DACIA Dokker Van 1.5 dCi - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie

2013-01-08 2:30

Pod maską dostawczego Dokkera lokalizację znajdują małolitrażowe jednostki. Testowany wysokoprężny silnik 1.5 dCi o mocy 90 KM idealnie pasuje do czterokołowego robotnika. Ta konfiguracja zapewnia wystarczające osiągi i przyzwoicie radzi sobie z dużymi obciążeniami pokładu. Przy umiejętnej jeździe największą zaletą motoru jest niewielkie zapotrzebowanie na olej napędowy, co znakomicie obniża koszty eksploatacji. DRUGI ODCINEK dziennika użytkowego Dokkera został poświęcony układowi napędowemu oraz spalaniu. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się: układ jezdny, wnętrze, bezpieczeństwo i ceny auta.

Dacia Dokker Van - SILNIKI

W momencie zakupu mechanicznej siły roboczej z logo Dacii, nie ma zbyt dużych możliwości wyboru w temacie jednostki napędowej. Pod maską znaleźć można jeden z trzech dobrze znanych czterocylindrowych silników sojuszu Nissan-Renault, które sprawdziły się już w licznych motoryzacyjnych propozycjach. Jedyny benzynowy silnik w Dokkerze Van to wolnossący, 16-zaworowy motor MPI cechujący się wielopunktowym sekwencyjnym wtryskiem paliwa. Jego pojemność to 1.6-litra, a rozwijana moc dostarcza 84 KM i 134 Nm.

>>> Dacia Dokker Van 1.5 dCi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary <<<

Wysokoprężny silniki to poczciwy 1.5 dCi proponowany w dwóch wariantach mody. Jego cecha to 8 zaworów na cylinder, bezpośredni wielowtrysk paliwa typu Common Rail, filtr cząstek stałych FAP i turbodoładowanie. Gamę otwiera wersja 75-konna, legitymująca się momentem obrotowym wynoszącym 180 Nm. Mocniejszy agregat generuje moc 90 KM i 200 Nm momentu obrotowego. Obydwie jednostki okraszono przy tym oznaczeniem ECO, co symbolizuje niską emisją CO2 na poziomie nieprzekraczającym 118 g/km.

Dokker w każdej wersji silnikowej jest wyposażony w 5-biegową przekładnię manualną. Automatyczna skrzynia nie występuje w ogóle.

Dacia Dokker Van 1.5 dCi 90 KM - TEST

Zaglądając na początku pod pokrywę silnika, Dacia już na przywitanie bardzo pozytywnie zaskakuje. Z podnoszeniem maski absolutnie nie musieliśmy się siłować, bo klapa tak samo jak w modelach Duster, czy Lodgy, otrzymała teleskop i po zwolnieniu ręką zaczepu sama się unosi. Nigdy nie spodziewalibyśmy się takiego rozwiązania w tanim blaszanym pojeździe. Zdążyliśmy się natomiast przyzwyczaić do faktu, że praca wysokoprężnych motorów dCi na biegu jałowym jest cicha. Kultura pracy przyjemnie wpływa na odbiór aut przez stłumiony charakterystyczny dźwięk ropniaka. We wnętrzu "dieslowanie" jest prawie niesłyszalne, a drgania odpowiednio wyeliminowane. Jednostka daje o sobie hucznie znać dopiero przy mocnym wciśnięciu pedału gazu i podkręcaniu obrotów.

>>> Dacia Dokker Van 1.5 dCi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Motor 1.5 dCi idealnie pasuje do charakteru dostawczego blaszaka. Maksymalny moment obrotowy o wartości 200 Nm osiągany już przy 1750 obr./min pozwala na sprawne ruszenie z miejsca nawet obciążonym wozem. Niska masa niespełna 1200 jest zaletą Dacii, dlatego nadzwyczajne ilości koni mechanicznych pod maską nie są tutaj potrzebne. Szybsze ruszenie z miejsca i zerwanie przyczepności jest proste, o ile podróżujemy niewyładowanym po brzegi wozem. Mimo, że dane przyspieszenia z katalogu nie zadziwiają, to turbodoładowany Diesel osiągający 90 KM przy 4000 obr./min wystarczająco sprawuje się na drodze. Pierwsza setka osiągana w 13,6 sekundy, czy maksymalna prędkość 162 km/h to wyniki, jakie często można znaleźć w miejskich autkach klasy A lub B. Osiągi lekkiego użytkowego Dokkera Van nie są jednak tak istotne, bo jego przeznaczenie to ciężka praca, a nie drogowe szaleństwa.

>>> Dacia Dokker Van 1.5 dCi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze i wyposażenie <<<

Pięciobiegowa skrzynia sprzężona z motorem nie daje powodów do narzekań. Zestopniowano ją na dłuższe przełożenia, co obniża zużycie paliwa w trasie i zmniejsza hałaśliwość. Długim lewarkiem manewruje się bez problemu i wybór poszczególnych biegów przychodzi z łatwością, ale w żadnym wypadku nie jest to szczyt precyzji. W kwestii elastyczności kłopoty pojawią się dopiero po sporym dociążeniu bagażnika, dlatego w takim wariancie przed zmianą biegu warto wyżej pociągnąć silnik na obroty. W temacie akustyki podczas podróży transporter Dacii wypada słabo. Opory powietrza przy szybszej jeździe są bardzo odczuwalne. Mimo opływowych kształtów szum powietrza przy jeździe z prędkościami wyższymi jak 100 km/h przenosi się do kabiny.

Dacia Dokker Van 1.5 dCi 90 KM - SPALANIE

Zbiornik paliwa w każdej wersji posiada pojemność 50 litrów. Według danych producenta testowany diesel 1.5 dCi o mocy 90 KM, w połączeniu z manualną 5-biegową skrzynią powinien spalać następujące dawki oleju napędowego: w cyklu miejskim 5,2 l/100km, na trasie auto zadowolić się ma ilością 4,2 l/100km, a w cyklu mieszanym spalać 4,5 litry ropy.

Jednostki oznaczone symbolem dCi należą do dość oszczędnych, a ich zapotrzebowanie na paliwo faktycznie jest umiarkowane. Testy SuperAuto24.pl wykazały, że "pragnienie" na ON jest tylko nieco wyższe od katalogowego. Poruszając się wyłącznie po mieście bez obciążenia załadunkiem, Dokker przy "normalnej jeździe" palił około 6,3 l/100km. Zużycie w trasie jest bardzo zależne od stylu jazdy i wagi przewożonego ładunku. Nam podczas testu w dwie osoby na pokładzie z dodatkowym obciążeniem około 160 kg "na pace", na odcinku 300 km udało się bez większego wysiłku osiągnąć obiecane spalanie na poziomie 4.2-litra. Przy poruszaniu się w cyklu mieszanym wartości sięgały 5,8 l/100km. Przy okazji chcemy zaznaczyć, że przy pełnym wykorzystywaniu możliwości pojazdu i ciężkiej nodze kierowcy, zapotrzebowanie na ON będzie wyższe od naszego. Przy jazdach z prędkościami autostradowymi 130-140 km/h spalanie rośnie do 7-7,5 l/100km.

>>> Dacia Dokker Van 1.5 dCi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo, cena i gwarancja <<<

Komputera pokładowego pozwalającego śledzić na bieżąco zużycie paliwa, czy przejechany dystans, nie ma w wersji BASE. Komputer znajdziemy dopiero w wersji CONFORT. Cyfrowy wyświetlacz jest bardzo czytelny i wygląda o wiele nowocześniej, jak ten montowany w poprzednich Daciach. Przycisk obsługi ulokowano w poręcznym miejscu na zakończeniu prawej manetki odpowiedzialnej za sterowanie wycieraczkami.

Dacia Dokker Van 1.5 dCi - DANE TECHNICZNE

SILNIK R4
Paliwo Diesel
Pojemność 1461 cm3
Moc maksymalna 66 kW/90 KM/4000 obr./min
Maks mom. obrotowy 200 Nm/1750 obr./min
Prędkość maksymalna
162 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 13,6 s
Skrzynia biegów manualna/5
Napęd przód
Zbiornik paliwa 50
Masa własna/ masa maksymalna
1189 kg/1959 kg
Opony 185/65 R15
Emisja CO2 118 g/km
Ładowność bagażnika / objętość ładunkowa
750 kg / 3000 m3

.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 3

W trzecim odcinku znajdzie się test układu jezdnego dostawczego Dokkera. Jak skomponowano zawieszenie użytkowej Dacii? Co myślimy o sposobie prowadzenia, zachowaniu na drodze i zwrotności? Jakie zastosowano w wozie hamulce? O tym już w 3. odcinku dziennika testu rumuńskiej Dacii Dokker Van na SuperAuto24.pl.