Chevrolet Spark - UKŁAD JEZDNY
Zawieszenie małego Chevroleta skomponowano bez ekstrawagancji, czyli według sprawdzonego schematu. Układ jest banalnie prosty w budowie, co w przyszłości pozwoli właścicielowi zaoszczędzić na naprawach. Z przodu pracują kolumny McPhersona połączone z wahaczami poprzecznymi i stabilizatorem poprzecznym. Z tyłu postawiono na tradycyjną belkę skrętną z amortyzatorami, sprężynami śrubowymi i stabilizatorem poprzecznym. Żywiołem Sparka jest jazda po mieście. W aglomeracjach maluch radzi sobie najlepiej. Wysokość zawieszenia wystarcza do podjazdów na krawężniki. Średnica zawracania na poziomie 9.9 metra nie jest może najniższa, ale podczas manewrów parkingowych wystarcza. Uciążliwa może się okazać tylko spora szerokość tylnego słupka i małe okienka tylne.
>>> Chevrolet Spark lifting 1.2 16V - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary <<<
Układ kierowniczy jest hydraulicznie wspomagany. Jego precyzja jest zaskakująco dobra, kierowca w trakcie prowadzenia ma duże poczucie tego, co dzieje się z napędzanymi kołami przednimi. Mimo iż autko jest małe, prowadzi się jak pojazd z półki klasy B. Spark nie jest jednak nastawiony na dynamiczne ruchy i szarżowanie po ulicy. Nie pozwalają na to przede wszystkim małe i wąziutkie koła. Podstawowo montowano się 13-calowe felgi z oponkami w rozmiarze 155/80 R13. Minimalne większe 14-tki posiadają ogumienie 155/70 R14. Tak wąskie opony popiskują na każdym mocno pokonywanym zakręcie. W testowanym modelu mieliśmy założone 15-calowe obręcze ze stopów lekkich z katalogu akcesoriów, z jeszcze niższym profilem opony, co znacznie wpływało na przyczepność.
>>> Chevrolet Spark lifting 1.2 16V - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<
Spark stara się być komfortowy. Rozstaw osi wynoszący 2372 mm podnosi nieco skuteczność resorowania, ale krótkie poprzeczne nierówności są bardzo odczuwalne, na garbach drogi pojawia się nawet delikatne podskakiwanie. Zwykłe nierówności są jednak przyzwoicie wybierane. Autko dobrze trzyma się drogi i stara się jak może, by jak najlepiej resorować wszelkie dysproporcje jezdni. Lekki Spark genialne poczyna sobie na zaśnieżonej i śliskiej nawierzchni. Testując malucha przy trudnych warunkach drogowych, kierowcy dużo większych i o wiele droższych aut, byli pełni podziwu dla mikrusa radzącego sobie dużo lepiej, niż ich wozy. Nadwozie wykazujące podsterowność na szybciej pokonywanych łukach, było banalnie proste w utrzymaniu w ryzach. Gdy doprowadzaliśmy się Sparka do granic przyczepności, układ ESC (opcja wyposażenia) ekspresowo stabilizował tor jazdy. Bardzo słaba jest za to akustyka wygłuszenia kabiny. Nadkola tylne nawet nie posiadają plastikowych obić - w efekcie jazda po mokrej, czy zaśnieżonej drodze, jest okupiona docierającymi z tylnej części nadwozia drażniącymi szumami, czy odgłosami obijających się o blachy kamyczków.
>>> Chevrolet Spark lifting 1.2 16V - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze i bagażnik <<<
Chevrolet Spark - HAMULCE
Układ hamulcowy w Sparku jest typowy dla autek klasy mini. Z przodu zamontowano wentylowane tarcze hamulcowe o średnicy 236 mm, a z tyłu bębny o średnicy 200 mm. Hamulce przyzwoicie reagują na nacisk pedału, ale by zatrzymać autko w miejscu z prędkości 100km/h, potrzebujemy aż 44 metrów - to dużo. Kierowca dodatkowo ma w asyście pakiet systemów wspomagających hamowanie i kontrolę nad pojazdem.
>>> Chevrolet Spark lifting 1.2 16V - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<
Standardowo na wyposażeniu Chevroleta Sparka znajdują się: ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania), BAS (system wspomagania nagłego hamowania) i HBA (hydrauliczny układ wspomagania nagłego hamowania). Za dopłatą 1 000 zł można zamówić przy zakupie auta dodatkowy ESC (układ stabilizacji toru jazdy).
WIDEO z testu - zobacz z bliska Chevroleta Sparka po liftingu:
CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 4
W czwartym odcinku znajdzie się test wnętrza Sparka po liftingu w najbogatszej wersji wyposażenia LTZ. Jak prezentuje się deska rozdzielcza? Co się zmieniło w stosunku do poprzednika? Jakie przyrządy znalazły się w panelu środkowym? Co oferuje klientowi auto klasy A w podstawowej wersji oraz jakie dodatki przewiduje? Ile litrów jest w stanie zmieścić bagażnik? O tym w 4. odcinku dziennika testu małego Chevroleta Sparka na SuperAuto24.pl.