Citroen C3 - UKŁAD JEZDNY
Niewielki hatchback otrzymał nieco inne zawieszenie niż pierwsza wersja C3. Zmieniła się głównie konstrukcja z tyłu - teraz jest poprzeczna belka odkształcalna, sprężyny śrubowe, amortyzatory teleskopowe hydrauliczne i stabilizator. Z przodu natomiast pracują kolumny typu pseudo McPhersona z dodatkowym wahaczem trójkątnym, sprężyny śrubowe, amortyzatory i stabilizator.
W porównaniu z poprzednikiem nowy C3 nieco urósł - jest dłuższy, wyższy i szerszy. Długość teraz wynosi 3,94 m (co daje + 8 cm), szerokość mierzy 1,72 m (+ 5 cm), a wysokość 1,53 (+ 2 cm). Rozstaw osi wynosi natomiast 2,46 metra.
>>> Citroen C3 1.6 e-HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka <<<
Układ kierowniczy jest wyposażony w elektroniczne wspomaganie ze zmienną siłą. Można mieć wrażenie, że wspomaganie pracuje nawet zbyt mocno, przez co bardziej wprawni kierowcy wytkną brak pełnej precyzji. Auto jest bardzo wrażliwe na ruchy kierownicą i dobrze skręca, jednak brakuje poczucia kontaktu kół z nawierzchnią. Lekko pracujący układ przypadnie z pewnością do gustu kobietom, bo manewrowanie Citroenem szczególnie na parkingach może sprawiać przyjemność. Średnica zawracania między krawężnikami wynosi 10,2 metra i jest taka sama dla wszystkich jednostek napędowych.
Wdrapywanie się Citroenem na chodniki przy zachowaniu ostrożności nie będzie kłopotem. Auto nie jest zbyt duże więc uda się wcisnąć w większość dostępnych luk. Jeżeli ktoś nie ufa swoim umiejętnościom i woli nie porysować zderzaków, może sprawić sobie czujniki ułatwiające parkowanie. W wariancie Exclusive dostajemy "Pakiet Miejski", w skład którego wchodzi m.in. przydatny radar parkowania tyłem, ale za te same czujniki w uboższej wersji Seduction trzeba już dopłacić. W w podstawie Attraction radary parkowania w ogóle nie są dostępne.
>>> Citroen C3 1.6 e-HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<
Jedna z największych zalet samochodu to niewątpliwie komfortowe zawieszenie, które jest neutralnie zestrojone. Już po krótkim odcinku jazdy po warszawskich drogach czujemy, że mamy do czynienia z francuskim wozem. Tutaj jednak nie jest ani zbyt miękko, ani za twardo. Na szybko przejeżdżanych zakrętach hatchback nie wykazuje tendencji do przechyłów nadwozia, nie traci też przyczepności. Autko dzięki temu, że nie zachowuje się nerwowo i trzyma się drogi, w połączeniu z 90-konną jednostką napędową e-HDi oferuje przyjemne i oszczędne wycieczki poza miasto.
>>> Citroen C3 1.6 e-HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i dodatki <<<
"C-trójka" ma bardzo dobre resorowanie i w wystarczającym stopniu tłumi nierówności drogi. Hałasy i odgłosy pokonywanych dziur nie przenoszą się rażąco do wnętrza nawet przy dużych aluminiowych obręczach 16" i oponach w rozmiarze 195/55 R16. Podkreślamy więc, że komfort podróżowania z pewnością będzie jeszcze wyższy przy oferowanych seryjne kołach w mniejszym rozmiarze 15" z oponami 185/65/ R15. Za wygodę podróżowania wewnątrz "francuzika" odpowiadają całkiem niezłe fotele i tylna kanapa. Słabo wypada tyko trzymanie boczne, ale takie elementy to w końcu cechy wozów ze sportowymi ambicjami, a nie małych hatchbacków.
Citroen C3 - HAMULCE
Układ hamulcowy nie we wszystkich wersjach Citroena C3 jest identyczny. Z przodu w każdym modelu montowane są standardowo wentylowane tarcze hamulcowe, natomiast z tyłu w zależności od jednostki napędowej znaleźć się mogą bębny lub tarcze. W kwestii hamowania wyposażonego w podciśnieniowe wspomaganie, nie ma żadnych zastrzeżeń - układ hamulcowy działa bardzo dobrze i sprawnie zatrzymuje pojazd.
>>> Citroen C3 1.6 e-HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<
C3 oferuje aktywne układy poprawiające panowanie nad pojazdem w trudnych warunkach. Kierowca ma w asyście kontrolne systemy wspomagające. Seryjnie na pokładzie znajdują się: ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania), BAS (system wspomagania nagłego hamowania) oraz EBD (system rozdziału siły hamowania kół skracający drogę hamowania). W opcji do każdej wersji wyposażenia możemy dokupić ESP (elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy) za kwotę 1 900 zł.
Jeżdżąc w trakcie testu po zaśnieżonej i śliskiej nawierzchni, systemy wspomagające jazdę dawały o sobie znać. Przy dynamicznych manewrach żółta kontrolka ESP często się zapalała - samochód ciężko było wyprowadzić z równowagi.
CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 4
W czwartym odcinku znajdzie się opis wnętrza drugiej generacji C3. Jak prezentuje się deska rozdzielcza? Co zmieniło się w stosunku do poprzedniczki? Jakie przyrządy znalazły się w panelu środkowym? Co oferuje klientowi auto klasy B, w podstawowej wersji oraz jakie dodatki przewiduje? Ile litrów jest w stanie zmieścić bagażnik? O tym w 4. odcinku dziennika testu Citroena C3 a na SuperAuto24.pl.