Nieco starsi fani włoskiej motoryzacji bardzo dobrze kojarzą nazwę Tipo. Włoski hatchback zadebiutował w 1988 roku i... nie wyróżniał się za bardzo na tle ówczesnej rynkowej konkurencji. Po 7 latach produkcji nazwa Tipo została unicestwiona. W jej miejscu pojawił się model Bravo/Brava, który... także po kilku latach zniknął z oferty. Rok 2015 był rokiem wielkiego powrotu Tipo. Włosi z dumą pokazali światu swoje nowe auto, które obecnie oferowane jest w trzech wersjach nadwozia – sedan, hatchback oraz kombi.
Porównaliśmy: Fiat Tipo 1.4 T-Jet vs. Skoda Rapid 1.0 TSI 110 KM
Pomimo dużego temperamentu mieszkańcy Półwyspu Apenińskiego pohamowali wodzę fantazji. Nowe Tipo jest autem rozsądnym, przemyślanym oraz bardzo dobrze wycenionym. Jest dokładnie takie, jakie powinno być. Prosty przepis przełożył się na sprzedażowy sukces. Po kilku latach od rozpoczęcia sprzedaży prezentowany model śmiało można nazwać bestsellerem.
Sprawdzony
Podstawowa i zarazem najtańsza wersja wyposażenia Fiata Tipo Sedan nazwana... Tipo, otwiera cenniki kwotą 48 750 zł. Dodatkowo w chwili pisania tego artykułu obowiązywała promocja zbijająca cenę początkową do 44 900 zł. To bardzo atrakcyjna oferta biorąc pod uwagę, że w zamian otrzymujemy przestronne auto z dużym 520-litrowym bagażnikiem oraz benzynowym silnikiem.
Test hatchbacka: Fiat Tipo 1.6 Multijet Lounge: prosta droga do celu
Podstawowy motor ma pojemność 1.4-litra oraz moc 95 KM. Jest to dobrze znana jednostka Fiata, która nie sprawia problemów eksploatacyjnych. Osiągi? W tego typu aucie są drugorzędne. Jednak 11,5 sekundy niezbędne do rozpędzenia samochodu do prędkości 100 km/h nie wywołuje lęków. Niewątpliwym plusem jest także seryjna manualna 6-biegowa skrzynia. Osoby pokonujące długie dystanse z pewnością ją docenią. A jak wygląda kwestia podstawowego wyposażenia? Czy za niespełna 50 000 zł Fiat wyposaża Tipo w coś więcej niż kierownicę, szyby, fotele, silnik i koła?
Podstawowy czyli... wystarczający
A propos kół. W podstawowej odmianie Tipo próżno szukać obręczy z metali lekkich. Standardowo montowane są 15-calowe felgi stalowe. Biorąc na tapetę stylistykę zewnętrzną trudno jest doszukać się także jakichś fantazji oraz dodatków podnoszących walory estetyczne podstawowego wariantu. Tak naprawdę jedynie pastelowy lakier (biały lub czerwony) oraz zderzaki w kolorze nadwozia są godnymi uwagi cechami Tipo. Jakiekolwiek chromowane dodatki wymagają dopłaty lub nie są w ogóle dostępne w najtańszym Fiacie. Zamówić można natomiast 16-calowe aluminiowe felgi za 2200 zł.
Dowiedz się: Fiat Tipo sukcesy odnosi w całej Europie
W kabinie także trudno spodziewać się jakichś ekstrasów. Najważniejsze, że znajdziemy w nim podstawowe radio uConnect z portem USB oraz manualną klimatyzację. Jest także dzielona w stosunku 60/40 tylna kanapa, kolumna kierownicy regulowana w dwóch płaszczyznach, gniazdko 12V oraz elektrycznie podnoszone i opuszczane szyby przednie. Elektryczne sterowanie szybami tylnymi wymagają dopłaty 550 zł. Dopłaty wymagają także m.in. dywaniki (200 zł), koło zapasowe (450 zł), multifunkcyjna kierownica (350 zł) oraz zapalniczka i popielniczka (200 zł). Warto zwrócić uwagę, że wszystkie wyżej wymienione elementy są bardzo rozsądnie wycenione.
To co potrzeba
W dziedzinie bezpieczeństwa Fiat już od najniższej wersji wyposażenia oferuje w Tipo praktycznie wszystkie systemy. Dopłaty wymagają tylko reflektory przeciwmgłowe z doświetlaniem zakrętów (900 zł). Dokupić się nie da świateł LED do jazdy dziennej. Te są dostępne od drugiej wersji wyposażenia Street. Dopłaty nie wymagają natomiast System ESC, Panic Brake Assist, Traction Control, Drag Torque Control, Electronic Rollover Mitigation, Hill Hold Control, poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, poduszki boczne oraz poduszki kurtynowe.
Wszystkie wyżej wymienione elementy sprawiają, że podstawowe Tipo jest naprawdę ciekawą propozycją. W atrakcyjnej cenie otrzymujemy rozsądne i pakowne auto z wyposażeniem, które zadowoli wielu użytkowników. Jednak dla wszystkich tych, którzy chcą mieć Tipo dobrze wyposażone Fiat także ma propozycję.
(Nie)budżetowy
Prezentowany na zdjęciach egzemplarz to najbogatsza wersja wyposażenia Lounge z najmocniejszym dieslem jaki może pracować pod maską Tipo.
Sam wybór 120-konnego silnika Multijet sprawia, że cena startowa z 48 750 zł skacze do 67 100 zł (63 900 zł w promocji). Warto zaznaczyć, ze oprócz silnika w tej cenie nie dostajemy nić więcej niż posiada podstawowa wersja Tipo. Ropniak dostępny jest już od podstawowego wariantu wyposażenia.
Nie ulega wątpliwości, że wysokoprężny Fiat jeździ przyjemniej od odmiany benzynowej. Osiągi są nawet bardziej niż wystarczające (9,7 s od 0 do 100 km/h), a średni apetyt na paliwo prezentuje się budżetowo (podczas całego testu auto zadowoliło się średnio 6 l/100 km). Czy warto rozważyć opisywane auto właśnie w najmocniejszej wersji wysokoprężnej? Tak, ale pod warunkiem, że samochód będzie eksploatowany na długich trasach. W przeciwnym wypadku zdecydowanie lepiej wybrać odmianę benzynową tym bardziej, że nawet najbogatsza wersja Lounge z silnikiem 1.4 l jest tańsza (63 750 zł) oraz w podstawowej wersji ze 120-konnym ropniakiem (wspomniane już 67 100 zł).
Najbogatsza wersja Lounde z silnikiem 1.6 Multijet to koszt 82 100 zł (w promocji 78 900 zł). Co otrzymamy w tej już mocno nie budżetowej cenie?
Od strony stylistyki zewnętrznej standardem są 16-calowe aluminiowe felgi. Co ciekawe Tipo może posiadać nawet aluminiowe ”osiemnastki” za dodatkowe 2000 zł. Dodatkowo nadwozie będzie miała wiele chromowanych elementów z listwami pod oknami, na przednim grillu oraz z chromowanymi klamkami. Przyciemniane tylny szyby? Dostępne, ale za dodatkowe 500 zł.
Sprawdź: Fiat Tipo Sport w CENNIKU. To najdroższe Tipo!
Z wartych uwagi elementów funkcjonalnych oraz wewnętrznych warto wspomnieć o nie wymagających dopłaty czujnikach cofania, automatycznej jednostrefowej klimatyzacji, elektryczne sterowanych i podgrzewanych lusterkach zewnętrznych oraz podłokietniku przednim. Dywaniki? W dalszym ciągu dostępne jako opcja.
Od strony multimediów wersja Lounge posiada lepszy system audio z 7-calowym ekranem dotykowym oraz obsługą Apple CarPlay oraz Android Auto. Wszystko to otrzymamy za 82 100 zł. Spodziewaliście się więcej?
Wybieraj rozsądnie!
Do topowego Tipo można dołożyć bi-ksenonowe reflektory oraz 17-calowe aluminiowe felgi (pakiet Lounge Styl za 3700 zł). Można także dorzucić kamerę cofania, czujniki zmierzchu i deszczu (pakiet City za 2500 zł). Ogranicznik prędkości oraz system awaryjnego hamowania także są dostępne za kolejne 1700 zł. Dorzućmy do tego lakier metalizowany za 2500 zł, a ostateczne cena przekroczy barierę 90 000 zł! W tej kwocie można już przebierać w ofertach.
Pisaliśmy: Fiat Tipo hitem w Polsce. W czym tkwi jego sukces?
90 000 zł wystarczy np. na zakup nowego Forda Focusa Trend Edition 1.5D 120 KM. Tańsza będzie Kia Ceed w topowym wyposażeniu L ze 115-konnym ropniakiem (87 990 zł). 86 200 zł trzeba zapłacić za 115-konne Renault Megane w wersji Intens. 90 400 zł wystarczy także na Volkswagena Golfa Trendline 1.6 TDI lub na podstawową wersję dużego Citroena C5 Aircross. Jak widać wspomniane wcześniej magiczne 90 000 zł daje już duże możliwości manewru.
Fiat Tipo Sedan to bardzo rozsądne auto. Jednak równie rozsądnie należy podchodzić do konfiguracji oraz wyboru swojego upragnionego egzemplarza. Już podstawowe wersje są wystarczająco wyposażone, a pojedyncze opcje mają niewygórowane ceny. Wystarczy jednak zbyt mocno poluźnić wodzę fantazji, aby okazało się, że budżetowe auto nie tylko nie ma już budżetowej ceny, ale także jego wyposażenie nie robi wrażenia na pozycjonowanych nieco wyżej konkurentach.
Fiat Tipo 1.6 Multijet - dane techniczne
SILNIK | R4, 16V |
Paliwo | olej napędowy |
Pojemność | 1598 cm3 |
Moc maksymalna | 120 KM przy 3750 obr./min. |
Maks mom. obrotowy | 320 Nm przy 1750 obr./min. |
Prędkość maksymalna | 199 km/h |
Przyspieszenie 0-100km/h | 9,7 s |
Skrzynia biegów | manualna/ 6 biegów |
Napęd | przedni (FWD) |
Zbiornik paliwa | 50 l |
Katalogowe zużycie paliwa (miasto/ trasa/ średnie) |
5,2 /3,6 l/4,2 l |
poziom emisji CO2 | 110 g/km |
Długość | 4532 mm |
Szerokość | 1792 mm |
Wysokość | 1197 mm |
Rozstaw osi | 2636 mm |
Masa własna | 1205 kg |
Ładowność | 500 kg |
Pojemność bagażnika | 520 l |
Hamulce przód/ tył | tarczowe wentylowane/ bębnowe |
Zawieszenie przód | kolumny McPherson |
Zawieszenie tył | belka skrętna |
Opony przód i tył (w testowym modelu) | 205/55 R16 |