Dacia Duster - UKŁAD JEZDNY
Podwozie rumuńskiego SUV-a zbudowanego na płycie Logana, to mocna i odporna konstrukcja. Zaprojektowano je tak, by kierowca mógł bez obawy zapuścić się na nieutwardzone drogi. Z przodu pracują kolumny typu McPherson z prostokątnymi wahaczami dolnymi i stabilizatorem poprzecznym. Tył to już natomiast dwie wersje zawieszenia. Modele z napędem 4x2 wyposażono w sprężystą oś tylną typu H o programowanej charakterystyce pracy ze sprężynami śrubowymi. Dustery z napędem 4x4 mogą się już pochwalić o wiele bardziej zaawansowanym zawieszeniem wielowahaczowym typu McPherson z amortyzatorami gazowymi.
>>> Dacia Duster 1.5 dCi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka <<<
Układ kierowniczy jest hydrauliczny, jego precyzja nie jest wprawdzie wzorowa, ale skalibrowanie zadowoli większość użytkowników. Umiarkowana siła wspomagania pozwala na lepsze wyczucie auta w czasie prowadzenia. Prowadzenie auta jest łatwe i przyjemne, ale ze względu na miękkie zawieszenie i wysoko podwieszone nad ziemią nadwozie, lepiej uważać w zakrętach. Duster jest lekko podsterowny i ma tendencję do przechyłów, dlatego ostrzegamy przed szarżowaniem. Nad naszym bezpieczeństwem w momencie gwałtownych, nieprzewidzianych manewrów czuwało ESP, w które testowany przez SuperAuto24.pl model był wyposażony.
Zawieszenie Bardzo dobrze tłumi nierówności drogi. Wszelkie wyboje i wyrwy nie są straszne rumuńskiemu SUV-owi. Jazda jest komfortowa, dzięki naprawdę dobrej i do tego cichej pracy układu. Skutecznie filtrowane dziur testowanego modelu 4x4, to duża zasługa wielowahaczowego zawieszania. Na komfort znacznie wpływa też odpowiedni dobór opon, których rozmiar wynoszący 215/65 R16, zapewnia dobre tłumienie. Nawet szybsza jazda po nierównościach jest dla Dustera "bułką z masłem".
Dacia Duster - TEST napędu 4x4
Zanim przejdziemy do wrażeń z jazdy terenowej, to podamy kilka ważnych faktów. Wersja Dustera z napędem 4x4, już samymi wymiarami zawstydza niejednego, o wiele droższego SUV-a. Rozstaw osi wynosi 2,67 metra, prześwit auta to 210 mm, a głębokość brodzenia według katalogu wynosi 350 mm. Średnica zawracania między krawężnikami wynosi 10,4 metra. Kąt natarcia na stok to 30 stopni, a zejścia 36 stopni, co daje jedne z lepszych wartości w klasie aut terenowo-rekreacyjnych.
>>> Dacia Duster 1.5 dCi 4x4 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<
Dacia 4x4 zrobiła na SuperAuto24.pl niesamowicie pozytywne wrażenie. Ten samochód z niezwykłą łatwością pokonuje napotykane przeszkody i wyboje. Duster jest idealny na plenerowe wypady gdzieś na bezdroża. Auto wprawdzie nie jest pełnowartościową terenówką przez brak reduktora i kompletnego przygotowania, ale ma zapędy na lekką off-roadową jazdę po niezbyt trudnym terenie. To zasługa układu 4WD przejętego od Nissana. Dacia posiada manualny przełącznik wybierający pracę napędów. W momencie przełączenia na tryb LOCK, moment obrotowy rozkładany równomiernie na obie osie, daje znać o solidnym i wielozadaniowym charakterze rumuńskiego SUV-a.
>>> Dacia Duster 1.5 dCi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i dodatki <<<
Nie oszczędzaliśmy samochodu podczas testu SuperAuto24.pl. Próbując zabawy w off-road, wpakowaliśmy się tym samochodem praktycznie wszędzie. Krótki pierwszy bieg pozwolił na podjazdy pod wzniesienia, i umożliwił łatwe manewry. W momencie wspinaczki pod umiarkowanie stromy podjazd, wjechania w kopny piach, szuter, czy błoto, Duster zachowywał się przewidywalnie. Rumuński wóz to nie lansiarska bulwarówka, ale pojazd użytkowy, potrafiący zawstydzić niejednego rywala z wyższej półki. Zadziorny SUV pali się do pracy na bezdrożach i w naszej ocenie naprawdę niewiele mu brakuje do miana terenówki.
Dacia Duster - HAMULCE
Układ hamulcowy jest dwuobwodowy, ze wspomaganiem nagłego hamowania i elektronicznym korektorem. We wszystkich wersjach Dustera układ ten jest identyczny. Tarcze hamulcowe z przodu różnią w zależności od wersji silnikowej. Z jednostkami benzynowymi 1.6 16V współpracują wentylowane tarcze o średnicy 269 mm. W wysokoprężnych wersjach 1.5 dCi tarcze mają natomiast średnicę 280 mm. Tylna oś we wszystkich modelach została wyposażona w 9-calowe bębny.
>>> Dacia Duster 1.5 dCi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<
Kierowca dodatkowo ma w asyście kilka systemów wspomagających jazdę. Duster posiada fabryczny ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania) sprzężony z AFU (układem wspomagania nagłego hamowania). W zależności od wersji auta, można mieć jeszcze za dopłatą 1 210 zł pakiet układów ESP (elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy) i ASR (układ antypoślizgowy kół podczas przyspieszania). Duster jest pierwszym modelem w gamie Dacii, w którym oferowane są te dwa elektroniczne systemy bezpieczeństwa.
WIDEO z testu - zobacz z bliska Dacię Duster:
Używana Dacia Duster - CENA za moto.gratka.pl
>>> Dacia Duster 2010 – CENA od 28 tys. zł
>>> Dacia Duster 2011 – CENA od 31 tys. zł
CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 4
W czwartym odcinku zbadamy wnętrze Dustera w wersji wyposażeniowej LAUREATE. Jak prezentuje się deska rozdzielcza samochodu? Jakie udogodnienia znalazły się na pokładzie? Co oferuje klientowi rumuński SUV w podstawowej wersji wyposażenia oraz jakie dodatki przewiduje? Ile litrów jest w stanie zmieścić bagażnik samochodu? O tym w 4. odcinku dziennika testu Dacii na SuperAuto24.pl.