Citroen C5 Aircross gościł już w naszej kilka redakcji i za każdym razem był przez nas pozytywnie odbierany. To rozsądnie wyceniony, duży i przestronny samochód, w którym aż miło posadzić cztery litery na kilkugodzinną podróż. Z dobrze znanych klocków, zaczerpniętych z magazynów grupy PSA udało się złożyć wóz mówiący obecnym językiem stylistycznym Citroena, a na dodatek oferujący komfort, który sprawi, że niektórym fanom marki łza zakręci się w oku. Nie jest to hydro, ale wśród rywali ze swojej półki cenowej nie ma pod tym względem równych. Zobacz nasz test wersji z silnikiem 1.2 PureTech 130 KM - KLIKNIJ i SPRAWDŹ.
Ale co to? Tu jest aż 225 koni mechanicznych! Turbodoładowana benzyna i elektryk pod jedną maską. Hybrydowy C5 Aircross to hybryda typu plug-in, a to powinno w teorii idealnie grać z tożsamością wozu. Jak ten napęd sprawdza się w praktyce?
Aż chce się spać
Komfort jazdy, niezłe wyciszenie, płynność rozwijania mocy przez silnik elektryczny. Słońce wysoko, wysoko, świeci pilotowi w oczy. Gdybym siedział na prawym fotelu, niechybnie uciąłbym sobie drzemkę. Szkoda, że podobnym, sennym podejściem do sprawy charakteryzuje się automatyczna skrzynia biegów, która ewidentnie nie ma poczucia odpowiedzialności za osiągi i skutecznie dławi 225-konny układ napędowy. Płynący po asfalcie Citroen C5 Aircross Hybrid potrafi przyspieszyć szybko, ale tylko wtedy, gdy pozwoli mu na to hydrokinetyczna przekładnia, która czasem gubi się w swoich zamiarach. Z czego to wynika?
Z pewnością przeszkodą jest tu fakt, że napęd jest rozwiązany w typowy dla hybryd plug-in sposób. Silnik elektryczny nie napędza kół bezpośrednio, a wysyła moment obrotowy do skrzyni biegów. Zalety napędu elektrycznego, są w praktyce eliminowane wskutek opóźnienia związanego z działaniem skrzyni. A jak, być może, wiecie z innych naszych testów, 8-biegowy automat grupy PSA jest świetny, ale tylko z połączeniu z silnikami diesla. Mechanizm EAT8 i silniki benzynowe w większości modeli grupy PSA żyją jak pies z kotem.
Poznaj nowość: Citroen C4 i ë-C4 – 100% ëlectric oficjalnie. Oto najważniejsze informacje o nowych francuskich kompaktach
Citroen C5 Aircross Hybrid - zużycie paliwa
Jeśli jeździmy spokojnie i absolutnie nic nas nie korci do deptania gazu, zespół napędowy będzie pracował dość harmonijnie. Katalogowe zużycie paliwa na poziomie 1,4 l/100 km jest oczywiście możliwe do uzyskania, jeśli naładujecie wóz do pełna i będziecie jeździć „o kropelce”, a raczej „o kilowatogodzince”. Zasięg deklarowany przez producenta to około 50 km, ale w praktyce trudno będzie przekroczyć 40. To i tak nieźle - hybrydowym Citroenem można jeździć bez konieczności tankowania przez długi czas, a minimalny czas ładowania wynosi przyzwoite, jak na hybrydę plug-in, dwie godziny. A co, gdy zabraknie prądu?
Bez obaw, światło nie zgaśnie. Rozładowanie akumulatora oznacza, że Citroen C5 Aircross będzie usiłował jeździć jak zwykła hybryda. Ten trud będzie się wiązał ze zużyciem paliwa na poziomie 8 l/100 km w mieście, czyli rozsądnym, jeśli weźmiemy pod uwagę moc i wymiary auta. Jeśli nie macie gdzie go ładować, zostańcie przy dieslu. Moim zdaniem, największy SUV w gamie Citroena jest wręcz stworzony do tego, by być napędzany olejem napędowym.
Spod nadwozia SUV-a przebija komfortowy sedan
Baterie o pojemności 13,2 kWh może i windują masę własną auta, ale trudno o nowy samochód, w którym byłoby to aż tak bez znaczenia jak w Citroenie. Jeżdżąc C5 Aircrossem cały czas miałem wrażenie, że gdyby szarpnąć jego nadwoziem wystarczająco mocno, skorpua SUV-a odpadłaby, odsłaniając pięknego, eleganckiego sedana pod spodem. Auto ma duszę limuzyny i to w sumie jest jego duża zaleta. W zakrętach kłania się nisko, a kaganiec w postaci kontroli trakcji natychmiast wysyła siły specjalne do hamulców gdy kierowca zaczyna szarżować. Mam wrażenie, że gdyby nie wynalazek zwany ESP, populacja nowych C5 znikałaby z dróg błyskawicznie, szczególnie na górskich drogach.
Citroen C5 Aircross Hybrid - podsumowanie i cena
Citroen C5 Aircross Hybrid to samochód niszowy z dwóch powodów. Pierwszym jest rzecz jasna jego charakter - pójście pod prąd, kompletna rezygnacja z agresji, wyluzowany charakter, który znamy z innych modeli tej marki. Opisywałem go w teście C3. Drugim powodem jest hybrydowy napęd, z którego użytek zrobią nieliczni, bo jedynie Ci, którzy mają gdzie ładować taki wóz. Można powiedzieć, że zaletą hybrydowej odmiany jest moc i fakt, że to obecnie topowa, najszybsza wersja C5, a zarazem najmocniejszy oferowany Citroen.
TEST DIESLA: Można się w nim poczuć, jak w starej "cytrynie". Citroen C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 8EAT Shine - TEST, OPINIA
Prawda jest jednak taka, że moc aż 225 koni mechanicznych jest tu dokładnie po nic. Choć spokojna jazda hybrydą odbywa się w ciszy i płynnie, to koniec końców, modelowi C5 do twarzy bardziej z silnikiem wysokoprężnym. Wreszcie, trzeba wspomnieć o cenie, która jest zdecydowanie wyższa niż w przypadku konwencjonalnie napędzanego Citroena C5 Aircross. Hybryda kosztuje przynajmniej 156 950 zł. Za tę kwotę możecie wybrać 130-konnego diesla z automatem w topowej wersji wyposażenia i dorzucić skórzaną tapicerkę. Słowem - hybryda jest warta zakupu tylko dla nielicznych klientów. Dobra wiadomość jest taka, że C5 Aircross Hybrid jest wyceniony nieco korzystniej niż inne hybrydy plug-in w tym segmencie, nie wyłączając jego krewnych - Peugeota 3008 HYbrid4 czy Opla Grandlanda X Hybrid.
Citroen C5 Aircross Hybrid - dane techniczne
SILNIK | R4 16V + silnik elektryczny |
---|---|
Paliwo | benzyna + energia elektryczna |
Pojemność | 1598 cm3 |
Moc systemowa | 225 KM przy 5500 obr./min. |
Maks moment obrotowy | 360 Nm przy 1650 obr./min. |
Prędkość maksymalna/ w trybie EV |
225 km/h / 135 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,7 sekundy |
Skrzynia biegów | automatyczna/ 8 biegów |
Napęd | przedni |
Zbiornik paliwa/ pojemność baterii |
43 l/ 13,2 kWh |
Katalogowe zużycie paliwaw cyklu mieszanym |
1,4-1,5 l/100 km |
poziom emisji CO2 | 32-33 g/km |
Długość | 4500 mm |
Szerokość | 1969 mm |
Wysokość | 1689 mm |
Rozstaw osi | 2730 mm |
Masa własna | 1430 kg |
Dopuszczalna masa całkowita | 1960 kg |
Pojemność bagażnika/ po złożeniu oparć kanapy |
460 l/ 1510 l |
Hamulce przód/ tył | tarczowe wentylowane/ tarczowe |
Zawieszenie przód | kolumny McPhersona |
Zawieszenie tył | wielowahaczowe |
Opony przód i tył (w testowym modelu) |
205/55 R19 |