Chevrolet Spark - UKŁAD JEZDNY
Zawieszenie małego Chevroleta skomponowano bez ekstrawagancji, czyli według sprawdzonego schematu. Układ jest banalnie prosty w budowie, co w przyszłości pozwoli właścicielowi zaoszczędzić na naprawach. Z przodu pracują kolumny McPhersona połączone z wahaczami poprzecznymi i stabilizatorem poprzecznym. Z tyłu postawiono na tradycyjną belkę skrętną z amortyzatorami, sprężynami śrubowymi i stabilizatorem poprzecznym. Rozstaw osi pojazdu wynosi 2372 mm, co podnosi nieco skuteczność resorowania tej kompozycji.
>>> Chevrolet Spark 1.2 16V - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary <<<
Układ kierowniczy jest hydraulicznie wspomagany. Jego precyzja jest zaskakująco dobra, kierowca w trakcie prowadzenia ma duże poczucie tego, co dzieje się z napędzanymi kołami przednimi. Mimo iż autko jest małe, prowadzi się jak pojazd z półki o klasę wyższy. "Amerykanin" nie jest jednak nastawiony na dynamiczne ruchy i szarżowanie po ulicy. Nie pozwalają na to przede wszystkim małe i wąziutkie koła. Podstawowo w Sparku montowano się 13-calowe felgi z oponkami w rozmiarze 155/80 R13. Minimalne większe14-tki (takie jak w testowanym przez SuperAuto24.pl modelu) posiadają ogumienie 155/70 R14. Tak wąskie opony popiskują na każdym mocno pokonywanym zakręcie.
>>> Chevrolet Spark 1.2 16V - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<
Spark stara się być komfortowy. Charakterystyka zawieszenia została nastawiona bardziej na relaks niż emocje. Nierówności są skutecznie wybierane, a odczucia akustyczne nie dokuczają przy normalnej jeździe. Dopiero na większych dziurach i poprzecznych garbach drogi, można odczuć podskakiwanie zawieszenia, a małe opony raczej nie lubią tego typu wertepów. Autko jednak dobrze trzyma się drogi i stara się jak może, by jak najlepiej resorować wszelkie dysproporcje jezdni. Nadwozie dopiero wykazuje podsterowność na szybciej pokonywanych łukach, ze względu właśnie na komfortowe nastawy i wspomniane małe kółeczka. Utrzymane Sparka w ryzach nie jest wprawdzie trudne gdy doprowadzi się go do granic przyczepności, ale lepiej wcześniej odpowiednio wyhamować, niż testować poziom własnych umiejętności.
>>> Chevrolet Spark 1.2 16V - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze i bagażnik <<<
Żywiołem Sparka jest jazda po mieście. W aglomeracjach maluch radzi sobie najlepiej. Wysokość zawieszenia wystarcza do podjazdów na krawężniki. Średnica zawracania na poziomie 9.9 metra nie jest najniższa - w klasie mini to przeciętny wynik. Podczas manewrów parkingowych uciążliwa może się okazać spora szerokość tylnego słupka i małe okienka tylne. Można liczyć za na radary parkowania, które na liście opcji są dostępne tylko do najbogatszego LT i kosztują 800 zł.
WIDEO z testu - zobacz z bliska Chevroleta Sparka:
Chevrolet Spark - HAMULCE
Układ hamulcowy w Sparku jest typowy dla autek klasy mini. Z przodu zamontowano wentylowane tarcze hamulcowe o średnicy 236 mm, a z tyłu bębny o średnicy 200 mm. Hamulce przyzwoicie reagują na nacisk pedału, ale by zatrzymać autko w miejscu z prędkości 100km/h, potrzebujemy aż 44 metrów. Kierowca dodatkowo ma w asyście całkiem duży pakiet systemów wspomagających hamowanie i kontrolę nad pojazdem.
>>> Chevrolet Spark 1.2 16V - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo, cena i gwarancja <<<
Standardowo na wyposażeniu Chevroleta Sparka znajdują się: ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania), BAS (system wspomagania nagłego hamowania) i HBA (hydrauliczny układ wspomagania nagłego hamowania). Za dopłatą 1 000 zł można zamówić przy zakupie auta dodatkowy ESC (układ stabilizacji toru jazdy).
CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 4
W czwartym odcinku znajdzie się test wnętrza Sparka w najbogatszej wersji wyposażenia LT. Jak prezentuje się deska rozdzielcza? Jakie przyrządy znalazły się w panelu środkowym? Co oferuje klientowi auto klasy A w podstawowej wersji oraz jakie dodatki przewiduje? Ile litrów jest w stanie zmieścić bagażnik? O tym w 4. odcinku dziennika testu małego Chevroleta Sparka na SuperAuto24.pl.