Chevrolet Cruze Kombi 1.4 Turbo - TEST, opinie, zdjęcia, wideo - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka powiększonego kompaktu

2012-10-01 3:50

Bestsellerowy Chevrolet Cruze doczekał się dyskretnego liftingu i długo wyczekiwanej odmiany o zwiększonych walorach użytkowych. Debiutująca na polskim rynku kompaktowa wersja kombi oparta na bazie poprzedników sedana i hatchbacka, wygląda zgrabnie i proporcjonalnie. Do tego zadziorny design wozu o umiarkowanej muskulaturze, zyskał na urodzie przy okazji odświeżenia detali nadwozia. PIERWSZY ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl, to ocena designu modelu Cruze Kombi. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się kolejno: jednostka napędowa, układ jezdny, wnętrze, bezpieczeństwo i ceny auta.

Chevrolet Cruze - WSTĘP

Początki historii Cruze'a sięgają 2008 roku, kiedy to pojazd pokazano oficjalnie na Salonie Samochodowym w Paryżu. Europejski debiut w salonach auto zaliczyło w 2009 r., gdzie zastąpiło w ofercie model Lacetti. Auto od tego czasu jest najbardziej popularnym modelem marki Chevrolet na świecie, co pokazuje liczba ponad 1,3 mln egzemplarzy sprzedanych aut do pierwszego kwartału 2012 roku.

Do dostępnych na rynkach dwóch wersji nadwozia: 4-drzwiowego sedana i 5-drzwiowego hatchbacka, dołączyła z czasem funkcjonalna odmiana kombi. Do oficjalnej prezentacja Chevroleta Cruze Kombi doszło na Salonie Samochodowym Genewa 2012. Kompaktowy użytkowy Wagon jest samochodem zaliczanym do segmentu C, czyli klasy niższej średniej. Pojazd mimo amerykańskiego logo na grillu i przynależności do General Motors, wbrew pozorom wcale nie jest typowym wozem zza Atlantyku, bo tak naprawdę jego geny pochodzą z Korei Południowej.

>>> Chevrolet Cruze Kombi 1.4 Turbo - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Odmiana Kombi, nosząca za granicą Polski nazwę SW lub Wagon, powstała na tej samej płycie podłogowej, co wersje sedan i hatchback. Na identycznej platformie Delta II budowany jest także Opel Astra IV generacji, dlatego też oba auta pod względem konstrukcyjnym są sobie bardzo bliskie. Cruze Kombi jednak w przeciwieństwie do Astry Sports Tourer cechuje się o wiele bardziej przystępną ceną, co jest wyjściem na przeciw oczekiwaniom rodzin i klientów z niezbyt dużymi portfelami. Najbliżsi kompaktowi rywale to: Ford Focus Kombi, Volkswagen Golf Variant, Hyundai i30 Wagon, Kia Ceed SW, Renault Megane Grandtour, Peugeot 308 SW, czy Skoda Octavia Combi.

WIDEO - zobacz szczegóły Chevroleta Cruze Kombi:

Chevrolet Cruze Kombi - STYLISTYKA

Zadanie całkowitego przeprojektowania tylnej części Cruze'a wyszło stylistom naprawdę nieźle. Designerzy stanęli na wysokości zadania, bo kufer oferuje przyszłemu posiadaczowi o wiele więcej przestrzeni bagażowej, wcale nie prezentuje się jak "doklejony na siłę". Linia wozu jest spójna i opływowa, a do tego zachowała dynamiczną stylistykę wersji sedan i hatchback. W ten sposób Chevrolet stworzył udaną odmianę Kombi, a przy okazji przeprowadził delikatny lifting modelu, który będzie obowiązywał pozostałych braci w roku modelowym 2013.

>>> Chevrolet Cruze Kombi 1.4 Turbo - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Patrząc na profil wozu rysuje się zwarta sylwetka z szerokim rozstawem kół i jednoczęściowym zarysem dachu, delikatnie schodzącym ku tyłowi. Jak na typowe auto kombi przystało, "amerykaninowi" nie brakuje relingów dachowych, uzupełniających stylistykę i przy okazji zwiększających walory użytkowe. Co ważne relingi to standard niezależnie od wersji wyposażeniowej. Pochylenie przedniej szyby, czy ukształtowanie błotników niczym nie odbiega od wersji hatchback czy sedan, ale wszystko co znajduje się za słupkiem B, stanowi już całkiem nową konstrukcję nadwozia. Tak więc tylny błotnik posiada trójkątną szybę, a dolna linia okien przebiegająca przez nadwozie wznosi się ku tyłowi. Kolejna wyraźna kreska zaznaczona na karoserii, staruje tuż nad bocznym kierunkowskazem i sunie ponad klamkami drzwi, by na końcu przeciąć tylne lampy. Do tego warto podkreślić, że karoseria auta zachowuje bardzo umiarkowaną muskulaturę. Blachy nie zostały przesadnie napompowane, a przetłoczenia nadkoli wciąż są delikatne.

Mocno pochylona pokrywa bagażnika z niedużą rozmiarowo szybą, została zakończona spoilerem z trzecim światłem STOP. Klapa stanowi stylistyczną kontynuację smukłego dynamicznego profilu, do jakiego przyzwyczaiły nas poprzednie wersje nadwoziowe. Tylne lampy przedzielone pokrywą, mocno wciągnięto w obszar błotników. Ich łezkowaty kształt stanowi totalne przeciwieństwo tego, co znaliśmy z sedana i hatchbacka. Czerwone klosze z białymi liniami dodają nowoczesnego wyglądu i ładnie prezentują się po zmroku. Po środku pokrywy znalazło się poprzeczne przetłoczenie a nieco niżej miejsce na tablice rejestracyjną. Masywny wysunięty w tył zderzak również zyskał poprzeczne kreski oraz w dolnej części wytłoczkę stylizowaną na dyfuzor, z wpasowanymi po bokach odblaskowymi płytkami.

>>> Chevrolet Cruze Kombi 1.4 Turbo - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Bezpieczeństwo i cena <<<

Patrząc na kompakta centralnie z przodu, od razu widoczny jest jest amerykański rodowód. Przednia część to mocno narysowany masywny i dynamiczny "dziób". Znakiem rozpoznawczym jest przede wszystkim sporych rozmiarów centralny wlot powietrza, przedzielony lśniącym logo marki. Ten element nosi na sobie ślady wspominanego liftingu (nowy kształt grilla i krata wypełniająca), który ogarnął przednią część samochodu. Estetycznym smaczkiem jest chromowana obwoluta atrapy (wersje LT, LT+ i LTZ) i dyskretna pionowa linia przebiegająca środkiem maski. Duża modyfikacja ogarnęła konstrukcję zderzaka. Nadano mu nowocześniejszy styl za sprawą dolnej części ukształtowanej w spoiler oraz wpasowaniu zupełnie na nowo okrągłych świateł przeciwmgłowych, w czarne obudowy obrysowane chromowaną linią (standard wersji LT, LT+ i LTZ). Kształt kloszy reflektorów wcinających się ostro w błotniki pozostał nienaruszony.

Cruze Kombi - WZORY OBRĘCZY

Podstawowym rozmiarem kół w uboższych wersjach auta są 16-calowe obręcze. Modele LS i LS+ charakteryzują się stalowymi felgami i kołpakami. Wersja LT za alufelgi 16" wymaga dopłaty 1 200 zł, a odmiana LT+ takie obręcze 16-calowe posiada w standardzie. Pięcioramienne koła w rozmiarze 17" to cecha wyposażenia LTZ. Cruze w wersji testowej SuperAuto24.pl skrywał w nadkolach 16-calowe alufelgi z oponami o szerokości 205/60 R16.

Chevrolet Cruze Kombi - KOLORY NADWOZIA

W ofercie Chevroleta dostępnych jest dla modelu Cruze Kombi 10 kolorów nadwozia. Pierwszy i zarazem podstawowy, bazowy Biały Olympic jest bezpłatny. Pozostałe dziewięć barw to lakiery metalizowane, które wymagają od klientów dopłaty 1900zł. Lakierowane zderzaki to standard w każdej wersji. Boczne lusterka i klamki bez lakieru występują tylko w najtańszej odmianie LS. Chromowane wykończenie linii okien to cecha najbogatszego LTZ. Chromowanych elementów wykończenia grilla nie znajdziemy w odmianach LS i LS+.

Chevrolet Cruze Kombi - WYMIARY

Odmiana Kombi ma identyczny rozstaw osi (2685 mm) jak pozostałe wersje, a także posiada taką samą szerokość i 1797 mm. Pozostałe wymiary nieco urosły, bo auto mierzy 4675 mm długości (hatchback - 4510 mm, a sedan 4597 mm), a jego wysokość wynosi 1521 mm z relingami. Pojemność bagażnika mierzona do linii szyb wynosi 500 litrów, natomiast po złożeniu tylnych siedzeń pojemność wzrasta maksymalnie do 1478 litrów.

>>> Chevrolet Cruze Kombi 1.4 Turbo - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Wnętrze i bagażnik <<<

Masa własna może się zmieniać w zależności od wersji wyposażenia i silnika. Najlżejszy model waży 1360 kg, a najcięższy z silnikiem Diesla i automatyczną skrzynią ma masę 1539 kg. Maksymalna ładowność to od 1895 kg, do 2074 kg.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 2

W drugim odcinku znajdzie się test jednostki i układu napędowego. Testowy Chevrolet Cruze Kombi został wyposażony w całkiem nowy w ofercie Chevroleta motor 1.4 Turbo o mocy 140 KM, znany z Opla Astry. Jak silnik samochodu reaguje na wciśnięcie pedału gazu. Co myślimy o pracy skrzyni begów? Jak silnik auta spisywał się w teście drogowym i ile benzyny spala? O tym w 2. odcinku dziennika kompaktowego Kombi na SuperAuto24.pl.