Citroen C4 - SILNIKI
W polskiej ofercie Citroena znajduje się do wyboru kilka jednostek napędowych. Silniki benzynowe VTi z wielopunktowym wtryskiem paliwa i 16-zaworami na cylinder, posiadają pojemności 1.4 litra 95 KM i 135 Nm momentu obrotowego oraz 1.6 litra 120 KM i 160 Nm. Jednostki wysokoprężne HDi rozpoczynają się od pojemności 1.6 litra. Najsłabsza posiada 90-koni mechanicznych i moment obrotowy 230 Nm, kolejna rozwija moc 110 KM i 270 Nm. Najmocniejsza jednostka to motor 2.0 litra HDi rozwijający 150 KM i legitymujący się 340 Nm momentu obrotowego (taki jak w teście).
>>> Citroen C4 2.0 HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka <<<
Citroen C4 może być wyposażony w jedną z czterech oferowanych przekładni biegowych. Podstawowa mechaniczna skrzynia posiada 5 biegów, w drugiej do dyspozycji jest już sześć przełożeń. Z silnikiem 1.6 VTi można zakupić czterostopniową automatyczną przekładnię. Elektronicznie sterowana mechaniczna skrzynia MCP występuje natomiast wyłącznie w zestawie z jednostką 1.6 e-HDi Airdream, która standardowo jest wyposażona w technologię Start/Stop i system odzyskiwania energii z hamowania.
Citroen C4 2.0 HDi 150 KM - TEST
Pierwszy element na jaki zwróciliśmy uwagę, to akustyka silnika. Siedząc we wnętrzu auta po przekręceniu stacyjki, słyszalny jest tylko pomruk jednostki napędowej. Po odpowiednim rozgrzaniu motoru, praktycznie w ogóle go nie słychać. Najważniejszy jest jednak fakt, że nawet na niskich obrotach nie odczuwamy żadnych wibracji w Citroenie. Wnętrze jest rewelacyjnie wyciszone i nie czujemy, że siedzimy w dieslu. Stojąc obok auta i przysłuchując się dwulitrowemu ropniakowi, jesteśmy pod wrażeniem jego kultury pracy.
>>> Citroen C4 2.0 HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<
Lewarek skrzyni biegów dobrze leży w dłoni, osadzony jest w wysoko poprowadzonym tunelu środkowym - dzięki temu jest bardzo krótki i pozwala na szybką zmianę biegów. Praca przekładni daje spore powody do uśmiechów na twarzy, biegi wchodzą lekko i bardzo precyzyjnie. W testowym modelu mieliśmy do dyspozycji sześciobiegową skrzynię, dzięki czemu w tasie można było pojechać nieco szybciej i przy tym wciąż w miarę oszczędnie.
Czas zasiąść za sterem i ruszyć w drogę. Silnik podczas jazdy cicho pracuje na wolnych obrotach, słychać go bardziej dopiero podczas przyspieszania - na wyższych obrotach całkiem przyjemnie mruczy. Auto jest dobrze wyciszone. Podróżując z równą prędkością poziom hałasu utrzymuje się na niskim poziomie. Nie słyszymy żadnych drażniących odgłosów - no chyba, że wpadamy w dziury albo przejeżdżamy po niespodziewanych przeszkodach.
Sto pięćdziesiąt koni mechanicznych w połączeniu z wysokim momentem obrotowym wynoszącym 340 Nm, dają powody do radości. Jak to w przypadku jednostek wysokoprężnych z turbiną, samochód przyspiesza już od samego dołu. Francuz cechuje się świetną dynamiką i co ważne rewelacyjną elastycznością. Wyprzedzanie innych pojazdów w trasie nie jest problemem. Przy takim manewrze nie musimy zastanawiać się nad zmianą biegu - przeważnie wystarcza sam nacisk pedału gazu - turbina od razu "wstaje" i pompuje pod ciśnieniem powietrze do cylindrów. Najwyższy moment obrotowy 340 Nm, jest osiągany przy 2000 obr/min, dzięki czemu szybkie napędzenie auta to pestka.
>>> Citroen C4 2.0 HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i dodatki <<<
Pisanie, że testowy Citroen potrafi wcisnąć w fotel, nie jest naciągane. Według producenta C4 2.0 HDi rozpędza się od 0 do 100 km/h w 8,6 s. W praktyce osiągnięcie pierwszej setki z takim wynikiem jest jak najbardziej możliwe - wystarczy umiejętne posługiwanie się pedałami sprzęgła i gazu oraz lewarkiem skrzyni biegów. Takie przyspieszenie to bardzo dobry wynik jak na samochód ważący 1426 kilogramów. Prędkość maksymalna podana w katalogu to 207 km/h. W naszym teście jednak nie pokusiliśmy się o sprawdzenie jaka jest w rzeczywistości. Stawiamy jednak, że dzięki szóstemu przełożeniu skrzyni biegów, można pojechać więcej.
Citroen C4 2.0 HDi 150 KM - TEST - SPALANIE
Zbiornik paliwa Citroena jest w stanie pomieścić aż 60 litrów. Według danych producenta testowany diesel - czyli C4 z silnikiem 2.0 litra HDi o mocy 150 KM w połączeniu z manualną skrzynią biegów oraz oponami w rozmiarze 225/45R17 spala: 5,5 litra/100 km w cyklu mieszanym. Na trasie kompakt zadowolić się ma dawką 5,0 litra/100km, a w cyklu miejskim spalać 6,6 litra/100km.
Jak powszechnie wiadomo, deklarowane przez producenta spalanie zawsze mija się z tym uzyskiwanym w rzeczywistości. Dane dotyczące spalania jakie udało się nam zebrać w teście, różnią się od katalogowych. Według próby SuperAuto24, rzeczywiste spalanie Citroena C4 z jednostką napędową 2.0 HDi 150 KM, jest wyższe od reklamowego.
>>> Citroen C4 2.0 HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<
Samochodem przejechaliśmy ponad 600 kilometrów. Po zatankowaniu pełnego baku i pokonaniu około 70km, raczej delikatnie obchodząc się z gazem, komputer podał, że na baku można pokonać nawet ponad 1000 kilometrów. Takie wartości są jak najbardziej możliwe - jeżeli tylko umiejętnie operujemy biegami i pedałem gazu oraz nie bawimy się na drodze w ścigantów. W trasie Francuz zadowolił się ilością 5,4 l/100km. Przy poruszaniu się w cyklu mieszanym spalił 6,8 litra/100km, a do jazdy wyłącznie w mieście, w warszawskich realiach potrzebował 9,1 l/100km.
Informacje na temat spalania auta, możemy zdobyć używając poręcznego przycisku na manetce oraz systematycznie je monitorować na wyświetlaczu umiejscowionym przy prędkościomierzu lub w panelu środkowym.
. .
Citroen C4 2.0 HDi 150 KM - DANE TECHNICZNE
SILNIK | R4 |
Paliwo | diesel |
Pojemność | 1997 cm3 |
Moc maksymalna | 110 kW/150 KM/3750 obr./min |
Maks mom. obrotowy | 340 Nm/2000 obr./min |
Prędkość maksymalna |
207 km/h |
Przyspieszenie 0-100km/h | 8,6 s |
Skrzynia biegów | manualna/6 |
Napęd | przedni |
Zbiornik paliwa | 60 |
Masa własna/ładowność | 1426 kg |
Opony | 225/45 R17 |
Emisja CO2 | 130 g/km |
Bagażnik | 380 l |
CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 3
W trzecim odcinku znajdzie się test układu jezdnego nowego Citroena C4. Z jakich komponentów jest skompletowane zawieszenie i czy jest komfortowe? Jak prowadzi się kompaktowy hatchback? Co sądzimy o układzie kierowniczym? O tym w 3. odcinku dziennika testu Citroena na SuperAuto24.