Choć pogłoski o śmierci diesli są mocno przesadzone, hybrydowy napęd staje się powoli alternatywą dla wysokoprężnych motorów. Masowa elektryfikacja sprawiła, że na rynku możemy przebierać w hybrydach plug-in, które zdaniem jednych nie mają sensu, a zdaniem drugich są złotym środkiem i optymalnym przystankiem w drodze do całkowitej elektryfikacji bądź rozwoju napędu wodorowego.
Jedni i drudzy mają rację
W broszurach i katalogach hybryd plug-in widnieją szokująco niskie wartości spalania, ale nie każdy pamięta, że liczby w tabelkach, choć jak najbardziej prawdziwe, dotyczą jazdy z naładowanym akumulatorem. Jak sama nazwa wskazuje, w hybrydzie plug-in musi być gniazdko, a fakt okazuje się być problematyczny podczas użytkowania.
Problem ładowania
Jak pokazują badania, większość właścicieli plug-inów ma na ładowanie baterii, mówiąc brzydko "wywalone". W pewnym stopniu odpowiedzialny jest za to system państwowych dopłat, który w wielu krajach faworyzował plug-iny, zachęcając klientów do zakupu, ale do ładowania już nie. Co by nie mówić o rozbudowanej sieci ładowarek na zachodzie, wciąż duża część kierowców w Europie nie ma możliwości ładowania samochodów z gniazdka, w domu.
Testowaliśmy: Szybkie, przestronne i zmodernizowane. Volkswagen Passat Elegance vs. Skoda Superb Sportline - TEST, PORÓWNANIE
Nie wrzucajmy jednak wszystkich hybryd plug-in do jednego worka. Taki rodzaj napędu jest już z nami od paru lat, a nowe plug-iny są coraz bardziej dopracowane. Coraz lepiej radzą sobie również z "leniwymi" użytkownikami i w standardowym trybie hybrydowym zużywają coraz mniej paliwa. Czy nowa Skoda Superb iV należy do tego zaszczytnego grona?
4 cylindry i silnik elektryczny
Pod maską Superba pracuje uturbiony motor benzynowy TSI o pojemności 1.4-litra. Niewielka jednostka generuje moc 156 KM i 250 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Za resztę odpowiada silnik elektryczny, który wytwarza 85 kW, co daje łączną moc systemową na poziomie 218 KM i 400 Nm. Całość została połączona z przednią osią za pomocą 6-biegowej przekładni automatycznej DSG, co pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 7,7 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi 224 km/h, a więc nie mamy tu "restrykcyjnego" ograniczenia znanego z niektórych aut hybrydowych.
Sprawdź: Volkswagen Passat GTE Limousine - TEST, OPINIA. Elektryfikacja w imię osiągów?
Producent obiecuje zużycie paliwa na poziomie średnio 1,5-1,9 l/100 km. Taki wynik nie będzie trudny do osiągnięcia, jeśli długą trasę miejską rozpoczynamy z naładowanym akumulatorem. Zasięg "na prądzie" wynosi wówczas około 60 km. Na zegarach czasem pokaże się 52 km, a czasami jest to 58 km - ważne, że te liczby są osiągalne przy bardzo oszczędnej jeździe w optymalnych warunkach (bez klimatyzacji, ani ogrzewania). Wystarczy jednak deptać gaz nieco mocniej, by silnik spalinowy włączał się do gry, windując zużycie paliwa i zmniejszając zasięg jazdy bezemisyjnej.
Ile pali Skoda Superb iV?
Odpowiadając na wcześniej postawione pytanie - tak, moim zdaniem Skoda Superb iV nawet z rozładowanymi akumulatorami czuje się całkiem dobrze i w takim trybie jazdy również przynosi realne oszczędności względem "zwykłego" benzyniaka. Jeżdżąc z wyładowanym akumulatorem bez trudu da się osiągnąć zużycie paliwa na poziomie 5,5 l/100 km w mieście. Czyżby Superb iV zużywał mniej więcej tyle samo paliwa co z silnikiem diesla?
Polecamy: Skoda Octavia jest lepsza od VW Golfa? Ktoś na tym straci, ale nie będzie to klient - TEST, OPINIA
No, powiedzmy. O ile wykręcenie wyniku 5,5 l/100 km w miejskim cyklu, z silnikiem TDI również będzie wykonalne, to bez wątpienia Superb z wysokoprężnym motorem lepiej poradzi sobie w trasie. Hybrydowy Superb iV na autostradzie zużyje około 9 l/100 km. To zasługa sporej masy własnej i charakterystyki elektrycznego silnika. Napęd hybrydowy w mieście sprawdza się zdecydowanie lepiej, co nie jest zresztą żadnym zaskoczeniem.
Skoda Superb iV ma nad dieslem jeszcze jedną, istotną przewagę. Panuje tu błoga cisza i spokój. Żadnych wibracji i warkotu, przynajmniej przez znakomitą większość czasu. Takim plug-inem decydowanie przyjemniej podróżuje się w korku czy powolnym, gęstym ruchu. Warto wspomnieć, że w "jadącym korku" Superb potrafi prowadzić się w dużej mierze sam, dzięki systemowi Traffic Jam Assist. Adaptacyjny tempomat wykorzystuje z kolei dane ze znaków i nawigacji, by np. zwolnić przed zakrętem czy skrzyżowaniem.
Skoda Superb - ładowanie
Jak przystało na hybrydę plug in, energią zgromadzoną w akumulatorach o pojemności 13 kWh możemy w pewnym stopniu zarządzać wedle własnego uznania. Możemy wymusić jazdę wyłącznie na prądzie, posłużyć się trybem automatycznym lub zażyczyć sobie doładowania akumulatorów podczas jazdy, przy użyciu silnika spalinowego. Ten ostatni tryb działa dosyć skutecznie, choć rzecz jasna nie opłaci się "tankować prądu" w ten sposób. Takie rozwiązanie ma sens jeśli zamierzamy wjechać np. do strefy bezemisyjnej, co w Polsce jest na razie ciekawostką.
Zobacz: Nowa Skoda Enyaq iV zaprezentowana! Jest elektryczna i pełna nowoczesnych rozwiązań - GALERIA, WIDEO
Skoda, podobnie jak Passat GTE, w przejrzysty sposób informuje nas o tym z jaką mocą ładuje się akumulator, co pomaga jeździć tak, by skrócić czas ładowania. Informacje na temat trybu elektrycznego znajdują się na głównym ekranie systemu multimedialnego, ale niezbędne wskazania możemy wyświetlić również na cyfrowych zegarach.
Domyślnie, w hybrydzie plug-in chodzi jednak o ładowanie z gniazdka, a Superba możemy ładować z domowego, 220-woltowego przyłącza. "Karmienie" do 100% stanu naładowania zajmuje w tym przypadku około 5 godzin. Maksymalna moc ładowania nie jest zbyt imponująca, bo wynosi 3,6 kW, skracając czas pełnego naładowania do 3,5 godziny.
Hybrydowy Superb iV zachował niemal kompletny zestaw zalet "zwykłego" Superba, dzięki czemu jest niewiarygodnie przestronny, wygodny i bardzo solidnie zmontowany. Warto odnotować, że bagażnik w testowym liftbacku zmniejszył się z potężnych 625 litrów do ledwie przyzwoitych 485 litrów. Czego, oprócz ogromnego bagażnika brakuje odmianie iV? Chociażby napędu 4x4. Hybrydowy Superb to konstrukcja blisko spokrewniona z Passatem GTE i to właśnie z tym Volkswagenem dzieli większość podzespołów. Nie sposób oprzeć się wrażeniu, że moment obrotowy jest nieco za duży, jak na przednionapędowy wóz, bo problemy z trakcją pojawiają się przy każdym szybkim starcie.
Czy Superb iV może zastąpić diesla?
Jeśli ktoś świadomie wybiera auto z dieslem po to, by nabijać kilometry na trasach, to zdecydowanie hybryda nie spełni jego oczekiwać. W przypadku miejskich podróży, Superb iV będzie jednak znacznie lepszym wyborem. Odmiana plug-in czeskiej limuzyny (które de facto nie jest limuzyną, ale uznajmy to za skrót myślowy) jest moim zdaniem lepszym wyborem niż Passat GTE. Tańsza od krewnego z niemieckim znaczkiem, a ponadto lepiej wyposażona (m.in. podgrzewane fotele i adaptacyjne zawieszenie w standardzie), oferuje podobne parametry i więcej przestrzeni we wnętrzu.
Prezentowaliśmy: Nowa Skoda Octavia RS pierwszy raz z tak mocnym dieslem. Do tego szybka benzyna i hybryda
Skoda Superb iV poradzi sobie bez doładowywania akumulatora z gniazdka, choć o szczególnie niskim spalaniu nie ma wówczas mowy. Ile kosztuje taki samochód? Skoda Superb iV to wydatek minimum 152 900 zł. To całkiem rozsądna kwota, biorąc pod uwagę, że dostajemy za nią kawał wozu z niezłym wyposażeniem.
Skoda Superb iV - dane techniczne
Paliwo |
benzyna +energia elektryczna |
Pojemność | 1395 cm3 |
Moc maksymalna |
156 KM przy 5000-6000 obr./min. +85 kW/ 115 KM silnik elektryczny łączna moc 218 KM |
Maks moment obrotowy |
250 Nm przy 1550-3500 obr./min. +330 Nm silnik elektryczny łączny moment obrotowy 400 Nm |
Prędkość maksymalna silnika elektrycznego | 140 km/h |
Prędkość maksymalna | 224 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,7 s |
Skrzynia biegów | automatyczna 6 biegowa (DSG6) |
Napęd | na przednią oś |
Zbiornik paliwa | 50 l |
Katalogowe średnie zużycie paliwa(WLTP) | 1,1-1,9 l |
Poziom średniej emisji CO2 (WLTP) | 25-42 g/km |
Długość | 4869 mm |
Szerokość (z lusterkami) | 1864 mm |
Wysokość | 1468 mm |
Rozstaw osi | 2841 mm |
Masa własna | 1730–1861kg |
Dopuszczalna masa całkowita | 2251 kg |
Pojemność bagażnika/po złożeniu siedzeń | 485–1610 l |
Hamulce przód/ tył | tarczowe wentylowane/ tarczowe |
Zawieszenie przód | kolumny McPhersona |
Zawieszenie tył | wielowahaczowe |