WSTĘP
Z upływem kolejnych lat w gamie Citroena przybywa aut sygnowanych nazwiskiem słynnego hiszpańskiego malarza. Najpierw rynkowy sukces odniosła Xsara Picasso (debiut 1998 r.), a później jego następca C4 Picasso (debiut 2006 r.). Popularność tych wozów sprawiła, że Citroen postanowił spróbować swych sił w segmencie minivanów odpowiadających długością nadwozia klasie małych samochodów osobowych. Tak powstało C3 Picasso, które zaprezentowano oficjalnie po raz pierwszy na Salonie Samochodowym w Paryżu w 2008 roku. Pojazd szybko przypał do gustu i zebrał pochwały. Na polskim rynku pojawił się w lutym 2009 roku.
Auto zbudowane przez koncern PSA powstało na płycie podłogowej numer 1, na której produkowano Peugeota 207, czy Citroena C3. Poza tym minivana z autem klasy B łączy już tylko część nazwy, bo oba pojazdy stylistycznie ani trochę nie są do siebie podobne. Produkcja C3 Picasso odbywa się u naszych południowych sąsiadów w zakładach w Trnavie na Słowacji. Fikuśnie prezentująca się "Cytryna" to niewielki minivan zaliczany do segmentu K, który został nazwany pieszczotliwie "magic box", co w tłumaczeniu oznacza magiczne pudełko. Sylwetka na pierwszy rzut oka ma wyrażać funkcjonalność opakowaną w niewielkich rozmiarów nadwozie
PODSUMOWANIE
Nietypowa stylizacja z polotem, zapewnia sporo pozytywnych doznań estetycznych. W C3 Picasso możemy jednocześnie przewozić ukochaną rodzinkę, jak i wyróżniać się na drodze bez konieczności posiadania sportowego wozu. Ciekawskie i zazdrosne spojrzenia rzucane przez innych kierowców dostajemy w pakiecie po wyjechaniu z salonu. To dlatego, że niezwykła karoseria po prostu rzuca się w oczy na tle przeciętnych osobówek.
Oryginalność nadwozia idealnie współgra z awangardą panującą we wnętrzu. Ciekawy projekt deski rozdzielczej z ekstrawaganckimi wyświetlaczami po środku, odzwierciedla fantazję francuskich designerów. Wykończony bardzo dobrymi materiałami minivan, nie bez powodu zyskał przydomek "magic box" - kabina to połączenie przestronności z dużym bagażnikiem oraz systemem różnych przydatnych schowków. Prawie każdy centymetr wnętrza spełnia jakieś zadanie. Potężna powierzchnia szyb zapewnia idealną widoczność, a seryjne przesuwane siedzenia umożliwiają ekspresowe powiększenia kufra.
Pod maskę francuza trafiają dobrze znane wśród użytkowników aut koncernu PSA jednostki napędowe. Benzynowe motory VTI oraz wysokoprężne HDi to popularne na polskim rynku silniki. Model C3 Picasso wyposażony w mocnego 112-konnego Diesla, cechuje się bardzo dobrą dynamiką i elastycznością, dzięki czemu przyspieszanie i wyprzedzanie nawet z kompletem pasażerów, nie stanowi problemu. Jedynie praca skrzyni mogłaby być bardziej precyzyjna i nie wydawać z siebie głośnych odgłosów.
Sprężyście zestrojonemu zawieszeniu dziury i wyboje nie są straszne. Artystyczny minivan przewiezie rodzinkę w bardzo komfortowych warunkach, ale tak miękkie nastawy nie sprzyjają szybszej jeździe po łukach. Konstrukcję jednak wsparto układami poprawiającymi prowadzenie, dzięki którym wzrasta bezpieczeństwo podróży. Systemy ABS, BAS i EBD wraz z 4 poduszkami powietrznymi dostajemy w standardzie.
C3 Picasso nie jest jednak najtańszą ofertą na rynku w klasie małych minivanów. Ciekawy styl, dobre materiały wykończeniowe i niezłe wyposażenie niestety swoje kosztują. Bazową odmianę ATTRACTION wyceniono na 56 600 zł. Ceny konkurencji (podane ceny modeli podstawowych) przedstawiają się następująco: Kia Venga - cena 41 990 zł, Fiat Qubo - 40 800 zł, Nissan Note - cena 43 490 zł, Skoda Roomster - cena 46 700 zł, Hyundai ix20 - cena 47 800 zł, Opel Meriva - cena 57 950 zł, Toyota Verso S - cena 61 600 zł.
WIDEO - zobacz z bliska Citroena C3 Picasso:
STYLISTYKA
Przód samochodu jest niezwykle charakterystyczny. To przede wszystkim masywny zderzak poprzecinany Wlotami powietrza i osłonami. Centralnie umieszczono prostokątny grill, w który wpasowano dodatkowo miejsce pod tablicę rejestracyjną. Poniżej znalazł się większy wlot do chłodnicy, zasłonięty kratką. Po bokach umieszczone osłony z tworzywa (czarne matowe w wersji ATTRACTION i SEDUCTION, lakierowane w EXCLUSIVE), w których w zależności od wersji, mogą znaleźć się okrągłe światła przeciwmgłowe (modele SEDUCTION i EXCLUSIVE). Wysoko osadzone i bardzo ciekawie narysowane reflektory, które zintegrowano z kierunkowskazami, czerpią nieco z większego C5. Podobnie jak w limuzynie krawędzie lamp zachodzą na błotniki i pokrywę silnika. Najważniejsze miejsce w centrum otrzymało tradycyjne lśniące logo marki, z towarzyszącym mu ekspresyjnie pociągniętym napisem Picasso.
Przyglądając się awangardowemu francuzowi zauważalne są niestandardowe proporcje. To dlatego, że linia nadwozia została tak poprowadzona, by uzyskać jak największą przestrzeń wewnątrz. Auto z profilu to krótki przód z mocno pochyloną szybą czołową, łagodnie przechodzącą w płaszczyznę dachu. Niemal pionowy tył nadwozia podkreśla zwartą budowę auta. Sporą część wozu zajmują duże szklane połacie, zapewniające szeroki kąt widzenia, zamiast grubych przednich słupków, mamy boczne szybki. Dodatkiem w katalogu jest potężny szklany dach "CIELO" w cenie 2 900 zł, ciągnący się od krawędzi przedniej szyby do klapy bagażnika.
Karoseria to pozaokrąglana sześcienna bryła o sympatycznym charakterze przywodzącym na myśl styl samochodów retro. Widoczne kreski są płynne. Pierwsza linia przecinająca drzwi rozpoczyna się w miejscu bocznego lusterka, przechodzi przez klamki, po czym delikatnie się wznosi i obrysowuje tylne okno. Druga kreska to przetłoczenie dolnej części drzwi, łączące się z plastikowymi listwami ochronnymi. Wyraźnie zaznaczone owale błotników połączono zgrabnie z przetłoczeniami zderzaków. Wielkość nadkoli dobrano tak, by zmieścić w nich dużych rozmiarów obręcze, stanowiące stylistyczne uzupełnienie. Podstawowo montowane są 15-calowe felgi stalowe z kołpakami. Dostępne są jeszcze koła w rozmiarze 16" i 17".
Tył nadwozia Citroena C3 Picasso to duża przyciemniona szyba zajmująca połowę powierzchni pokrywy bagażnika. Okno optycznie łączy się z wysoko umieszczonymi w słupkach lampami, co bardzo zwiększa ich widoczność. Klosze sprytnie zaokrąglono by były uzupełnieniem zwartej formy sylwetki. Do całości harmonijnych linii nawiązuje zderzak tylny z szeroką nakładką z tworzywa (czarna matowa lub lakierowana), będącą jednocześnie progiem przestrzeni ładunkowej, jak i osłoną przed zarysowaniami. W zachodzącą na boki listwę wbudowano światła cofania i przeciwmgłowe. Biegnące dookoła plastikowe elementy nadają C3 Picasso wyjątkowego, a zarazem funkcjonalnego stylu. Srebrne relingi dachowe podstawowo oferowane są w najbogatszym EXCLUSIVE, w pozostałych modelach kosztuję 600 zł. Komplet przyciemnianych fabrycznie tylnych szyb to także wydatek 600 zł.
WNĘTRZE
Artystyczna odmiana C-trójki występuje w trzech poziomach wyposażenia: ATTRACTION, SEDUCTION i EXLUSIVE. W teście SuperAuto24.pl mieliśmy przyjemność jeździć najwyższą odmianą minivana. Kokpit w zestawieniu z uboższymi modelami różni się niektórymi detalami. Przykładowo tylko EXCLUSIVE posiada chromowane elementy wykończone, takie jak: obwódki kanałów powietrznych, lśniącą wstawkę na kierownicy, czy masywną podstawę dźwigni zmiany biegów. Te akcenty wprawdzie dodają nieco uroku, ale bez nich kokpit będzie prezentować się równie dobrze.
Projekt futurystycznej deski rozdzielczej to nałożone na siebie bryły o różnych kształtach, które w całości dają efektowne miejsce pracy kierowcy. We wnętrzu przewija się motyw zaokrąglonego prostokąta - w tym stylu zachowano kanały powietrzne, obudowy wskaźników i parę innych detali. Centralne umieszczenie elektronicznych zegarów nie zostało uplasowane na środku bez powodu. Dzięki takiemu rozwiązaniu wyświetlacze nie zaburzają widoku kierowcy na wprost, co wpływa na bezpieczeństwo. Warto zaznaczyć, że wszystkie dane podawane na wskaźnikach są naprawdę czytelne i można się do nich ekspresowo przyzwyczaić. W trakcie testu nawet stanowczy zwolennicy tradycyjnych rozwiązań, potrafili szybko przekonać się do kosmicznej tablicy przyrządów C3 Picasso. Na pochwałę zasługuje fakt seryjnego montażu komputera pokładowego. Informacje na temat spalania śledzimy na wąskim środkowym wyświetlaczu
Rodzinny Citroen to świetne materiały wykończeniowe. Jakość zastosowanych plastików jest wysoka, a wszelkie elementy należycie ze sobą spasowano. Cała deska rozdzielcza została pokryta miękkim i przyjemnym w dotyku tworzywem. Zagłębienia schowków w desce wyścielono srebrnym plastikiem o zabawnej fakturze piłeczki golfowej, a obicia drzwi wykonano miejscowo z materiału. Obudowa panelu środkowego może być pomalowana lakierem fortepianowym, na którym niestety widać ślady poodbijanych palców. Dzięki tym wszystkim niekonwencjonalnym rozwiązaniom i zdobieniom, we wnętrzu panuje stylowy nastrój, przy jednoczesnym zachowaniu zasad ergonomii. Przyciski oraz zegary podświetlono pomarańczowymi odcieniami.
Jak to zwykle w bazowych wersjach aut za nieduże pieniądze bywa, klimatyzacja manualna w modelu ATTRACTION wymaga dopłaty 4 400 zł. W SEDUCTION manualna klima jest standardem, ale dwustrefowa automatyczna kosztuje już 1 900 zł. W najdroższym EXCLUSIVE klimatyzacja dwustrefowa jest montowana fabrycznie. Niezwykły i wymyślny gadżet to rozpylacz zapachów umiejscowiony przy centralnych kanałach powietrznych. Można zaaplikować do niego zapach, który lubimy i rozkoszować się przyjemną wonią we wnętrzu pojazdu. Ten ciekawy dodatek został zarezerwowano tylko dla wersji EXCLUSIVE.
Elektryczne sterowane lusterka oraz elektryka szyb przednich to standardz. Elektryka szyb tylnych wraz z ich przyciemnieniem oraz składane automatyczne i podgrzewane lusterka występuje dopiero w wersji EXCLUSIVE. Regulator prędkości z ogranicznikiem (tempomat) jest montowany w SEDUCTION i EXCLUSIVE.
Poziom regulacji kolumny kierowniczej jest dwustopniowy i dostajemy go w podstawie. Gruby i miło wyprofilowany trójramienny ster (warto podkreślić z nieruchomym wieńcem) dobrze leży w dłoni. Skórzane poszycie kierownicy wraz z obiciem gałki zmiany biegów jest cechą wersji EXCLUSIVE. W tańszym modelu SEDUCTION trzeba zapłacić 1 900 zł. Kierownica C3 Picasso, podobnie jak w mniejszym C3 nie została naszpikowana przełącznikami. Guziki mające usprawnić prowadzenie samochodu mogą znaleźć się na oddzielnych, dodatkowych manetkach tuż za kołem kierownicy. Jeżeli auto je posiada, to trzeba się do nich przyzwyczaić - sięganie jest na wyczucie bo w trakcie prowadzenia owych manetek nie widać. Po lewej znajdziemy sterowanie tempomatem, a po prawej operowanie funkcjami radioodtwarzacza i zestawem głośnomówiącym.
WIDEO - zobacz wnętrze Citroena C3 Picasso:
KOMFORT i PRZESTRONNOŚĆ
Wnętrze C3 Picasso jest spore. Pudełkowata bryła nadwozia i duże szklane połacie dbają o przestronność i swobodę ruchów. Z przodu miejsca jest nadto. Siedzenia mają duży zakres regulacji i można je ustawiać w trzech kierunkach. Pozycja za kierownicą jest bardzo dobra, ale siedzenia nie zadowalają swoim wyprofilowaniem. Podkreślamy, że jak to we francuskich wozach bywa są niezwykle wygodne, ale ich konstrukcja ma po prostu słabe podparcie boczne. Szeroki kapitański podłokietnik w siedzeniu sternika, oferowany jest tylko w odmianie EXCLUSIVE, podobnie jak możliwość składania w stolik fotela pasażera. Żeby się jeszcze bardziej czepić, nawet najbogatszej wersji brakuje ustawień poziomu lędźwiowego i podgrzewania.
Dzielona w układzie 60/40 tylna kanapa dostała seryjną możliwość przesuwania. Siedzi się na niej nieco wyżej niż w przednim przedziale, ale jest całkowicie płaska w przeciwieństwo do foteli z przodu, które choć trochę wyprofilowano. Z tyłu pojadą trzy dorosłe osoby, ale mogą wtedy narzekać na "pole" dla ramion. Brak tunelu środkowego powoduje, że podłoga jest płaska, a wcięcia w oparciach foteli jeszcze lepiej pozwalają na ułożenie kolan. Nad głową przestrzeni wystarczy nawet najwyższym osobom, bo dach poprowadzono wysoko.
Producent oferuje sześć wariantów tapicerskich z dobrych jakościowo materiałów. Tkaniny są mocne i odporne na wytarcia. Obicia siedzeń mogą być nawet skórzane. Panoramiczna szyba CIELO zwiększająca pole widzenia ciągnąca się przez cały dach to koszt 2 900 zł. Ogrzewana tylna szyba z wycieraczką i spryskiwaczem jest w standardzie.
Citroen C3 Picasso - kolorystyczne wersje tapicerki i deski
MULTIMEDIA
W konsoli centralnej tuż przy lewarku znajduje się miejsce na samochodowy odtwarzacz. Fabryczne radio CD/MP3 oferowane przez producenta nie jest zintegrowane z konsolą, jak to bywa w większości nowoczesnych aut. Zestaw nagłośnieniowy gra przyzwoicie i jak już wyżej wspomnieliśmy, może posiadać manetkę odpowiedzialną za sterowanie przy kolumnie kierowniczej.
Gniazdo USB z portem typu RCA, które umożliwiają podpięcie własnego przenośnego urządzenia muzycznego lub dysku, dostępne są po dokupieniu pakietu CONNECTING BOX. W jego skład wchodzi jeszcze zestaw głośnomówiący Bluetooth. To wydatek około 1 000 zł, ale warto zainwestować w to udogodnienie, jeżeli prowadzi się sporo rozmów w podróży. Obsługa jest prosta, a oszczędność na mandatach murowana.
Nawigacja eMyWay z mapami Europy występuje tylko za dopłatą 3 500 zł. W skład zestawu wchodzi kolorowy ekran wielkości 7 cali, mapy Europy na karcie SD oraz menu w języku polskim. Obsługa urządzenia jest bardzo prosta i intuicyjna. Wystarczy poświęcić kilka minut na naukę, by sprawnie posługiwać się zestawem nawet podczas jazdy. Wyświetlacz jest czytelny i posiada sporo funkcjonalnych opcji. W komplecie otrzymujemy zestaw głośnomówiący Bluetooth i wbudowane w konsolę gniazdo RCA.
SCHOWKI
Model C3 Picasso posiada sporo półek i schowków, ale niestety ich ilość jest uzależniona od poziomu wyposażenia. To właśnie wysoka wersja EXCLUSIVE charakteryzuje się najlepszymi rozwiązaniami. Podstawowo w każdym egzemplarzu mamy do dyspozycji dwa uchwyty na napoje w pasie biegnącym między przednimi fotelami. W konsoli środkowej tuż pod radiem znajduje się półka idealna na portfel i telefon komórkowy. Z lewej strony deski tuż pod dyszą wywietrznika ma wgłębienie na drobnostki. Podobne, ale o wiele szersze wgłębienie znajduje się po przeciwnej stronie nad zamykanym schowkiem. Wspomniana największa skrytka w kabinie przy kolanach pasażera jest bardzo duża i podświetlana (SEDUCTION i EXCLUSIVE dodatkowo klimatyzowana).
Tapicerki wszystkich drzwi otrzymały dość obszerne kieszenie. Na przedział pasażerski skierowane jest też wyoblenie, w które można wstawić butelkę czy kubek. W najbogatszej odmianie EXCLUSIVE znajdziemy sporo dodatkowych udogodnień. Pod siedzeniem przednim zainstalowano szufladę, z tyłu w podłodze pod dywanikami ukryto pojemne zamykane schowki, a na szczycie deski rozdzielczej wstawiono otwierany schowek (niedostępny w opcji z nawigacją). To jednak nie wszystko - kanapa posiada wysuwany organizer idealny na dziecięce zabawki, a z oparcia przednich foteli rozkładane stoliczki z lampkami. Siedzenia w SEDUCTION I EXCLUSIVE mają jeszcze dodatkowo kieszenie.
Osłonki przeciwsłoneczne mają podstawowo lusterka, którym niestety brak indywidualnego podświetlenia - panie będą niezadowolone. Gadżetem wersji EXCLUSIVE jest wysuwane z podsufitki dodatkowe lusterko, pozwalające na obserwację tego, co dzieje się z tyłu na kanapie. Dzięki temu pomysłowemu rozwiązaniu można mieć pełną kontrolę nad przewożonymi urwisami.
BAGAŻNIK
Kufer w C3 Picasso nie jest wcale mały, ale swoimi osiągami nie kładzie rywali na łopatki. Podstawowo do linii półki do dyspozycji jest 385 litrów. Dzięki przesuwanej kanapie i zmianie pochylenia oparć, wielkość kufra potrafi wzrosnąć do 500 litrów. Dla porównania litraże konkurentów z segmentu małych minivanów prezentują się następująco: Fiat Qubo - 330 l, Opel Meriva - 400 l, Toyota Verso S - 430 l, Nissan Note - 437 l, Kia Venga - 440 l, Hyundai ix20 - 440 l, Skoda Roomster - 480 l.
Po otwarciu dużej klapy unoszonej do góry, mam wygodny dostęp do bagażnika. Próg załadunkowy jest nieco wysoki, żeby włożyć ciężkie siatki trzeba je dźwignąć do góry. Ciekawostka to podwójna podłoga, którą można regulować. Kształty są regularne, więc bez problemu włożymy do kufra większe rzeczy. Cieszy też standardowa możliwość regulacji kąta pochylenia oparć kanapy z funkcją przesuwania wzdłuż w zakresie 15 cm. Taka opcja pozwala na szybkie powiększenie bagażnika, gdy coś nie będzie chciało się w nim zmieścić. Jeśli miejsca na pożądany przedmiot wciąż będzie mało, pozostanie całkowite rozłożenie siedzeń, które uchylają się asymetrycznie w stosunku 60/40. Kufer rośnie do 1506 litrów, a dzięki wspomnianej regulacji podłogi jest ona całkiem płaska w momencie położenia kanapy. W wersji EXCLUSIVE oferowane jest jeszcze składanie przedniego fotela pasażera w stolik, co pozwala przewieźć ładunek o długości aż 241 cm.
Boczna ścianka kufra we wspomnianej wersji EXCLUSIVE posiada przydatną siatkę pozwalającą utrzymać porządek, a w miejscu lampki podświetlającej kufer, znajduje się pomysłowa akumulatorowa latarka. Element ten osadzony jest na co dzień w gnieździe ładującym. W przypadku wycieczki na narty pomoże w modelu EXCLUSIVE otwór na narty w tylnej kanapie. Pod podłogą w wersji ATTRACTION znajdziemy zestaw naprawczy kół, a w kolejnych wyższych modelach pełne koło zapasowe.
SILNIKI i SKRZYNIE BIEGÓW
W polskiej ofercie Citroena C3 Picasso znajduje się do wyboru kilka ciekawych jednostek napędowych. Czterocylindrowe silniki benzynowe są 16-zaworowymi rzędówkami i posiadają wielopunktowy wtrysk paliwa ze zmiennymi fazami rozrządu. Słabsza wersja 1.4 VTi rozwija 95 KM i 135 Nm. Mocniejsza odmiana 1.6 VTi generuje natomiast moc 120 KM i 160 Nm momentu obrotowego.
Rzędowe jednostki wysokoprężne HDi to 8-zaworowe konstrukcje. Posiadają turbodoładowanie z chłodnicą powietrza dolotowego i bezpośredni wtrysk paliwa typu wtrysk Common-rail. Słabsza odmiana 1.6 litra, legitymuje się mocą 90-koni mechanicznych i momentem obrotowym 230 Nm. Silnik ten występuje także w proekologicznej odmianie Airdream z układem Stop/Start i system odzyskiwania energii z hamowania. Kolejna mocniejsza odmiana tego motoru rozwija moc 112 KM i 270 Nm.
Citroen C3 Picasso w zależności od wersji silnikowej, może być wyposażony w jedną z trzech przekładni biegowych. Benzynówki VTi i 90-konny Diesel HDi posiadają manualne skrzynie 5-biegowe. Diesel w odmianie 110-konnej seryjnie ma montowaną 6-biegową przekładnię manualną. Automatyczna 6-biegowa skrzynia MCP z możliwością manualnej zmiany przełożeń, dostępna jest tylko z modelem 1.6 HDi 90 KM Airdream.
Citroen C3 Picasso 1.6 HDi - TEST
Wysokoprężna 8-zaworówka pracująca pod maską minivana nie należy do najcichszych jednostek. Stojąc obok auta pracującego na biegu jałowym słychać charakterystyczne "dieslowanie". Silnik pracuje jednak równo i został dobrze oddzielony wygłuszeniem od kabiny - znajdując się we wnętrzu nie słyszymy jego pracy i nie odczuwamy drgań. Dopiero wciśnięcie gazu skutkuje poczuciem prowadzenia "ropniaka", a szczególnie w momentach wkręcania silnika na wyższe obroty. Lewarek skrzyni biegów został wysoko osadzony, dzięki czemu jest dość krótki i przyjemnie leży w dłoni. Wybrednych będą jednak denerwować odgłosy pracy skrzyni i mała precyzja lewarka. Mechanizm przekładni w momencie przeskoku z biegu na bieg, za każdym razem wydobywa z siebie zbyt głośny klik.
Rodzinna "Cytryna" ze 112-konną jednostką potrafi zaskoczyć możliwościami. Odmiana HDi, którą mieliśmy okazję testować wykazywała się bardzo dobrą dynamiką. Jak to w mocnych wysokoprężnych silnikach z turbodoładowaniem bywa, odczuwalny jest spory moment obrotowy (270 Nm), ochoczo napędzający przednie koła. Po depnięciu gazu w podłogę turbo daje o sobie znać już w dolnym zakresie obrotów i szybko tłoczy powietrze do cylindrów. W efekcie auto od razu reaguje przyspieszeniem bez względu na to, czy jedziemy w pojedynkę, czy mamy w pełni wypakowaną kabinę. Może się wydawać, że 112 KM to nie dużo, jak na ważące 1366 kg C3 Picasso, ale przyspieszenie faktycznie jest wyraźnie odczuwalne.
Równie ważna jak dobra dynamika, jest świetna elastyczność magicznego pudełeczka na kołach. W trakcie jazdy poza miastem nie ma potrzeby nerwowego szukania lewarka, by redukować bieg w momencie wyprzedzania. Silnik bez zastanowienia reaguje na nacisk pedału gazu. Wymijanie kolejnych pojazdów na drodze idzie więc bez oporu, a szczególnie przyjemne wykonywanie takich manewrów przychodzi na wyższych prędkościach. Maksymalna moc 112 koni mechanicznych osiągana jest na poziomie 3600 obr./min, a najwyższa prędkość z jaką pojedziemy wynosi 184 km/h. Najbardziej cieszyć będzie przy tym niskie spalanie, bo motor nie jest łapczywy na ON.
Citroen C3 Picasso 1.6 HDi 110 KM - SPALANIE
W zbiorniku mieści się 50 litrów paliwa. Według danych producenta testowany Diesel 1.6 HDi o mocy 110 KM, w połączeniu z manualną 6-biegową skrzynią oraz oponami w rozmiarze 195/55 R16, spala w cyklu miejskim 6,1 litra/100km. Na trasie auto zadowalać się ma natomiast dawką 4,1 litra/100km, a średnie zużycie ropy ma oscylować na poziomie 4.8 litra/100 km.
Dane dotyczące spalania jakie udało się nam zebrać w teście SuperAuto24.pl, nieznacznie różniły się od wartości podanych w katalogu. Silnik 1.6 HDi faktycznie jest oszczędny, a przy odpowiednim traktowaniu potrafi naprawdę mało spalić. Według próby, spalanie 110-konnego Citroena C3 Picasso nie było wysokie. W trasie na oszczędność jednostki wpływała 6-biegowa skrzynia. Jadąc bardzo ekonomicznie bez gwałtownych przyspieszeń, przy utrzymywaniu spalania na poziomie 4,5 litra, komputer potrafi wskazać dystans ponad 1000 kilometrów do przejechania na jednym baku. Poza miastem udało się nam zejść do wartości 4,4 l/100km. Tryb wyłącznie miejski także nie pochłaniał znacznych ilości ropy - spalanie ON w warunkach jazdy po zakorkowanej stolicy wahało się w granicach 7 l/100km. W cyklu mieszanym C3 Picasso zadowoliło się dawką około 5,7 litra/100km.
Komputer pokładowy na pokładzie jest podstawą wyposażenia. Informacje na temat spalania auta pokazywane są na środkowym wyświetlaczu zespołu trzech elektronicznych wskaźników. Do obsługi komputera służy poręczny przycisk na manetce odpowiedzialnej za sterowanie wycieraczkami. Wlew paliwa nie jest automatycznie ryglowany, jak w większych modelach Citroena - by go otworzyć potrzebujemy użyć kluczyka.
UKŁAD JEZDNY
Układ jezdny Picasso został oparty na sprawdzonych rozwiązaniach. Zawieszenie konstrukcyjnie wygląda jak w mniejszym hatchbacku C3. Z przodu pracuje układ typu pseudo McPherson z dodatkowym wahaczem trójkątnym i stabilizatorem. Z tyłu postawiono na poprzeczną belkę odkształcalną, stabilizator, sprężyny śrubowe i amortyzatory teleskopowe hydrauliczne. Co ważne podwozie nie hałasuje. Kabinę świetnie wyciszono, a to przekłada się na czerpanie przyjemności z jazdy.
W minivanie seryjnie zastosowano układ kierowniczy elektroniczny ze zmienną siłą wspomagania. W żadnym przypadku nie ma mowy o siłowaniu się ze sterem, bo jego praca jest lekka i przyjemna, a to przypada do gustu szczególnie płci pięknej. Wybredni panowie będą za to wytykać zbyt małą precyzję z powodu tak dużej miękkości. Manewrowanie Citroenem nie stwarza problemu, auto jest zwrotne i ochoczo zakręca - średnica zawracania między krawężnikami wynosi 10,6. Wielkie okna pomagają parkować, a osobom nie ufającym swoim umiejętnościom przychodzą z pomocą radary parkowania
Jazda C3 Picasso to przyjemność. Zawieszenie jest miękkie i bardzo sprawnie wybiera nierówności. Wysoki komfort podróżowana jest odczuwany bez względu na rodzaj nawierzchni. Resorowanie momentami nawet nieco buja, dlatego przejazdy po koleinach i garbach nie są uciążliwe. Taka charakterystyka ma jednak swoje minusy - to przechyły nadwozia w szybko pokonywanych łukach. Podwozie w momencie ostrzejszej jazdy po zakrętach wykazuje nerwowość i tendencje do uślizgów kół. Wprawdzie nad bezpieczeństwem czuwają elektroniczne systemy wspomagające, ale warto pamiętać, by rozsądnie dobierać prędkości do wyprofilowania drogi, bo rodzinne pudełko to nie tradycyjna osobówka.
HAMULCE
Układ hamulcowy we wszystkich wersjach C3 Picasso jest identyczny. Z przodu montowane są standardowo wentylowane tarcze hamulcowe, a z tyłu znajdują się tarcze. W kwestii hamowania wyposażonego w podciśnieniowe wspomaganie, nie ma żadnych zastrzeżeń - układ hamulcowy działa bardzo dobrze i sprawnie zatrzymuje pojazd. Auto seryjnie ma także automatyczne włączanie świateł awaryjnych w razie nagłego hamowania.
Jak na rodzinny pojazd przystało, w dbałości o bezpieczeństwo standardowo montowane są na pokładzie układy poprawiające panowanie nad pojazdem w trudnych warunkach. Kierowca ma w asyście: ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania), BAS (system wspomagania nagłego hamowania) oraz EBD (system rozdziału siły hamowania kół skracający drogę hamowania). W opcji można dokupić jeszcze pakiet ESP (elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy) z ASR (kontrola trakcji). Auto seryjnie ma automatyczne włączanie świateł awaryjnych w razie nagłego hamowania.
BEZPIECZEŃSTWO
Auto w sumie oferuje 6 poduszek powietrznych. Podstawowa odmiana ATTRACTION posiada na pokładzie 4 poduszki - są to Air Bagi dla kierowcy i pasażera oraz poduszki boczne chroniące tułowia. Kurtynowe Air Bagi są montowane w kolejnych modelach SEDUCTION i EXCLUSIVE. Pasy bezpieczeństwa z napinaczami pirotechnicznymi i ogranicznikami napięcia to standard. Wskaźnik niezapiętych pasów z przodu jest montowany w modelach SEDUCTION i EXCLUSIVE, a wskaźnik pasów tylnego przedziału przypada już tylko odmianie EXCLUSIVE (brak zapięcia skutkuje uciążliwym sygnałem brzęczka). Trzy zagłówki tylnej kanapy to podstawa.
W dbałości o najmłodszych wnętrze wyposażono w mocowania ISOFIX fotelików dziecięcych na kanapie tylnej. Niestety tylko w najdroższym EXCLUSIVE możemy zabezpieczyć podróżujące w tylnym przedziale dzieci, elektryczną blokadą szyb i drzwi tylnych (w modelach ATTRACTION i SEDUCTION opcja ta została wyceniona na 1 900 zł). Tak samo tylko w tej opcji występuje dodatkowe lusterko wsteczne służące do obserwacji maluchów na kanapie.
CZUJNIKI
Testowy hatchback w wersji EXCLUSIVE oferował w standardzie radar parkowania tyłem. Pozostałe wersje wymagają zamówienia tego przydatnego gadżetu - koszt czujników na tył z katalogu dodatków to 885 zł, a na przód (w tym do wersji EXCLUSIVE) 908 zł. Czujniki reagują na przeszkody dźwiękową sygnalizacją, a w przypadku wersji z ekranem nawigacji dodatkowo pokazuje się zarys auta z polem zagrożonym uszkodzeniem. Automatyczny włącznik wycieraczek z czujnikiem deszczu oraz automatyka świateł uruchamiających się po zmierzchu, to cecha najbogatszej wersji EXCLUSIVE. W pozostałych wersjac za każdy z czujników trzeba dopłacić po 1 900 zł.
O bezpieczeństwo przed kradzieżą dba seryjnie montowany centralny zamek, zdalnie sterowany ze składanego kluczyka. Automatycznie ryglowane zamki drzwi po ruszeniu pojazdem z miejsca także są w standardzie, wraz z przyciskiem centralnego zamka w konsoli środkowej. Dodatkowy alarm antywłamaniowy figuruje w katalogu dodatków w cenie 1 433 zł.
OŚWIETLENIE
Klosze reflektorów utrzymane w ciekawym kształcie zintegrowano z kierunkowskazami i światłami do jazdy dziennej. Lampy przyjemnie oświetlają drogę i naprawdę ładnie wyglądają. Układ ksenonowy w C3 Picasso nie jest w ogóle dostępny. Dodatkowe okrągłe lampki przeciwmgłowe znajdują się w zderzaku przednim poza wersją ATTRACTION.
Tylne lampy wkomponowane wysoko w słupek ciekawie łączą się z szybą. Światła cofania i przeciwmgłowe umieszczono na krawędziach tylnego zderzaka. Trzecie światło STOP montowane w tylnym daszku jest seryjne. Przydatne po zmroku lampki zamocowane pod elektrycznie składanymi lusterkami bocznymi, są cechą wyłącznie najbogatszego EXCLUSIVE. W tańszej wersji SEDUCTION taki bajer wymaga dopłaty 1 900 zł.
GWARANCJA
Francuska marka podstawowo obejmuje C3 Picasso umowną gwarancją na dwa lata. Zakresem obejmuje bezpłatne naprawy samochodu w przypadku jego usterek mechanicznych, elektrycznych, elektronicznych oraz hydraulicznych. Dodatkowo umożliwia skorzystanie z Programu pomocy domowej Citroen Assistance. Dostępne są jeszcze dodatkowe kontrakty gwarancyjne Citroena.
Przy zakupie w salonie klient otrzymuje także 3-letnią gwarancję na powłokę lakierniczą. Blachy C3 Picasso zostały zabezpieczone antykorozyjnie. Gwarancja na perforację nadwozia wynosi 12 lat.
Citroen C3 Picasso - film z CRASH TESTu Euro NCAP
Citroen C3 Picasso w przeprowadzonych testach zderzeniowych instytutu badań Euro NCAP, otrzymał ocenę 4 gwiazdek. Bezpieczeństwo kierowcy i pasażera otrzymało 81% punktów, bezpieczeństwo dzieci 76%, a pieszego 43%. Wspomaganie bezpieczeństwo uzyskało natomiast 40%, co przyczyniło się do ogólnej oceny 4 gwiazdek.
.
Citroen C3 Picasso - CENA
Najtańszy nowy Citroen C3 Picasso w podstawowej wersji wyposażenia ATTRACTION z silnikiem benzynowym 1.4 VTi 95 KM, w salonie kosztuje 56 600 zł. Za najtańszego Diesla 1.6 HDi 90 KM w trzeba zapłacić 66 200 zł.
Opisywany i testowany przez redakcję SuperAuto24.pl, nowy Citroen C3 Picasso 1.6 HDi 110 KM w wersji wyposażenia EXCLUSIVE to najdroższy dostępny na rynku model. Jego koszt w salonie wynosi 82 200 zł.
Silnik | ATTRACTION | SEDUCTION | EXCLUSIVE |
1.6 HDi 90 KM manual 5 biegów | 66 200 zł | - | 77 800 zł |
1.4 VTi 95 KM manual 5 biegów | 56 600 zł | 62 600 zł | - |
1.6 HDi 90 KM PILOT 6 biegów STT |
- | 76 500 zł | 82 100 zł |
1.6 VTi 120 KM manual 5 biegów | - | 64 700 zł | 70 300 zł |
1.6 HDi 110 KM manual 6 biegów |
- | - | 82 200 zł |
.
Citroen C3 Picasso 1.6 HDi - DANE TECHNICZNE
SILNIK | R4 |
Paliwo | Diesel |
Pojemność | 1560 cm3 |
Moc maksymalna | 82 kW/112 KM/3600 obr./min |
Maks mom. obrotowy | 270 Nm/1750 obr./min |
Prędkość maksymalna |
184 km/h |
Przyspieszenie 0-100km/h | 11,2 s |
Skrzynia biegów | manualna/6 |
Napęd | przedni |
Zbiornik paliwa | 50 l |
Masa własna/ładowność | 1361 / 1807 kg |
Opony | 195/55 R16 |
Emisja CO2 | 125 g/km |
Bagażnik/po złożeniu siedzeń | 385 l/1506 l |
.
WYMIARY
Rozstaw osi francuskiego minivana wynosi 2540 mm. Auto poza tym: mierzy 4078 mm długości, 1766 mm szerokości i 1621 mm wysokości. Masa własna C3 Picasso może się zmieniać, w zależności od wersji wyposażenia i silnika. Najlżejszy model waży 1300 kg, a najcięższy z silnikiem Diesla i automatyczną skrzynią MCP 1366 kg. Maksymalna dopuszczalna masa całkowita waha się od 1747 kg do 1811 kg. Pojemność bagażnika wynosi 385 litrów, a po przesunięciu kanapy maksymalnie do przodu wynosi 500 litrów. Po złożeniu siedzeń objętość wzrasta do 1506 l.
KOLORY NADWOZIA
Auto jest oferowane w jednym z 8 kolorów nadwozia. Bazowy Blanc Nanquise jest bezpłatny. Lakiery metalizowane oraz perłowe wymagają już od klientów dopłaty w wysokości 1 800 zł. Lakierowane zderzaki w kolor nadwozia to standard każdej wersji. Osłony z tworzywa w zderzakach są podstawowo czarne i matowe, a w najbogatszym EXCLUSIVE lakierowane. Duże boczne lusterka w najtańszej odmianie ATTRACTION są czarne, a w kolejnym odmianach posiadają już częściowe osłony w barwie nadwozia. Podstawowa odmiana czarne klamki drzwi, a w SEDUCTION i EXCLUSIVE znajdziemy na nich chromowane nakładki. Eleganckiego wymiaru autu dodają już inne chromowane elementy na zderzaku przednim, listwach bocznych i na tyle samochodu, w wersjach SEDUCTION i EXCLUSIVE.