Citroen Berlingo XTR - UKŁAD JEZDNY
Układ jezdny Berlingo został oparty na sprawdzonych rozwiązaniach. Zawieszenie zostało całkowicie przejęte z Citroena C4 Picasso. Konstrukcyjnie z przodu pracują kolumny McPherson z wahaczami dolnymi trójkątnymi i stabilizatorem. Z tyłu postawiono na odkształcalną belkę poprzeczną, stabilizator, sprężyny śrubowe i amortyzatory rozdzielone. Zbudowane w ten sposób podwozie zestrojono bardziej pod kątem komfortowego przemieszczania się, co podkreśla osobowy charakter auta. Dobre resorowanie wpływa na wygodę, ale na większych drogowych koleinach i hopkach nadwozie trochę się buja. Duży skok zawieszenia jest odczuwalny przede wszystkim podczas ostrego hamowania i wykonywania gwałtownych manewrów. Spory rozstaw osi skutecznie maskuje nierówności, ale tłumienie odgłosów nie jest już takie dobre. Słyszalne szmery pracy zawieszenia dochodzą głównie z tylnej części wozu.
>>> Citroen Berlingo XTR 1.6 HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary kombivana <<<
Hydraulicznemu wspomaganiu kierowniczemu daleko do wzorowej pracy. Gumowy układ nie pozwala czuć drogi, ale za to siłę wspomagającą dobrano tak, by kierowca czuł łatwość manewrowania autem. Przy jeździe na wprost z prędkościami powyżej 120 km/h, przy podmuchach wiatru, czy w momencie wyprzedzania TIR-a pojawia się lekko nerwowość na kierownicy i trzeba bacznie czuwać nad korygowaniem toru jazdy. Berlingo zaprojektowano z przeznaczeniem do spokojnego pokonywania kolejnych kilometrów. Na ostrzejszych zakrętach wysokie nadwozie jest chybotliwe i mówi o podsterowności. Gdy mocno przesadzi się w łuku, w granicznym momencie nad opanowaniem auta pomoże koło ratunkowe pod postacią ESP + ASR, ale niestety w tej kwestii Citroenowi należy się minus, bo systemy te nie są seryjnym wyposażeniem.
>>> Citroen Berlingo XTR 1.6 HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<
Testowana przez SuperAuto24.pl odmiana Berlingo XTR posiada fabrycznie podwyższone o 15 mm zawieszenie. Dodatkowo pod silnikiem znalazła się osłona z tworzywa, a na progach plastikowe listwy ochronne. Elementy te sprawiają, że boczne drogi i przejazdy koleinami nie są straszne tej francuskiej propozycji. Odpowiednio wysoko postawione nad ziemią nadwozie umiejętnie radzi sobie z wybojami i nawet szybsza jazda po wyrwach i progach zwalniających nie wzrusza kombivana. Siedząc za sterem nie będziemy niestety mistrzami zwrotności. Wynik średnicy zawracania między krawężnikami wynoszący 11 metrów sprawia, że w wąskiej luce trzeba pokręcić kierownicą. Cofanie i manewry znacznie ułatwia genialne przeszklenie kabiny i słusznych rozmiarów lusterka boczne.
Citroen Berlingo XTR - HAMULCE
Układ hamulcowy we wszystkich wersjach Berlingo Multispace jest identyczny. Z przodu montowane są standardowo wentylowane tarcze hamulcowe, a z tyłu znajdują się tarcze lite. W kwestii hamowania wyposażonego w podciśnieniowe wspomaganie, z korektorem siły hamowania osi tylnej nie ma żadnych zastrzeżeń. Taki zestaw od razu reaguje na nacisk pedału hamulca i sprawnie zatrzymuje pojazd.
>>> Citroen Berlingo XTR 1.6 HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie <<<
W dbałości o bezpieczeństwo podróżnych standardowo montowany jest pakiet systemów wpływających lepsze panowanie nad pojazdem w trudnych warunkach. Kierowca podstawowo ma w asyście: ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania), BAS (system wspomagania nagłego hamowania) oraz EBD (system rozdziału siły hamowania kół skracający drogę hamowania). W opcji można do odmian SEDUCTION i EXCLUSIVE dokupić za cenę 1 450 zł pakiet ESP (elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy) z ASR (kontrola trakcji) ze wspomaganiem ruszania pod wzniesienia. Dla wariantu Berlingo XTR przewidziano natomiast w opcji ESP + ASR + system Grip Control (system kontroli trakcji zapobiegający poślizgom, z funkcją wyboru trybu: błoto, śnieg, piasek) wyceniony na kwotę 2 700 zł.
>>> Citroen Berlingo XTR 1.6 HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Cena, bezpieczeństwo i gwarancja <<<
CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 4
W czwartym odcinku znajdzie się opis niezwykle użytecznego wnętrza Berlingo w wersji XTR. Jak prezentuje się deska rozdzielcza? Jakie przyrządy znalazły się w panelu środkowym? Co kombivan oferuje osobom lubiącym wyjeżdżać na wycieczki w testowanej wersji XTR? Jakie elementy przewiduje tylko w podstawowej wersji? Ile litrów jest w stanie zmieścić bagażnik? O tym w 4. odcinku dziennika testu Berlingo STR a na SuperAuto24.pl.