Citroen C4 - WSTĘP
Citroen C4 jest przedstawicielem klasy samochodów kompaktowych. Auto zalicza się do segmentu C, czyli klasy niższej średniej. Zadebiutował na rynku w 2004 roku, jako zastępca modelu Xsara. Jego druga generacja została oficjalnie zaprezentowana podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Paryżu w 2010 r. Auto do produkcji trafiło w tym samym roku.
>>> Citroen C4 2.0 HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<
Poprzednik C4 występował w odmianie pięciodrzwiowej oraz trzydrzwiowej. Klienci mogli nawet zakupić sportową wersję VTS. Nadwozie to posłużyło do budowy aut rajdowych, startujących w zawodach WRC, dzięki którym Sebastian Loeb zdobył kilka tytułów mistrza świata. Obecna generacja jest produkowana wyłącznie jako 5-drzwiowy hatchback. Powodem takiej decyzji była za słaba sprzedaż odmiany 3-drzwiowej. C4 konkuruje na rynku z Volkswagenem Golfem, Fordem Focusem, Toyotą Auris czy Oplem Astrą.
Citroen C4 - STYLISTYKA
Pierwsza "C-czwórka" z daleka rzucała się w oczy - szokowała swoją awangardową stylistyką i nietypowymi rozwiązaniami technicznymi. Patrząc na nową generację C4 dochodzi się do wniosku, że samochód został "ugrzeczniony". Nadwozie już tak nie zaskakuje, a do tego wóz nie jest nafaszerowany tyloma gadżetami, co poprzednik.
Projekt nowego kompakta wyszedł z centrum stylistycznego PSA Peugeot Citroen. Mimo dość konserwatywnej stylizacji przedstawiającej zwartą bryłę, auto jest bardzo eleganckie. Sylwetka przy tym sprawia wrażenie mocnej i stabilnej. Patrząc na przód samochodu od razu widać, że projektanci czerpali inspiracje z większego C5. Tylny kształt nadwozia jest natomiast upodobniony do tego, który dobrze znamy z mniejszego C3.
>>> Citroen C4 2.0 HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<
Paryska rewia mody musi być. Linie nadwozia są dopracowane, a chromowane akcenty podkreślają stylistyczne smaczki nadwozia. Boczne kreski nie łączą się ze sobą w jednolite przetłoczenie na całej długości auta. Pierwsze cięcie rozpoczynające się na przednim błotniku, przebiega pod linią okna i kończy się tuż za drzwiami. Druga kreska startuje w połowie drzwi tylnych, przecina klamkę i błotnik, kończąc na krągłościach lampy kufra. W dolnej linii drzwi, tuż nad progiem jest dodatkowe charakterystyczne wcięcie. Także zderzaki nie są nudne i gładkie - otrzymały wyraziste przetłoczenia i zarysy. Delikatnie zaznaczone nadkola nie są zbytnio "napompowane", gdyż ta cecha ma charakteryzować wyłącznie modele Citroena z wyższej półki, z oznaczeniem DS.
Widać delikatnie opadający dach i zaokrąglony tył. Przedłużeniem linii dachu jest delikatny spoilerek z trzecim światłem stopu. Lampy hatchbacka nie zachodzą już na słupki, jak to było w przypadku pierwszej generacji - teraz mają charakterystyczny kształt bumerangu i są częścią klapy tylnej. Uwagę zwraca przód z wielokątnymi reflektorami, szeroki zderzak z wielkim wlotem powietrza i tradycyjnie już wyeksponowane "na dziobie" chromowane logo marki. Jak już wcześniej wspomnieliśmy, trudno nie doszukiwać się tutaj podobieństw z modelem C5. Boczne linie maski łączą się ciekawie ze słupkami szyby przedniej. Podobają się nam środkowe przetłoczenia pokrywy silnika dodające dynamiczności. Podobne przetłoczenia znajdziemy we wnętrzu na desce, tuż nad zestawem wskaźników.
>>> Citroen C4 2.0 HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i dodatki <<<
Auto choć plasuje się w segmencie C (klasa średnia niższa), wyglądem sprawia wrażenie ekskluzywnego. To po części zasługa bogatej wersji wyposażenia Exclusive, którą mieliśmy okazję testować. Dostojności Citroenowi nadał panoramiczny, przeszklony dach i wyraziste chromowane detale, takie jak: listwy zderzaka, wstawki świateł przeciwmgłowych, listwy szyb bocznych, logo marki na klapie bagażnika czy lśniący firmowy grill.
Testowana "C-czwórka" w białym kolorze, postawiona na gustownych, lśniących 17-calowych alufelgach, bardzo przyciąga wzrok. Przemieszczając się Citroenem zaobserwowaliśmy, że za autem często oglądali się kierowcy innych pojazdów, czy przechodnie. Bardziej ciekawscy nawet podchodzili do zaparkowanego Citroena, by lepiej się mu przyjrzeć i zerknąć do wnętrza. Wychodzi na to, że design nowego C4 jest strzałem w dziesiątkę, skoro wzbudza tak niemałe zainteresowanie.
Francuska marka posiada w ofercie spory wybór obręczy. Potencjalny kupiec poza kołami stalowymi z kołpakami, może zdecydować się na jedną z sześciu oferowanych opcji bardzo dynamicznie wyglądających felg aluminiowych. Można wybierać w rozmiarach rozpoczynających się od 15" do imponująco prezentujących się 18-tek. Koszt obręczy 18-calowych to 1 700 zł dopłaty w przypadku wersji wyposażeniowej Exclusive. Identyczny model felg jak na testowanym Citroenie w rozmiarze 17", wymaga dopłaty 1 000zł.
Citroen C4 - KOLORY NADWOZIA
W salonie kompakta można kupić w jednym z 10 kolorów nadwozia. Podstawowy bazowy to Blanc Banquise. Kolejnych pięć to lakiery metalizowane - wymagające od klientów dopłaty 1 950 zł, a pozostałe cztery to perłowe - dopłata 2 500 zł. Lakierowane zderzaki oraz lusterka w kolorze nadwozia to standard w każdej wersji wyposażeniowej.
>>> Citroen C4 2.0 HDi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<
Zewnętrzne elementy wykonane w chromie (listwy zderzaka, wstawki świateł przeciwmgłowych) występują w pakiecie Exclusive. Brak chromowanych listw szyb bocznych oraz zewnętrznych klamek w barwie nadwozia to cecha wyłącznie wersji podstawowej Attraction.
Co ważne, nadwozie zostało zabezpieczone antykorozyjnie. W przypadku zakupu auta w salonie otrzymujemy 12-letnią gwarancję na jego perforację. Powłoka lakiernicza natomiast posiada 3-letnią gwarancję producenta.
Citroen C4 - WYMIARY
W stosunku do swojego poprzednika nowy C4 urósł - jest dłuższy, wyższy i szerszy. Bez zmian pozostał tylko rozstaw osi, ale za to bagażnik stał się obszerniejszy. II generacja C4 mierzy 4,39 m długości, 1,78 metra szerokości i 1,49 m wysokości. Rozstaw osi wynosi natomiast 2,60 metra. Masa własna kompakta może się zmieniać w zależności od wyposażenia i wersji silnikowej, od 1200 kg do 1426 kg, a jego dopuszczalna masa całkowita może wynosić maksymalnie 1885 kilogramów.
CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 2
W drugim odcinku znajdzie się test jednostki i układu napędowego. Testowy Citroen C4 został wyposażony w wysokoprężny motor 2.0 HDi o mocy 150 KM. Jak czterocylindrowy, turbodoładowany diesel reaguje na wciśnięcie pedału gazu? Czy skrzynia begów jest precyzyjna? Jak wygląda prawdziwe spalanie kompaktowego auta? O tym w 2. odcinku dziennika testu Citroena C4 na SuperAuto24.