Citroen C4

2005-01-24 15:35

Kiedy szliśmy przez Pacyfik, zwiało nam z pokładu skrzynki pełne śledzia i sardynki... A z C4 nic by nie zwiało, bo systemów bezpieczeństwa jest ci tu dostatek. Rozpylacz zapachów, alarm niezamierzonego przekraczania linii i reflektory kierunkowe - to z kolei luksusy zarezerwowano dla kapitana.

Zagraliśmy w statki. Pierwszy strzał - na C4. Celny! Jak na piratów przystało, wdarliśmy się na pokład statku.

Po siedmiu latach C4 zastępuje wysłużoną xsarę i wypowiada wojnę wszystkim nowym kompaktom. Walczyć będzie dwoma rodzajami nadwozia - C4 berline i C4 coupŽ. Pierwszy to typ rodzinny, drugi zaś - sportowiec. Nasi Czytelnicy sprawdzili tego rodzinnego, choć zdania na temat jego urody były mocno podzielone. Jak dowiedzieliśmy się od przedstawicieli Citroena, ludzie, którym podoba się coupŽ, nie trawią wersji 5-drzwiowej. I odwrotnie. Ciekawe...

Samochód to przysłowiowy róg obfitości, tyle że obfituje w nowinki techniczne. Od pierwszego wejrzenia nie sposób nie zauważyć nietypowego rozwiązania kierownicy. Jej centralna część jest nieruchoma. Właśnie tam umieszczono wszystkie przełączniki, które pozwalają kierowcy sterować wieloma urządzeniami bez odrywania rąk od kierownicy. Kręcić można tylko wieńcem.

Nowatorski jest także zestaw wskaźników umieszczony na przezroczystym wyświetlaczu, zamontowanym pośrodku tablicy rozdzielczej. Z kolei w nawiewie umieszczono... rozpylacz zapachów. Można wybierać spośród dziewięciu rodzajów opracowanych przez producenta perfum robertet. Na takim okręcie to nawet piraci Polańskiego założyliby klub dżentelmenów...

Same plusy

Zdzisław Kotliński z Kiszkowa koło Gniezna, 56 lat, prowadzi własną firmę, jeździ citro‘nem C3

Wygląd - 5 pkt

W przeciwieństwie do koleżanki, mnie podoba się tylko i wyłącznie wersja 5-drzwiowa. CoupŽ jest przekombinowane. Wersja rodzinna jest bardzo oryginalna, ma elegancką stylistykę.

W kabinie - 6 pkt

Praktycznie same superlatywy. Wnętrze jest zaprojektowane ze smakiem, jakość plastików na najwyższym poziomie, a styl - jedyny w swoim rodzaju. Jestem pewien, że gdyby przenieść w czasie człowieka z pierwszej połowy ubiegłego wieku i posadzić w C4, poczułby się jak w statku kosmicznym.

Za kierownicą - 5 pkt

Jak w kokpicie samolotu. Lusterka zewnętrzne umieszczone są bliżej niż zwykle, dzięki czemu tzw. martwe pole jest w zasadzie zredukowane do zera. Centralnie umieszczony elektroniczny wyświetlacz jest bardzo czytelny, mniej podoba mi się elektroniczny obrotomierz.

Silnik - 6 pkt

Jeżdżę już drugim citroenem i z doświadczenia wiem, że silniki tej marki stoją na bardzo wysokim poziomie. 1.6 jest dynamiczny i dość oszczędny. Szkoda, że maska nie ma hydraulicznych podnośników.

Zawieszenie - 6 pkt

Trzyma się sztywno i pewnie. Nie ma tendencji do pływania po drodze. Nierówności znosi z gracją baletnicy, dopiero na większych dziurach zdarza mu się dobić.

Za te pieniądze - 5 pkt

Cena jest zbliżona do konkurencji, ale obiektywnie wysoka. Winduje ją bogate wyposażenie.

Plusy:
- ładny, nowoczesny wygląd - wyróżnia się w swojej klasie,
- doskonałe miejsce pracy kierowcy
- kultura pracy silnika - cicho i dystyngowanie.

Minusy:
- stosunkowo mały bagażnik
- mała tylna szyby - słaba widoczność do tyłu,
- fotel mógłby mieć lepszą regulację - uda nie opierają się siedzisko.

Tyle miejsca!

Magdalena Kucińska z Macierzysza, 22 lata, studentka, jeździ daewoo espero

Wygląd - 4 pkt

Widziałam 3-drzwiową wersję i jest o niebo ładniejsza od testowanego egzemplarza. Nasz samochód jest rodzinny, nie wzbudza specjalnych emocji. Stonowany, elegancki, ale bez szaleństw. Co innego coupŽ...

W kabinie - 5 pkt

Kobieta przywiązuje dużą wagę do szczegółów. Kiedy tylko wsiadłam do C4, od razu rzuciły mi się w oczy przepastne schowki, półeczki na 1001 drobiazgów i klimatyzowany schowek przed pasażerem. Jeżeli do tego dodamy przestronne wnętrze i nowoczesny design, przyjemność z przebywania w takiej kabinie jest duża.

Za kierownicą - 5 pkt

Przede wszystkim trzeba powiedzieć o... kierownicy. Jest niesamowita. To chyba pierwsze takie rozwiązanie zastosowane w samochodzie. Takiego auta nie da się już prowadzić trzymając kierownicę za środek.

Silnik - 5 pkt

Jak tylko rozpoczęliśmy test, rozpętała się śnieżyca. W takich warunkach trudno było szybko pojechać i tym samym sprawdzić możliwości C4. Przy naszej wolnej jeździe zachwyciła jednak kultura pracy silnika. Można było bez przeszkód słuchać muzyki i rozmawiać.

Zawieszenie - 4 pkt

Bardziej miękko niż twardo, ale na dużych nierównościach czuć, że to nie brytfanna na kółkach. Szkoda, że nie ma pneumatycznego zawieszenia, tak jak w C5.

Za te pieniądze - 3 pkt

Powiem tylko tyle: gdybym miała 80 tys. zł, wolałabym szukać auta w wyższej klase.

Plusy:
- bardzo wygodne i przestronne wnętrze,
- wysoka kultura pracy silnika i cicha jazda,
- rewelacyjne rozwiązanie kierownicy z milionem przycisków.

Minusy:
- cena! Wdziera się w segment klasy średniej,
- 5-drzwiowe nadwozie. Widziałam "trzydrzwiówkę", jest świetna,
- zbyt mały bagażnik.

Robi wrażenie

Paweł Szumilin z Góry Kalwarii, 54 lata, pracownik NBP, jeździ polonezem

Wygląd - 6 pkt

Moim zdaniem C4 jest najbardziej oryginalnym autem wśród wszystkich kompaktów. Futurystyczny styl podkreśla oryginalnie wkomponowane logo marki i nietypowe reflektory. Samochód robi wrażenie.

W kabinie - 5 pkt

Jakość wykończenia wnętrza na najwyższym poziomie, a kokpit jak ze statku kosmicznego. Jedynym mankamentem wnętrza jest zbyt nisko poprowadzona linia dachu. Wysocy pasażerowie będą mieli problem ze zmieszczeniem się na tylnej kanapie.

Za kierownicą - 5 pkt

C4 należy do tych samochodów, w których od razu czujesz się świetnie. Delikatne zamieszanie wprowadza najeżona przyciskami kierownica. Trzeba trochę czasu, żeby znaleźć - chociażby - klakson. Bez książki obsługi się nie obędzie.

Silnik - 5 pkt

Śnieg sypał jak najęty, a my często nie przekraczaliśmy 50 km/h. Przy takiej jeździe komputer pokładowy pokazywał zasięg 500 km, mimo że 1/4 baku była już pusta. Czyżby C4 jeździł na powietrze?

Zawieszenie - 4 pkt

Nie podobała mi się jego praca na poprzecznych nierównościach. Było głośno i czasami mocno dobijało. Poza tym auto prowadziło się pewnie.

Za te pieniądze - 3 pkt

Moim zdaniem - nawet w tej wersji - cena jest przesadzona. Mógłby kosztować kilka tysięcy mniej.

Plusy:
- dobre miejsce pracy kierowcy
- kultura silnika i duża ekonomika jazdy,
- niesamowita wygoda w kabinie - z przodu, i z tyłu.

Minusy:
- zbyt mały bagażnik - 320 litrów nie zaspokoi rodziny,
- trudno połapać się w przyciskach,
- moim zdaniem cena jest zaporowa.

Citroen C4 1.6 16V 110 KM

Wyposażenie (m.in.):
przednie, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne,
ABS, EBD, BAS, ESP, ASR,
centralny zamek,
wspomaganie kierownicy,
elektrycznie sterowane szyby i lusterka zewnętrzne,
automatyczna 2-strefowa klimatyzacja,
radio z CD i zmieniarką na 6 płyt.

Dane techniczne:
Pojemność silnika (ccm): 1587
Moc maks. (KM/obr.): 110/5800
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): 10,6
Prędkość maks. (km/h): 194
Moment obrotowy (Nm/obr.): 147/4000

Silniki:
1.4 16V (90KM), 1.6 16V (110 KM), 2.0 16V (138 KM), 1.6 HDI 16V (90 KM), 2.0 HDI 16V (138 KM).

Zużycie paliwa (l/100 km):
cykl miejski: 9,5
cykl pozamiejski: 5,7
cykl mieszany: 7,1

Ceny:
Cena wersji najtańszej 1.4 (zł): 57 500
Cena wersji podstawowej (zł): 67 000
Cena wersji testowanej (zł): 79 500