Chevrolet Spark lifting - SILNIKI
W polskiej ofercie Chevroleta dostępne są dla modelu Spark dwa czterocylindrowe, 16-zaworowe silniki benzynowe, napędzające koła przednie. Pierwszy posiada pojemność 1.0 litra o mocy 68 KM i 93 Nm. Drugi o zwiększonej pojemności 1.2 litra (taki jak w teście SuperAuto24.pl) generuje moc 82 KM i 111 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Obydwie jednostki napędowe mają podobną konstrukcję: żeliwny blok, głowica z dwoma wałkami rozrządu i czterema zaworami na cylinder, z wielopunktowym wtryskiem paliwa. Motory te mają też łańcuch rozrządu zapewniający długą żywotność oraz niskie wymagania obsługowe i koszty utrzymania. We wszystkich Sparkach silnik zespolono z pięciobiegową manualną skrzynią biegów.
Chevrolet Spark z instalacją LPG
Chevrolet wychodzi na przeciw klientom. Oferuje poszukiwaczom oszczędności na stacjach benzynowych dodatkowo zasilanie LPG. Pod maską modelu Spark mogą znaleźć się fabrycznie montowane instalacje gazowe, produkcji popularnej włoskiej marki BRC. Współpracują one obydwoma benzynowymi motorami 1.0 oraz 1.2. Koszt instalacji w serwisie wynosi 3 700 zł. Samo przygotowanie pod montaż instalacji, które także można zamówić u dilerów kosztuje 290 zł.
>>> Chevrolet Spark lifting 1.2 16V - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary <<<
Co ważne, nabywając i montując instalację u autoryzowanego dystrybutora Chevroleta, warunki gwarancji nie ulegają zmianie, a producent instalacji LPG dodatkowo udziela na nią 2-letniej gwarancji bez limitu przebiegu, lub 3-letniej gwarancji do 100 000 km przebiegu (warunek systematycznych przeglądów co 15 tys. km).
WIDEO z testu - zobacz z bliska Chevroleta Sparka po liftingu:
Chevrolet Spark 1.2 16V 81 KM - TEST
Jednostka napędowa malucha sporo różni się od tych, jakie dziś są stosowane przez rywali w mikro-samochodach. Silnik nie ma nic wspólnego z downsizingiem, bo wciąż posiada cztery cylindry, a to na rynku zdarza się coraz rzadziej. Dzięki temu nie ma za to charakterystycznego warkotu typowego dla 3-cylindrówek i problemu z wyważeniem. Kultura pracy jest wiec o wiele wyższa w porównaniu z konkurencją. Na biegu jałowym 1.2-litrowy motorek pracuje cicho i równiutko, w kabinie wcale nie czuć, że jest zapalony. W momencie przyspieszania i podciągania go na obroty jest już trochę głośny - ale jazda z prędkościami rzędu 120-130 km/h nie stanowi problemu, ale szumy powietrza są słyszalne.
>>> Chevrolet Spark lifting 1.2 16V - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<
W środowisku miejskim stajnia 82-koni mechanicznych sprawdza się bardzo dobrze. Lekkim autem żwawo jeździ się w ruchu o dużym natężeniu, gdyż dzięki małym gabarytom wciskanie w wąskie odstępy i luki między innymi pojazdami idzie bardzo gładko. W trakcie poruszania się w trasie, wrażenia również można mieć raczej pozytywne, bo Spark nie jest zawalidrogą. Gorzej jest trochę z wyprzedzaniem, bo do sprawnego wykonania takiego manewru potrzeba jednak wysokich obrotów - myśl o dynamice oznacza więc konieczność "wkręcenia" silnika w wyższe wartości skali na elektronicznym wyświetlaczu, bo maksymalna moc osiągana jest aż przy 6200 obr./min. Takie traktowanie motoru oznacza jednak spory hałas wydobywający się spod maski.
>>> Chevrolet Spark lifting 1.2 16V - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze i bagażnik <<<
Niestety jednostce brakuje elastyczności. Skrzynię zestopniowano na długie przełożenia, przez co trzeba często sięgać do lewarka. Pierwsze 90km/h da się osiągnąć jeszcze na "dwójce". Dźwignia pracuje umiarkowanie gładko i trzeba się przyzwyczaić do wbijania biegu wstecznego. Samochodzik od 0 do 100km/h przyspiesza w 12,1 sekundy, co jest dobrym wynikiem, jak na pojazd segmentu A. Najwyższa prędkość z jaką możemy pojechać to według producenta 164km/h. Poprawkę na osiągi trzeba koniecznie wziąć w momencie podróżowanie z większa ilością osób, gdyż ze względu na obciążenie automatycznie się pogorszą. Dość wysokie małe nadwozie jest wrażliwe na boczne podmuchy. W momencie mijania ciężarówki z naczepą trzeba mocno chwycić za kierownicę.
Chevrolet Spark 1.2 16V - SPALANIE
Zbiornik pomieści 35 litrów paliwa. Żeby dostać się do korka i zatankować, trzeba użyć dźwigni otwierającej klapkę, którą usytuowano w podłodze, przy fotelu kierowcy. Według danych producenta testowany Spark z silnikiem 1.2 16V o mocy 82 KM, z manualną skrzynią biegów spala: 6,6 litra/100 km podczas jazdy po mieście, na trasie autko zadowolić się ma dawką 4,2 litra/100km, a w cyklu mieszanym spalać 5,1 litra/100km.
>>> Chevrolet Spark lifting 1.2 16V - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<
Mały Chevrolet nawet w najbogatszych wersjach wyposażenia posiada uproszczony komputer pokładowy. Na elektronicznym wyświetlaczu można monitorować różne dane na temat przebiegu, czy przejechanego dystansu na dwóch poziomach, ale niestety funkcji obliczającej spalanie brakuje. Niemożliwe jest więc śledzenie zużycia paliwa w trakcie jazdy. W teście SuperAuto24.pl pokonaliśmy autem natomiast zbyt mało kilometrów, by dokonaliśmy nawet manualnych obliczeń.
Podstawowe informacje znajdziemy na designerskim wskaźniku, stylizowanym na wzór motocyklowego. Mamy okrągły analogowy prędkościomierz z wielką czerwoną wskazówką i wyświetlacz LCD z cyfrowym obrotomierzem i skalą poziomu paliwa. Wskaźnika temperatury wody niestety nie ma w ogóle.
Chevrolet Spark 1.2 16V - DANE TECHNICZNE
SILNIK | R4 |
Paliwo | Benzyna |
Pojemność | 1206 cm3 |
Moc maksymalna | 60 kW/ 82 KM/6200 obr./min |
Maks mom. obrotowy | 111 Nm/4800 obr./min |
Prędkość maksymalna |
164 km/h |
Przyspieszenie 0-100km/h | 12,1 s |
Skrzynia biegów | ręczna/5 |
Napęd | przedni |
Zbiornik paliwa | 35 l |
Masa własna / całkowita dopuszczalna |
864 kg /1367 kg |
Opony | 155/70 R14 |
Emisja CO2 | 119 g/km |
Bagażnik/po złożeniu |
170 l/568 l |
.
CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 3
W trzecim odcinku znajdzie się test układu jezdnego Sparka. Jak skomponowano zawieszenie auta? Co myślimy o układzie jezdnym, zwrotności oraz prowadzeniu najmniejszego autka spod znaku Chevroleta? Jakie zastosowano hamulce? O tym już w 3. odcinku dziennika testu Chevroleta Sparka po liftingu na SuperAuto24.pl.