Chevrolet Aveo 5d - SILNIKI
Polska oferta Chevroleta posiada sporą gamę jednostek napędowych do wyboru - wszystkie w czterocylindrowym, 16-zaworowym układzie rozrządu DOHC. Silniki benzynowe posiadają wielopunktowy wtrysk paliwa. Rozpoczynają się od pojemności 1.2 litra i występują w wersjach o mocy 70 KM i 115 Nm lub 86 KM i 115 Nm. Większa pojemność 1.4 generuje już zwiększoną moc 100 KM i 130 Nm. Najmocniejsza jednostka to motor 1.6 litra rozwijający 115 KM i 155 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Dostępny jest również silnik wysokoprężny charakteryzujący się wtryskiem paliwa typu Common-Rail o pojemności 1.3 litra. Zastosowano w nim dwa warianty mocowe - 75 KM i 190 Nm oraz 95 KM i 210 Nm.
>>> Chevrolet Aveo hatchback 1.4 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary wersji 5d <<<
Aveo to pierwszy miejski samochód Chevroleta, który może być wyposażony w sześciostopniową, automatyczną skrzynię biegów, dostępną w połączeniu z silnikami 1.4 i 1.6. Standardowo montowana natomiast jest 5-stopniowa przekładnia. Aveo z silnikiem 1.4 oraz obydwoma wariantami Diesla 1.3, posiada zintegrowaną technologię Start/Stop, sprzyjającą oszczędzaniu paliwa w mieście. System zatrzymuje pracę jednostki przy każdym zatrzymaniu pojazdu, i sprawnie ją uaktywnia w momencie zamiary ruszenia ponownie z miejsca. W trakcie testu układ ten ani raz nie wzbudził negatywnych zastrzeżeń.
Chevrolet Aveo 5d 1.4 100 KM - TEST
Pora sprawdzić, jak sprawuje się niewielka pojemnościowo benzynówka. Po pobudzeniu do życia silnika, poziom kultury jego pracy jest wysoki. Na wolnych obrotach jest cicho i póki nie dodamy gazu, to wewnątrz praktycznie nie czuć, że auto jest zapalone. Skrzynia biegów też daje powód do uśmiechu, bo jej mechanizm ani nie działa opornie, ani nie wymaga przesadnie długich skoków. Dźwignia drążka dobrze leży w dłoni i nie jest zbyt długa. Minusem trochę jest zestopniowanie na dłuższe przełożenia. Piąty bieg ma naprawdę długą charakterystykę, aby przy wyższych prędkościach nie generować wewnątrz przesadnych hałasów. Przez to obniża się dynamika wozu w początkowej fazie, ale w końcu auto segmentu B ma służyć spokojnego przemieszczania się, a nie dynamicznych starów.
>>> Chevrolet Aveo hatchback 1.4 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<
Setka koni mechanicznych powinna nie najgorzej radzić sobie z napędzeniem samochodu. Okazuje się jednak, że ten tok rozumowania nie ma przełożenia w praktyce. Generowana moc wystarcza do sprawnej, miejskiej jazdy, ale gdy chce się przycisnąć, od razu wyłania się poczucie niedosytu. Przy nieco ostrzejszej jeździe silnik ani trochę nie nadąża za dynamiczną sylwetką Aveo, nawet przy masie własnej auta wynoszącej 1147 kg. Żeby wydobyć maksymalny moment obrotowy 130 Nm, trzeba pociągnąć wskazówkę obrotomierza do 4000 obr/min, a żeby osiągnąć maksimum koni, to wymaganych jest aż 6000 obr./min. W trakcie takie jazdy cichy początkowo wolnossący silnik, z każdym kolejnym tysiącem obrotów na zegarze co raz bardziej wyje.
>>> Chevrolet Aveo hatchback 1.4 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie <<<
No cóż - Aveo zdecydowanie nie jest sportowe, bo tak samo jak osiągów, brak mu też elastyczności. Mówią o tym już same dane, bo sprint od 0 do 100km/h trwa 12,2 sekundy, a prędkość maksymalna to 174 km/h. Nie trudno się też domyślić, że podczas wyciskania z auta ostatnich potów, apetyt silnika na paliwo będzie bardzo duży. Lepiej więc odpuścić sobie gazowanie, bo szczególnie przy obciążonym pokładzie i tak z tego nic nie wynika. Za to warto spróbować osiągnąć jak najniższe spalanie. To auto zwyczajnie nie zostało zaprojektowane do bicia rekordów prędkości. W sumie to i dobrze, bo tutaj ważniejszy jest komfort i oszczędności. Dla amatorów wrażeń Chevrolet przygotował w swojej ofercie inne modele.
Chevrolet Aveo 5d 1.4 100 KM - SPALANIE
Zbiornik paliwa Chevroleta jest w stanie pomieścić 46 litrów benzyny. Po podjechaniu pod dystrybutor nie ma potrzeby używania kluczyka do okręcenia korka, bo zamiast tego wlew jest zabezpieczony ryglowaniem centralnego zamka. Według danych producenta pięciodrzwiowe Aveo 1.4 o mocy 100 KM, z manualną skrzynią biegów i systemem Start/Stop spala: 6,8 litra/100km w cyklu miejskim, na trasie zadowolić się ma dawką 4,5 litra/100km, a w cyklu mieszanym zużywać 5,3 litra/100km.
Testowym Chevroletem przejechaliśmy sporą ilość kilometrów, i musimy przyznać, że przy statycznej jeździe w trasie spalanie potrafi być niskie. Bez dynamicznych wyprzedzeń i poruszaniu z prędkością oscylującą w granicach 90 km/h, udało się nam osiągnąć dawkę 4,8 l/100km (im dynamiczniej, tym spalanie będzie wyższe). Poza tym, reszta danych już bardziej odbiegała od tego, czym chwali się producent. Według próby miejskiej prowadzonej na stołecznych drogach, rzeczywiste spalanie Aveo kształtowało się na poziomie 9 litrów na setkę. Cykl mieszany to natomiast około 6,8 l/100km.
>>> Chevrolet Aveo hatchback 1.4 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<
Niestety dwie pierwsze wersje LS i LS+ nie posiadają komputera pokładowego. Jest on montowany dopiero w bogatszych LT i LTZ. Informacje na temat zapotrzebowania na paliwo pokazują się w górnym rogu cyfrowego wyświetlacza. Operuje się nim za pomocą przełącznika wkomponowanego w lewą manetkę odpowiedzialną za sterowanie kierunkowskazami. Swoją drogą obudowa wskaźników bardzo przypomina styl zestawu zegarów montowanych w sportowych motocyklach. Z prawej jest duży obrotomierz, a z lewej elektroniczny prędkościomierz.
Chevrolet Aveo 5d 1.4 - DANE TECHNICZNE
SILNIK | R4/16 |
Paliwo | benzyna |
Pojemność | 1398 cm3 |
Moc maksymalna | 74 kW/100 KM/6000 obr./min |
Maks mom. obrotowy | 130 Nm/4000 obr./min |
Prędkość maksymalna |
174 km/h |
Przyspieszenie 0-100km/h | 12,2 s |
Skrzynia biegów | manualna/5 |
Napęd | przedni |
Zbiornik paliwa | 46 |
Masa własna/ładowność | 1147/445 kg |
Opony | 205/50/17 |
Emisja CO2 | 125 g/km |
Bagażnik | 290 l |
.
CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 3
W trzecim odcinku znajdzie się test układu jezdnego Aveo. Czy sposób prowadzenia auta zmienił w stosunku do poprzednika? Jak pracuje układ kierowniczy? Co można powiedzieć o zawieszeniu trzeciej generacji samochodu? Czy podróżowanie jest komfortowe? O tym w 3. odcinku dziennika testu Chevroleta na SuperAuto24.