Chevrolet Cruze - SILNIKI
W salonach mamy do wyboru niewielką ilość jednostek napędowych. Są to dwa silniki benzynowe i jeden wysokoprężny. Wszystkie są czterocylindrywomi, 16-zaworowymi motorami w układzie rozrządu DOHC. Obydwa benzynowce są wolnossące z wielopunktowym wtryskiem paliwa. Pierwszy o pojemności 1.6 litra dysponuje mocą 124 KM i momentem obrotowym wynoszącym 154 Nm. Większy 1.8 litra posiada 141 KM i generuje 176 Nm. Najmocniejsza jednostka to turbodoładowany Diesel o pojemności 2.0 litra. Cechuje się układem wtrysku paliwa typu common-rail i dysponuje mocą 163 KM i posiada 360 Nm momentu obrotowego.
>>> Chevrolet Cruze hatchback 1.8 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka <<<
Silniki mogą być połączone z różnymi przekładniami biegowymi. Benzynowce oferują 5-biegowe skrzynie manualne, lub 6-biegowe automaty. Diesel 2.0 litra natomiast podstawowo został wyposażony w sześciostopniowego "manula". Można jednak zamówić także automatyczną skrzynię o 6-przełożeniach.
Chevrolet Cruze z instalacją LPG
Chevrolet wychodzi na przeciw klientom i oferuje dodatkowo LPG w swoich autach. Pod maską hatchbacka mogą znaleźć się fabrycznie montowana instalacja gazowa. Układ LPG marki BRC, zasila benzynowy motor 1.8 16V Ecotec, o mocy 141 KM. Co ważne, nabywając i montując instalację u autoryzowanego dystrybutora Chevroleta, warunki gwarancji nie ulegają zmianie, a producent instalacji LPG dodatkowo udziela na nią 2-letniej gwarancji bez limitu przebiegu, lub 3-letniej gwarancji do 100 000 km przebiegu (warunek systematycznych przeglądów co 15 tys. km).
WIDEO - zobacz szczegóły Chevroleta Cruze
Chevrolet Cruze 1.8 16V 141 KM - TEST
Zamontowany pod maskę Ecotec o pojemności 1.8 litra, na biegu jałowym pracuje równiutko i cicho. Wewnątrz samochodu nawet się nie zorientujemy, że jednostka jest zapalona. Podczas jazdy akustyka także utrzymuje się się na zadowalająco niskim poziomie. Głośniejsza praca dochodzi do uszu dopiero podczas przyspieszeń, gdy samochód jest "ciągnięty" w wyższym zakresie obrotów, niezbędnych do dynamicznej jazdy.
>>> Chevrolet Cruze 1.8 16V - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<
Motor generujący 141 koni mechanicznych, mimo sporej liczby wierzchowców w stajni, sprawia wrażenie słabego. Podczas jazdy oczekiwaliśmy o wiele więcej od jednostki napędowej. Auto ma bardzo umiarkowaną dynamikę w dolnym zakresie. Próbując wykrzesać jak najwięcej ognia z ważącego ponad 1300 kg Cruze'a, łatwo wywnioskować, że amerykanin nabiera ochoty do jazdy, dopiero po przekroczeniu 5000 obr./min. Według katalogu maksymalna moc dostarczana jest dopiero przy 6200 obr./min.
Cruze powinien przyzwoicie radzić sobie w sprincie - producent zapewnia, że do setki przyspiesza w 10.1 sekundy. Siedząc za kierownicą niestety ma się wrażenie, że czas ten jest o wiele dłuższy. Za to jeżeli już rozpędzimy Chevroleta w trasie, wyprzedzanie staje się sprawne, ale warunkiem jest utrzymywanie wysokich obrotów silnika. W innym wypadku za sprawą braku elastyczności, należy się dobrze zastanowić, czy wystarczy nam drogi na pożądany manewr. Auto potrafi na szczęście pojechać dość szybko - prędkości maksymalna wynosi 200 km/h.
>>> Chevrolet Cruze - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i dodatki <<<
Na pochwałę za to zasługuje bez dwóch zdań manualna, 5-biegowa skrzynia biegów. Lewarkiem operuje się przyjemnie i precyzyjnie. Cieszą krótkie skoki przekładni i przyjemnie układająca się w dłoni gałka. Skrzynia została zestopniowana raczej na dłuższe przełożenia, dlatego ze względu na taką charakterystykę kierowca musi dość często sięgać do dźwigni. Nie ukrywamy, że brakowało nam szóstego biegu w trasie, by jechać autem oszczędnej przy wyższej prędkości.
Chevrolet Cruze 1.8 16V 141 KM - TEST - SPALANIE
Zbiornik harchbacka posiada pojemność 60 litrów. Według danych producenta testowany benzynowiec 1.8 o mocy 141 KM, w połączeniu z manualną skrzynią biegów oraz oponami w rozmiarze 215/50 R17 spala: 8,9 litra/100km w cyklu miejskim, na trasie zadowolić się ma dawką 5,2 litra/100km, a w cyklu mieszanym zużywać 6,6 litrów/100km.
Testy SuperAuto24.pl wykazały, że zapotrzebowanie silnika na benzynę jest spore, mimo iż Cruze nie jest wyposażony w turbosprężarkę, wpływającą na łakome zużycie. Auto spalało nieco więcej, niż podaje producent. Utrzymując raczej ekonomiczny styl jazdy w trasie, połączony z niedużą ilością wyprzedzeń, spalanie oscylowało na poziomie 6 litrów. Przemieszczając się po mieście i pokonując korki, Cruze potrzebował potrzebował średnio 9,5 litra/100km. W cyklu mieszanym zadowolił się natomiast dawką 7,5 litra/100km.
>>> Chevrolet Cruze - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<
Informacje na temat zapotrzebowania na paliwo są pokazywane na trochę zbyt małym, cyfrowym wyświetlaczu komputera pokładowego, wkomponowanym pomiędzy zegarami. Co ważne, komputer otrzymujemy już w podstawie. Operujemy nim za pomocą przełącznika wkomponowanego w manetkę odpowiedzialną za sterowanie kierunkowskazami.
Chevrolet Cruze 1.8 16V 141 KM - DANE TECHNICZNE
SILNIK | R4 |
Paliwo | Benzyna |
Pojemność | 1796 cm3 |
Moc maksymalna | 104 kW/141 KM/6200 obr./min |
Maks mom. obrotowy | 176 Nm/4000 obr./min |
Prędkość maksymalna |
200 km/h |
Przyspieszenie 0-100km/h | 10,1 s |
Skrzynia biegów | manualna/5 |
Napęd | przedni |
Zbiornik paliwa | 60 l |
Masa własna/ładowność | 1310/1823 kg |
Opony | 215/50 R17 |
Emisja CO2 | 155 g/km |
Bagażnik/po złożeniu siedzeń | 413 l/883 l |
CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 3
W trzecim odcinku znajdzie się test układu jezdnego kompaktowego Chevroleta. Jak skomponowano zawieszenie auta? Co myślimy o układzie jezdnym, zwrotności oraz prowadzeniu Cruze'a? Jakie zastosowano hamulce? O tym już w 3. odcinku dziennika testu Chevroleta na SuperAuto24.pl.