Citroen C1 1.0i MAP - TEST, opinie, zdjęcia, wideo - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie

2012-05-15 3:00

Citroen C1 to doskonały przyrząd do przemieszczania się po mieście. Lekkie autko dysponujące mocą 68 koni mechanicznych, wystarcza do sprawnej jazdy. Pomocna w użytkowaniu wozu okazuje się automatyczna skrzynia biegów MAP, która przypadnie do gustu wygodnickim. DRUGI ODCINEK dziennika Citroena C1 po liftingu, został poświęcony testom układu napędowego. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się: układ jezdny, wnętrze, bezpieczeństwo i ceny auta.

Citroen C1 - SILNIK

Problem wyboru jednostki napędowej w przypadku małego C1 mamy z głowy. W salonach dostępny jest tylko jeden silnik konstrukcji Toyoty. To trzycylindrowa, benzynowa jednostka napędowa o pojemności 1.0 litra, rozwijająca moc 68 KM i cechująca się maksymalnym momentem obrotowym wynoszącym 93 Nm. Motor ten pozwolił na bardzo niską emisję spalin, która w C-jedynce wynosi 103 CO2/km. Każdy z trzech cylindrów ma cztery zawory, którymi zarządza mechanizm zmiennych faz rozrządu, z łańcuchem.

>>> Citroen C1 1.0i MAP - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka

Autko może być wyposażone w 5-biegową manualną skrzynię biegów, lub w automatycznie sterowaną (MAP) o pięciu przełożeniach, z możliwością mechanicznej obsługi. Oznaczenie MAP to elektroniczne sterowanie sprzęgła i zmiany przełożeń, z dodatkowym trybem sekwencyjnym. Taka opcja idealnie sprawdza się w środowisku miejskim. Sporym udogodnieniem w skrzyni MAP jest tryb obsługi za pomocą manetek umiejscowionych przy kole kierownicy, jak w prawdziwym supersamochodzie. To bardzo rzadko spotykana oferta w kategorii aut mini.

Citroen C1 1.0i MAP 68 KM - TEST

Jednostka napędowa C-jedynki to typowa trzycylndrówka, wydająca charakterystyczny warkot. Podróżującym w trakcie jazdy towarzyszą specyficzne doznania dźwiękowe. Jedno-litrtowy silniczek jest dość głośny, bo znacznie słychać go już na biegu jałowym. W trakcie przyspieszeń odgłosy pracy jednostki potęgują się, a w momencie wkręcania małego motoru na obroty, możemy mieć wrażenie, że agregacik zaraz wyskoczy przez maskę.

>>> Citroen C1 1.0i MAP - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny <<<

Głośna praca 68 koni mechanicznych na szczęście przekłada się na żwawe poruszanie się po mieście. Autko ważące około 850 kg, całkiem nieźle przyspiesza, jak na pojazd z tak niewielkim silnikiem - szczególnie w momencie zmiany przełożeń w trybie sekwencyjnym. Biegi dużo sprawniej wskakują, gdy wciskamy pedał gazu do oporu i sami operujemy przełożeniami za pomocą manetek lub dźwigni. Wskazówka prędkościomierza stosunkowo szybko wędruje po cyferblacie. Pierwsza setka w trakcie prób przyspieszeń redakcji SuperAuto24.pl (tylko z kierowcą na pokładzie), pojawiała się na zegarze po 12 sekundach. Odczucia podczas jazdy to wrażenie, że poruszamy się dużo szyciej, niż to jest w rzeczywistości. Skrzynię zestopniowano na długie przełożenia - 100km/h można osiągnąć bezpiecznie (bez wkręcania wskazówki na czerwone pole obrotów) na "dwójce".

Samochodzik w żadnych wypadku nie jest wolny, no chyba że stawiamy na wojaże z pasażerami. Może trudno w to uwierzyć, ale jazda C1 z automatyczną skrzynią MAP przynosi sporo frajdy. Autko najlepiej zachowuje się w trakcie jazdy w pojedynkę lub maksymalnie w dwie, niezbyt ciężkie osoby. Zabawa manetkami jest wygodna i z pewnością przypadnie do gustu kierowcom z żyłką rajdowców. Gdy zdamy się tylko na automat, czas oczekiwania na kolejny bieg trochę się wydłuży. Musimy jednak przyznać, że to rozwiązanie znacznie usprawnia podróżowanie w mieście. Stojąc w korku zapominamy o ciągłym mieszaniu lewarkiem, dzięki czemu ""za kółkiem da się odpocząć.

>>> Citroen C1 1.0i MAP - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze i bagażnik <<<

Citroen został stworzony do miejskiego środowiska, dlatego wyjazd w trasę to już "inna para butów". Elastyczność jak na tak mały pojazd nie jest najgorsza, ale powyżej setki przyspieszenia robią się mozolne. Siła napędowa wynosząca 93 Nm, osiągana przy 3600 obr./min, jest po prostu niewystarczająca. Lepiej więc unikać wyprzedzania. Prędkość maksymalna według katalogu to 157 km.h. Autko posiada wprawdzie piąty bieg, mający ochotę na więcej, ale ograniczeniem jest zbyt mała moc koni mechanicznych. "Piątka" to właściwie przełożenie pozwalające na zmniejszenie zużycia paliwa.

WIDEO z testu - zobacz z bliska Citroena C1 po liftingu:

Citroen C1 1.0i MAP 68 KM - SPALANIE

Zbiornik paliwa mieści 40 litrów. Korek wlewu otwieramy w tradycyjny sposób kluczykiem. Według danych producenta testowany model 1.0i o mocy 68 KM, w połączeniu z automatyczną skrzynią biegów MAP spala: 5,5 litra/100 km podczas jazdy po mieście. Na trasie auto zadowolić się ma dawką 4,1 litra/100km, a w cyklu mieszanym spalać 4,6 litra/100km.

Mały Citroen nie posiada na wyposażeniu komputera pokładowego. Nie możliwe jest więc śledzenie spalania w trakcie jazdy. Niestety w przeprowadzonym teście SuperAuto24.pl nie udało się nam zebrać wystarczających danych na temat spalania. Samochodem pokonaliśmy zbyt małą ilość kilometrów, by dokonać własnych manualnych obliczeń.

Francuzi chwalą się jednak pozytywnymi danymi, na temat niskiego zużycia paliwa i emisji CO2. Auto zajmuje czołową pozycję w kategorii pojazdów przyjaznych dla środowiska - emisja spalin wynosi zaledwie 103g CO2/km.

Citroen C1 1.0i MAP 68 KM - DANE TECHNICZNE

SILNIK R3
Paliwo Benzyna
Pojemność 998 cm3
Moc maksymalna 50 kW/68 KM/6000 obr./min
Maks mom. obrotowy 93 Nm/3600 obr./min
Prędkość maksymalna
157 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 13,7 s
Skrzynia biegów automatycza/5
Napęd przedni
Zbiornik paliwa 35 l
Masa własna/ładowność 858/1365 kg
Opony 155/65 R14
Emisja CO2 106 g/km
Bagażnik/po złożeniu siedzeń 139/751 l

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 3

W trzecim odcinku znajdzie się test układu jezdnego małego Citroena. Jak skomponowano zawieszenie auta? Co myślimy o układzie jezdnym, zwrotności oraz prowadzeniu małego "francuzika" po liftingu? Jakie zastosowano hamulce? O tym już w 3. odcinku dziennika testu C1 na SuperAuto24.pl.