Dacia Duster - WNĘTRZE
Dacia to z natury prosty samochód. Auta rumuńskiej marki oferują to, co potrzebne, bez zbędnych gadżetów. Tak też jest w Dusterze, który nie zaskakuje ani poziomem wyposażenia, ani stylistyką deski rozdzielczej. Model LAUREATE, jakim dysponowaliśmy w teście SuperAuto24.pl, był najwyższą dostępną na rynku wersją. Wbrew pozorom jednak pokład SUV-a nawet w najmniejszym stopniu nie był luksusowy. Dlaczego? Bo tak po prostu ma być!
Kokpit nie powala urodą - to minimalnie zmodyfikowana spartańska deska Logana. Przede wszystkim są charakterystyczne okrągłe tuby kanałów powietrznych, rozmieszczone w centralnym punkcie i po bokach deski. Panel konsoli środkowej wraz z tunelem i niektórymi plastikami, w każdej wersji wyposażenia posiada inny kolor (ciemny grafit, szary, brązowy lakier lub ciemnoszary lakier). Panele drzwi posiadają grube podłokietniki i uchwyty do trzymania. Fragmenty boczków są nawet tapicerowane.
>>> Dacia Duster 1.5 dCi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka <<<
Jakość materiałów wykończeniowych nie powala. Tworzywa zostały wykonane z twardego plastiku. Porowata faktura deski rozdzielczej jest jednak odporna na uszkodzenia czy zarysowania. Trochę przyjemniejsze w dotyku są gumowate fragmenty, stanowiące obudowę poduszek powietrznych. Spasowanie tworzyw jest poprawne. Jedyny szlachetny materiał, jaki może się znaleźć w Dacii, to skóra. Producent za niewielką kwotę 310 zł oferuje skórzane obicie kierownicy i gałki zmiany biegów. Warto wydać te pieniądze, bo skóra jest naprawdę porządna i co ważne, umila prowadzenie auta.
Kwadratowy panel opadający pionowo w dół, źle wpływa na ergonomię. Okrągłe przełączniki dmuchawy umieszczono zbyt nisko, przez co ciężko obsługuje się nastawy nawiewów. Nagrzewnica to 4 prędkości nawiewu z funkcją zamkniętego obiegu powietrza. Klimatyzacja manualna natomiast jest już luksusem. Trzeba za nią dopłacić aż 2 550 zł. Podstawowo oferowana jest w najbogatszych wersjach LAUREATE i SL DELSEY.
Trzeba się też przekonać do przełączników sterowania szybami (środkowy panel), o ile w ogóle są na pokładzie. Ilość elektryki nie jest mocną stroną Dacii. Lusterka zewnętrzne standardowo regulowane są z kabiny, a szyby odsuwany za pomocą korbek. Elektrykę lusterek i podgrzewanie dostajemy w najbogatszej wersji LAUREATE i SL DELSEY. Elektryczne sterowane szyby z przodu są serią poza najtańszą wersją DUSTER. Elektryka szyb tylnych wymaga już jednak dopłaty 310 zł. Bezmyślność usytuowania przełączników szyb tylnych na końcu środkowego tunelu lepiej przemilczeć. Kierowca nie ma szans do nich sięgnąć.
>>> Dacia Duster 1.5 dCi 4x4 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<
Do słabo wyposażonych wersji, można zamówić sobie za kwotę 1 010 zł pakiet "Modularność" - zawiera on: kierownicę regulowaną na wysokość, kanapę tylną dzieloną 40/60, fotel kierowcy regulowany na wysokość, i regulowane na wysokość pasy bezpieczeństwa z przodu. Innym pakietem do najtańszego modelu DUSTER jest "Komfort" za cenę4 050 zł. Zawiera on: poduszki powietrzne boczne, sygnalizację dźwiękową i wizualną niezapięcia pasów bezpieczeństwa kierowcy i pasażera, centralny zamek drzwi zdalnie sterowany falami radiowymi i szyby przednie elektryczne.
Wskaźniki zegarów są bardzo czytelne - otrzymały pomarańczowe podświetlenie i komplet najważniejszych kontrolek. Na środku pomiędzy prędkościomierzem a obrotomierzem wkomponowano cyfrowy wyświetlacz z zegarkiem. Komputer pokładowy niestety jest cechą wyłącznie LAUREATE i SL DELSEY. W tańszych wersjach nie da się go nawet dokupić.
WIDEO - Zobacz wnętrze Dacii Duster:
Dacia Duster - KOMFORT i PRZESTRONNOŚĆ
Obszerność kabiny Dacii ucieszy właściciela pojazdu. Wnętrze jest bardzo duże i oferuje wystarczającą ilość miejsca nawet pięciu dorosłym osobom. Na fotelach Dustera siedzi się wysoko, co pozytywnie wpływa na widoczność. Na osoby przejeżdżające obok w kompaktowych autach patrzymy z góry. Miejsca na nogi, głowę i ramiona w przedniej części jest pod dostatkiem. Fotel kierowcy w podstawowych modelach ma regulację niestety tylko w dwóch kierunkach. Możliwość ustawienia wysokości dostajemy seryjnie w LAUREATE i SL DELSEY. Siedziska foteli na początku wydają się dość twarde, ale szybko idzie się do nich przyzwyczaić. Drażni brak trzymania bocznego, którego niestety nie ma w ogóle. Zawodzi też poziom regulacji kierownicy - można ją ustawić tylko na wysokość. Na dodatek takie rozwiązanie stosowane jest seryjnie w wersjach LAUREATE i SL DELSEY.
>>> Dacia Duster 1.5 dCi 4x4 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<
Tylna kanapa jest całkiem płaska, ale za to obszerna. Spokojnie na niej usiądzie trójka dorosłych osób. Podsufitka znajduje się wysoko, więc nawet najwyżsi nie będą narzekać. Tak samo nie można przyczepić się przestrzeni na nogi, której nie brakuje w tylnym przedziale Dustera. Producent oferuje cztery warianty kolorów tapicerskich. Tkaniny, z których wykonano poszycia foteli sprawiają wrażenie mocnych. Siedzenia specjalnej limitowanej wersji SL DELSEY, otrzymały przeszycia materiału wykonane z grubej, czerwonej nici.
Kolorystyczne warianty tapicerki
Dacia Duster - RADIO
Sprzęt grający to opcja, bo Dustery standardowo nie posiadają systemu audio. Mają tylko fabryczną instalację radiową. Z Oryginalny radioodtwarzacz wymaga dopłaty. Z katalogu wynika, że posiada CD/MP3, Bluetooth, wejście USB/Jack w panelu radia i dodatkową manetkę sterowania za kierownicą. Koszt takiego zestawu to 1 600 zł.
Co mamy napisać o radioodtwarzaczu? No cóż - w testowym modelu po prostu grało. Rewelacyjnego dźwięku nie ma się co spodziewać. Przydatna jest manetka umiejscowiona tuż za kierownicą. W trakcie jazdy należycie spełnia swoje swoje zadanie. Podświetlenie klawiszy i wyświetlacza jest w barwie pomarańczowej.
Dacia Duster - SCHOWKI
Jak na tak duże auto, mogące z powodzeniem pełnić rolę rodzinnego pojazdu, Duster rozczarowuje skromną ilością schowków. Niestety nie przywiązano wagi do rozmieszczenia w kokpicie przydatnych skrytek, których jest za mało. W desce rozdzielczej jest tylko duży, zamykany schowek przy kolanach pasażera. Jest pojemny, a w jego drzwiczki wkomponowano wnękę na mniejsze przedmioty. Podświetlenia skrytki znajdziemy tylko w wersjach LAUREATE i SL DELSEY. W konsoli środkowej tuż przy lewarku zmiany biegów umieszczono gniazdo 12V i półeczkę z przegrodami na dwie butelki czy kubki.
>>> Dacia Duster 1.5 dCi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<
W tunelu środkowym, przy dźwigni hamulca ręcznego umieszczono płytką półkę i pokrętło odpowiedzialne za sterowanie lusterkami elektrycznymi (o ile Dacia jest w nie wyposażona). Na końcu tunelu jest okrągły otwór na dużą 1,5 litrową butelkę. Nieduży otwór na drobiazgi, w modelach ze sterowaniem elektrycznych szyb tylnych, posiada wkomponowane przełączniki. Boczki drzwiowe z przodu mają tradycyjnie wąskie półki. Kieszenie na różności w oparciach przednich foteli są wyłącznie cechą najbogatszej wersji wyposażenia LAUREATE i SL DELSEY. Z katalogu dodatków można zamówić sobie w salonie bardzo praktyczny, zamykany podłokietnik z zamykanym otworem na różności.
Dacia Duster - BAGAŻNIK
Przestrzeń bagażowa rumuńskiego SUV-a jest duża w zestawieniu z rywalami. Do dyspozycji klient może mieć dwa warianty, uzależnione od zastosowania napędu. Wersje 4x2 oferują 475 litrów pojemności i 1636 l przestrzeni ładunkowej po złożeniu siedzeń. W przypadku 4x4 pojemność maleje do 408 l, a po położeniu kanapy do 1570 l. Te wyniki są przyzwoite, jak na wóz terenowo-rekreacyjny. Dla porównania u konkurentów bagażniki prezentują się następująco: Volkswagen Tiguan posiada 470 l, Mitsubishi ASX 442 l, Hyundai ix35 465 l, Ford Kuga 410 l, Skoda Yeti 416 l, Kia Sportage 465 l, Toyota RAV4 586 l, Nissan Qashqai 410 l, czy Renault Koleos 450 l.
Nasz testowy model z napędem 4x4 posiadał kufer wielkości 408 litrów. Jego foremne kształty pozwalały łatwo ułożyć przewożone rzeczy. Lewa strona, tuż obok nadkola posiada wąską wgłębioną półkę. Kanapa w modelach DUSTER oraz AMBIENCE składa się jednoczęściowo. Kanapa składana w układzie 40/60 to standard bogatych wersji LAUREATE i SL DELSEY. Po położeniu oparć otrzymujemy równiutką powierzchnię podłogi. Dzięki takiemu rozwiązaniu władowanie do kufra palety nie jest problemem.
W bagażniku standardowo znajdziemy lampkę oświetlającą, a w klapie rączką usprawniającą zamyka jej zamykanie. Pod podłogą seryjnie znajduje się pełnowymiarowe koło zapasowe. Są też klucze do kół z trójkątem ostrzegawczym. Modele z instalacją gazową zamiast zapasu, posiadają zestaw do naprawy opon.
Używana Dacia Duster - CENA za moto.gratka.pl
>>> Dacia Duster 2010 – CENA od 28 tys. zł
>>> Dacia Duster 2011 – CENA od 31 tys. zł
CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 5
W piątym odcinku skupimy się na bezpieczeństwie SUV-a z Rumunii oraz cenach auta. Jakie przewidziano wersje wyposażeniowe? Ile kosztuje najtańszy model, a ile trzeba zapłacić za najtańszą wersję 4x4? Jakie systemy chroniące podróżujących otrzymujemy na wyposażeniu seryjnym? Jakie zastosowano w aucie rozwiązania dbające o bezpieczeństwo? O tym w 5. odcinku dziennika testu Dacii Duster na SuperAuto24.pl.