Audi RS Q3 Sporback posiada absolutnie wszystkie cechy, jakie powinno mieć współczesne auto podążające za modą. Jest to model RS więc najbardziej sportowy, a jak wiadomo sport jest w cenie. Wszystko, co sportowe jest fajne, jest cool. Na dodatek RS Q3 Sportback jest crossoverem w stylu coupe. Czy aktualnie jest coś bardziej modnego? SUV-y i crossovery są na topie od kilku lat. Ich bardziej sportowo narysowane odmiany to wyższa półka stylu. Półka, do której dosięgnie niewielu. Audi podąża za modą i tym modelem daje wyraźny znak, że przynajmniej w teorii jest w stanie wyznaczać trendy. Wrócę jednak do silnika. Bo to on w tym samochodzie jest najciekawszy.
Pięć cylindrów w rzędzie
W przypadku podobnych aut sportowych, zarówno Mercedes jak i BMW wpychają pod maski swoich topowym wersji co najwyżej 2-litrowe, 4-cylindrowe silniki. Nowy Mercedes-AMG GLA45 ma pod maską mocne, ponad 400-konne mechaniczne serce. 2-litrowe i czterocylindrowe. BMW X2 M35i także ma silnik o takiej samej liczbie tłoków jednak o mniejszej o około 100 KM mocy. Gdyby Audi patrzyło w stronę konkurencji mogłoby wpakować pod maską opisywanego modelu również 2-litrową jednostkę. Tym bardziej, że taki właśnie silnik o mocy przekraczającej 300 KM jest gotowy i trafił do nowego Golfa R. Jednak Audi nie chce być jak inni. Za napęd RS Q3 Sportback odpowiada 2.5-litrowa jednostka R5 oczywiście wspomagana turbosprężarką! Jesteście zaskoczeni?
Porównaliśmy: To nie są auta dla Kowalskiego. Audi RS7 Sportback 4.0 TFSI V8 vs. Mercedes-AMG GT 4-Door Coupe 63 S 4MATIC+
Jednostka napędowa, o której mowa nie jest nowa. To ten sam silnik, który napędzał poprzednie wcielenie Audi RS3. Motor o pojemności 2.5 litra generuje równe 400 KM mocy maksymalnej oraz 480 Nm momentu obrotowego. Napęd? Oczywiście stały quattro sprzężony z automatyczną 7-biegową skrzynią S-Tronic. Tak przyprawione RS Q3 Sportback katapultuje się do pierwszych 100 km/h w 4,5 sekundy oraz może gnać z maksymalną prędkością 250 km/h. Chyba, że dokupicie specjalny pakiet. Wtedy ogranicznik prędkości maksymalnej zostanie przesunięty na 280 km/h!
Jak za dawnych lat
Oprócz niedzisiejszej konstrukcji (w bardzo pozytywnym tego słowa znaczeniu) silnik pracujący pod maską opisywanego samochodu ma równie niedzisiejszy charakter. Nowe małe turbodoładowane silniki w sposób bardzo linowy rozwijają swoją moc. Jednostki 2.0 TSI żwawo reagują na dodanie gazu już od około 2000 obr./min. W przypadku silnika Audi do 3500 obr./min. niewiele się dzieje. Po przekroczeniu tej wartości silnik dostaje dużą dawkę wigoru, a kierowca solidnego kopa w plecy. Przypomina to trochę stare jednostki napędowe, które miały olbrzymią turbodziurę. Na początku nie dzieje się nic, a potem turbo wkracza do akcji z brutalną siłą i następuje trzęsienie ziemi. Tutaj jest bardzo podobnie. Długo nic, a potem jazda na całego!
QUIZ. Ile wiesz o autach Audi? Sprawdź swoją wiedzę o pierścieniach
Taka charakterystyka pracy jednostki dostępna jest niezależnie od wybranego trybu jazdy. Zarówno w najbardziej neutralnym ustawieniu "Auto" jak i w najbardziej ostrym "RS Mode” 2.5-litrowy silnik na niskich i średnio-niskich obrotach jest leniwy. Różnice w ustawieniu poszczególnych trybów tkwią jednak gdzie indziej.
Dwie twarze
Czy Audi RS Q3 Sportback nadaje się do codziennej, spokojnej jazdy? Tak! W trybie Auto lub Efficiency samochód zachowuje się jak większość crossoverów. Adaptacyjne zawieszenie jest względnie komfortowe. Względnie ponieważ testowane auto miało potężne 21-calowe felgi. Gdyby profil opony był nieco większy komfort zapewne także byłby lepszy. Układ kierowniczy działa lekko, a każde dotknięcie pedału gazu nie wiąże się z nagłym skokiem w przód. Ot, typowy crossover. Jeśli jednak chcemy maksymalnie wykorzystać potencjał auta należy wybrać jeden z dwóch trybów RS Mode. Co ciekawe każdy z nich można, a nawet trzeba indywidualnie skonfigurować. W efekcie tryb RS1 możemy skonfigurować wbrew nazwie, na najbardziej komfortowych ustawieniach, a tryb RS2 na pełny ogień! Wybierając tę drugą opcje w niemieckiego, sportowego crossovera wstępuje demon!
Przeczytaj także: Kompaktowy hit Audi kiedyś i dziś. PORÓWNANIE Audi A3 Sportback 8Y 35 TFSI & Audi A3 8L 1.8 Turbo - OPINIA
Adaptacyjne zawieszenie zauważalnie się utwardza. Skrzynia biegów zdecydowanie częściej utrzymuje silnik na wysokich obrotach i nie boi się szybkich i nagłych redukcji o kilka przełożeń. Nieco ”cięższy” staje się także układ kierowniczy, a układ wydechowy wydaje z siebie bardziej wyraźne dźwięki. Chociaż wybór ”wyrazistej pracy wydechu” sprawi, że niektóre tony będą podbijane przez głośniki systemu audio. Szkoda, tym bardziej, że 5-cylidnrowy motor potrafi ryknąć i warknąć, co udowodnił w przypadku poprzedniego Audi RS3. Niestety współczesne normy głośności wymusiły przygaszenie zapędów dźwiękowych jednostki. Jest nieźle, ale nie tak, jak mogło by być. Spalanie? 10 l/100 km przy bardzo spokojnej jeździe i 15-17 l/100 km przy „niespokojnej”.
Typowy crossover?
Oprócz swojej buntowniczej natury RS Q3 Sportback posiada także wszystkie zarówno pozytywne jak i negatywne cechy tego typu konstrukcji. Dzięki podwyższonemu nadwoziu do auta wygodniej się wsiada. Widoczność z miejsca kierowcy jest bardzo dobra. Chciałbym także napisać, że większy prześwit pozwala na bardziej bezstresową jazdę po nierównościach oraz równie bezstresowe podjazdy pod krawężniki. Jednak w przypadku 21-calowych aluminiowych felg dwie wyżej wymienione czynności tylko przysporzą wam stresu.
Sprawdź: TEST, OPINIA - Audi Q3 S line 45 TFSI quattro S tronic: naszpikowane drogimi dodatkami
Ilość miejsca na przednich fotelach także jest przyzwoita. Same fotele idealnie łączą wygodę i komfort ze sportowymi właściwościami w utrzymywaniu ciała podczas jazdy w zakrętach. Tak różowo nie jest już z tyłu. Sylwetka z opadającą linią dachu skutecznie ogranicza przestrzeń nad głową. Nie imponuje również bagażnik, który ma co prawda 530 litrów pojemności, ale ma także wysoki próg załadunku oraz jest stosunkowo płaski.
Z delikatną nutką sportu
Kilka zdań warto poświęcić wnętrzu, które przesadnie nie emanuje sportem. O mocniej wyprofilowanych fotelach już wspomniałem. Sportowo prezentuje się także pokryta Alcantarą kierownica z logo RS. Reszta, jest dokładnie taka sama jak w standardowej odmianie tego auta. System multimedialny jest nowoczesny i bardzo przejrzysty. Jedynie ekran mógłby być bardziej czuły na dotyk. Wirtualne zegary są równie czytelne, a w trybie RS zmieniają diametralnie swój wygląd. Jest także klasyczny panel klimatyzacji z fizycznymi pokrętłami i przyciskami. W tym modelu, Audi nie zdecydowało się na przeniesienie obsługi klimatyzacji na dodatkowy ekran dotykowy tak jak w większych modelach.
Testowaliśmy: Diesle mają się świetnie, a ten jest prawdziwym mocarzem! Audi SQ7 4.0 TDI V8 435 KM - TEST, OPINIA, WIDEO
Jakość wykonania? Bardzo dobra. Jest lepiej niż w najnowszym A3, ale nie tak dobrze jak w A6. Materiały wykończeniowe to raczej półka modelu A4. Wspomnę jeszcze o tym, co od razu rzuca się w oczy w przypadku testowanego egzemplarza. Czarne, duże felgi oraz jaskrawy zielony kolor Kyalami jakim pokryto nadwozie tworzą dość ekstrawagancką całość. Auto zwraca na siebie uwagę niczym wielki kolorowy neon postawiony na środku Krupówek. Nie ukrywa swojej mocy i ostro prowokuje. Wystarczy jednak wybrać czarny lub szary kolor lakieru, nie szaleć z doborem aż tak dużych felg, aby RS Q3 Sportback przemieszczało się po ulicach niczym szara myszka. Bardzo szybka szara myszka!
Cena i podsumowanie
Ceny Audi RS Q3 Sportback zaczynają się od 278 300 zł. To o 8000 zł więcej od tradycyjnej odmiany RS Q3. Jedyny godny rywal Audi czyli Mercedes-AMG GLA 45 kosztuje nieco mniej - 272 700 zł. Oferuje 387 KM mocy oraz sprint do pierwszych 100 km/h w 4,4 sekundy, czyli o 0,1 sekundy szybciej od RS Q3 Sportback. Mercedes ma w ofercie jeszcze mocniejszą wersję z literką S w nazwie. Takie 421-konne GLA setkę osiąga jeszcze szybciej, w 4,3 sekundy. Koszt takiej wersji to nieco ponad 290 000 zł. Jak widać w tej klasie tanio nie jest. Na dodatek, wybierając wiele opcji dodatkowych cena początkowa pozostanie tylko wspomnieniem. Przykłady? Właśnie na taki patrzycie! Prezentowany egzemplarz skonfigurowano na ponad 420 000 zł! Czyste szaleństwo!
Sprawdziliśmy: Audi Q3 Sportback to nie tylko lans. Jest stosunkowo praktyczne, ale bardzo drogie - TEST, OPINIA
Audi RS Q3 Sportback to wyjątkowe auto. Pisząc te słowa nie mam na myśli nieszablonowego wyglądu, wyśmienitych osiągów czy bardzo dobrej jakości wykonania. Wyjątkowość tego modelu tworzy silnik. 2.5-litrowy motor ma niepowtarzalny charakter, równie charakterne brzmienie oraz nieco oldchoolową charakterystykę rozwijania mocy. Na dodatek nie spotkacie go pod maską innego modelu (nie licząc standardowej odmiany RS Q3). To właśnie te cechy sprawiają, że warto zainteresować się opisywanym modelem. I to pomimo wysokiej ceny oraz niezbyt imponujących praktycznych walorów!
Audi RS Q3 Sportback - dane techniczne
SILNIK | R5, 20V |
Paliwo | benzyna |
Pojemność | 2480 cm3 |
Moc maksymalna | 400 KM przy 5850 obr./min. |
Maks mom. obrotowy | 480 Nm przy 1950-5850 obr./min. |
Prędkość maksymalna | 280 km/h |
Przyspieszenie 0-100km/h | 4,5 s |
Skrzynia biegów | automatyczna, 7-biegowa (S-Tronic) |
Napęd | 4x4 (quattro) |
Zbiornik paliwa | 60 l |
Katalogowe średnie zużycie paliwa | 9,9 l |
poziom emisji CO2 | 202 g/km |
Długość | 4507 mm |
Szerokość | 1851 mm |
Wysokość | 1557 mm |
Rozstaw osi | 2680 mm |
Masa własna | 1123 kg |
Masa maksymalna dopuszczalna | 1775 kg |
Pojemność bagażnika | 530 l |
Hamulce przód/ tył | ceramiczne/tarczowe wentylowane |
Zawieszenie przód | Kolumna typu MacPhersona |
Zawieszenie tył | wielowahaczowe |
Opony przód i tył (w testowym modelu) |
255/35/R21 |