DACIA DUSTER 1.5 dCi 4x4 - TEST, opinie, zdjęcia, wideo - DZIENNIK DZIEŃ 6: Podsumowanie SUV-a z Rumunii

2012-05-05 21:00

Duże i pojemne auto o właściwościach terenowych w cenie pojazdu klasy B? Dla Dacii nie ma rzeczy niemożliwych! Dokładnie taki jest Duster z napędem 4x4 - wóz, który kusi nie tylko niską ceną i oszczędnymi silnikami, ale przede wszystkim dobrymi możliwościami jezdnymi w terenie. Rumuński samochód mimo swojej prostoty, posiada charakter i pod wieloma względami potrafi zawstydzić niejednego SUV-a z wyższej półki. W SZÓSTYM i OSTATNIM odcinku dziennika SuperAuto24.pl, prezentujemy PODSUMOWANIE testu - czyli WSZYSTKO o Dacii Duster.

WSTĘP

Dacia Duster została zaprojektowana w Renault Design Central Europe. Jest autem klasy niższej średniej, zaliczanym do segmentu terenowo-rekreacyjnych. Premiera nastąpiła podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie, w 2010 roku. Duster to przede wszystkim wykorzystanie francusko-japońskiej technologii aliansu Renault-Nissan. Wóz został zbudowany w oparciu o istniejące rozwiązania popularnych modeli. Do budowy posłużyła platforma Logana oraz podzespoły stosowane w Nissanie Qashqai, czy Renault Koleos. Silniki to gama dobrze znana z aut Renault, a kokpit w nieco zmienionej formie przejęto ze wspomnianego mniejszego Logana. Już w momencie prezentacji pokazano wersje z napędem na jedną lub obie osie.

Warto wspomnieć, że Duster to szósty model z gamy marki Dacia. Charakteryzuje się przede wszystkim bezkonkurencyjnym stosunkiem ceny do jakości. Zaskakuje ilością miejsca w kabinie, własnościami terenowymi, czy niskimi kosztami eksploatacji. Wóz oferowany jest w 4 wersjach wyposażeniowych: DUSTER, AMBIENCE, LAUREATE oraz specjalnej limitowanej DELSEY. Model ekspresowo zyskał sporą sympatię wśród nabywców, dzięki ciekawej stylizacji oraz konkurencyjnej cenie. Dacia Duster dwa razy z rzędu zdobyła w Polsce prestiżowy tytuł Dobry Produkt, za rok 2010 oraz 2011. Uznano, że auto jest najlepsze w kategorii samochody osobowe/segment C.

PODSUMOWANIE

Projektanci Dustera skorzystali z możliwości, jakie daje sojusz Renault i Nissana. Opierając się na podzespołach aliansu stworzyli SUV-a z charakterem. Auto ciekawie wygląda dzięki masywnemu nadwoziu i dyskretnym dodatkom stylistycznym, podkreślającym wielozadaniowe przeznaczenie. Dustera skierowano do osób niewymagających od wozu nowinek technicznych i ekstrawaganckich udziwnień. Kabina jest prosta, plastiki twarde i szare, a nudny panel przyrządów posiada tylko to co niezbędne. Dacia punktuje za to obszernością wnętrza i całkiem pojemnym bagażnikiem. Choć pozbawiona prestiżu, zaspokoi oczekiwania wielu nabywców.

"Rumun" jest idealny dla oszczędnych osób poszukujących SUV-a. Każdy pod maską znajdzie coś dla siebie. Benzynowy motor 105-konny współpracować może z fabryczną instalacją LPG, a popularny diesel 1.5 dCi, cechuje się niedużym zapotrzebowaniem na paliwo i całkiem niezłą dynamiką. Duster kusi jednak nie tylko oszczędnymi silnikami i niską ceną, ale też dobrymi jak na tę klasę możliwościami jezdnymi w terenie. Układ jezdny wersji 4x4 pozytywnie zaskakuje. Uterenowiona Dacia to nie bulwarówka, ale auto użytkowe potrafiące zawstydzić niejednego SUV-a z wyższej półki.

>>> PATRZ TEŻ: Dacia Sandero 1.2 16V LPG - TEST, opinie, zdjęcia - DZIENNIK DZIEŃ 6: Podsumowanie

To co najlepsze, to jednak znakomita relacja ceny do jakości. Można śmiało stwierdzić, że Duster to "najwięcej auta na rynku", za tak nieduże pieniądze. Dacia nie ma sobie równych pod względem cenowym. Podstawa kosztuje zaledwie 39 900 zł! Dla porównania ceny konkurencji prezentują się następująco (ceny wersji podstawowych): Skoda Yeti - 64 650 zł, Mitsubishi ASX - 65 300 zł, Hyundai ix35 - 66 900 zł, Kia Sportage - 68 800zł, Nissan Qashqai - 70 100, Volkswagen Tiguan - 89 900 zł, Toyota RAV4 - 91 100 zł, Renault Koleos - 107 600 zł, Ford Kuga - 109 200 zł. Niewielkie koszty nie przekładają się jednak na poziom bezpieczeństwa (instytut badań Euro NCAP przyznał autu tylko 3 gwiazdki).

Przestrzeń bagażowa jest przyzwoita, jak na wóz terenowo-rekreacyjny. Do dyspozycji klient może mieć dwa warianty, uzależnione od zastosowania napędu. Wersje 4x2 oferują 475 l, a w przypadku 4x4 pojemność maleje do 408 l. Dla porównania u konkurentów bagażniki prezentują się następująco: Volkswagen Tiguan posiada 470 l, Mitsubishi ASX 442 l, Hyundai ix35 465 l, Ford Kuga 410 l, Skoda Yeti 416 l, Kia Sportage 465 l, Toyota RAV4 586 l, Nissan Qashqai 410 l, czy Renault Koleos 450 l.

STYLISTYKA

Zwarta karoseria Dustera jest proporcjonalna, posiada kilka wyrazistych przetłoczeń i umiarkowaną ilość elementów, zdradzających jej terenowy charakter. Wszystko tutaj pasuje, nie ma wkomponowanych na siłę upiększaczy. Od razu widać, że Duster nie jest lansiarską bulwarówką naszpikowaną ozdobnikami - to samochód użytkowy mający wywiązywać się z obowiązków. SUV Dacii wygląda naprawdę dobrze. Szczególnie urokliwa jest bogata wersja wyposażenia LAUREATE, która może być dodatkowo ozdobiona unikalnym stylistycznym pakietem LOOK. Taki właśnie model przyszło ocieniać redakcji SuperAuto24.pl. Jak wiadomo gusta są różne i każdemu podoba się coś innego, ale akurat w naszej redakcji jednogłośnie doszliśmy do wniosku, że ten samochód ma coś w sobie. Tak udanego stylistycznie pojazdu w stajni Dacii jeszcze nie było.

Jednym z nielicznych elementów wspólnych z pozostałymi modelami marki, jest charakterystyczny emblemat wkomponowany w grill. Chromowane logo i listwy grilla to standard wyposażenia (nie jak w modelu Sandero). Przetłoczenia atrapy łączą się harmonijnie z dużymi, zespolonymi reflektorami. Światła otrzymały podwójny układ optyczny i kierunkowskazy w górnej części. Opcją jest wyposażenie wnętrza lamp w czarne obudowy (takie jak w modelu testowym). Uzupełnieniem i podkreśleniem uterenowionego charakteru auta, jest duży wlot powietrza zderzaka przedniego. W standardowych wersjach całość jest w czarnym kolorze. Pakiet LOOK natomiast zapewnia dolną osłonę wyróżniającą się matowym, srebrnym kolorem. Światła przeciwmgłowe rozstawione po bokach zderzaka, niestety wymagają dopłaty 310 zł, poza bogatą wersją LAUREATE.

Szerokie błotniki, wysokie nadwozie i spory prześwit zapewniają o silnej osobowości Dustera. Auto wygląda na solidny wóz, nieobawiający się jazdy po nieubitych drogach. W momencie pokonywania trudniejszych tras, nie musimy się obawiać o zarysowania. Zderzaki standardowo są całe plastikowe, a w lepiej doposażonych modelach pozostawiono do połowy czarne pasy. Do tego dochodzą boczne osłony progowe. Tylny zderzak za sprawą pakietu LOOK może wyróżniać się srebrnym kolorem dolnej płyty.

Skupmy się na kształtach Dustera. Jego linia jest muskularna za sprawą napompowanych nadkoli i wyrazistych przetłoczeń. Wybrzuszenie pokrywy silnika obrysowano mocną kreską. Podobne linie przechodzą przez obłości błotników połączone z zakrzywieniami zderzaków. Wyprofilowanie blach drzwi przypomina falę, która rysuje się od przedniego błotnika do tylnego (identyczną linię zastosowano w Dacii Sandero). Poza delikatną falistą linią, drzwi przecinają trzy poziome kreski. Pierwsza jest boczną linią okien, drugą narysowano tuż pod klamkami, a trzecią w dolnej części nad progiem. Karoseria dostała dużą powierzchnię szyb, zapewniającą przyzwoitą widoczność w każdym kierunku.

Tył wozu jest równie masywny jak przód. Mamy szerokie słupki, dużą ogrzewaną szybę z wycieraczką i wielką klapę bagażnika, która dostała głębokie przetłoczenia. Jest też logo marki i sporych rozmiarów napis, będący oznaczeniem modelu. Dustera z napędem 4x4 rozpoznamy tylko po dyskretnej naklejce 4WD. Nowocześnie wyglądające prostokątne klosze lamp, wkomponowano w grube słupki. Trzecie światło STOP to standard. Akcentem wykańczającym linię dachową są zgrabne relingi. Niestety nie otrzymujemy ich w serii, co według nas jest jakimś nieporozumieniem. Duster bez relingów wygląda nieco śmiesznie - patrząc na taką wersją od razu widać, że czegoś brakuje. Czarny kolor relingów jest standardem od modelu AMBIENCE, natomiast srebrny wchodzi w skład pakietu LOOK.

W wybrzuszeniach nadkoli mogą chować się trzy rodzaje obręczy. Dla zachowania komfortu nie przesadzono z ich rozmiarami - wszystkie posiadają rozmiar 16" i opony szosowo-terenowe 215/65 R16. Podstawowo na aucie montowane są zwykłe stalówki. Drugi rodzaj stylizowanych felg stalowych dostajemy seryjnie w bogatszej wersji LAUREATE. W ofercie dostępne są jeszcze ładne pięcioramienne alufelgi, wymagające w salonie dopłaty 1 010 zł.

Dla fanów akcesoriów przygotowano upiększający pakiet LOOK. Składają się na niego zewnętrze elementy ozdobne: nakładki na lusterka oraz na progi z matowego chromu, elementy osłon tylnej i przedniej części podwozia w kolorze matowego chromu, przyciemniane szyby, srebrne relingi dachowe i alufelgi 16". Taki zestaw kosztuje w sumie 2 450 zł. Testowany przez SuperAuto24.pl Duster posiadał właśnie taki pakiet. W katalogu dodatków można znaleźć np. jeszcze stalowe osłony rurowe na progi i zderzak przedni.

WNĘTRZE

Dacia to z natury prosty samochód. Auta rumuńskiej marki oferują to, co potrzebne, bez zbędnych gadżetów. Tak też jest w Dusterze, który nie zaskakuje ani poziomem wyposażenia, ani stylistyką deski rozdzielczej. Model LAUREATE, jakim dysponowaliśmy w teście SuperAuto24.pl, był najwyższą dostępną na rynku wersją. Wbrew pozorom jednak pokład SUV-a nawet w najmniejszym stopniu nie był luksusowy. Dlaczego? Bo tak po prostu ma być!

Kokpit nie powala urodą - to minimalnie zmodyfikowana spartańska deska Logana. Przede wszystkim są charakterystyczne okrągłe tuby kanałów powietrznych, rozmieszczone w centralnym punkcie i po bokach deski. Panel konsoli środkowej wraz z tunelem i niektórymi plastikami, w każdej wersji wyposażenia posiada inny kolor (ciemny grafit, szary, brązowy lakier lub ciemnoszary lakier). Panele drzwi mają grube podłokietniki i uchwyty do trzymania. Fragmenty boczków są nawet tapicerowane.

Jakość materiałów wykończeniowych jest typowa dla Dacii. Tworzywa zostały wykonane z twardego plastiku. Porowata faktura deski rozdzielczej jest jednak odporna na uszkodzenia czy zarysowania. Trochę przyjemniejsze w dotyku są gumowate fragmenty, stanowiące obudowę poduszek powietrznych. Spasowanie tworzyw jest poprawne. Jedyny szlachetny materiał, jaki może się znaleźć w Dacii, to skóra. Producent za niewielką kwotę 310 zł oferuje skórzane obicie kierownicy i gałki zmiany biegów. Warto wydać te pieniądze, bo skóra jest naprawdę porządna i co ważne, umila prowadzenie auta.

Kwadratowy panel opadający pionowo w dół, źle wpływa na ergonomię. Okrągłe przełączniki dmuchawy umieszczono zbyt nisko, przez co ciężko obsługuje się nastawy nawiewów. Nagrzewnica to 4 prędkości nawiewu z funkcją zamkniętego obiegu powietrza. Klimatyzacja manualna natomiast jest już luksusem. Trzeba za nią dopłacić aż 2 550 zł. Podstawowo oferowana jest w najbogatszych wersjach LAUREATE i SL DELSEY.

Trzeba się też przekonać do przełączników sterowania szybami (środkowy panel), o ile w ogóle są na pokładzie. Ilość elektryki nie jest mocną stroną Dacii. Lusterka zewnętrzne standardowo regulowane są z kabiny, a szyby odsuwany za pomocą korbek. Elektrykę lusterek i podgrzewanie dostajemy w najbogatszej wersji LAUREATE i SL DELSEY. Elektryczne sterowane szyby z przodu są serią poza najtańszą wersją DUSTER. Elektryka szyb tylnych wymaga już jednak dopłaty 310 zł. Bezmyślność usytuowania przełączników szyb tylnych na końcu środkowego tunelu lepiej przemilczeć. Kierowca nie ma szans do nich sięgnąć.

Do słabo wyposażonych wersji, można zamówić sobie za kwotę 1 010 zł pakiet "Modularność" - zawiera on: kierownicę regulowaną na wysokość, kanapę tylną dzieloną 40/60, fotel kierowcy regulowany na wysokość, i regulowane na wysokość pasy bezpieczeństwa z przodu. Innym pakietem do najtańszego modelu DUSTER jest "Komfort" za cenę4 050 zł. Zawiera on: poduszki powietrzne boczne, sygnalizację dźwiękową i wizualną niezapięcia pasów bezpieczeństwa kierowcy i pasażera, centralny zamek drzwi zdalnie sterowany falami radiowymi i szyby przednie elektryczne.

Wskaźniki zegarów są bardzo czytelne - otrzymały pomarańczowe podświetlenie i komplet najważniejszych kontrolek. Na środku pomiędzy prędkościomierzem a obrotomierzem wkomponowano cyfrowy wyświetlacz z zegarkiem. Komputer pokładowy niestety jest cechą wyłącznie LAUREATE i SL DELSEY. W tańszych wersjach nie da się go nawet dokupić.

WIDEO - Zobacz wnętrze Dacii Duster:

KOMFORT i PRZESTRONNOŚĆ

Obszerność kabiny ucieszy właściciela pojazdu. Wnętrze jest bardzo duże i oferuje wystarczającą ilość miejsca nawet pięciu dorosłym osobom. Na fotelach Dustera siedzi się wysoko, co pozytywnie wpływa na widoczność. Na osoby przejeżdżające obok w kompaktowych autach patrzymy z góry. Miejsca na nogi, głowę i ramiona w przedniej części jest pod dostatkiem. Fotel kierowcy w podstawowych modelach ma regulację niestety tylko w dwóch kierunkach. Możliwość ustawienia wysokości dostajemy seryjnie w LAUREATE i SL DELSEY. Siedziska foteli na początku wydają się dość twarde, ale szybko idzie się do nich przyzwyczaić. Drażni brak trzymania bocznego, którego niestety nie ma w ogóle. Zawodzi też poziom regulacji kierownicy - można ją ustawić tylko na wysokość. Na dodatek takie rozwiązanie stosowane jest seryjnie w wersjach LAUREATE i SL DELSEY.

Tylna kanapa jest całkiem płaska, ale za to obszerna. Spokojnie na niej usiądzie trójka dorosłych osób. Podsufitka znajduje się wysoko, więc nawet najwyżsi nie będą narzekać. Tak samo nie można przyczepić się przestrzeni na nogi, której nie brakuje w tylnym przedziale Dustera. Producent oferuje cztery warianty kolorów tapicerskich. Tkaniny, z których wykonano poszycia foteli sprawiają wrażenie mocnych. Siedzenia specjalnej limitowanej wersji SL DELSEY, otrzymały przeszycia materiału wykonane z grubej, czerwonej nici.

Kolorystyczne warianty tapicerki

RADIO

Sprzęt grający to opcja, bo Dustery standardowo nie posiadają systemu audio. Mają tylko fabryczną instalację radiową. Oryginalny radioodtwarzacz wymaga dopłaty. Z katalogu wynika, że posiada CD/MP3, Bluetooth, wejście USB/Jack w panelu radia i dodatkową manetkę sterowania za kierownicą. Koszt takiego zestawu to 1 600 zł.

Co mamy napisać o radioodtwarzaczu? No cóż - w testowym modelu po prostu grało. Rewelacyjnego dźwięku nie ma się co spodziewać. Przydatna jest manetka umiejscowiona tuż za kierownicą. W trakcie jazdy należycie spełnia swoje swoje zadanie. Podświetlenie klawiszy i wyświetlacza jest w barwie pomarańczowej.

SCHOWKI

Jak na tak duże auto, mogące z powodzeniem pełnić rolę rodzinnego pojazdu, Duster rozczarowuje skromną ilością schowków. Niestety nie przywiązano wagi do rozmieszczenia w kokpicie przydatnych skrytek, których jest za mało. W desce rozdzielczej jest tylko duży, zamykany schowek przy kolanach pasażera. Jest pojemny, a w jego drzwiczki wkomponowano wnękę na mniejsze przedmioty. Podświetlenia skrytki znajdziemy tylko w wersjach LAUREATE i SL DELSEY. W konsoli środkowej tuż przy lewarku zmiany biegów umieszczono gniazdo 12V i półeczkę z przegrodami na dwie butelki czy kubki.

W tunelu środkowym, przy dźwigni hamulca ręcznego umieszczono płytką półkę i pokrętło odpowiedzialne za sterowanie lusterkami elektrycznymi (o ile Dacia jest w nie wyposażona). Na końcu tunelu jest okrągły otwór na dużą 1,5 litrową butelkę. Nieduży otwór na drobiazgi, w modelach ze sterowaniem elektrycznych szyb tylnych, posiada wkomponowane przełączniki. Boczki drzwiowe z przodu mają tradycyjnie wąskie półki. Kieszenie na różności w oparciach przednich foteli są wyłącznie cechą najbogatszej wersji wyposażenia LAUREATE i SL DELSEY. Z katalogu dodatków można zamówić sobie w salonie bardzo praktyczny, zamykany podłokietnik z zamykanym otworem na różności.

BAGAŻNIK

Przestrzeń bagażowa jest duża w zestawieniu z rywalami. Do dyspozycji klient może mieć dwa warianty, uzależnione od zastosowania napędu. Wersje 4x2 oferują 475 litrów pojemności i 1636 l przestrzeni ładunkowej po złożeniu siedzeń. W przypadku 4x4 pojemność maleje do 408 l, a po położeniu kanapy do 1570 l. Te wyniki są przyzwoite, jak na wóz terenowo-rekreacyjny. Dla porównania u konkurentów bagażniki prezentują się następująco: Volkswagen Tiguan posiada 470 l, Mitsubishi ASX 442 l, Hyundai ix35 465 l, Ford Kuga 410 l, Skoda Yeti 416 l, Kia Sportage 465 l, Toyota RAV4 586 l, Nissan Qashqai 410 l, czy Renault Koleos 450 l.

Nasz testowy model z napędem 4x4 posiadał kufer wielkości 408 litrów. Jego foremne kształty pozwalały łatwo ułożyć przewożone rzeczy. Lewa strona, tuż obok nadkola posiada wąską wgłębioną półkę. Kanapa w modelach DUSTER oraz AMBIENCE składa się jednoczęściowo. Kanapa składana w układzie 40/60 to standard bogatych wersji LAUREATE i SL DELSEY. Po położeniu oparć otrzymujemy równiutką powierzchnię podłogi. Dzięki takiemu rozwiązaniu władowanie do kufra palety nie jest problemem.

W bagażniku standardowo znajdziemy lampkę oświetlającą, a w klapie rączką usprawniającą zamyka jej zamykanie. Pod podłogą seryjnie znajduje się pełnowymiarowe koło zapasowe. Są też klucze do kół z trójkątem ostrzegawczym. Modele z instalacją gazową zamiast zapasu, posiadają zestaw do naprawy opon.

SILNIKI i SKRZYNIE BIEGÓW

Pod maską rumuńskiego SUV-a montowane są czterocylindrowe silniki sojuszu Nissan-Renault, które sprawdziły się już w licznych samochodach francuskiej i japońskiej marki. Wolnossąca jednostka benzynowa, cechuje się wielopunktowym sekwencyjnym wtryskiem paliwa. Jej pojemność to 1.6 litra 16V, a generowana moc wynosi 105 KM i 148 Nm momentu obrotowego. Motor ten może być sprzężony z jedną, z dwóch mechanicznych skrzyni biegów: 5-biegową oraz 6-biegową przekładnię przypisaną do modelu z napędem 4x4.

Stosowane przez Dacię diesle, to dobrze znane wysokoprężne jednostki 1.5 dCi Renault. Ich cecha to 8 zaworów na cylinder, bezpośredni wielopunktowy wtrysk paliwa typu Common Rail, czy filtr cząstek stałych FAP. Gamę otwiera wersja z 90-konnym silnikiem turbo, legitymująca się momentem obrotowym wynoszącym 200 Nm. Mocniejszy agregat z turbosprężarką o zmiennej geometrii, generuje moc 110 KM i moment obrotowy wynoszący 240 Nm. Pierwszy słabszy silnik współpracuje z 5-biegową przekładnią, a drugi fabrycznie jest spięty ze skrzynią 6-biegową. Automatyczna skrzynia biegów w Dusterze nie występuje w ogóle.

Dacia Duster z instalacją LPG

Oferta Dustera została niedawno uzupełniona o fabryczną instalację gazową. Układ LPG zasilać może benzynowy motor 1.6 16V 105 KM. Duster z gazem posiada oryginalny, włoski układ marki Landi Renzo. Jest to IV generacja instalacji, w której zminimalizowane zostały różnice w dynamice i mocy, pomiędzy zasilaniem gazowym a benzynowym.

System IV generacji Landi Renzo zapewnia ponadto: automatyczne przejście z zasilania benzynowego na gazowe po osiągnięciu odpowiedniej temperatury silnika, automatyczne przejście z zasilania gazowego na benzynowe po wyczerpaniu się gazu, niską emisję substancji szkodliwych dla zdrowia, pełną integrację z benzynowym systemem zasilania bez potrzeby emulatorów oraz eliminuje ryzyko cofnięcia się płomienia w układzie dolotowym.

Modele SUV-a z instalacją gazową posiadają dodatkowy zbiornik o pojemności 34 litrów. Oryginalny bak na benzynę pozostał w tym swoim miejscu i mieści 50 litrów. Opcje z instalacją LPG ze względu na ograniczoną ilość miejsca, nie mają na wyposażeniu kół zapasowych. W bagażniku można znaleźć jedynie klucze do kół i zestaw naprawczy opon. Miejsce przeznaczone do tankowania gazu sprytnie ukryto pod klapką wlewu paliwa.

WIDEO z testu - zobacz z bliska Dacię Duster:

Dacia Duster - NAPĘD

SUV standardowo jest wyposażony w napęd na przednią oś. Duster jednak za sprawą napędu na wszystkie cztery koła, może stać się niedrogim i solidnym samochodem wielozadaniowym. Układ wersji 4x4, to nic innego jak rozwiązanie przejęte od Nissana. Duster podobnie jak Qashqai nie ma skrzyni redukcyjnej, jak w rasowych terenówkach. Jest za to manualny przełącznik wybierający pracę napędów.

W Dusterze 4x4, za pomocą pokrętła wkomponowanego w panel środkowy, możemy wybierać między: napędem tylko na przednią oś (2WD), automatycznie dołączanym napędem na tył (AUTO), oraz stałym napędem na cztery koła (LOCK). Na nastawach AUTO w przypadku utraty przyczepności przednich kół, część napędu zaczyna być przenoszona na tylną oś. Rozłożenie pomiędzy osie zapewnia sprzęgło elektromagnetyczne przejęte z Nissana. Ostatnia funkcja LOCK została przystosowana specjalnie do trudniejszego terenu, i jest aktywna przy niewielkich prędkościach. Wybranie poszczególnej opcji skutkuje zapaleniem się odpowiedniej kontrolki na panelu zegarów.

Dacia Duster 1.5 dCi 110 KM - TEST

Na starcie zaglądamy z ciekawości pod maskę Dustera, by rzucić okiem na silnik. W tym momencie pozytywnie zaskakuje nas samoczynnie wędrująca do góry klapa, wyposażona w teleskop. Dlaczego o tym piszemy? Ponieważ takie rozwiązanie wcale nie jest oczywiste. Często auta dużo wyższej klasy nie mają takiego rozwiązania. Praca jednostki na biegu jałowym jest typowa dla diesli - słyszymy nieco klekoczący odgłos. Wnętrze jednak przyzwoicie wyciszono, siedząc za kierownicą nie odczuwamy "ropniakowej" pracy, a drgania nie przenoszą się na karoserię. Sprawa akustyki trochę inaczej przekłada się w momencie szybszej jazdy. Przy wciśniętym pedału gazu i podkręcaniu obrotów, głośność jednostki zaczyna dawać o sobie znać.

Silnik 1.5 dCi oferujący moc 110 KM, to najmocniejszy agregat w Dusterze. Ilość koni mechanicznych i maksymalny moment obrotowy o wartości 240 Nm, wystarczają do sprawnego napędzenia auta ważącego ponad 1200 kg. Na przyspieszenie do setki potrzebujemy 12,5 sekundy, a maksymalna prędkość jaką jesteśmy w stanie osiągnąć to 170 km/h. Jednostka jest fabrycznie sprzężona z 6-biegową skrzynią. Nie stanowi może wzoru precyzji, ale została tak zestopniowana, by jak najlepiej wykorzystać właściwości jedne auta. Pierwszy bieg jest niezwykle krótki. Szybko się przekonujemy, że takie rozwiązanie ma swoje proste uzasadnienie, usprawniające powolną jazdę w terenie. Kolejne dwa biegi także charakteryzują się krótkimi przełożeniami. Kierowcy o sportowych zapędach nie polubią tego pomysłu. Szybciej i jednocześnie oszczędnie możemy pojechać Dusterem dopiero na wyższych biegach, dzięki skrzynie 6-tce.

W zwykłej codziennej eksploatacji rumuński wóz sprawdza się rewelacyjnie. Jest raczej pojazdem do spokojnej i relaksacyjnej jazdy, ale z silnikiem 1.5 dCi potrafi ruszyć z kopyta nie zrywając przy tym przyczepności. W żadnym wypadku nie można nazwać go ospałym. Auto przyjemnie się zbiera dzięki turbosprężarce, która dmucha już od samego dołu. Maksymalny moment obrotowy 240 Nm, osiągany jest już przy 1750 obr./min. Jazda z większymi szybkościami nie jest uciążliwa. Auto pewnie się prowadzi na prostej, a bez obciążenia zaskakuje elastycznością. Zaletą silnika dCi okazuje się przede wszystkim jego ekonomiczność. Na niskie zużycie ON wpływa m.in też niska masa (wersja z napędem na przednie koła waży tylko 1205 kilogramów).

SPALANIE

Zbiornik auta w każdej wersji posiada pojemność 50 litrów paliwa. Według danych producenta testowany diesel 1.5 dCi o mocy 110 KM, w połączeniu z manualną, 6-biegową skrzynią, napędem 4x4 oraz oponami w rozmiarze 215/65 R16 spala: 5,9 litra/100 km w cyklu miejskim. Na trasie auto zadowolić się ma dawką 5,0 litrów/100km, a w cyklu mieszanym spalać 5,3 litra/100km.

Gama silników Renault oznaczona symbolem dCi należy do dość oszczędnych. Eksploatacja nie jest droga, a zapotrzebowanie na paliwo umiarkowane. Dane dotyczące spalania Dacii Duster 1.5 dCi 110 KM, jakie udało się nam zebrać w teście SuperAuto24.pl, nieco różniły się od katalogowych. Pokonaliśmy SUV-em sporo kilometrów, a na dodatek zapuściliśmy się nim wymagający teren. W efekcie "pragnienie" na ON faktycznie było niewielkie, aczkolwiek trochę wyższe od katalogowego.

SPALANIE - Test SuperAuto24.pl

* cykl miejski  - 7,5 l/100km
* trasa -  poniżej 5,8 l/100km
* cykl mieszany -  6,7 l/100km
* jazda terenowa  - 9 l/100km

Dane dotyczące spalania wyświetlają się na komputerze pokładowym wkomponowanym między zegarami. Jego obsługa jest bardzo poręczna. Przycisk osadzono na manetce odpowiedzialnej za regulację wycieraczkami. Niestety komputer otrzymujemy seryjnie dopiero w bogatej wersji LAUREAE.

UKŁAD JEZDNY

Podwozie zbudowane na płycie Logana, to mocna i odporna konstrukcja. Zaprojektowano je tak, by kierowca mógł bez obawy zapuścić się na nieutwardzone drogi. Z przodu pracują kolumny typu McPherson z prostokątnymi wahaczami dolnymi i stabilizatorem poprzecznym. Tył to już natomiast dwie wersje zawieszenia. Modele z napędem 4x2 wyposażono w sprężystą oś tylną typu H o programowanej charakterystyce pracy ze sprężynami śrubowymi. Dustery z napędem 4x4 mogą się już pochwalić o wiele bardziej zaawansowanym zawieszeniem wielowahaczowym typu McPherson z amortyzatorami gazowymi.

Układ kierowniczy jest hydrauliczny, jego precyzja nie jest wprawdzie wzorowa, ale skalibrowanie zadowoli większość użytkowników. Umiarkowana siła wspomagania pozwala na lepsze wyczucie auta w czasie prowadzenia. Prowadzenie auta jest łatwe i przyjemne, ale ze względu na miękkie zawieszenie i wysoko podwieszone nad ziemią nadwozie, lepiej uważać w zakrętach. Duster jest lekko podsterowny i ma tendencję do przechyłów, dlatego ostrzegamy przed szarżowaniem. Nad naszym bezpieczeństwem w momencie gwałtownych, nieprzewidzianych manewrów czuwało ESP, w które testowany przez SuperAuto24.pl model był wyposażony.

Zawieszenie Bardzo dobrze tłumi nierówności drogi. Wszelkie wyboje i wyrwy nie są straszne rumuńskiemu SUV-owi. Jazda jest komfortowa, dzięki naprawdę dobrej i do tego cichej pracy układu. Skutecznie filtrowane dziur testowanego modelu 4x4, to duża zasługa wielowahaczowego zawieszania. Na komfort znacznie wpływa też odpowiedni dobór opon, których rozmiar wynoszący 215/65 R16, zapewnia dobre tłumienie. Nawet szybsza jazda po nierównościach jest dla Dustera "bułką z masłem".

TEST napędu 4x4

Zanim przejdziemy do wrażeń z jazdy terenowej, to podamy kilka ważnych faktów. Wersja Dustera z napędem 4x4, już samymi wymiarami zawstydza niejednego, o wiele droższego SUV-a. Rozstaw osi wynosi 2,67 metra, prześwit auta to 210 mm, a głębokość brodzenia według katalogu wynosi 350 mm. Średnica zawracania między krawężnikami wynosi 10,4 metra. Kąt natarcia na stok to 30 stopni, a zejścia 36 stopni, co daje jedne z lepszych wartości w klasie aut terenowo-rekreacyjnych.

Dacia 4x4 zrobiła na SuperAuto24.pl niesamowicie pozytywne wrażenie. Ten samochód z niezwykłą łatwością pokonuje napotykane przeszkody i wyboje. Duster jest idealny na plenerowe wypady gdzieś na bezdroża. Auto wprawdzie nie jest pełnowartościową terenówką przez brak reduktora i kompletnego przygotowania, ale ma zapędy na lekką off-roadową jazdę po niezbyt trudnym terenie. To zasługa układu 4WD przejętego od Nissana. Dacia posiada manualny przełącznik wybierający pracę napędów. W momencie przełączenia na tryb LOCK, moment obrotowy rozkładany równomiernie na obie osie, daje znać o solidnym i wielozadaniowym charakterze SUV-a.

Nie oszczędzaliśmy samochodu podczas testu SuperAuto24.pl. Próbując zabawy w off-road, wpakowaliśmy się tym samochodem praktycznie wszędzie. Krótki pierwszy bieg pozwolił na podjazdy pod wzniesienia, i umożliwił łatwe manewry. W momencie wspinaczki pod umiarkowanie stromy podjazd, wjechania w kopny piach, szuter, czy błoto, Duster zachowywał się przewidywalnie. Rumuński wóz to nie lansiarska bulwarówka, ale pojazd użytkowy, potrafiący zawstydzić niejednego rywala z wyższej półki. Zadziorny SUV pali się do pracy na bezdrożach i w naszej ocenie naprawdę niewiele mu brakuje do miana terenówki.

HAMULCE

Układ hamulcowy jest dwuobwodowy, ze wspomaganiem nagłego hamowania i elektronicznym korektorem. We wszystkich wersjach Dustera układ ten jest identyczny. Tarcze hamulcowe z przodu różnią w zależności od wersji silnikowej. Z jednostkami benzynowymi 1.6 16V współpracują wentylowane tarcze o średnicy 269 mm. W wysokoprężnych wersjach 1.5 dCi tarcze mają natomiast średnicę 280 mm. Tylna oś we wszystkich modelach została wyposażona w 9-calowe bębny.

Kierowca dodatkowo ma w asyście kilka systemów wspomagających jazdę. Duster posiada fabryczny ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania) sprzężony z AFU (układem wspomagania nagłego hamowania). W zależności od wersji auta, można mieć jeszcze za dopłatą 1 210 zł pakiet układów ESP (elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy) i ASR (układ antypoślizgowy kół podczas przyspieszania). Duster jest pierwszym modelem w gamie Dacii, w którym oferowane są te dwa elektroniczne systemy bezpieczeństwa.

BEZPIECZEŃSTWO

Dacia w temacie bezpieczeństwa, jest propozycją dla nieco mniej wymagającego klienta. Na pokładzie maksymalnie mogą być tylko cztery poduszki powietrzne. Podstawowo w wersji DUSTER znajdują się 2 Air Bagi czołowe dla kierowcy i pasażera. Kolejne modele AMBIENCE, LAUREATE i SL DELSEY posiadają jeszcze fabryczne boczne poduszki z przodu, chroniące głowę i klatkę piersiową. Kurtyny niestety nie są w ogóle osiągalne.

Trzypunktowe przednie pasy, tylko w LAUREATE i SL DELSEY posiadają seryjnie montowane napinacze pirotechniczne, podobnie jak regulację wysokości. Tylne pasy bezpieczeństwa są także 3-punktowe. Podstawowo siedzisko kierowcy ma dźwiękowy sygnał niezapiętych pasów. Od wersji AMBIENCE miejsce pasażera także ma czujnik w siedzisku i poza sygnalizatorem dźwiękowym, na desce miga czerwona kontrolka pasów. Tylna kanapa ma seryjne mocowania ISOFIX dla fotelików dziecięcych. W deskę z zegarami wkomponowano jeszcze czerwoną kontrolkę niezamkniętych drzwi.

ZABEZPIECZENIE PRZED KRADZIEŻĄ

Fabrycznie każdy Duster posiada kodowany system blokady zapłonu. Centralny zamek drzwi zdalnie sterowany falami radiowymi z kluczyka pilota, to prawie standard (nie ma go tylko najtańsza wersja DUSTER). W kabinie na konsoli środkowej znajdziemy przycisk odpowiedzialny za ryglowanie wszystkich zamków.

GWARANCJA

Nadwozie zostało zabezpieczone antykorozyjnie. W przypadku zakupu auta w salonie otrzymujemy 6-letnią gwarancję na jego perforację. Powłoka lakiernicza natomiast posiada 2-letnią gwarancję producenta. Samochody marki Dacia są objęte 3-letnią gwarancją producenta lub przebiegiem do 100 tys. km. Przy zakupie auta z fabrycznym LPG, gwarancja wciąż obejmuje 3 lata lub 100 tysięcy przejechanych kilometrów.

Możliwe jest też jej przedłużenie do 5 lat, po zakupie 2 lat dodatkowej gwarancji Formuła Non Stop. Umowa obejmuje wymianę lub naprawę niesprawnych części i podzespołów mechanicznych, elektronicznych i elektrycznych oraz całoroczny assistance 24h poza kosztami przeglądów oraz kosztami części eksploatacyjnych w okresie 5 lat lub do 100 tys. km przebiegu. W przypadku sprzedaży samochodu umowa Formuła Non Stop może zostać przeniesiona na jego nabywcę

OŚWIETLENIE

Duże zespolone reflektory umieszczono wysoko nad ziemią. Światła otrzymały podwójny układ optyczny i kierunkowskazy w górnej części klosza. Opcją jest wyposażenie wnętrza lamp w czarne obudowy, dodające autu charakteru (takie jak w modelu testowym redakcji SuperAuto24.pl). Droga po zmroku oświetlana jest bardzo dobrze. Wkomponowane w zderzak przedni lampki przeciwmgłowe nie są standardem - wymagają dopłaty 310 zł, poza bogatą wersją LAUREATE i SL DELSEY.

Tylne lampy to nowocześnie wyglądające prostokątne klosze, wkomponowano w grube słupki. Trzecie światło STOP to standard. Opcja z ksenonowymi reflektorami nie występuje w ogóle. Trzecie światło STOP tylnej szyby jest montowane seryjnie.

Dacia Duster - film z CRASH TESTu Euro NCAP

Bezpieczeństwo podróżujących SUV'em osób, w przeprowadzonych badaniach zderzeniowych instytutu Euro NCAP, zostało ocenione na 3 gwiazdki. Ochrona poszczególnych części ciała kierowcy i pasażera otrzymała 74%, bezpieczeństwo dzieci na tylnych siedzeniach to nota 78%, ochrona pieszych to zaledwie 28% w punktacji, a systemy wspomagające bezpieczeństwo dostały 29%.

Dacia Duster - CENA

Samochód to rewelacyjna cena do jakości. SUV okazał się przebojem rynkowym - w najtańszej wersji wyposażenia DUSTER z silnikiem 1.6 16V 105 KM, jest wydatkiem zaledwie 39 900 zł. Najtańszy diesel 1.5 dCi 90 KM kosztuje 50 500 zł. Najtańszy model z napędem 4x4 to koszt 49 900 zł.

Testowany przez redakcję SuperAuto24.pl samochód, to model LAURETAE 1.5 dCi 110 KM z napędem 4x4. Podstawowa cena takiego samochodu wynosi 66 500 zł.

WERSJA NAPĘD DUSTER AMBIENCE LAUREATE SL DELSEY
1.6 16V 105 KM 4x2 39 900 zł
45 300 zł 50 300 zł 52 700 zł
1.6 16V 105 KM LPG 4x2 - 49 200 zł 54 200 zł -
1.5 dCi 90 KM 4x2 - 50 500 zł 55 500 zł 57 900 zł
1.5 dCi 110 KM 4x2 - - 59 000 zł -
1.6 16V 105 KM 4x4 - 49 900 zł 57 800 zł 60 200 zł
1.5 dCi 110 KM 4x4 - - 66 500 zł 68 900 zł

.

Używana Dacia Duster - CENA za moto.gratka.pl

>>> Dacia Duster 2010 – CENA od 28 tys. zł

>>> Dacia Duster 2011 – CENA od 31 tys. zł

.

Dacia Duster 1.5 dCi 4x4 - DANE TECHNICZNE

SILNIK R4
Paliwo Diesel
Pojemność 1461 cm3
Moc maksymalna 81 kW/110 KM/4000 obr./min
Maks mom. obrotowy 240 Nm/1750 obr./min
Prędkość maksymalna
168 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 12,5 s
Skrzynia biegów manualna/6
Napęd 4x4
Zbiornik paliwa 50
Masa własna/ładowność 1294 kg/1844 kg
Opony 215/65 R16
Emisja CO2 137 g/km
Bagażnik/po złożeniu siedzeń 408 l/1570 l

KOLORY NADWOZIA

Auto oferowane jest w jednym z 7 kolorów nadwozia. Podstawowe bezpłatne to niemetalizowane: Biel Alpejska i Błękit Morski. Pozostałe pięć to lakiery metalizowane - wymagające od klientów dopłaty 1 800 zł. Podstawowe wersje auta nie posiadają lakierowanych zderzaków. Zderzaki częściowo malowane w kolorze nadwozia występują od bogatej wersji wyposażeniowej LAUREATE. Podobnie sprawa wygląda w przypadku lakierowanych lusterek i klamek zewnętrznych - znajdziemy je dopiero w najbogatszej LAUREATE. Chromowana listwę grilla z lśniącym logo marki montowana jest seryjnie.

WYMIARY

Uterenowiona Dacia to całkiem spore rozmiary, które co ciekawe, wcale nie przekładają się na dużą wagę. Długość auta wynosi 4,31 metra, szerokość mierzy 1,82 m (z lusterkami 2,00 m), a wysokość to 1,62 m (z relingami dachowymi 1,69 m). Rozstaw osi wynosi natomiast 2,67 metra. Według producenta kąty natarcia i zejścia wynoszą 30 stopni na przód, i 36 stopni na tył. Prześwit zmienia się w związku z układem napędu, dla 4x2 wynosi 205 mm, a dla 4x4 210 mm. Są to jedne z lepszych wartości w klasie aut terenowo-rekreacyjnych.

Masa własna SUV-a może się zmieniać w zależności od wersji. Najlżejszy model z silnikiem 1.6 16V i napędem na przód, waży 1160 kg. Najcięższy Duster 1.5 dCi 4x4 to masa 1294 kilogramy - to nie dużo, jak na tak "gabarytny" samochód o właściwościach terenowych (Dacia jest znacznie lżejsza od konkurentów). Dopuszczalna masa całkowita samochodu może wynosić maksymalnie 1844 kg.

Bagażnik zmienia się w momencie zastosowanego napędu. Przy 4x2 jego pojemność to: 475 litrów i 1636 l przestrzeni ładunkowej po złożeniu siedzeń. W przypadku 4x4 pojemność maleje do 408 l, a po położeniu kanapy 1570 l.

Dacia Duster - UKŁAD JEZDNY

Podwozie rumuńskiego SUV-a zbudowanego na płycie Logana, to mocna i odporna konstrukcja. Zaprojektowano je tak, by kierowca mógł bez obawy zapuścić się na nieutwardzone drogi. Z przodu pracują kolumny typu McPherson z prostokątnymi wahaczami dolnymi i stabilizatorem poprzecznym. Tył to już natomiast dwie wersje zawieszenia. Modele z napędem 4x2 wyposażono w sprężystą oś tylną typu H o programowanej charakterystyce pracy ze sprężynami śrubowymi. Dustery z napędem 4x4 mogą się już pochwalić o wiele bardziej zaawansowanym zawieszeniem wielowahaczowym typu McPherson z amortyzatorami gazowymi.

>>> Dacia Duster 1.5 dCi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka <<<

Układ kierowniczy jest hydrauliczny, jego precyzja nie jest wprawdzie wzorowa, ale skalibrowanie zadowoli większość użytkowników. Umiarkowana siła wspomagania pozwala na lepsze wyczucie auta w czasie prowadzenia. Prowadzenie auta jest łatwe i przyjemne, ale ze względu na miękkie zawieszenie i wysoko podwieszone nad ziemią nadwozie, lepiej uważać w zakrętach. Duster jest lekko podsterowny i ma tendencję do przechyłów, dlatego ostrzegamy przed szarżowaniem. Nad naszym bezpieczeństwem w momencie gwałtownych, nieprzewidzianych manewrów czuwało ESP, w które testowany przez SuperAuto24.pl model był wyposażony.

Zawieszenie Bardzo dobrze tłumi nierówności drogi. Wszelkie wyboje i wyrwy nie są straszne rumuńskiemu SUV-owi. Jazda jest komfortowa, dzięki naprawdę dobrej i do tego cichej pracy układu. Skutecznie filtrowane dziur testowanego modelu 4x4, to duża zasługa wielowahaczowego zawieszania. Na komfort znacznie wpływa też odpowiedni dobór opon, których rozmiar wynoszący 215/65 R16, zapewnia dobre tłumienie. Nawet szybsza jazda po nierównościach jest dla Dustera "bułką z masłem".

Dacia Duster - TEST napędu 4x4

Zanim przejdziemy do wrażeń z jazdy terenowej, to podamy kilka ważnych faktów. Wersja Dustera z napędem 4x4, już samymi wymiarami zawstydza niejednego, o wiele droższego SUV-a. Rozstaw osi wynosi 2,67 metra, prześwit auta to 210 mm, a głębokość brodzenia według katalogu wynosi 350 mm. Średnica zawracania między krawężnikami wynosi 10,4 metra. Kąt natarcia na stok to 30 stopni, a zejścia 36 stopni, co daje jedne z lepszych wartości w klasie aut terenowo-rekreacyjnych.

>>> Dacia Duster 1.5 dCi 4x4 - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Dacia 4x4 zrobiła na SuperAuto24.pl niesamowicie pozytywne wrażenie. Ten samochód z niezwykłą łatwością pokonuje napotykane przeszkody i wyboje. Duster jest idealny na plenerowe wypady gdzieś na bezdroża. Auto wprawdzie nie jest pełnowartościową terenówką przez brak reduktora i kompletnego przygotowania, ale ma zapędy na lekką off-roadową jazdę po niezbyt trudnym terenie. To zasługa układu 4WD przejętego od Nissana. Dacia posiada manualny przełącznik wybierający pracę napędów. W momencie przełączenia na tryb LOCK, moment obrotowy rozkładany równomiernie na obie osie, daje znać o solidnym i wielozadaniowym charakterze rumuńskiego SUV-a.

Nie oszczędzaliśmy samochodu podczas testu SuperAuto24.pl. Próbując zabawy w off-road, wpakowaliśmy się tym samochodem praktycznie wszędzie. Krótki pierwszy bieg pozwolił na podjazdy pod wzniesienia, i umożliwił łatwe manewry. W momencie wspinaczki pod umiarkowanie stromy podjazd, wjechania w kopny piach, szuter, czy błoto, Duster zachowywał się przewidywalnie. Rumuński wóz to nie lansiarska bulwarówka, ale pojazd użytkowy, potrafiący zawstydzić niejednego rywala z wyższej półki. Zadziorny SUV pali się do pracy na bezdrożach i w naszej ocenie naprawdę niewiele mu brakuje do miana terenówki.

Dacia Duster - HAMULCE

Układ hamulcowy jest dwuobwodowy, ze wspomaganiem nagłego hamowania i elektronicznym korektorem. We wszystkich wersjach Dustera układ ten jest identyczny. Tarcze hamulcowe z przodu różnią w zależności od wersji silnikowej. Z jednostkami benzynowymi 1.6 16V współpracują wentylowane tarcze o średnicy 269 mm. W wysokoprężnych wersjach 1.5 dCi tarcze mają natomiast średnicę 280 mm. Tylna oś we wszystkich modelach została wyposażona w 9-calowe bębny.

Kierowca dodatkowo ma w asyście kilka systemów wspomagających jazdę. Duster posiada fabryczny ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania) sprzężony z AFU (układem wspomagania nagłego hamowania). W zależności od wersji auta, można mieć jeszcze za dopłatą 1 210 zł pakiet układów ESP (elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy) i ASR (układ antypoślizgowy kół podczas przyspieszania). Duster jest pierwszym modelem w gamie Dacii, w którym oferowane są te dwa elektroniczne systemy bezpieczeństwa.