Chevrolet Cruze - WSTĘP
Chevrolet Cruze to auto zaliczane do segmentu C, czyli klasy niższej średniej. Samochód ten mimo amerykańskiego logo na grillu i przynależności do General Motors, wbrew pozorom wcale nie jest typowym wozem zza Atlantyku. Jego korzenie są wielonarodowe, gdyż produkcja odbywa się jednocześnie w USA, Rosji i Korei Południowej. Cruze zbudowany został w oparciu o platformę Delta II, na której powstaje też Opel Astra IV generacji. Dzięki temu oba auta pod względem konstrukcyjnym są sobie bardzo bliskie.
Kompaktowy Chevrolet oficjalną prezentację zaliczył w 2008 roku, na Salonie Samochodowym w Paryżu. Niedługo później rozpoczął podbój Korei Południowej. W 2009 r. zadebiutował na rynku europejskim - zastąpił w ofercie model Lacetti. Wcześniej nazwa Cruze była używana przez Chevroleta, jako oznaczenie wytwarzanego przez siebie mniejszego auta z segmentu B, będącego bliźniakiem Suzuki Ignis. Obecnie Cruze występuje w dwóch wersjach nadwozia: 4-drzwiowym i 5-drzwiowym. Na polskim rynku najpierw pojawił się sedan, a latem 2011 r. wprowadzono odmianę hatchback. Niebawem jednak gamę uzupełni funkcjonalne kombi, które zaliczyło już światową prezentację. Kompakt rywalizuje na rynku z takimi autami jak: Citroen C4, Fiat Bravo, Ford Focus, Opel Astra, Volkswagen Golf, Peugeot 308, Hyundai i30, Renault Megane czy Seat Leon.
>>> Chevrolet Cruze 1.8 16V - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<
Chevrolet Cruze doczekał się nawet specjalnej, torowej wersji, przeznaczonej do wyścigów WTCC (World Touring Car Championship). Samochody te wielokrotnie zdobywały już pierwsze miejsca na podium w zawodach, plasując przy tym fabryczny team Chevroleta w czołówce Konstruktorów WTCC.
WIDEO - zobacz szczegóły Chevroleta Cruze:
Chevrolet Cruze hatchback - STYLISTYKA
W salonach Cruze oferowany jest w różnych wariantach wykończenia i wyposażenia - można wybierać spośród wersji: LS, LT, LT+, LTZ. Test SuperAuto24.pl został przeprowadzony na Chevroletcie Cruze 1.8 16V LTZ. Model ten choć jest najbogatszą wersją, pod względem stylistycznym nadwozia, charakteryzuje się niewielką ilością detali. Głównym akcentem podkreślającym tę opcję, jest chromowane wykończenie linii okien i 17-calowe koła.
Wozy z logo Chevroleta na grillu sprzedawane poza Ameryką, jeszcze do niedana nie grzeszyły wyszukaną stylistyką. Ten trend na szczęście przełamano z momentem wprowadzenia do sprzedaży Cruze'a - wóz swoim wyglądem zaczął przypominać rodzime, amerykańskie modele. Dzięki temu udanemu zabiegowi, wreszcie sprzedawane w Europie auta spod znaku złotego krzyża, wyglądają jak rasowe Chevrolety.
>>> Chevrolet Cruze 1.8 16V - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<
Oglądamy dokładnie naszego Cruze'a i dochodzimy do wniosku, że auto ma coś w sobie. Mimo iż kompakt nie posiada amerykańskiego rodowodu, wygląda jak pełnoprawny obywatel USA. Mocno narysowany agresywny przód nadaje charakteru. Znakiem rozpoznawczym jest przede wszystkim dynamicznie wyglądający przód. Boczne linie kloszy reflektorów wcinają się ostro w błotniki, a sporych rozmiarów centralny wlot powietrza do silnika, przedzielono lśniącym logo marki. Ten element designu grilla dziś znajdziemy w każdym Chevrolecie. Estetyczny smaczek stanowi chromowana obwoluta atrapy i dyskretna pionowa linia, przebiegająca przez środek maski. Funkcjonalności dodają światła przecwmgłowe (w wersjach LT+ i LTZ), wkomponowane w masywny zderzak.
Choć próżno doszukiwać się w ogólnej sylwetce auta finezji, Cruze'owi nie można odmówić urody i indywidualizmu. Chodzi tu szczególnie o oryginalny tył nadwozia. Zwarta sylwetka posiada delikatnie opadającą ku tyłowi linię dachu, dodająca bryle nieco stylu sportowego coupe. Mocno nachylona tylna szyba, dostała delikatny spoiler z trzecim światłem stopu oraz boczne listwy, wpływające na aerodynamikę. Podobnie blachę zakończenia tylnej klepy wystylizowano na spoiler. Lampy tylne pod względem stylistyki są całkowitym przeciwieństwem tych znanych nam z sedana - wyglądają jak łezki i głęboko zachodzą na błotniki.
>>> Chevrolet Cruze - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i dodatki <<<
Patrząc na samochód z profilu zwracamy uwagę na przednią szybę, ostro nachyloną ku tyłowi. Przez całą długość nadwozia biegną dwie wyraźne kreski. Pierwszą poprowadzono od tylnej klapy przez cały bok auta, tuż nad klamkami drzwi. Druga rysowana od zakończeń reflektorów, tworzy dolną linię okien, przebiega przez szeroki tylny słupek i podkreśla zakończenie klapy bagażnika. Do tego trzeba podkreślić, że karoseria auta zachowuje bardzo umiarkowaną muskulaturę, co jest jej dużym plusem. Sylwetka Cruze'a nie wykazuje sztucznego napompowania, m.in. dzięki delikatnym przetłoczeniom nadkoli. Warto też wspomnieć o delikatnie przyciemnionych fabrycznie szybach, znajdujących się w każdej wersji wyposażenia.
Cruze w wersji testowej skrywał w nadkolach 17-calowe alufelgi z oponami o szerokości 215/50 R17. Takie koła to podstawa wyposażenia LTZ. W innym wypadku dopłata za takie koła wymaga 1 000 zł. Podstawowym rozmiarem kół w uboższych wersjach są 16-calowe obręcze. Modele LS i LT charakteryzują się stalowymi felgami, a wersja LT+ oferuje już alufelgi. 17-calowe koła można zamówić sobie także w pakiecie WTCC, razem z kompletem dodatkowych spoilerów, za cenę 1 500 zł.
Chevrolet Cruze - KOLORY NADWOZIA
Kompaktowy Chevrolet jest dostępny w 9 kolorach nadwozia. Pierwszy i zarazem podstawowy, bazowy Biały Olympic jest bezpłatny. Pozostała ósemka to lakiery metalizowane, które wymagają od klientów dopłaty 1900zł. Lakierowane zderzaki to standard w każdej wersji, podobnie jak duże boczne lusterka w tej samej barwie. Lakierowane klamki drzwi znajdziemy natomiast we wszystkich Cruze'ach, poza najtańszą wersją LS. Za kwotę 3 000 zł można mieć jeszcze elektryczny szyberdach.
>>> Chevrolet Cruze - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<
Chevrolet Cruze - WYMIARY
Rozstaw osi wynoszący 2,68 metra to bardzo dużo, jak pięciodrzwiowego kompakta. Taki wymiar sprawia, że miejsca w kabinie dla podróżujących jest naprawdę sporo. Auto poza tym mierzy: Mierzy 4,51 m długości, 1,79 metra szerokości i 1,47 m wysokości. Masa własna Cruze'a może się zmieniać, w zależności od wersji wyposażenia i silnika. Najlżejszy model waży 1305 kg, a najcięższy z silnikiem Diesla i automatyczną skrzynią 1510 kg. Maksymalna ładowność to nawet ponad 2000 kilogramów. Hatchback jest o 8,7 cm krótszy od sedana.
CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 2
W drugim odcinku znajdzie się test jednostki i układu napędowego. Testowy Chevrolet Cruze hatchback został wyposażony w motor 1.8 MT o mocy 141 KM. Jak silnik samochodu reaguje na wciśnięcie pedału gazu. Co myślimy o pracy skrzyni begów? Jak silnik auta spisywał się w teście drogowym i ile benzyny spala? O tym w 2. odcinku dziennika kompaktowego hatchbacka Chevroleta na SuperAuto24.pl.