Zabraliśmy się za nią brutalnie, po męsku, tak jak lubi, no i dogodziliśmy. Sobie i jej.
A dlaczego zamiast czułymi kochankami zostaliśmy brutalami? Odpowiedź jest prosta. Jeśli się z C4 pieścisz, to się z ciebie śmieje i nie chce jechać. Dopiero gdy dasz w przysłowiowy palnik i nie odpuścisz aż do czerwonego pola, otrzymasz coś w zamian. 2-litrowy silnik osiąga maksymalną moc dopiero przy 7 tys. obrotów, a 16-zaworów obliguje kierowcę do trzymania silnika w górnym zakresie prędkości obrotowych. Inaczej można zapomnieć o ujeżdżaniu 180 francuskich kucy.
Uzbrojeni w teoretyczną wiedzę o preferencjach następczyni xsary ruszyliśmy w podwarszawskie rewiry. Pokazaliśmy paru nieudacznikom, gdzie raki zimują, paru innych wyleczyliśmy ze wszelkich złudzeń co do ich wspaniałych maszyn. Pozachwycaliśmy się też wyposażeniem, bo nasz samochód jest przysłowiowym rogiem obfitości. Tyle że zamiast jadła obfituje w nowinki techniczne.
Od pierwszego wejrzenia nie sposób nie zauważyć nietypowego rozwiązania kierownicy. Jej centralna część jest nieruchoma. Właśnie tam umieszczono wszystkie przełączniki, które pozwalają kierowcy sterować wieloma urządzeniami bez odrywania rąk od kierownicy. Kręcić można tylko wieńcem. Nowatorski jest także zestaw wskaźników umieszczony na przezroczystym wyświetlaczu, zamontowanym pośrodku tablicy rozdzielczej. Z kolei w nawiewie umieszczono rozpylacz zapachów! Można wybierać spośród dziewięciu rodzajów, opracowanych przez producenta perfum Robertet. Nie zabrakło alarmu niezamierzonego przekraczania linii (AFL), który ostrzega kierowcę przed niekontrolowanym przejeżdżaniem przez linię. System czujników laserowych cały czas monitoruje nawierzchnię i jeżeli kierowca przy prędkości ponad 80 km/h zjeżdża bez kierunkowskazu przecinając znaki poziome, specjalne wibratory umieszczone w fotelu dają mu nieźle po pupie. Kto lubi, ten ma! Nam najbardziej podobały się kierunkowe reflektory, które podążają za ruchami kierownicy i tego się trzymamy.
Nie każda droga
Waldemar Ganc z Warszawy, 58 lat, kucharz, jeździ toyotą avensis
5 Wygląd
Podobny do całej rodziny. Dla mnie to takie powiększone C3. Co najważniejsze, wyróżnia się na tle innych kompaktów, bo jest inny, nietypowy. A ja takie samochody lubię.
4 W kabinie
Pasażerom źle się wchodzi i wychodzi z samochodu. 3-drzwiowa wersja jest raczej dla ludzi młodych, którzy nie wożą rodziny. Z tyłu było ciasno i nie wyobrażam sobie, jak można podróżować tu w pięć osób. Natomiast podobało mi się wykończenie wnętrza.
4 Za kierownicą
Nie podoba mi się to nietypowe rozwiązanie kierownicy. Dlaczego? Ano dlatego, że podczas skrętu bardzo trudno cokolwiek zrobić ze sterowaniem przyrządami pokładowymi. Wszystkie przyciski znajdują się bowiem na nieruchomej centralnej części. To sprawia, że kierowca musi odwrócić wzrok od drogi. Natomiast rewelacyjne są sondy zbliżeniowe, które oprócz sygnału dźwiękowego pokazują obraz na ekranie monitora.
5 Silnik
Zrobił na mnie duże wrażenie! Ja wprawdzie zwykle jeżdżę ostrożnie, nigdzie się nie śpiesząc. Jednak współtestujący ze mną panowie tak ostro mnie przewieźli, że mogę powiedzieć jedno. Strach się bać!
5 Zawieszenie
Wyjątkowo twarde, a do tego jeszcze te potężne niskoprofilowe opony! Slogan Citro‘na, że polubisz każdą drogę, tego samochodu z pewnością nie dotyczy. On wytrzęsie cię strasznie.
4 Za te pieniądze
Sportowe auto musi dużo kosztować, ale moim zdaniem ponad 100 tys. zł za kompakt to trochę za dużo.
plusy
wygląd deski rozdzielczej - szczególnie podobały mi się zegary,
wspaniałe prowadzenie samochodu i pewność jazdy,
możliwości jezdne auta - jest szybkie, dynamiczne i z charakterem.
minusy
trochę za mało miejsca w kabinie, co jest szczególnie odczuwalne z tyłu,
za twarde zawieszenie do codziennej jazdy po polskich dziurach,
zdecydowanie za wysoka cena.
4,5 OCENA ŁĄCZNA
Przyspawało mnie
Tomasz Gędek z Gniezna, 30 lat, prowadzi własną firmę, jeździ fordem mondeo
5 Wygląd
Agresywna dynamiczna sylwetka, która zdecydowanie wyróżnia się na ulicy. Ludzie oglądali się za nami na każdym kroku i to nie tylko dlatego, że szybko jechaliśmy. Ten samochód jest po prostu ekstrawagancki, więc rzuca się w oczy.
5 W kabinie
Jakość materiałów jest wysoka, ale zauważyłem niedociągnięcia w wykończeniu, jak np. wypadająca popielniczka, szpary w fotelu przy pasach bezpieczeństwa, odpadające i hałasujące listwy w bagażniku. Producent mógł się bardziej przyłożyć. Niemniej ogólne wrażenie jest bardzo dobre.
5 Za kierownicą
Świetne trzymanie foteli. Kierowca czuje się jak przyspawany! Niepotrzebnie umieszczono zmieniarkę płyt CD w podłokietniku. On bardzo często przydaje się jako schowek. Duży mankament to widoczność do tyłu. Kierowca widzi jedynie numer rejestracyjny samochodu, gdyż przeszkadza sam bagażnik.
5 Silnik
Jak na samochód tych rozmiarów, 180 KM daje już wiele przyjemności z jazdy. Przy tym silnik pracuje bardzo kulturalnie, a układ wydechowy brzmi niezwykle rasowo. Nie jest natarczywy, ale subtelnie ujawnia moc silnika. Bardzo szybko kończą się biegi - i to mnie denerwowało.
5 Zawieszenie
Typowo sportowe, więc świetnie trzyma się drogi, a na zakrętach kierowca ma pełne poczucie bezpieczeństwa. Samochód nie ucieka z toru jazdy, ale komfortu tu nie znajdziemy. Coś za coś!
3 Za te pieniądze
To świetny samochód, ale za takie pieniądze można już przywieźć z USA subaru imprezę lub lancera evo, a tych samochodów nie da się porównać z citro‘nem.
plusy
silnik - dynamiczny, agresywny, uwielbia wysokie obroty,
czytelna i ładnie zaprojektowana deska rozdzielcza - to jeden z największych plusów,
system AFL i sondy wspomagające parkowanie - wszystko ułatwia życie kierowcy.
minusy
ograniczona widoczność do tyłu,
słaba jakość wykończenia samochodu,
skomplikowany komputer pokładowy - żeby coś w nim zrobić, trzeba się zatrzymać, bo łatwo o wypadek.
OCENA ŁĄCZNA 4,7
Polski język obcy
Krzysztof Pawlak z Radzymina, 39 lat, kierowca zawodowy, jeździ fiatem uno
5 Wygląd
Sylwetka samochodu spełnia wszystkie moje oczekiwania: jest agresywna i przede wszystkim nietypowa. Szczególnie podoba mi się rozwiązanie tylnej, przeszklonej klapy.
5 W kabinie
Ciasno i mało wygodnie. Np. takie pasy bezpieczeństwa - trzeba bardzo daleko sięgać do tyłu, żeby się zapiąć. Jeden z panów, który podróżował z tyłu, przez pomyłkę nawet zapiął się w pasy dla kierowcy! Trochę za krótki jest też podłokietnik. Wnętrze jednak zaprojektowano elegancko, a smaku dodaje skórzana tapicerka.
4 Za kierownicą
Niesamowicie rozbudowany komputer z nawigacją satelitarną. Szkoda jedynie, że mimo olbrzymiej liczby języków, w menu nie ma polskiego. A przecież jest to samochód sprzedawany w Polsce. Nawet jeżeli zna się obcy język, to trudno jest się połapać we wszystkich funkcjach oprogramowania.
5 Silnik
Oj, można sobie już pojeździć! Ma sportowego zęba. 180 KM w takim nadwoziu sprawia, że auto fruwa. Trzeba jednak pamiętać o "wkręcaniu" go na wysokie obroty, bo inaczej nie jest taki chętny do rozpędzania się.
3 Zawieszenie
Na naszych dziurawych drogach wyraźnie odczuwa się mankamenty sportowego zawieszenia. Pracuje głośno i jest mało komfortowe. Ale dla pasjonatów szybkiej jazdy nie może być inne. Musi trzymać auto w ryzach i to właśnie robi.
4 Za te pieniądze
Samochód daje dużo przyjemności, ale moim zdaniem nie jest ona warta ponad 100 tys. zł.
plusy
sylwetka i wygląd zewnętrzny,
silnik - daje kierowcy niesamowite możliwości, szczególnie podczas wyprzedzania,
design deski rozdzielczej ze szczególnym naciskiem na zegary.
minusy
widoczność w lusterku wstecznym - przeszkadza konstrukcja bagażnika,
za mało miejsca z tyłu - to auto dla młodego chłopaka i trzech szczupłych dziewczyn,
skomplikowany komputer pokładowy bez menu w języku polskim.
OCENA ŁĄCZNA 4,7
Citroen C4 VTS 2.0 16V 180 KM
Wyposażenie (m.in.):
przednie, boczne i kurtynowe poduszki pow., ABS, EBD, BAS, ESP, ASR, kierunkowe reflektory ksenonowe ze spryskiwaczami, system AFL (alarm niezamierzonego przekraczania linii), przednie i tylne sondy zbliżeniowe, nawigacja sat. z kolorowym wyświetlaczem, centralny zamek, wspom. kier., el. sterowane szyby i lusterka zewnętrzne, aut. 2-strefowa klimatyzacja, radio z CD i zmieniarką na 6 płyt oraz wzmacniaczem JBL.
Dane techniczne:
Pojemność silnika (ccm): 1997
Moc maks. (KM/obr.): 180/7000
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): 8,3
Prędkość maks. (km/h): 227
Moment obrotowy (Nm/obr.): 202/4750
Silniki:
1.4 16V (90KM), 1.6 16V (110 KM), 2.0 16V (138 KM ), 1.6 HDI 16V (92 KM), 2.0 HDI 16V (138 KM), 2.0 16V (180 KM)
Zużycie paliwa (l/100 km):
cykl miejski: 11,7
cykl poza miejski: 6,5
cykl mieszany: 8,6