w wysokoprężny silnik 1.8 TFSI o mocy 180 KM wsparty dwusprzęgłową skrzynią automatyczną S tronic. Jak pracuje ta jednostka? Jakie inne motory i skrzynie biegów mogą jeszcze znaleźć się w aucie? Czy katalogowe spalanie podawane przez producenta przekłada się na jazdę w rzeczywistości? O tym w 2. odcinku dziennika testu nowego A3 Sportback na SuperAuto24.