Citroen C3 Picasso 1.6 HDI - TEST, zdjęcia, wideo - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie

2012-09-06 4:10

Niebanalny styl nadwozia C3 Picasso idealnie współgra z awangardą panującą we wnętrzu. Oryginalny projekt deski rozdzielczej z ekstrawaganckimi wyświetlaczami po środku, odzwierciedla fantazję francuskich designerów. Wykończony bardzo dobrymi materiałami minivan, nie bez powodu zyskał przydomek "magic box" - kabina to połączenie przestronności z dużym bagażnikiem oraz systemem różnych przydatnych schowków. CZWARTY ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl, to ocena wyglądu kokpitu, kufra oraz wyposażenia rodzinnego Citroena. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się jeszcze: bezpieczeństwo, cena auta i podsumowanie.

Citroen C3 Picasso - WNĘTRZE

Artystyczna odmiana C-trójki występuje w trzech poziomach wyposażenia: ATTRACTION, SEDUCTION i EXLUSIVE. W teście SuperAuto24.pl mieliśmy przyjemność jeździć najwyższą odmianą minivana. Kokpit w zestawieniu z uboższymi modelami różni się niektórymi detalami. Przykładowo tylko EXCLUSIVE posiada chromowane elementy wykończone, takie jak: obwódki kanałów powietrznych, lśniącą wstawkę na kierownicy, czy masywną podstawę dźwigni zmiany biegów. Te akcenty wprawdzie dodają nieco uroku, ale bez nich kokpit będzie prezentować się równie dobrze.

Projekt futurystycznej deski rozdzielczej to nałożone na siebie bryły o różnych kształtach, które w całości dają efektowne miejsce pracy kierowcy. We wnętrzu przewija się motyw zaokrąglonego prostokąta - w tym stylu zachowano kanały powietrzne, obudowy wskaźników i parę innych detali. Centralne umieszczenie elektronicznych zegarów nie zostało uplasowane na środku bez powodu. Dzięki takiemu rozwiązaniu wyświetlacze nie zaburzają widoku kierowcy na wprost, co wpływa na bezpieczeństwo. Warto zaznaczyć, że wszystkie dane podawane na wskaźnikach są naprawdę czytelne i można się do nich ekspresowo przyzwyczaić. W trakcie testu nawet stanowczy zwolennicy tradycyjnych rozwiązań, potrafili szybko przekonać się do kosmicznej tablicy przyrządów C3 Picasso. Na pochwałę zasługuje fakt seryjnego montażu komputera pokładowego. Informacje na temat spalania śledzimy na wąskim środkowym wyświetlaczu

>>> Citroen C3 Picasso 1.6 HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary <<<

Rodzinny Citroen to świetne materiały wykończeniowe. Jakość zastosowanych plastików jest wysoka, a wszelkie elementy należycie ze sobą spasowano. Cała deska rozdzielcza została pokryta miękkim i przyjemnym w dotyku tworzywem. Zagłębienia schowków w desce wyścielono srebrnym plastikiem o zabawnej fakturze piłeczki golfowej, a obicia drzwi wykonano miejscowo z materiału. Obudowa panelu środkowego może być pomalowana lakierem fortepianowym, na którym niestety widać ślady poodbijanych palców. Dzięki tym wszystkim niekonwencjonalnym rozwiązaniom i zdobieniom, we wnętrzu panuje stylowy nastrój, przy jednoczesnym zachowaniu zasad ergonomii. Przyciski oraz zegary podświetlono pomarańczowymi odcieniami.

Jak to zwykle w bazowych wersjach aut za nieduże pieniądze bywa, klimatyzacja manualna w modelu ATTRACTION wymaga dopłaty 4 400 zł. W SEDUCTION manualna klima jest standardem, ale dwustrefowa automatyczna kosztuje już 1 900 zł. W najdroższym EXCLUSIVE klimatyzacja dwustrefowa jest montowana fabrycznie. Niezwykły i wymyślny gadżet to rozpylacz zapachów umiejscowiony przy centralnych kanałach powietrznych. Można zaaplikować do niego zapach, który lubimy i rozkoszować się przyjemną wonią we wnętrzu pojazdu. Ten ciekawy dodatek został zarezerwowano tylko dla wersji EXCLUSIVE.

Elektryczne sterowane lusterka oraz elektryka szyb przednich to standardz. Elektryka szyb tylnych wraz z ich przyciemnieniem oraz składane automatyczne i podgrzewane lusterka występuje dopiero w wersji EXCLUSIVE. Regulator prędkości z ogranicznikiem (tempomat) jest montowany w SEDUCTION i EXCLUSIVE.

>>> Citroen Picasso 1.6 HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Poziom regulacji kolumny kierowniczej jest dwustopniowy i dostajemy go w podstawie. Gruby i miło wyprofilowany trójramienny ster (warto podkreślić z nieruchomym wieńcem) dobrze leży w dłoni. Skórzane poszycie kierownicy wraz z obiciem gałki zmiany biegów jest cechą wersji EXCLUSIVE. W tańszym modelu SEDUCTION trzeba zapłacić 1 900 zł. Kierownica C3 Picasso, podobnie jak w mniejszym C3 nie została naszpikowana przełącznikami. Guziki mające usprawnić prowadzenie samochodu mogą znaleźć się na oddzielnych, dodatkowych manetkach tuż za kołem kierownicy. Jeżeli auto je posiada, to trzeba się do nich przyzwyczaić - sięganie jest na wyczucie bo w trakcie prowadzenia owych manetek nie widać. Po lewej znajdziemy sterowanie tempomatem, a po prawej operowanie funkcjami radioodtwarzacza i zestawem głośnomówiącym.

WIDEO - zobacz wnętrze Citroena C3 Picasso:

KOMFORT i PRZESTRONNOŚĆ

Wnętrze C3 Picasso jest spore. Pudełkowata bryła nadwozia i duże szklane połacie dbają o przestronność i swobodę ruchów. Z przodu miejsca jest nadto. Siedzenia mają duży zakres regulacji i można je ustawiać w trzech kierunkach. Pozycja za kierownicą jest bardzo dobra, ale siedzenia nie zadowalają swoim wyprofilowaniem. Podkreślamy, że jak to we francuskich wozach bywa są niezwykle wygodne, ale ich konstrukcja ma po prostu słabe podparcie boczne. Szeroki kapitański podłokietnik w siedzeniu sternika, oferowany jest tylko w odmianie EXCLUSIVE, podobnie jak możliwość składania w stolik fotela pasażera. Żeby się jeszcze bardziej czepić, nawet najbogatszej wersji brakuje ustawień poziomu lędźwiowego i podgrzewania.

>>> Citroen C3 Picasso 1.6 HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Tylna kanapa dzielona w układzie 60/40 dostała seryjną możliwość przesuwania. Siedzi się na niej nieco wyżej niż w przednim przedziale, ale jest całkowicie płaska w przeciwieństwo do foteli z przodu, które choć trochę wyprofilowano. Z tyłu pojadą trzy dorosłe osoby, ale mogą wtedy narzekać na "pole" dla ramion. Brak tunelu środkowego powoduje, że podłoga jest płaska, a wcięcia w oparciach foteli jeszcze lepiej pozwalają na ułożenie kolan. Nad głową przestrzeni wystarczy nawet najwyższym osobom, bo dach poprowadzono wysoko.

Producent oferuje sześć wariantów tapicerskich z dobrych jakościowo materiałów. Tkaniny są mocne i odporne na wytarcia. Obicia siedzeń mogą być nawet skórzane. Panoramiczna szyba CIELO zwiększająca pole widzenia ciągnąca się przez cały dach to koszt 2 900 zł. Ogrzewana tylna szyba z wycieraczką i spryskiwaczem jest w standardzie.

Citroen C3 Picasso - kolorystyczne wersje tapicerki i deski

Citroen C3 Picasso - MULTIMEDIA

W konsoli centralnej tuż przy lewarku znajduje się miejsce na samochodowy odtwarzacz. Fabryczne radio CD/MP3 oferowane przez producenta nie jest zintegrowane z konsolą, jak to bywa w większości nowoczesnych aut. Zestaw nagłośnieniowy gra przyzwoicie i jak już wyżej wspomnieliśmy, może posiadać manetkę odpowiedzialną za sterowanie przy kolumnie kierowniczej.

Gniazdo USB z portem typu RCA, które umożliwiają podpięcie własnego przenośnego urządzenia muzycznego lub dysku, dostępne są po dokupieniu pakietu CONNECTING BOX. W jego skład wchodzi jeszcze zestaw głośnomówiący Bluetooth. To wydatek około 1 000 zł, ale warto zainwestować w to udogodnienie, jeżeli prowadzi się sporo rozmów w podróży. Obsługa jest prosta, a oszczędność na mandatach murowana.

Nawigacja eMyWay z mapami Europy występuje tylko za dopłatą 3 500 zł. W skład zestawu wchodzi kolorowy ekran wielkości 7 cali, mapy Europy na karcie SD oraz menu w języku polskim. Obsługa urządzenia jest bardzo prosta i intuicyjna. Wystarczy poświęcić kilka minut na naukę, by sprawnie posługiwać się zestawem nawet podczas jazdy. Wyświetlacz jest czytelny i posiada sporo funkcjonalnych opcji. W komplecie otrzymujemy zestaw głośnomówiący Bluetooth i wbudowane w konsolę gniazdo RCA.

Citroen C3 Picasso - SCHOWKI

Model C3 Picasso posiada sporo półek i schowków, ale niestety ich ilość jest uzależniona od poziomu wyposażenia. To właśnie wysoka wersja EXCLUSIVE charakteryzuje się najlepszymi rozwiązaniami. Podstawowo w każdym egzemplarzu mamy do dyspozycji dwa uchwyty na napoje w pasie biegnącym między przednimi fotelami. W konsoli środkowej tuż pod radiem znajduje się półka idealna na portfel i telefon komórkowy. Z lewej strony deski tuż pod dyszą wywietrznika ma wgłębienie na drobnostki. Podobne, ale o wiele szersze wgłębienie znajduje się po przeciwnej stronie nad zamykanym schowkiem. Wspomniana największa skrytka w kabnie przy kolanach pasażera jest bardzo duża i podświetlana (SEDUCTION i EXCLUSIVE dodatkowo klimatyzowana).

>>> Citroen C3 Picasso 1.6 HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<

Tapicerki wszystkich drzwi otrzymały dość obszerne kieszenie. Na przedział pasażerski skierowane jest też wyoblenie, w które można wstawić butelkę czy kubek. W najbogatszej odmianie EXCLUSIVE znajdziemy sporo dodatkowych udogodnień. Pod siedzeniem przednim zainstalowano szufladę, z tyłu w podłodze pod dywanikami ukryto pojemne zamykane schowki, a na szczycie deski rozdzielczej wstawiono otwierany schowek (niedostępny w opcji z nawigacją). To jednak nie wszystko - kanapa posiada wysuwany organizer idealny na dziecięce zabawki, a z oparcia przednich foteli rozkładane stoliczki z lampkami. Siedzenia w SEDUCTION I EXCLUSIVE mają jeszcze dodatkowo kieszenie.

Osłonki przeciwsłoneczne mają podstawowo lusterka, którym niestety brak indywidualnego podświetlenia - panie będą niezadowolone. Gadżetem wersji EXCLUSIVE jest wysuwane z podsufitki dodatkowe lusterko, pozwalające na obserwację tego, co dzieje się z tyłu na kanapie. Dzięki temu pomysłowemu rozwiązaniu można mieć pełną kontrolę nad przewożonymi urwisami.

Citroen C3 Picasso - BAGAŻNIK

Kufer w C3 Picasso nie jest wcale mały, ale swoimi osiągami nie kładzie rywali na łopatki. Podstawowo do linii półki do dyspozycji jest 385 litrów. Dzięki przesuwanej kanapie i zmianie pochylenia oparć, wielkość kufra potrafi wzrosnąć do 500 litrów. Dla porównania litraże konkurentów z segmentu małych minivanów prezentują się następująco: Fiat Qubo - 330 l, Opel Meriva - 400 l, Toyota Verso S - 430 l, Nissan Note - 437 l, Kia Venga - 440 l, Hyundai ix20 - 440 l, Skoda Roomster - 480 l.

Po otwarciu dużej klapy unoszonej do góry, mam wygodny dostęp do bagażnika. Próg załadunkowy jest nieco wysoki, żeby włożyć ciężkie siatki trzeba je dźwignąć do góry. Ciekawostka to podwójna podłoga, którą można regulować. Kształty są regularne, więc bez problemu włożymy do kufra większe rzeczy. Cieszy też standardowa możliwość regulacji kąta pochylenia oparć kanapy z funkcją przesuwania wzdłuż w zakresie 15 cm. Taka opcja pozwala na szybkie powiększenie bagażnika, gdy coś nie będzie chciało się w nim zmieścić. Jeśli miejsca na pożądany przedmiot wciąż będzie mało, pozostanie całkowite rozłożenie siedzeń, które uchylają się asymetrycznie w stosunku 60/40. Kufer rośnie do 1506 litrów, a dzięki wspomnianej regulacji podłogi jest ona całkiem płaska w momencie położenia kanapy. W wersji EXCLUSIVE oferowane jest jeszcze składanie przedniego fotela pasażera w stolik, co pozwala przewieźć ładunek o długości aż 241 cm.

Boczna ścianka kufra we wspomnianej wersji EXCLUSIVE posiada przydatną siatkę pozwalającą utrzymać porządek, a w miejscu lampki podświetlającej kufer, znajduje się pomysłowa akumulatorowa latarka. Element ten osadzony jest na co dzień w gnieździe ładującym. W przypadku wycieczki na narty pomoże w modelu EXCLUSIVE otwór na narty w tylnej kanapie. Pod podłogą w wersji ATTRACTION znajdziemy zestaw naprawczy kół, a w kolejnych wyższych modelach pełne koło zapasowe.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 5

W piątym odcinku skupimy się na bezpieczeństwie Citroena C3 Picasso oraz jego cenach. Ile kosztuje najtańszy model ATTRACTION w salonie, a jaką kwotę trzeba wydać na identyczne auto w wersji EXCLUSIVE jak w teście? Jakie zastosowano w aucie rozwiązania dbające o bezpieczeństwo podróżujących? Co z gwarancją pojazdu? O tym w 5. odcinku dziennika testu Citroena C3 Picasso na SuperAuto24.pl.