DACIA Dokker Van 1.5 dCi - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary taniego dostawczaka

2013-01-07 2:30

Dacia Dokker Van, będąca bardziej użytkową odmianą kombivana Dokkera, wjechała na rynek lekkich aut dostawczych. Samochód posiada wszystko co potrzeba, by stać się prawdziwym hitem w trudnych czasach finansowego kryzysu. Nieduża solidna furgonetka zapewnia spore możliwości ładunkowe, jest tania w zakupie, a przy tym jej nadwozie zostało całkiem atrakcyjnie zaprojektowane. PIERWSZY ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl, to ocena stylistyki Dokkera. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się kolejno: jednostka napędowa, układ jezdny, wnętrze, bezpieczeństwo oraz ceny auta.

Dacia Dokker Van - WSTĘP

DACIA nieprzerwanie trzyma się swojej strategii wychodzącej na przeciw do kierowców z mało zasobnymi portfelami. Rumuńska marka korzystająca z wiedzy i technologii wypracowanej przez Grupę Renault, do której należy od 1999 roku, systematycznie wprowadza do swojej oferty kolejne modele. Auta Dacii spełniają podstawowe warunki - są powszechnie dostępne, dysponują przestronnym wnętrzem, nie stwarzają problemów w obsłudze oraz przede wszystkim charakteryzuje je niska cena zakupu. Dacie produkowane dziś w aż trzech fabrykach - w Pitesti (Rumunia) oraz Somace i Tangarze (Maroko), dzięki tym cechom niezwykle szybko znajdują na siebie nabywców. O wielkim sukcesie mówią liczby - DACIA na przestrzeni 8 lat sprzedała ponad 2 miliony aut w 36 krajach, a to przekłada się na fakt, że marka ze swoją ofertą idealnie wstrzeliła się w niezaspokojone dotąd zapotrzebowania.

>>> Dacia Dokker Van 1.5 dCi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Dacia Dokker, którą prezentujemy w teście SuperAuto24.pl, oficjalnie została zaprezentowana w 2012 r. podczas Salonu Samochodowego w Casablance. Auto zbudowane na bazie minivana Lodgy, pokazano w dwóch odsłonach o całkiem odmiennym zastosowaniu. Nazwa "Dokker" pochodzi od angielskiego słowa "dockworker", oznaczającego pracownika portowego odpowiedzialnego za załadunek i rozładunek statków. Model Dokker będący 5-osobowym kobivanem to wóz zarówno dla rodzin, jak małych przedsiębiorców. Dzięki przestronnemu bagażnikowi i prostym możliwościom zmiany konfiguracji wnętrza, to przede wszystkim auto dla klientów poszukujących pojazdu wielofunkcyjnego, który jednocześnie umożliwi załadunek przedmiotów o dużych rozmiarach, i podróż z całą rodziną.

Bardziej użytkowa odmiana Dokker Van (taką dysponowaliśmy w teście SuperAuto24.pl) to dwuosobowy pojazd dostawczy, który może być wyposażony w jedne lub dwoje dużych przesuwnych drzwi bocznych. Bez problemów spełnia warunki przedsiębiorców, przedstawicieli rzemiosła i handlu. Został tak zaprojektowany, aby jak najlepiej spełnić oczekiwania klientów prowadzących działalność gospodarczą. Zapewnia jedne z największych możliwości ładunkowych spośród samochodów z tego segmentu, jak również oferuje pomysłowe możliwości zmiany konfiguracji wnętrza. Dokkery do polskich salonów wjechały jesienią 2012 roku.

>>> Dacia Dokker Van 1.5 dCi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Dokker Van podobnie jak wcześniejszy mniejszy model Logan Van, który był namiastką dostawczaka, stanowi świetny stosunek przestronności i walorów użytkowych do swojej ceny. Główny mankament poprzednika, czyli niewygodne drzwi i stosunkowo niewielka "paka ładunkowa" zostały wyeliminowane. Teraz ilość wygospodarowanego miejsca we wnętrzu pozwala na przewóz sporych ładunków, bo przestrzeń transportowa została maksymalnie wykorzystana. Rumuński pojazd posiada wszytko co potrzeba, by przytłoczyć konkurencje, dlatego jest skazany na sukces. Dokker Van rywalizuje z takimi modelami jak: Skoda Praktik, Fiat Doblo Cargo, Opel Combo Van, Renault Kangoo Express, Peugeot Partner, Citroen Berlingo, Volkswagen Caddy, czy Mercedes Citan.

STYLISTYKA

Prosty dwubryłowy projekt nadwozia Dokkera Van jest typowy dla dostawczych wozów. Auto o solidnej sylwetce z daleka zdradza swoje walory transportowe. Połacie blach są raczej płaskie i w zależności od wersji posiadają albo przeszklenie, albo pełną blaszaną zabudowę, ograniczającą widoczność do tyłu i na boki. Dokker Van w standardzie jest wyposażony w szerokie przesuwne drzwi na prawym boku (tak jak w modelu testowym). Drugie odsuwane drzwi po lewej stronie są dostępne już tylko w opcji. Asymetryczne dwuskrzydłowe drzwi tylne w całości z blachy to seria. Otwierają się pod kątem 90°, a po zwolnieniu blokady można je uchylić pod zwiększonym kątem 180°, co znacznie upraszcza załadunek. Ciekawostka to specjalna blokada, która uniemożliwia zatrzaśnięcie drzwi przez podmuch wiatru. W wersji CONFORT za dopłatą 203,25 zł dostępne jest przeszklenie tylne drzwi, zawierające dodatkowo wycieraczkę szyby, ogrzewanie i lusterko wewnętrzne.

>>> Dacia Dokker Van 1.5 dCi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze i wyposażenie <<<

Dokker mimo swojej prostoty nie został całkowicie pozbawiony przetłoczeń na nadwoziu. Bardzo wyraźne łukowate pociągnięcia znalazły się na przednich błotnikach. Górna linia nawet wcina się minimalnie w drzwi przednie. Przetłoczenia nadkoli dostały mocne owalne zarysy przechodzące harmonijnie na zderzaki. Żeby bryła Dacii nie wyglądała za ciężko, nad progiem poprowadzono poprzeczne pociągnięcie wyznaczone dodatkowo masywnymi listwami ochronnymi z tworzywa. Prawy błotnik standardowo w połowie przecięto czarną szyną przesuwanych drzwi. Czarne relingi dachowe to już element opcjonalny wersji CONFORT wyceniony w katalogu na sumę 414,63 zł. Lusterka boczne w połączeniu z całością okazują się trochę zbyt małe, przez co pojazd cierpi też nieco na praktyczności.

Przód zaprojektowany według nowych tendencji stylistycznych Dacii, jest bardzo zbliżony designem to tego w rodzinnym minivanie Lodgy. Pokaźna osłona chłodnicy umieszczona po środku, wypełniona poprzecznymi listwami i dużym chromowanym logo marki, zdominowała centralną część. Wysoko wpasowane nad zderzakiem kształtne lampy otrzymały podwójny układ optyczny ze zintegrowanymi kierunkowskazami. Nad reflektorami znajduje się ładnie wybrzuszona pokrywa silnika obrysowana owalnym pociągnięciem. Dolną część kształtnego zderzaka z rozciągniętym wlotem powietrza ładnie wyprofilowano. Po bokach w specjalnych miejscach, mogą znaleźć się okrągłe światła przeciwmgłowe tylko w wersji COMFORT.

>>> Dacia Dokker Van 1.5 dCi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo, cena i gwarancja <<<

Tył nadwozia zakończono biegnącym przez słupki czarnym pasem dobrze komponującym się ze zderzakiem wchodzącym po skosie w błotniki. Lampy z praktycznych względów umieszczono dość wysoko po bokach asymetrycznie otwieranych drzwi. Biało-czerwone klosze lamp podzielono na trzy następujące po sobie segmenty. W drzwiach wyżłobiono wgłębienie z czarną listwą skrywającą klamkę, zamek i podświetlenie tablicy rejestracyjnej. Centralnie ulokowane tuż pod dachem trzecie światło STOP poprawiające bezpieczeństwo to seryjny element. Linia zderzaka poprowadzona bardzo nisko przyczynia się do łatwego załadunku. Zderzak otrzymał ładne przetłoczenia i wklejone po bokach czerwone elementy odblaskowe. Dacia Dokker Van w podstawowej odmianie BASE jest postawiona na 14-calowych kołach stalowych, a w odmianie COMFORT na większych 15" stalówkach przykrytych ładnym wzorem 6-ramiennych kołpaków, które z daleka imitują felgi aluminiowe.

Dacia Dokker Van - KOLORY NADWOZIA

Paleta stonowanych kolorów nadwozia jest wystarczająca. W ofercie rumuńskiej marki klienci mogą wybierać spośród siedmiu barw. Podstawowymi bezpłatnymi lakierami są Biel Polarna i Błękit Morski. Pozostałych pięć odcieni to lakiery metalizowane, które wymagają od klientów dopłaty 1 000 zł. Zderzaki w każdej wersji są czarne, tak samo jak klamki drzwi i obudowy bocznych lusterek. Za lakierowane zderzaki trzeba zapłacić 203,25 zł, tak samo jak za lusterka w tej samej barwie (203,25 zł). Pakiet lakierowanych zderzaków z lusterkami wraz z przednimi lampami przeciwmgłowymi wyceniono na kwotę 569,11 zł. Boczne czarne listwy ochronne to seryjne elementy wyposażenia.

Dacia Dokker Van - WYMIARY

Dacia Dokker Van ma długość 4364 mm, liczy 1751 mm szerokości i 1847 mm wysokości. Rozstaw osi wynosi natomiast 2810 mm (tyle samo co w modelu Lodgy), prześwit auta niezaładowanego to 185 mm. Samochód jak na swoje gabaryty jest bardzo lekki. Jego masa własna w zależności od wersji wyposażenia i silnika, waha się od 1083 kg w wersji BASE, do maksymalnie 1189 kg w przypadku odmiany CONFORT. Maksymalna masa całkowita w przypadku BASE to 1736 kg, a w odmianie CONFORT 1959 kg.

Ładowność Dacii Dokker Van różni się w zależności od wersji wyposażenia. Bazowy model BASE może zabrać na pokład 600 kg, a ładowność wersji CONFORT sięga 750 kg. Dokker Van może poszczycić się dużą pojemnością ładunkową wynoszącą 3,3 m3 oraz podstawową długością załadunku równą 1,9 metra. Pojemność ładunkową można zwiększyć dzięki pomysłowej opcji Dacia Easy Seat (wielofunkcyjne siedzenie pasażera) i przesuwanej ściance. Fotel, który można złożyć do położenia stolika lub ustawić pionowo, czy całkowicie wyjąć z wozu, zwiększa przestrzeń. Wówczas można przewieźć przedmiot o maksymalnej długości 3,1 metra. Parametry te plasują model Dokker Van wśród najbardziej funkcjonalnych samochodów w tym segmencie na rynku.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 2

W drugim odcinku znajdzie się test jednostki napędowej. Dokker Van jest oferowany w sprzedaży z trzema silnikami. Testowana przez SuperAuto24.pl Dacia skrywała pod pokrywą wysokoprężny motor 1.5 dCi o mocy 90 KM. Jak silnik dostawczego vana reaguje na wciśnięcie pedału gazu? Co myślimy o skrzyni begów? Ile benzyny spala auto w mieście, a ile w trasie? O tym w 2. odcinku dziennika testu modelu Dokker Van na SuperAuto24.pl.