Citroen C3 Picasso 1.6 HDI - TEST, zdjęcia, wideo - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie

2012-09-04 4:10

Pod maskę francuskiego minivana trafiają dobrze znane wśród użytkowników aut koncernu PSA jednostki napędowe. Benzynowe motory VTI oraz wysokoprężne HDi to niezwykle popularne na polskim rynku silniki. Model C3 Picasso wyposażony w mocnego 110-konnego Diesla, cechuje się bardzo dobrą dynamiką i elastycznością, dzięki czemu przyspieszanie i wyprzedzanie nawet z kompletem pasażerów, nie stanowi problemu. DRUGI ODCINEK dziennika rodzinnego Citroena, został poświęcony testom układu napędowego oraz spalaniu. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się jeszcze: układ jezdny, wnętrze, bezpieczeństwo i ceny auta.

Citroen C3 Picasso - SILNIKI

W polskiej ofercie Citroena C3 Picasso znajduje się do wyboru kilka ciekawych jednostek napędowych. Czterocylindrowe silniki benzynowe są 16-zaworowymi rzędówkami i posiadają wielopunktowy wtrysk paliwa ze zmiennymi fazami rozrządu. Słabsza wersja 1.4 VTi rozwija 95 KM i 135 Nm. Mocniejsza odmiana 1.6 VTi generuje natomiast moc 120 KM i 160 Nm momentu obrotowego.

Rzędowe jednostki wysokoprężne HDi to 8-zaworowe konstrukcje. Posiadają turbodoładowanie z chłodnicą powietrza dolotowego i bezpośredni wtrysk paliwa typu wtrysk Common-rail. Słabsza odmiana 1.6 litra, legitymuje się mocą 90-koni mechanicznych i momentem obrotowym 230 Nm. Silnik ten występuje także w proekologicznej odmianie Airdream z układem Stop/Start i system odzyskiwania energii z hamowania. Kolejna mocniejsza odmiana tego motoru rozwija moc 112 KM i 270 Nm.

>>> Citroen C3 Picasso 1.6 HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary <<<

Citroen C3 Picasso w zależności od wersji silnikowej, może być wyposażony w jedną z trzech przekładni biegowych. Benzynówki VTi i 90-konny Diesel HDi posiadają manualne skrzynie 5-biegowe. Diesel w odmianie 110-konnej seryjnie ma montowaną 6-biegową przekładnię manualną. Automatyczna 6-biegowa skrzynia MCP z możliwością manualnej zmiany przełożeń, dostępna jest tylko z modelem 1.6 HDi 90 KM Airdream.

WIDEO - zobacz z bliska Citroena C3 Picasso:

Citroen C3 Picasso 1.6 HDi - TEST

Wysokoprężna 8-zaworówka pracująca pod maską minivana nie należy do najcichszych jednostek. Stojąc obok auta pracującego na biegu jałowym słychać charakterystyczne "dieslowanie". Silnik pracuje jednak równo i został dobrze oddzielony wygłuszeniem od kabiny - znajdując się we wnętrzu nie słyszymy jego pracy i nie odczuwamy drgań. Dopiero wciśnięcie gazu skutkuje poczuciem prowadzenia "ropniaka", a szczególnie w momentach wkręcania silnika na wyższe obroty. Lewarek skrzyni biegów został wysoko osadzony, dzięki czemu jest dość krótki i przyjemnie leży w dłoni. Wybrednych będą jednak denerwować odgłosy pracy skrzyni i mała precyzja lewarka. Mechanizm przekładni w momencie przeskoku z biegu na bieg, za każdym razem wydobywa z siebie zbyt głośny klik.

>>> Citroen C3 Picasso 1.6 HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Rodzinna "Cytryna" ze 112-konną jednostką potrafi zaskoczyć możliwościami. Odmiana HDi, którą mieliśmy okazję testować wykazywała się bardzo dobrą dynamiką. Jak to w mocnych wysokoprężnych silnikach z turbodoładowaniem bywa, odczuwalny jest spory moment obrotowy (270 Nm), ochoczo napędzający przednie koła. Po depnięciu gazu w podłogę turbo daje o sobie znać już w dolnym zakresie obrotów i szybko tłoczy powietrze do cylindrów. W efekcie auto od razu reaguje przyspieszeniem bez względu na to, czy jedziemy w pojedynkę, czy mamy w pełni wypakowaną kabinę. Może się wydawać, że 112 KM to nie dużo, jak na ważące 1366 kg C3 Picasso, ale przyspieszenie faktycznie jest wyraźnie odczuwalne.

>>> Citroen C3 Picasso 1.6 HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze i wyposażenie <<<

Równie ważna jak dobra dynamika, jest świetna elastyczność magicznego pudełeczka na kołach. W trakcie jazdy poza miastem nie ma potrzeby nerwowego szukania lewarka, by redukować bieg w momencie wyprzedzania. Silnik bez zastanowienia reaguje na nacisk pedału gazu. Wymijanie kolejnych pojazdów na drodze idzie więc bez oporu, a szczególnie przyjemne wykonywanie takich manewrów przychodzi na wyższych prędkościach. Maksymalna moc 112 koni mechanicznych osiągana jest na poziomie 3600 obr./min, a najwyższa prędkość z jaką pojedziemy wynosi 184 km/h. Najbardziej cieszyć będzie przy tym niskie spalanie, bo motor nie jest łapczywy na ON.

Citroen C3 Picasso 1.6 HDi 110 KM - SPALANIE

W zbiorniku mieści się 50 litrów paliwa. Według danych producenta testowany Diesel 1.6 HDi o mocy 110 KM, w połączeniu z manualną 6-biegową skrzynią oraz oponami w rozmiarze 195/55 R16, spala w cyklu miejskim 6,1 litra/100km. Na trasie auto zadowalać się ma natomiast dawką 4,1 litra/100km, a średnie zużycie ropy ma oscylować na poziomie 4.8 litra/100 km.

Dane dotyczące spalania jakie udało się nam zebrać w teście SuperAuto24.pl, nieznacznie różniły się od wartości podanych w katalogu. Silnik 1.6 HDi faktycznie jest oszczędny, a przy odpowiednim traktowaniu potrafi naprawdę mało spalić. Według próby, spalanie 110-konnego Citroena C3 Picasso nie było wysokie. W trasie na oszczędność jednostki wpływała 6-biegowa skrzynia. Jadąc bardzo ekonomicznie bez gwałtownych przyspieszeń, przy utrzymywaniu spalania na poziomie 4,5 litra, komputer potrafi wskazać dystans ponad 1000 kilometrów do przejechania na jednym baku. Poza miastem udało się nam zejść do wartości 4,4 l/100km. Tryb wyłącznie miejski także nie pochłaniał znacznych ilości ropy - spalanie ON w warunkach jazdy po zakorkowanej stolicy wahało się w granicach 7 l/100km. W cyklu mieszanym C3 Picasso zadowoliło się dawką około 5,7 litra/100km.

>>> Citroen C3 Picasso 1.6 HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<

Komputer pokładowy na pokładzie jest podstawa wyposażenia. Informacje na temat spalania auta pokazywane są na środkowym wyświetlaczu zespołu trzech elektronicznych wskaźników. Do obsługi komputera służy poręczny przycisk na manetce odpowiedzialnej za sterowanie wycieraczkami. Wlew paliwa nie jest automatycznie ryglowany, jak w większych modelach Citroena - by go otworzyć potrzebujemy użyć kluczyka.

Citroen C3 Picasso 1.6 HDi - DANE TECHNICZNE

SILNIK R4
Paliwo Diesel
Pojemność 1560 cm3
Moc maksymalna 82 kW/112 KM/3600 obr./min
Maks mom. obrotowy 270 Nm/1750 obr./min
Prędkość maksymalna
184 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 11,2 s
Skrzynia biegów manualna/6
Napęd przedni
Zbiornik paliwa 50 l
Masa własna/ładowność 1361 / 1807 kg
Opony 195/55 R16
Emisja CO2 125 g/km
Bagażnik/po złożeniu siedzeń 385 l/1506 l

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 3

W trzecim odcinku znajdzie się test układu jezdnego Citroena C3 Picasso. Jak skomponowano zawieszenie auta? Co mamy do powiedzenia w temacie prowadzenia i układu kierowniczego? Jak prezentuje sę zwrotność pojazdu? O tym w 3. odcinku dziennika testu Citroena C3 Picasso na SuperAuto24.pl.