Chevrolet Trax - WSTĘP
Niewielkie SUV-y o uniwersalnym zastosowaniu oparte na konstrukcji aut klasy B, zdobywają w Europie coraz większą popularność. Kierowane są do osób poszukujących oryginalnych "czterech kółek" o podwyższonej funkcjonalności, co oznacza przydatność nie tylko w mieście, ale przede wszystkim poza nim. Będący nieco w tyle za konkurencją General Motors, w porę uświadomił sobie, że musi wypełnić rynek własnym crossoverem. Dzięki temu wspólne przedsięwzięcie marek Chevrolet, Opel i Buick, zaowocowało podobnymi do siebie bliźniaczymi modelami, opartymi o wspólną platformę podłogową Global Gamma II (na płycie tej powstaje też Chevrolet Aveo, Spark, czy Opel Adam).
>>> Chevrolet Trax 1.7 Diesel AWD - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<
Tak powstały trzy niemal identyczne propozycje segmentu subkompaktów, czyli rekreacyjno-sportowych SUV-ów o wymiarach samochodów miejskich. Pierwszy przeznaczony na amerykański rynek Buick Encore, został pokazany na początku 2012 roku na wystawie w Detroit. Po nim debiut na Salonie Samochodowym w Genewie zaliczył Opel Mokka, a ostatni szerszej publiczności został zaprezentowany Chevrolet Trax przy okazji targów w Paryżu. O ile Encore i Mokka różnią się od siebie wyłącznie detalami, to Trax w przeciwieństwie do nich został trochę inaczej wystylizowany. Produkt ten otrzymał bardziej muskularną karoserię, czy przedni pas z wielkim grillem, typowym dla większości pojazdów ze złotym krzyżem w logo.
>>> Chevrolet Trax 1.7 Diesel AWD - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<
Chevrolet będący najtańszym wariantem spośród całej trójki, polskiej premiery cenowej doczekał się w marcu 2013 roku, a do salonów wjechał w okresie wakacyjnym. Jego produkcja odbywa się w zakładach w Korei Południowej, gdzie również powstają wspominane bliźniacze odmiany. Auto wygląda nowocześnie, a opcjonalny napęd 4x4 ułatwia jazdę po nieutwardzonych terenach, i poprawia przyczepność w momencie cięższych podjazdów pod górkę. Pojazd w swojej klasie rywalizuje na rynku m.in. z takimi propozycjami jak: Nissan Juke, Renault Captur, Peugeot 2008, Fiat Sedici, czy Mitsubishi ASX.
Chevrolet Trax - STYLISTYKA
Niby niewielki Chevi nie ma w sobie nic specjalnego, bo wygląda trochę jak umiejętnie ociosany kamień, a jakaś zagadka zawarta w jego formie sprawia, że miło patrzy się na jego sylwetkę. Masywna bryła wygląda na spójną i absolutnie nic w niej przeszkadza. Przez to, że karoseria nie została wyprofilowana w tak gładki sposób, jak to się ma w przypadku Mokki, nadwozie wygląda o wiele solidniej. Amerykanin o koreańskim rodowodzie, przedstawia się niczym sportowiec trenujący na siłowni "masę", w opozycji do europejskiego Opla zdecydowanie stawiającego na "rzeźbę" ciała. Tego jednak absolutnie nie można uznać za minus, bo designerzy słusznie podążyli tropem stylu znanego z innych Chevroletów.
>>> Chevrolet Trax 1.7 Diesel AWD - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie <<<
Jak to bywa z pakerami lubiącymi przerzucanie ciężarów, ich siłę z daleka zdradzają takie wizualne cechy jak wielkie ramiona, czy szerokie bary. Trax podobnie ma atletyczny sznyt z charakterystycznie wypchniętymi błotnikami. Ich kształt wraz z zarysem nadkoli widocznie układa się w kwadrat, a nie w gładkie krągłości. Odporność na potłuczenia i obicia zaakcentowano czarnymi osłonami dolnych fragmentów zderzaków i progów. Wygląda to trochę jak założenie rękawiczek przed chwyceniem szorstkiego gryfu sztangi. Blachy na drzwiach nieco załamano, a linia okien zwężająca się ku tułowi dodaje sportowej dynamiki. Te cechy wraz z wyższym prześwitem dodają postawności i akcentują lekko terenową stylistyką. Wychodzące na wysięgnikach z drzwi lusterka boczne przejęto z Mokki, ale w gratisie dołożono im kierunkowskazy, czego już w Oplu nie znajdziemy.
>>> Chevrolet Trax 1.7 Diesel AWD - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<
Respekt przed rywalami budzi przód, przypominający kwadratową bokserską szczękę. Projektanci sprytnie wykorzystali taką cechę kodu projektowego marki, jak pas przedni z dużym dwuczęściowym wlotem powietrza do silnika, przecięty centralnie linią z firmowym logo krzyża na środku. Do samego grilla dochodzą z wybrzuszonej maski wyraźne pionowe przetłoczenia, a samą kratownicę atrapy ozdobiono elegancką chromowaną obwódką. Proste halogenowe klosze reflektorów zintegrowane z kierunkowskazami, nieco łagodzą zadziorne rysy twarzy. Wstawione po bokach obszernego zderzaka czarne skośne wkłady, zawierają okrągłe lampy przeciwmgłowe w wersjach LT i LTZ. Uzupełnieniem wielozadaniowego stylu są akcenty udające osłony z metalu zarówno z przodu, jak i z tyłu. Zad to w znacznej części zderzak pozostawiony połowicznie w dobrze znoszącej zarysowania czerni, z dwiema czerwonymi płytkami odblaskowymi po bokach. Na dużej klapie bagażnika znalazło się na środku przetłoczenie, wyżej niewielka szyba z dyskretnym daszkiem i szerokie słupki C. W napompowane błotniki tak wkomponowano zespolone lampy, by ich dolne profile wcinały się jeszcze trochę w zderzak.
WZORY OBRĘCZY
Błotniki Traxa są w stanie pomieścić duże rozmiary obręczy. Producent w swojej ofercie dysponuje typem trzech wzorów kół. Podstawowo w modelu LS samochód postawiony jest na 16-calowych felgach stalowych z kołpakami, obutych w opony o rozmiarze 205/70 R16. Kolejna wersja LT posiada pięcioramienne obręcze aluminiowe o wielkości 16" (w LS dopłata 1 900 zł). Najbogatszy model LTZ (taki jak testowany przez SuperAuto24.pl) otrzymał 18-calowy wzór z ogumieniem 215/55 R18 (w LT dopłata 2 600 zł).
Chevrolet Trax - KOLORY NADWOZIA
Auto oferowane jest w jednym z 10 kolorów nadwozia. Podstawowe bezpłatne lakiery bazowe to: Biały Summit i granatowy Royal. Pozostałe osiem lakierów metalizowanych dwuwarstwowych wymaga od klientów dopłaty 2 100 zł. Zderzaki są fabrycznie malowane w kolorze nadwozia, podobnie jak klamki zewnętrzne i lusterka boczne. Chromowane zewnętrzne listwy będące obramowaniem okien bocznych i paski na klamkach drzwi to cecha modelu LT i LTZ. Kierunkowskazów w lusterkach bocznych nie ma jedynie bazowy wariant LS. O lepsze doświetlenie kabiny może zadbać elektrycznie sterowany szyberdach (2 900 zł). Akcentem ozdobnym i jednocześnie przydatnym w montażu bagażnika dachowego są zgrabne seryjne relingi w kolorze srebrnym.
Chevrolet Trax - WYMIARY
Sprawiający wrażenie dużego SUV-a Chevrolet Trax, to tak naprawdę auto niewielkich rozmiarów, o czym świadczy wykorzystanie płyty podłogowej służącej Sparkowi. Nadwozie mierzy 4248 mm długości, 1766 mm szerokości oraz 1674 mm. Rozstaw osi to dokładnie 2555 mm, a rozstaw kół zarówno przednich jak i tylnych wynosi 1540 mm. Prześwit różni się w zależności od zastosowanego napędu - w przypadku FWD odległość podłogi do podłoża mierzy 158 mm, a w odmianach AWD zwiększa się ona do 168 mm.
Masa własna może się zmieniać w zależności od wyposażenia i wersji silnikowej. Najlżejszy Trax waży 1365 kg, a najcięższy bogato wyposażony z silnikiem Diesla i napędem AWD dochodzi do masy 1504 kg. Dopuszczalna waga całkowita może wynosić od 1787 kg do maksymalnie 1926 kg. Pojemność bagażnika podstawowo oferuje 356 litrów.
CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 2
W drugim odcinku znajdzie się test jednostki i układu napędowego. Oferowany w salonach Trax może skrywać pod maską benzynowe oraz wysokoprężne silniki. Testowany przez SuperAuto24.pl egzemplarz został wyposażony w motor 1.7 D współpracujący z 6-biegową przekładnią manualną i napędem 4x4. Jak silnik auta reaguje na wciśnięcie pedału gazu? Co myślimy o skrzyni begów? Jakie jest zapotrzebowanie na paliwo? O tym w 2. odcinku dziennika testu pierwszego crossovera Chevroleta na SuperAuto24.pl.