Citroen C-Elysee - UKŁAD JEZDNY
C-Elysee został zbudowany w oparciu o zmodyfikowaną płytę podłogową modelu C3. Konstrukcja zawieszenia przedniego wykorzystuje kolumny pseudo MacPherson z zespołem sprężyn i amortyzatorami, wahacze dolne trójkątne i drążek stabilizatora z wbudowanym łożyskowaniem i jarzmami. Z tyłu postawiono na odkształcalną belką poprzeczną, stabilizator przechyłów oraz rozdzielnie mocowane sprężyny śrubowe i amortyzatory. Dość prosta budowa ma być odpowiedzią na zły stan dróg, co w przypadku napraw w przyszłości nie zrujnuje właścicielowi portfela.
>>> Citroen C-Elysee 1.6 HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary taniego sedana <<<
Z uwagi na sprzedaż samochodu na rozwijających się rynkach, zwykle o bardzo kiepskiej infrastrukturze drogowej, inżynierowie skupili się szczególnie na zawieszeniu. Producent chwali się, że prototypy C-Elysee przetestowano na dystansie 4 milionów kilometrów w warunkach klimatycznych, począwszy od dalekiej, mroźnej północy, po skwar i kurz pustyni. Docelowe rynki odbioru, gdzie na co dzień jeździ się po szutrze, wymusiły dostosowanie zawieszenia do trudnych warunków pracy. Z tego powodu prześwit wynosi około 140 mm, a koła to 15-calowe obręcze, w porywach do opcjonalnych 16-tek. Na dodatek przywiązano sporą wagę do lepszego zabezpieczenia antykorozyjnego. Ciekawostką jest wlot powietrza do silnika, umieszczony wysoko pod maską w okolicy lewego reflektora, aby w momencie zagrożenia powodzią można było przejechać wozem przez drogę zalaną wodą.
>>> Citroen C-Elysee 1.6 HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<
My także w teście SuperAuto24.pl postanowiliśmy poddać Citroena próbie gorszych nawierzchni. Jeżdżąc po piaskowych i kamienistych polnych drogach szybko wyciągnęliśmy wnioski, że ten model faktycznie został należycie przygotowany do bardziej ekstremalnej jazdy. Słabe dziurawe drogi nie stanowią przeszkód, bo sprężysty układ daje wystarczający komfort. To czyni z sedana uniwersalnym samochodem dla osoby mieszkającej z dala od utwardzonych nawierzchni. Tłumienie dziur nie wypada już tak dobrze, bo pracę zawieszenia słychać, ale hałasy wydostające się spod podwozia nie są jakoś nadmiernie uciążliwe. Przemieszczanie się po asfaltowych nawierzchniach wychodzi o wiele ciszej. Auto przy jeździe na wprost nie wykazuje żadnych nerwowości, ale próby szybszego pokonywania zakrętów nie są już dobrze znoszone. C-Elysee przez lekki tył i sprężyste nastawy szybko łapie podsterowność, dlatego lepiej unikać brawury, gdyż ze sportem nie ma absolutnie nic wspólnego.
>>> Citroen C-Elysee 1.6 HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie <<<
Układ kierowniczy wyposażono w elektryczne wspomaganie ze zmienną siłą. Jego precyzja jest przez to nieco stłumiona i brakuje poczucia kontaktu kół z nawierzchnią. Taka charakterystyka przekłada się na pozytywne uproszczenia manewrowania w momencie parkowania, czy przy niespodziewanych nawrotkach. Świetnie wypada średnica zawracania między krawężnikami, bo wynik 10,7 metra jest bardzo dobry, jak na samochód z rozstawem osi wynoszącym 2652 mm. Dzięki wspomnianemu już wcześniej w tekście sporemu prześwitowi oraz wysokiemu profilowi opon, wjazdy na chodniki także nie są kłopotliwe.
Citroen C-Elysee - HAMULCE
Układ hamulcowy we wszystkich wersjach jest identyczny. Z przodu w każdym modelu montowane są standardowo wentylowane tarcze hamulcowe, natomiast z tyłu znajdują się zaciski bębnowe (kolejny przykład obniżenia kosztów produkcji). W kwestii hamowania wyposażonego w podciśnieniowe wspomaganie, nie ma żadnych zastrzeżeń - zastosowany układ hamulcowy sprawnie działa, bo pojazd z prędkości 100 km/h zatrzymuje się do zera po około 39 metrach.
>>> Citroen C-Elysee 1.6 HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<
C-Elysee poza tym oferuje aktywne układy poprawiające panowanie nad pojazdem w trudnych warunkach. Kierowca już w podstawie ma w asyście kontrolne systemy wspomagające, w skład których wchodzą: ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania), BAS (system wspomagania nagłego hamowania) oraz ESP (elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy).
CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 4
W czwartym odcinku znajdzie się opis wnętrza C-Elysee. Jak prezentuje się deska rozdzielcza testowanego wariantu SEDUCTION? Jakie przyrządy znalazły się w panelu środkowym? Co oferuje klientowi niewielki tani sedan w podstawowej wersji oraz jakie dodatki przewiduje? Ile litrów jest w stanie zmieścić bagażnik? O tym w 4. odcinku dziennika testu nowego kompaktowego sedana na SuperAuto24.pl.