Dacia Duster - SILNIKI
Pod maską rumuńskiego SUV-a montowane są czterocylindrowe silniki sojuszu Nissan-Renault, które sprawdziły się już w licznych samochodach francuskiej i japońskiej marki. Wolnossąca jednostka benzynowa, cechuje się wielopunktowym sekwencyjnym wtryskiem paliwa. Jej pojemność to 1.6 litra 16V, a generowana moc wynosi 105 KM i 148 Nm momentu obrotowego. Motor ten może być sprzężony z jedną, z dwóch mechanicznych skrzyni biegów: 5-biegową oraz 6-biegową przekładnię przypisaną do modelu z napędem 4x4.
>>> Dacia Duster 1.5 dCi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka <<<
Stosowane przez Dacię diesle, to dobrze znane wysokoprężne jednostki 1.5 dCi Renault. Ich cecha to 8 zaworów na cylinder, bezpośredni wielopunktowy wtrysk paliwa typu Common Rail, czy filtr cząstek stałych FAP. Gamę otwiera wersja z 90-konnym silnikiem turbo, legitymująca się momentem obrotowym wynoszącym 200 Nm. Mocniejszy agregat z turbosprężarką o zmiennej geometrii, generuje moc 110 KM i moment obrotowy wynoszący 240 Nm. Pierwszy słabszy silnik współpracuje z 5-biegową przekładnią, a drugi fabrycznie jest spięty ze skrzynią 6-biegową. Automatyczna skrzynia biegów w Dusterze nie występuje w ogóle.
Dacia Duster z instalacją LPG
Oferta Dustera została niedawno uzupełniona o fabryczną instalację gazową. Układ LPG zasilać może benzynowy motor 1.6 16V 105 KM. Duster z gazem posiada oryginalny, włoski układ marki Landi Renzo. Jest to IV generacja instalacji, w której zminimalizowane zostały różnice w dynamice i mocy, pomiędzy zasilaniem gazowym a benzynowym.
System IV generacji Landi Renzo zapewnia ponadto: automatyczne przejście z zasilania benzynowego na gazowe po osiągnięciu odpowiedniej temperatury silnika, automatyczne przejście z zasilania gazowego na benzynowe po wyczerpaniu się gazu, niską emisję substancji szkodliwych dla zdrowia, pełną integrację z benzynowym systemem zasilania bez potrzeby emulatorów oraz eliminuje ryzyko cofnięcia się płomienia w układzie dolotowym.
>>> Dacia Duster 1.5 dCi 4x4 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<
Modele SUV-a z instalacją gazową posiadają dodatkowy zbiornik o pojemności 34 litrów. Oryginalny bak na benzynę pozostał w tym swoim miejscu i mieści 50 litrów. Opcje z instalacją LPG ze względu na ograniczoną ilość miejsca, nie mają na wyposażeniu kół zapasowych. W bagażniku można znaleźć jedynie klucze do kół i zestaw naprawczy opon. Miejsce przeznaczone do tankowania gazu sprytnie ukryto pod klapką wlewu paliwa.
WIDEO z testu - zobacz z bliska Dacię Duster:
Dacia Duster - NAPĘD
Rumuński SUV standardowo jest wyposażony w napęd na przednią oś. Duster jednak za sprawą napędu na wszystkie cztery koła, może stać się niedrogim i solidnym samochodem wielozadaniowym. Układ wersji 4x4, to nic innego jak rozwiązanie przejęte od Nissana. Duster podobnie jak Qashqai nie ma skrzyni redukcyjnej, jak w rasowych terenówkach. Jest za to manualny przełącznik wybierający pracę napędów.
W Dusterze 4x4, za pomocą pokrętła wkomponowanego w panel środkowy, możemy wybierać między: napędem tylko na przednią oś (2WD), automatycznie dołączanym napędem na tył (AUTO), oraz stałym napędem na cztery koła (LOCK). Na nastawach AUTO w przypadku utraty przyczepności przednich kół, część napędu zaczyna być przenoszona na tylną oś. Rozłożenie pomiędzy osie zapewnia sprzęgło elektromagnetyczne przejęte z Nissana. Ostatnia funkcja LOCK została przystosowana specjalnie do trudniejszego terenu, i jest aktywna przy niewielkich prędkościach. Wybranie poszczególnej opcji skutkuje zapaleniem się odpowiedniej kontrolki na panelu zegarów.
Dacia Duster 1.5 dCi 110 KM - TEST
Na starcie zaglądamy z ciekawości pod maskę Dustera, by rzucić okiem na silnik. W tym momencie pozytywnie zaskakuje nas samoczynnie wędrująca do góry klapa, wyposażona w teleskop. Dlaczego o tym piszemy? Ponieważ takie rozwiązanie wcale nie jest oczywiste. Często auta dużo wyższej klasy nie mają takiego rozwiązania. Praca jednostki na biegu jałowym jest typowa dla diesli - słyszymy nieco klekoczący odgłos. Wnętrze jednak przyzwoicie wyciszono, siedząc za kierownicą nie odczuwamy "ropniakowej" pracy, a drgania nie przenoszą się na karoserię. Sprawa akustyki trochę inaczej przekłada się w momencie szybszej jazdy. Przy wciśniętym pedału gazu i podkręcaniu obrotów, głośność jednostki zaczyna dawać o sobie znać.
>>> Dacia Duster 1.5 dCi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i dodatki <<<
Silnik 1.5 dCi oferujący moc 110 KM, to najmocniejszy agregat w Dusterze. Ilość koni mechanicznych i maksymalny moment obrotowy o wartości 240 Nm, wystarczają do sprawnego napędzenia auta ważącego ponad 1200 kg. Na przyspieszenie do setki potrzebujemy 12,5 sekundy, a maksymalna prędkość jaką jesteśmy w stanie osiągnąć to 170 km/h. Jednostka jest fabrycznie sprzężona z 6-biegową skrzynią. Nie stanowi może wzoru precyzji, ale została tak zestopniowana, by jak najlepiej wykorzystać właściwości jedne auta. Pierwszy bieg jest niezwykle krótki. Szybko się przekonujemy, że takie rozwiązanie ma swoje proste uzasadnienie, usprawniające powolną jazdę w terenie. Kolejne dwa biegi także charakteryzują się krótkimi przełożeniami. Kierowcy o sportowych zapędach nie polubią tego pomysłu. Szybciej i jednocześnie oszczędnie możemy pojechać Dusterem dopiero na wyższych biegach, dzięki skrzynie 6-tce.
W zwykłej codziennej eksploatacji rumuński wóz sprawdza się rewelacyjnie. Jest raczej pojazdem do spokojnej i relaksacyjnej jazdy, ale z silnikiem 1.5 dCi potrafi ruszyć z kopyta nie zrywając przy tym przyczepności. W żadnym wypadku nie można nazwać go ospałym. Auto przyjemnie się zbiera dzięki turbosprężarce, która dmucha już od samego dołu. Maksymalny moment obrotowy 240 Nm, osiągany jest już przy 1750 obr./min. Jazda z większymi szybkościami nie jest uciążliwa. Auto pewnie się prowadzi na prostej, a bez obciążenia zaskakuje elastycznością. Zaletą silnika dCi okazuje się przede wszystkim jego ekonomiczność. Na niskie zużycie ON wpływa m.in też niska masa (wersja z napędem na przednie koła waży tylko 1205 kilogramów).
Dacia Duster 1.5 dCi 110 KM - SPALANIE
Zbiornik auta w każdej wersji posiada pojemność 50 litrów paliwa. Według danych producenta testowany diesel 1.5 dCi o mocy 110 KM, w połączeniu z manualną, 6-biegową skrzynią, napędem 4x4 oraz oponami w rozmiarze 215/65 R16 spala: 5,9 litra/100 km w cyklu miejskim. Na trasie auto zadowolić się ma dawką 5,0 litrów/100km, a w cyklu mieszanym spalać 5,3 litra/100km.
>>> Dacia Duster 1.5 dCi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<
Gama silników Renault oznaczona symbolem dCi należy do dość oszczędnych. Eksploatacja nie jest droga, a zapotrzebowanie na paliwo umiarkowane. Dane dotyczące spalania Dacii Duster 1.5 dCi 110 KM, jakie udało się nam zebrać w teście SuperAuto24.pl, nieco różniły się od katalogowych. Pokonaliśmy SUV-em sporo kilometrów, a na dodatek zapuściliśmy się nim wymagający teren. W efekcie "pragnienie" na ON faktycznie było niewielkie, aczkolwiek trochę wyższe od katalogowego. Poruszając się wyłącznie po mieście Duster zadowolił się ilością 7,5 l/100km. Podczas jazdy w trasie, przy statycznej jeździe komputer pokazał wartość 5,8 litra/100km. Przy poruszaniu się w cyklu mieszanym osiągnęliśmy spalanie na poziomie 6,7 l/100km. W momencie ciężkiej i bardzo wymagającej jazdy terenowej, gdzie używaliśmy wyłącznie dwóch pierwszych biegów, auto paliło około 9 litrów.
Dane dotyczące spalania wyświetlają się na komputerze pokładowym wkomponowanym między zegarami. Jego obsługa jest bardzo poręczna. Przycisk osadzono na manetce odpowiedzialnej za regulację wycieraczkami. Niestety komputer otrzymujemy seryjnie dopiero w bogatej wersji LAUREATE.
Dacia Duster 1.5 dCi 4x4 - DANE TECHNICZNE
SILNIK | R4 |
Paliwo | Diesel |
Pojemność | 1461 cm3 |
Moc maksymalna | 81 kW/110 KM/4000 obr./min |
Maks mom. obrotowy | 240 Nm/1750 obr./min |
Prędkość maksymalna |
168 km/h |
Przyspieszenie 0-100km/h | 12,5 s |
Skrzynia biegów | manualna/6 |
Napęd | 4x4 |
Zbiornik paliwa | 50 |
Masa własna/ładowność | 1294 kg/1844 kg |
Opony | 215/65 R16 |
Emisja CO2 | 137 g/km |
Bagażnik/po złożeniu siedzeń | 408 l/1570 l |
Używana Dacia Duster - CENA za moto.gratka.pl
>>> Dacia Duster 2010 – CENA od 28 tys. zł
>>> Dacia Duster 2011 – CENA od 31 tys. zł
CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 3
W trzecim odcinku znajdzie się test układu jezdnego Dacii Duster z napędem 4x4. Jak skomponowane zostało zawieszenie? Czy samochodem można zapuścić się w teren i nazwać go terenówką? Co mamy do powiedzenia w temacie prowadzenia i układu kierowniczego? Jak wygląda zwrotność rumuńskiego SUV-a? O tym w 3. odcinku dziennika testu Dustera na SuperAuto24.pl.