Chevrolet Trax 1.7 Diesel AWD - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce

2013-09-18 3:30

Zestrojony na wygodę Chevrolet Trax, przy okazji 17-centymetrowego podwieszenia nad ziemią pozwala na większą dzielność jazdy gdzieś za miastem. Crossover opatrzony opcjonalnym napędem 4x4 da radę przedrzeć się przez błotną kałużę i pokona podjazd na wzniesienie po śliskich kamieniach, ale przemierzanie tego typu przeszkód to jednak nieco ekstremalne wyzwania. Auto tak naprawdę zostało zaprojektowane głównie do jazdy wielkomiejskiej, co w zamyśle oznacza wjeżdżanie na krawężniki, czy pokonywanie garbów na jezdni. TRZECI ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl, to ocena układu jezdnego Traxa. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się jeszcze: wnętrze, bezpieczeństwo i ceny samochodu.

Chevrolet Trax - UKŁAD JEZDNY

Konstrukcyjnie Traxa bazuje na płycie podłogowej GM Gamma II Platform. To oznacza, że podwozie małego SUV-a opiera się na rozwiązaniach podobnych do innych modeli koncernu General Motors. Przednią oś skonstruowano na bazie kolumn McPhersona, wahaczy poprzecznych i stabilizatora. Tylna oś to belka skrętna o przekroju w kształcie litery U, zlokalizowana przed tylnymi kołami, wspierana osobno zamontowanymi sprężynami śrubowymi i amortyzatorami. Ten złożony element występuje w dwóch różnych wersjach, tak aby zapewnić odpowiednią kompatybilność z dwoma wariantami napędu - AWD i FWD. Rozwiązanie to zapewnia odpowiednio zestrojoną stabilność i komfort dla każdej z odmian.

>>> Chevrolet Trax 1.7 Diesel AWD - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary crossovera <<<

Układ kierowniczy wspomagany elektrycznie ułatwia prowadzenie i manewrowanie. Sterem na postoju można swobodnie kręcić, a podczas poruszania się po drodze odpowiednio wyczuć tor jazdy. Tego typu skalibrowanie szybko przypadnie do gustu użytkownikom ceniącym sobie lekkość prowadzenia wozu, do których przede wszystkim zaliczają się kobiety. Nieduże rozmiary crossovera wpływają na jego przyzwoitą zwrotność (średnica zawracania między krawężnikami wynosi 10,8 metra). Próby parkowania, czy nieprzewidziane nawrotki przyjdą jednak z odrobiną wysiłku, bo mała tylna szyba nie pomaga w manewrach, tak samo jak szerokie słupki. W cofaniu przydadzą się tylne radary i kolorowa kamera cofania wchodząca w skład zestawu multimedialnego MyLink w wersjach LT i LTZ. Wóz punktuje w temacie podjazdów na wysokie krawężniki, bo wdrapywanie się na przeszkody przychodzi łatwo, ale mając za koła 18-calowe obręcze lepiej zachować ostrożność.

>>> Chevrolet Trax 1.7 Diesel AWD - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Wysokość zawieszenia z prześwitem 170 mm wystarcza na weekendowe wypady poza miasto. Przedzieranie się przez leśne czy polne dukty wypełnione koleinami pójdzie tylko z lekkim stresem o zahaczenie dolnym fragmentem przedniego zderzaka. Auto przez kiepskie kąty natarcia i zjazdu nie punktuje też w momencie podjazdów pod stromizny. Dobrze, że w momencie wjeżdżania na jakąś górę, bezstresowe ruszanie z miejsca oraz bezpieczne zjeżdżanie w dół bez przeciążania hamulców umożliwią odpowiednie systemy. Pewności prowadzenia i czucia tego, co dzieje się pod podwoziem dodaje napęd AWD, który jest elektronicznie dołączany. Testowany Trax wyposażony w taki właśnie napęd ze sprzęgłem Haldexa, dobrze radził sobie na śliskiej, czy grząskiej nawierzchni. Wychwytywanie nawet najmniejszych uślizgów któregoś z przednich kół powoduje natychmiastowe, płynne dołączenie osi tylnej. Elektroniczny zespół przenoszenia momentu obrotowego automatycznie i niezauważalnie rozdziela go między przód a tył.

>>> Chevrolet Trax 1.7 Diesel AWD - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie <<<

W sumie crossover nieźle spisał się podczas wyprawy w polskie Tatry pełne rozmaitych wzniesień, ale najlepiej czuł się na asfalcie, czyli miejscu najczęstszego użytkowania. Zestrojenie zawieszenia połączone z typem napędu na wszystkie koła jest całkiem wygodne. To oznacza umiarkowaną sztywność przekładającą się na średnią stabilność przy szybciej pokonywanych zakrętach. Nie pomaga też wysoko położony środek ciężkości i słaby rozkład mas powodujący podsterowność. W zachowaniu toru jazdy na wirażach sporo pomagają szerokie opony i układy wspomagające kierowcę. Mimo 18-calowych obręczy, w jakie została wyposażona "testówka", komfort stał na zaskakująco wysokim poziomie. Pochłanianie nierówności polskich dróg przyjemnie "szło", jak na tak niewielkie auto. We znaki dawały się co najwyżej krótkie poprzeczne wyboje i nie do końca dobrze wygłuszone podwozie.

Chevrolet Trax - HAMULCE

O zatrzymanie sporego ciężaru muszą dbać odpowiednie hamulce, a te zostały przeszczepione wprost z Opla Astry. Tarcze hamulcowe znalazły się na obu osiach - z przodu wykorzystano wentylowany zestaw o średnicy 300 mm, a z tyłu zwykłe lite. Kierowca w trakcie jazdy może liczyć na elektroniczne systemy wspomagające jazdę i hamowanie. Standardowo zarówno w wersji przednionapędowej, jak odmianie 4x4, na pokładzie znajduje się bogaty zestaw asystentów.

>>> Chevrolet Trax 1.7 Diesel AWD - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<

I tak Trax posiada: 4-kanałowy system ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania), TCS (kontrola trakcji), BAS (system wspomagania nagłego hamowania), ESC (elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy, działający jako mechanizm różnicowy zapobiegający poślizgowi kół), DCS (układ kontroli zjazdu ze wzniesień bez potrzeby użycia hamulca, utrzymujący określoną prędkość), HSA (układ wspomagania ruszania na pochyłościach, uniemożliwiający cofnięcie się samochodu nawet po zwolnieniu hamulca). System monitorujący ciśnienie w oponach jest seryjnym elementem.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 4

W czwartym odcinku zbadamy wnętrze Traxa w najbogatszej wersji wyposażeniowej LTZ. Jak prezentuje się deska rozdzielcza samochodu? Jakie udogodnienia znalazły się na pokładzie? Co oferuje klientowi crossover w podstawowej wersji wyposażenia oraz jakie dodatki przewiduje? Ile litrów jest w stanie zmieścić bagażnik samochodu? O tym w 4. odcinku dziennika testu małego SUV-a Chevroleta na SuperAuto24.pl.