Citroen C5 Aircross gościł już w naszej kilka redakcji i za każdym razem był przez nas pozytywnie odbierany. To rozsądnie wyceniony, duży i przestronny samochód, w którym aż miło posadzić cztery litery na kilkugodzinną podróż. Z dobrze znanych klocków, zaczerpniętych z magazynów grupy PSA udało się złożyć wóz mówiący obecnym językiem stylistycznym Citroena, a na dodatek oferujący komfort, który sprawi, że niektórym fanom marki łza zakręci się w oku. Nie jest to hydro, ale wśród rywali ze swojej półki cenowej nie ma pod tym względem równych. Zobacz nasz test wersji z silnikiem 1.2 PureTech 130 KM - KLIKNIJ i SPRAWDŹ.
Ale co to? Tu jest aż 225 koni mechanicznych! Turbodoładowana benzyna i elektryk pod jedną maską. Hybrydowy C5 Aircross to hybryda typu plug-in, a to powinno w teorii idealnie grać z tożsamością wozu. Jak ten napęd sprawdza się w praktyce?

i
Aż chce się spać
Komfort jazdy, niezłe wyciszenie, płynność rozwijania mocy przez silnik elektryczny. Słońce wysoko, wysoko, świeci pilotowi w oczy. Gdybym siedział na prawym fotelu, niechybnie uciąłbym sobie drzemkę. Szkoda, że podobnym, sennym podejściem do sprawy charakteryzuje się automatyczna skrzynia biegów, która ewidentnie nie ma poczucia odpowiedzialności za osiągi i skutecznie dławi 225-konny układ napędowy. Płynący po asfalcie Citroen C5 Aircross Hybrid potrafi przyspieszyć szybko, ale tylko wtedy, gdy pozwoli mu na to hydrokinetyczna przekładnia, która czasem gubi się w swoich zamiarach. Z czego to wynika?

i
Z pewnością przeszkodą jest tu fakt, że napęd jest rozwiązany w typowy dla hybryd plug-in sposób. Silnik elektryczny nie napędza kół bezpośrednio, a wysyła moment obrotowy do skrzyni biegów. Zalety napędu elektrycznego, są w praktyce eliminowane wskutek opóźnienia związanego z działaniem skrzyni. A jak, być może, wiecie z innych naszych testów, 8-biegowy automat grupy PSA jest świetny, ale tylko z połączeniu z silnikami diesla. Mechanizm EAT8 i silniki benzynowe w większości modeli grupy PSA żyją jak pies z kotem.
Poznaj nowość: Citroen C4 i ë-C4 – 100% ëlectric oficjalnie. Oto najważniejsze informacje o nowych francuskich kompaktach
Citroen C5 Aircross Hybrid - zużycie paliwa
Jeśli jeździmy spokojnie i absolutnie nic nas nie korci do deptania gazu, zespół napędowy będzie pracował dość harmonijnie. Katalogowe zużycie paliwa na poziomie 1,4 l/100 km jest oczywiście możliwe do uzyskania, jeśli naładujecie wóz do pełna i będziecie jeździć „o kropelce”, a raczej „o kilowatogodzince”. Zasięg deklarowany przez producenta to około 50 km, ale w praktyce trudno będzie przekroczyć 40. To i tak nieźle - hybrydowym Citroenem można jeździć bez konieczności tankowania przez długi czas, a minimalny czas ładowania wynosi przyzwoite, jak na hybrydę plug-in, dwie godziny. A co, gdy zabraknie prądu?

i
Bez obaw, światło nie zgaśnie. Rozładowanie akumulatora oznacza, że Citroen C5 Aircross będzie usiłował jeździć jak zwykła hybryda. Ten trud będzie się wiązał ze zużyciem paliwa na poziomie 8 l/100 km w mieście, czyli rozsądnym, jeśli weźmiemy pod uwagę moc i wymiary auta. Jeśli nie macie gdzie go ładować, zostańcie przy dieslu. Moim zdaniem, największy SUV w gamie Citroena jest wręcz stworzony do tego, by być napędzany olejem napędowym.

i
Spod nadwozia SUV-a przebija komfortowy sedan
Baterie o pojemności 13,2 kWh może i windują masę własną auta, ale trudno o nowy samochód, w którym byłoby to aż tak bez znaczenia jak w Citroenie. Jeżdżąc C5 Aircrossem cały czas miałem wrażenie, że gdyby szarpnąć jego nadwoziem wystarczająco mocno, skorpua SUV-a odpadłaby, odsłaniając pięknego, eleganckiego sedana pod spodem. Auto ma duszę limuzyny i to w sumie jest jego duża zaleta. W zakrętach kłania się nisko, a kaganiec w postaci kontroli trakcji natychmiast wysyła siły specjalne do hamulców gdy kierowca zaczyna szarżować. Mam wrażenie, że gdyby nie wynalazek zwany ESP, populacja nowych C5 znikałaby z dróg błyskawicznie, szczególnie na górskich drogach.

i
Citroen C5 Aircross Hybrid - podsumowanie i cena
Citroen C5 Aircross Hybrid to samochód niszowy z dwóch powodów. Pierwszym jest rzecz jasna jego charakter - pójście pod prąd, kompletna rezygnacja z agresji, wyluzowany charakter, który znamy z innych modeli tej marki. Opisywałem go w teście C3. Drugim powodem jest hybrydowy napęd, z którego użytek zrobią nieliczni, bo jedynie Ci, którzy mają gdzie ładować taki wóz. Można powiedzieć, że zaletą hybrydowej odmiany jest moc i fakt, że to obecnie topowa, najszybsza wersja C5, a zarazem najmocniejszy oferowany Citroen.
TEST DIESLA: Można się w nim poczuć, jak w starej "cytrynie". Citroen C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 8EAT Shine - TEST, OPINIA
Prawda jest jednak taka, że moc aż 225 koni mechanicznych jest tu dokładnie po nic. Choć spokojna jazda hybrydą odbywa się w ciszy i płynnie, to koniec końców, modelowi C5 do twarzy bardziej z silnikiem wysokoprężnym. Wreszcie, trzeba wspomnieć o cenie, która jest zdecydowanie wyższa niż w przypadku konwencjonalnie napędzanego Citroena C5 Aircross. Hybryda kosztuje przynajmniej 156 950 zł. Za tę kwotę możecie wybrać 130-konnego diesla z automatem w topowej wersji wyposażenia i dorzucić skórzaną tapicerkę. Słowem - hybryda jest warta zakupu tylko dla nielicznych klientów. Dobra wiadomość jest taka, że C5 Aircross Hybrid jest wyceniony nieco korzystniej niż inne hybrydy plug-in w tym segmencie, nie wyłączając jego krewnych - Peugeota 3008 HYbrid4 czy Opla Grandlanda X Hybrid.
Citroen C5 Aircross Hybrid - dane techniczne
SILNIK | R4 16V + silnik elektryczny |
---|---|
Paliwo | benzyna + energia elektryczna |
Pojemność | 1598 cm3 |
Moc systemowa | 225 KM przy 5500 obr./min. |
Maks moment obrotowy | 360 Nm przy 1650 obr./min. |
Prędkość maksymalna/ w trybie EV |
225 km/h / 135 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,7 sekundy |
Skrzynia biegów | automatyczna/ 8 biegów |
Napęd | przedni |
Zbiornik paliwa/ pojemność baterii |
43 l/ 13,2 kWh |
Katalogowe zużycie paliwaw cyklu mieszanym |
1,4-1,5 l/100 km |
poziom emisji CO2 | 32-33 g/km |
Długość | 4500 mm |
Szerokość | 1969 mm |
Wysokość | 1689 mm |
Rozstaw osi | 2730 mm |
Masa własna | 1430 kg |
Dopuszczalna masa całkowita | 1960 kg |
Pojemność bagażnika/ po złożeniu oparć kanapy |
460 l/ 1510 l |
Hamulce przód/ tył | tarczowe wentylowane/ tarczowe |
Zawieszenie przód | kolumny McPhersona |
Zawieszenie tył | wielowahaczowe |
Opony przód i tył (w testowym modelu) |
205/55 R19 |