Chevrolet Cruze Kombi 1.4 Turbo - TEST, opinie, zdjęcia, wideo - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie

2012-10-02 4:30

Kompaktowe Kombi ze złotym krzyżem w logo, może skrywać pod maską benzynowe i wysokoprężne jednostki. W ręce SuperAuto24.pl trafił model Cruze'a z debiutującym w gamie modelowej 140-konnym, turbodoładowanym silnikiem benzynowym. Przyzwoicie zbierający się "z dołu" dzięki turbinie motor, świetnie radzi sobie z napędzeniem auta, co analogicznie przekłada się na dużą przyjemność jazdy. DRUGI ODCINEK dziennika Chevroleta, został poświęcony układowi napędowemu oraz spalaniu. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się: układ jezdny, wnętrze, bezpieczeństwo i ceny auta.

Chevrolet Cruze Kombi - SILNIKI

Poddany dyskretnemu liftingowi Chevrolet Cruze, wraz z wprowadzeniem na rynek odmiany Kombi został wzbogacony o dwie nowe jednostki napędowe. W salonach mamy teraz do wyboru trzy silniki benzynowe i dwa wysokoprężne. Wszystkie są czterocylindrywomi, rzędowymi 16-zaworowymi motorami w układzie rozrządu DOHC.

Dwa benzynowce z wielopunktowym wtryskiem paliwa to wolnossące rozwiązania. Pierwszy o pojemności 1.6 litra dysponuje mocą 124 KM i momentem obrotowym wynoszącym 154 Nm. Większy 1.8 litra posiada 141 KM i 176 Nm. Nowa w ofercie doładowana jednostka o pojemności 1.4 litra, dzięki turbosprężarce cechuje się osiągami porównywalnymi z silnikami o większej pojemności skokowej. Silnik ten seryjnie jest połączony z systemem Start/Stop, mającym wpływ na zmniejszenie zużycia paliwa. Jednostka to nic innego jak Ecotec znany z Opla Astry, generujący 140 KM i 200 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

>>> Chevrolet Cruze Kombi 1.4 Turbo - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary <<<

Podobnie sprawa się przedstawia w przypadku nowego turbodiesla. Wysokoprężna jednostka o pojemności 1.7-litra z seryjnym systemem Start/Stop, która dostarcza 130 KM i 300 Nm, została tak samo przejęta prosto z Astry. Mocniejszy w ofercie Cruze'a agregat 2.0 litra dysponuje mocą 163 KM i 360 Nm momentu obrotowego. Obydwa silniki cechują się układem wtrysku paliwa typu Common-Rail.

Jednostki napędowe mogą być połączone z różnymi przekładniami biegowymi. Benzynowce 1.6 i 1.8 oferują 5-biegowe skrzynie manualne, a 1.4 Turbo został zespolony z 6-stopniowym manualem. Diesle 2.0 natomiast są wyposażone w sześciostopniowe skrzynie biegów. Z automatyczną przekładnią (6 biegów) można kupić tylko odmianę 2.0 Diesel 163 KM.

WIDEO - zobacz szczegóły Chevroleta Cruze Kombi:

Chevrolet Cruze Kombi 1.4 Turbo 140 KM - TEST

Debiutująca pod maską Cruze'a turbodoładowana jednostka benzynowa 1.4 bardzo przyjemnie się sprawuje. Oplowski Ecotec jest cichy i ochoczy do współpracy. Po zapaleniu silnika, siedząc w kabinie nawet się nie zorientujemy, że motor działa na biegu jałowym. W trakcie spokojnej jazdy akustyka także utrzymuje się się na niskim poziomie. Dopiero gdy "depniemy na gaz" i zmusimy silnik do mocniejszej pracy, jednostka zacznie wyraźnie robić się głośniejsza.

>>> Chevrolet Cruze Kombi 1.4 Turbo - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Rodzinne Kombi oferujące kierowcy stajnię turbodoładowanych 140 koni mechanicznych pod stopą, nieźle poczyna sobie na ulicy. Ten motor posiada zupełnie inną charakterystykę w porównaniu z wolnossącym agregatem 1.8 141 KM i 176 Nm, który mimo niemal identycznej mocy, jest bardzo ospały i potrzebuje wysokich obrotów do zrywnej jazdy. Cruze 1.4 dzięki turbinie tłoczącej sprężone powietrze do komór spalania, sprawnie zbiera się już w dolnym zakresie obrotowym. Auto mimo wagi 1405 kilogramów, do setki przyspiesza w 9,5 sekundy. Do dynamicznej jazdy potrzeba jednak wyższego zakresu obrotów, a te są akurat osiągane bez przeszkód. Maksymalną moc 140 KM kompaktowe Kombi oferuje przy 6000 obr./min. Najwyższy moment obrotowy wynoszący 200 Nm, dostarczany jest natomiast w przedziale 1850-4900 obr./min.

>>> Chevrolet Cruze Kombi 1.4 Turbo - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Bezpieczeństwo i cena <<<

Ten silnik naprawdę pozwala na wygodne i swobodne przemieszczanie się, nawet z kompletem pasażerów na pokładzie. W mieście dobrze sprawuje się seryjny układ Start/Stop, pozwalający na zmniejszenie spalanie, a w trasie zapas mocy zapewnia przyjemność wyprzedzania. Podróżowanie z wysokimi prędkościami ani trochę nie męczy, bo nadwozie jest opływowe i dobrze wyciszone, a skrzynia 6-biegowa dba o obniżenie spalania. Auto maksymalnie jest w stanie rozpędzić się do 200 km/h. Manualna przekładnia zadowala precyzją pracy. Gałka dźwigni przyjemnie układa się w dłoni, a krótki lewarek osadzony w wysoko poprowadzonym tunelu, zachęca do częstej zmiany biegów. Trochę gorzej wypada jednak elastyczność auta, bo do sprawnego wyprzedzana trzeba schodzić lewarkiem na niższe stopnie. "Szóstka" to tak naprawdę reduktor obrotów i gwarancja zmniejszenia zużycia paliwa, w czasie jazdy z wyższą predkością.

Chevrolet Cruze Kombi 1.4 Turbo - SPALANIE

Zbiornik paliwa posiada pojemność 60 litrów. Według danych producenta testowany benzynowiec 1.4 Turbo o mocy 140 KM spala: 7,4 litra/100km w cyklu miejskim, na trasie zadowolić się ma dawką 4,7 litra/100km, a w cyklu mieszanym zużywać 5,7 litrów/100km.

Testy SuperAuto24.pl wykazały, że zapotrzebowanie silnika na benzynę było nieco wyższe. W końcu połączenie z turbosprężarką zawsze równa się zwiększonym apetytem. Cruze Kombi jednak nie był aż tak bardzo łakomy na Pb - utrzymując raczej ekonomiczny styl jazdy w trasie, połączony z niedużą ilością wyprzedzeń, wóz spalał około 5,6 l/100km. Jeżdżąc tylko po mieście zapotrzebowanie na benzynę rosło do około 9,5 litra. Przemieszczając się w cyklu mieszanym pojazd zadowolił się natomiast dawką 7,5 l/100km.

>>> Chevrolet Cruze Kombi 1.4 Turbo - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Wnętrze i bagażnik <<<

Informacje na temat spalania są pokazywane na dużym cyfrowym wyświetlaczu komputera pokładowego, wkomponowanego pomiędzy tarcze zegarów. Ekranik w stosunku do tego z poprzednich Cruze'ów został trochę powiększony, dzięki czemu jest o wiele czytelniejszy. Co ważne, komputer otrzymujemy już w podstawie nawet w bazowej odmianie. Operujemy nim za pomocą tradycyjnego dla Opli i Chevroletów przełącznika wkomponowanego w manetkę odpowiedzialną za sterowanie kierunkowskazami. Testowy Cruze dysponował jeszcze przydatnym wskaźnikiem zmiany biegu. Kontrolka ta dyskretnie sugeruje wybór najbardziej optymalnego przełożenia, co przyczynia się do obniżenia spalania.

Chevrolet Cruze Kombi 1.4 Turbo - DANE TECHNICZNE

SILNIK R4 Turbo
Paliwo Benzyna
Pojemność 1364 cm3
Moc maksymalna 103 kW/140 KM/6000 obr./min
Maks mom. obrotowy 200 Nm/1850-4900 obr./min
Prędkość maksymalna
200 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 9,5 s
Skrzynia biegów manualna/6
Napęd przedni
Zbiornik paliwa 60 l
Masa własna/ładowność 1405/1940 kg
Opony 215/50 R17
Emisja CO2 134 g/km
Bagażnik/po złożeniu siedzeń 500 l/1478 l

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 3

W trzecim odcinku znajdzie się test układu jezdnego Cruze'a w wersji Kombi. Jak skomponowano zawieszenie auta? Co myślimy o układzie jezdnym, zwrotności oraz prowadzeniu pojazdu? Jakie zastosowano hamulce? O tym już w 3. odcinku dziennika testu nowej odmiany Chevroleta na SuperAuto24.pl.