Kiedy na świat przychodzą dzieci i ma się potrzebę wożenia wraz z nimi dużej ilości rzeczy, nie oznacza to wcale skazania na samochodową nudę. Auta przeznaczone dla familii też potrafią być fajne, zaskakiwać w wielu aspektach i wyglądać nieszablonowo. Taki jest Citroen C4 Picasso, którego aktualna druga generacja to nie tylko jeden z najnowocześniejszych minivanów dostępnych na rynku, ale też z całą pewnością jeden z najbardziej osobliwych.
Ekspresyjne i widocznie rozdmuchane nadwozie nowego C4 Picasso kontynuuje pomysł na przestronny transporter na kołach, który sprawdził się w przypadku poprzednika. Francuzi poszli jednak o krok dalej i auto przedstawia kolejny etap w jaki w 2013 roku wkroczył Citroen. Auto dało początek zupełnie nowemu, awangardowemu kodowi stylistycznemu i - co ważne - zostało pierwszym produktem opartym o platformę EMP2, dającą się łatwo skalować i dopasowywać do potrzeb producenta. Na tych samych założeniach bazuje dziś rewelacyjnie przyjęty przez klientów niesztampowy crossover o nazwie Cactus i nieco mniejsze C3 pozycjonowane w klasie B.
Dane z ekranów
Uwydatniony na eleganckiej karoserii futuryzm, podkreślony niepowtarzalnym układem lamp z przodu oraz z tyłu, przeniesiono z powodzeniem do wnętrza dla uzyskania spójnej i cieszącą zmysły całości. Dzięki temu wzbudzanie kontrowersji nadmuchanemu i bardzo opływowemu C4 przychodzi wręcz z łatwością. Asymetryczna deska rozdzielcza wprawia w zadumę na widok umieszczonego na środku konsoli szerokiego 12-calowego ekranu LCD. Wszelkie pokładowe przyrządy, łącznie z prędkościomierzem i obrotomierzem, wyświetlają się pod postacią kolorowych grafik. Żeby było ciekawiej nieco niżej nie da się przegapić kolejnego wyświetlacza, który okazuje się trochę mniejszy (7 cali), ale za to działa na dotyk i służy za centrum dowodzenia pojazdem.
Ekranowy duet jest nie tylko efektowny, ale i całkiem czytelny. Ilość fizycznych przycisków ograniczonych do minimum nie przypadnie do gustu jedynie konserwatystom. Obsługa nie stwarza problemów, ani w momencie regulowania dwustrefowej klimatyzacji (w duże ikony łatwo trafić), ani w trakcie zapoznawania się z informacyjno-rozrywkowym centrum. Urządzenie zastosowane w Citroenie C4 Picasso bez problemów współpracuje z telefonami komórkowymi i służy za multimedialny kombajn. System nawigacji online 3D CITROEN Connect Nav dobrze radzi sobie na polskich drogach, a mapa pokazywana na ekranie dolnym, dla lepszej czytelności może być fragmentarycznie rzucona na główny wyświetlacz przy podszybiu.
Okno na świat
Kreatywni spece od zagospodarowania przestrzeni w kabinie spisali się na piątkę. W drugim przedziale zamiast tradycyjnej kanapy zainstalowano osobno regulowane fotele. Siedziska z przodu są długie, a kapitańskie podłokietniki wypuszczone z oparć umilą pokonywanie dalekich tras. Miejsca jest na tyle, że każda osoba z 5-osobowej rodziny wygodnie się rozlokuje, a rodzice podróżujący z dziećmi bezpiecznie umocują 3 foteliki przy użyciu fabrycznych zaczepów Isofix. W zależności od tymczasowych potrzeb środkowe oparcie da się złożyć w podłokietnik, a komfort jazdy z tyłu podniosą kanały powietrzne wbudowane w słupki B.
Wysoka pozycja podróży nie pozostawia złudzeń - C4 Picasso jest pełnoprawnym minivanem, będącym mobilnym oknem na świat. Takie stwierdzenie nie jest absolutnie przesadą, bo auto poza dużymi szybami bocznymi zostało seryjnie wyposażone w panoramiczną szybę przednią wpuszczającą do wnętrza dużo naturalnego światła. Świetne rozwiązanie to małe lustereczko umocowane przy ruchomych daszkach szyby, pomagające w obserwacji siedzących z tyłu dzieci. Użyte materiały do wykończenia tam gdzie wędruje dotyk są przeważnie miękkie. Podświetlony schowek w dolnej partii konsoli centralnej dostał arsenał przydatnych gniazd zasilających (AUX-IN, 2xUSB, 12V), a w podłodze pod dywanikami zlokalizowano pojemne skrytki. Kilka tonacji wnętrza oraz możliwy wybór dwukolorowego nadwozia daje wachlarz możliwości na ciekawą personalizację.
Rodzinnym eskapadom z łatwością sprosta kufer. Pojemność bagażowa sięga 537 litrów, a po przesunięciu drugiego rzędu siedzeń maksymalnie do przodu wartość potrafi wzrosnąć nawet do 637 litrów. Duży otwór wsadowy zapewnia wyśmienity dostęp do środka, a oferowana w opcji elektrycznie składana klapa potrafi być pomocna.
Poczucie bezpieczeństwa
Rodzinne auta choć przede wszystkim mają być praktyczne, pakowne oraz odporne na dziecięce fantazje, to wcale nie oznacza, że nie mają dawać przyjemności z prowadzenia. C4 Picasso absolutnie nie jest leniwą kanapą o usypiających właściwościach. W samochodzie tym nie znajdziemy pneumatyki zawieszenia ani regulacji tłumienia siły amortyzatorów. Model został nastawiony na neutralny komfort przy zachowaniu optymalnego usztywnienia, co pozwala na pewne pokonywanie zakrętów. Duże rezerwy bezpieczeństwa wynikają ze znacznej redukcji masy własnej, która spadła nawet do 140 kg względem poprzedniej generacji auta i obniżenia środka ciężkości. Elektrycznie wspomagany układ kierownicy ułatwia manewrowanie w miejskim środowisku i przypadnie do gustu szczególnie osobom o spokojnym usposobieniu. W przypadku braku zaufania do własnych umiejętności parkingowych z pomocą może przyjść opcjonalny System Park Assist, który poza czujnikami parkowania z tyłu i z przodu, dodatkowo może być wyposażony w kamery 360.
Innowacje zastosowane w konstrukcji mają wpływ nie tylko wygodę, ale i poprawę bezpieczeństwa. Skuteczność nowej platformy EMP2 oraz rozwiązań z zakresu ochrony ludzkiego życia potwierdziły testy zderzeniowe Euro NCAP, zaliczone przez Citroena C4 Picasso na notę 5 gwiazdek. Auto już w standardzie ma sporo systemów wpływających na stabilizację toru jazdy oraz m.in.: sześć poduszek powietrznych, wspomaganie ruszania ze wzniesienia, czy światła do jazdy dziennej LED.
W cenie 3000 zł można zamówić Pack SAFETY zawierający: aktywny alarm niezamierzonego przekroczenia linii (LKA) z korektą toru jazdy, system rozpoznawania znaków ograniczenia prędkości, lusterko wewnętrzne elektrochromatyczne, system automatycznego przełączania świateł (AFR), system kontroli uwagi kierowcy. Nieco więcej, bo 4500 zł kosztuje bardziej rozbudowana paczka wspomagaczy zawierająca jeszcze dodatkowo: Pakiet Drive Assist + Pakiet bezpieczeństwa (PS) + Active Safety brake bez funkcji STOP, co w tłumaczeniu oznacza aktywny regulator prędkości z systemem ARTIV (utrzymującym zaprogramowany czas do poprzedzającego pojazdu).
Mocny diesel
Testowany egzemplarz C4 Picasso został wyposażony w najmocniejszy silnik dostępny w tym modelu. Turbodoładowany diesel o pojemności 2-litrów, zespolony z 6-biegową przekładnią manualną oferuje więcej niż wystarczające osiągi. Układ napędowy nie obawia się dynamicznych wyprzedzeń, co potwierdza choćby czas 9,7 s jaki jest potrzebny na osiągnięcie szybkości 100 km/h ze startu zatrzymanego. Generowana moc 150 KM i 370 Nm zapewnia dynamiczny start, ale nadwyżka momentu obrotowego potrafi dać się we znaki. O ile skrzynia automatyczna EAT6 dostępna w duecie z motorem 2.0 BlueHDI potrafi w łagodny sposób przenieść moc na koła, to już manualna przekładnia nie wybacza mocnego wciśnięcia pedału gazu do dechy. Ciężka noga na dwóch pierwszych biegach skutkuje efektem buksujących kół i charakterystycznym warkotem jednostki zasilanej olejem napędowym.
Spokojniejsi kierowcy mają możliwość wyboru mniejszego silnika wysokoprężnego 1.6 BlueHDI występującego w dwóch wersjach mocy - 100 oraz 120 KM. Każdy wysokoprężny i benzynowy motor spełnia normy emisji spalin Euro6 i jest wyposażony seryjnie w technikę Start/Stop mającą wpływ na obniżenie zużycia paliwa. Motory benzynowe montowane w rodzinnym Citroenie są dwa - pierwszy 3-cylindrowy 1.2 PureTech dostarcza 110 lub 130 KM, a większy 4-cylindrowy 1.6 THP dostarcza 165 KM i jest łączony wyłącznie z 6-biegową skrzynią automatyczną.
Cena awangardy
W ostatnich latach Francuzi, odpowiedzialni za markę z szewronem w logo, każdego nowego Citroena przyozdabiają jakimś powiewem świeżości. Niemal jednobryłowe, mocno przeszklone C4 Picasso jest świeże do tego stopnia, że mimo 5-letniej obecności na motoryzacyjnym rynku, po przeprowadzonym w 2016 roku liftingu wciąż wzbudza emocje. Awangardowa stylizacja nie pozwala na schowanie się w tłumie, a samochód jako całość stanowi interesującą propozycję dla osób potrzebujących kompaktowego i jednocześnie pojemnego środka transportu. Fajnie wypada ogrom skrytek wpływających na utrzymanie porządku w kabinie, do wykończenia użyto dobrych materiałów, a obszar wnętrza daje wygodę podróży 5 osobom. Konserwatystom może przeszkadzać ogołocona z guzików deska rozdzielcza, ale już osoby lubujące się w innowacjach z radością będą się zagłębiać w meandry rozbudowanych multimediów.
Każdy kto ma dużą rodzinę i chce przewieźć ją w komfortowych warunkach, decydując się na Citroena C4 Picasso wyda na niego minimum 65 990 zł (wersja LIVE z silnikiem 1.2 PureTech 110 S&S). Polski dystrybutor przygotował specjalną ofertę limitowaną na swojego minivana i obniżył cenę wszystkich wersji o 6 tys. zł brutto. Testowany egzemplarz to specyfikacja MORE LIFE z silnikiem 2.0 BlueHDi 150 S&S wyceniona od 93 990 zł. Model na zdjęciach otrzymał dodatkowo: metalizowany lakier (2500 zł), alarm (1000 zł), czytnik płyt CD (600 zł), zapasowe koło dojazdowe (500 zł) i pakiet pakiet miejski (2800 zł).
.
Citroen C4 Picasso - cennik promocyjny
.
silnik/wersja | LIVE | FEEL | MORE LIFE | SHINE |
1.2 PureTech 110 S&S | 69 990 zł | - | - | - |
1.2 PureTech 130 S&S | - | 71 990 zł | 79 990 zł | 90 990 zł |
1.2 PureTech 130 S&S EAT6 |
- | - | 85 990 zł | - |
1.6 THP 165 S&S EAT6 |
- | - | 89 990 zł | 100 990 zł |
1.6 BlueHDi 100 S&S | - | 78 990 zł | 86 990 zł | - |
1.6 BlueHDi 120 S&S | - | - | 87 990 zł | 98 990 zł |
1.6 BlueHDi 120 S&S EAT6 |
- | - | 93 990 zł | 104 990 zł |
2.0 BlueHDi 150 S&S | - | - | 93 990 zł | 104 990 zł |
2.0 BlueHDi 150 S&S EAT6 |
- | - | 99 990 zł | 110 990 zł |
* Oferta ważna do odwołania, dotyczy klienta indywidualnego, ilość samochodów w ofercie ograniczona.
.
Citroen C4 Picasso 2.0 BlueHDi 150 - dane techniczne
.
SILNIK | R4 16V Turbo |
Paliwo | diesel |
Pojemność | 1997 cm3 |
Moc maksymalna | 110 kW/ 150 KM przy 4000 obr./min. |
Maks mom. obrotowy | 370 Nm przy 2000 obr./min. |
Prędkość maksymalna |
210 km/h |
Przyspieszenie 0-100km/h | 9,7 s |
Skrzynia biegów | manualna 6 biegów |
Napęd | przedni (FWD) |
Zbiornik paliwa | 55 l |
Katalogowe zużycie paliwa (miasto/ trasa/ średnie) |
4,8 l/ 3,7 l/ 4,1 l |
poziom emisji CO2 |
102 g/km |
Długość | 4428 mm |
Szerokość | 1826 mm |
Wysokość | 1610 mm |
Rozstaw osi |
2785 mm |
Masa własna |
1415 kg |
Masa maksymalna dopuszczalna |
2030 kg |
Pojemność bagażnika | 573 l |
Hamulce przód/ tył | tarczowe wentylowane/ tarczowe |
Zawieszenie przód |
kolumny MacPhersona |
Zawieszenie tył |
oś odkształcalna, sprężyny śrubowe |
Opony przód i tył (w testowym modelu) |
205/55 R17 |
Bądź na bieżąco z motoryzacją. Polub nas na Facebooku
*Materiał powstał przy współpracy z marką Citroen