DACIA Lodgy 1.5 dCi - TEST, opinie, zdjęcia, wideo - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka rodzinnego minivana z Rumunii

2012-10-08 4:30

Na ten wóz z niecierpliwością czekało wielu Europejczyków. Dacia Lodgy będąca 7-osobowym minivanem w cenie miejskiego autka, jest skazana na sukces. Dwubryłowe nadwozie prezentuje się proporcjonalnie i zdradza nowy kierunek stylistyczny obrany przez rumuńską markę. Ładny design samochodu w połączeniu z jego funkcjonalnością i niską ceną szybko przełoży się na motoryzacyjny bestseller. PIERWSZY ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl, to ocena stylistyki Lodgy. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się kolejno: jednostka napędowa, układ jezdny, wnętrze, bezpieczeństwo oraz ceny auta.

Dacia Lodgy - WSTĘP

DACIA nieprzerwanie trzyma się swojej strategii wychodzącej na przeciw do kierowców z mało zasobnymi portfelami. Marka korzystająca z wiedzy i technologii wypracowanej przez Grupę Renault, do której należy od 1999 roku, na Salonie Samochodowym Genewa 2012 po raz pierwszy w swojej historii pokazała auto z nadwoziem typu minivan - Dacię Lodgy. Wielu Europejczyków z niecierpliwością czekało na premierę właśnie tego pojazdu. Zaprezentowany wóz wpisujący się w segment MPV, w pół roku po światowym debiucie wjechał jesienią do Polskich salonów, i jest kolejnym modelem w gamie rumuńskich produktów, zaspokajających jasne i konkretne oczekiwania klientów.

Samochody Dacii mają spełniać ambicje Grupy Renault o powszechnej dostępności pojazdów. Oferta jest więc pragmatyczna - liczy się przestronne wnętrze, łatwość obsługi, niezawodność i przede wszystkim niska cena zakupu.  I tak właśnie jest w rzeczywistości, bo wozy Dacii produkowane dziś w aż trzech fabrykach: w Pitesti (Rumuinia), Somace i Tangarze (Maroko), są tanie i niezwykle szybko znajdują na siebie nabywców. O wielkim sukcesie mówią liczby - DACIA na przestrzeni 8 lat sprzedała ponad 2 miliony aut w 36 krajach, a to przekłada się na fakt, że marka ze swoją ofertą idealnie wstrzeliła się w niezaspokojone dotąd zapotrzebowania.

>>> Dacia Lodgy 1.5 dCi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Minivan Lodgy podobnie jak wcześniejsze modele Duster, Sandero i Logan, stanowi bezkonkurencyjny stosunek przestronności do swojej ceny. Poza tym, nikt na rynku nie oferuje minivana w cenie małego auta miejskiego. Ilość wygospodarowanego miejsca we wnętrzu zadziwia - przestrzeń została maksymalnie wykorzystana, aby transportowiec mógł pomieścić siedmiu pasażerów, zapewniając im przy tym wygodną podróż na wszystkich siedzeniach na pokładzie. Czy Lodgy powtórzy sukces szalenie popularnego Dustera, który przytłoczył konkurencję? Sprawdziliśmy to w teście SuperAuto24.pl i według naszej opinii, niemal wszystko wskazuje na to, że rumuński minivan jest skazany na sukces. Na polskich ulicach szybko zacznie systematycznie przybywać tych pojemnych minivanów, które wybierać będą duże rodziny i kierowcy trudniący się na co dzień przewozem osób.

WIDEO - zobacz z bliska Dacię Lodgy:

Dacia Lodgy - STYLISTYKA

Dwubryłowy projekt nadwozia Lodgy jest bardzo prosty, bo na blachach nie znajdziemy żadnych finezyjnych przetłoczeń, jak u większości konkurentów. Projektanci rysując auto skupiali się na tym, by MPV z daleka zdradzał swoje walory transportowe. Minivan Dacii nie zapędza się więc do udziałów w rewiach mody, za to wyróżnia się okazałą i solidną sylwetką, zdominowaną przez połacie raczej gładkich blach. Przyglądając się profilowi sylwetki widać duże okna delikatnie wznoszące się ku tyłowi, zapewniające bardzo przyzwoitą widoczność w każdym kierunku. Dziwnie prezentują się za lusterka boczne, które są trochę zbyt małe w stosunku do gabarytów bryły - ich rozmiar bardziej pasowałyby do małych aut miejsckich.

>>> Dacia Lodgy 1.5 dCi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Jedyne wyraźne linie jakie znajdują się na nadwoziu są dwie. Pierwsza kreska przednim błotniku wcina się minimalnie w drzwi, a drugie pociągnięcie niemal jak w lustrzanym odbiciu przekreśla tylny masywny błotnik. Tuż nad progiem poprowadzono przez drzwi poprzeczną linię, wyznaczoną dodatkowo masywnymi listwami ochronnymi z tworzywa (listew nie posiada najtańsza wersja ACCESS). Przetłoczenia nadkoli kryjące trochę zbyt małe na pierwszy rzuk oka koła, dostały delikatnie owalne zarysy. Czarne relingi stanowiące wykończenie dachowe to natomiast podstawa wyposażenia każdej wersji pojazdu.

Przód Lodgy został zaprojektowany według nowych tendencji stylistycznych, jakie teraz będą obowiązywały w autach marki Dacia. Pokaźna osłona chłodnicy umieszczona po środku, wypełniona poprzecznymi listwami i dużym logo marki, zdominowała centralną część pojazdu. Kształtne lampy otrzymały podwójny układ optyczny ze zintegrowanymi kierunkowskazami. Nad reflektorami znajduje się ładnie wybrzuszona pokrywa silnika obrysowana delikatną kreską. Wykończony chromem pas grilla łączący się z emblematem logo, to cecha bogatszych odmian LAUREATE i PRESTIGE. Charakteru dodaje dwukolorowy styl zderzaka. Dolną ciekawie wyprofilowaną część pozostawiono w czarnym kolorze, tak by harmonijnie łączyła się z wzdłużnym wlotem powietrza. Po bokach wlotu rozstawiono okrągłe światła przeciwmgłowe (seryjne w LAUREATE i PRESTIGE, w odmianie AMBIANCE trzeba za nie zapłacić 310 zł).

>>> Dacia Lodgy 1.5 dCi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze i wyposażenie <<<

Tył nadwozia zakończono szerokim słupkiem, wielką pokrywą piątych drzwi i głęboko wchodzącym w błotniki po skosie zderzakiem. Na początku można odnieść dziwne wrażenie, że tył jest trochę za pusty. Na szczęście ciekawego charakteru dodają "zadkowi" nietypowo ukształtowane lampy. Biało-czerwone klosze wypełniają trochę pustkę na tyle. Otwierająca się do góry klapa posiada sporych rozmiarów szybę i szeroką czarną listwę z napisem LODGY, pod którą wyżłobiono miejsce pod tablicę rejestracyjną. Archaiczny guzik do otwierania klapy wygląda fatalnie. Trzecie światło STOP nad szybą poprawiające bezpieczeństwo i wycieraczka są standardem wyposażenia. Linia zderzaka jest poprowadzona bardzo nisko, i posiada czarny pas ochronny, w który wklejono po bokach dwa czerwone światełka odblaskowe.

WZORY OBRĘCZY

Dacia postarała się wreszcie o zwiększony wybór obręczy. Najsłabsze wersje wyposażenia ACCESS dysponują pełnymi 14-calowymi kołami stalowymi. Dalej w palecie znajdują się 15-calowe stalówki z trzema wzorami kołpaków do wyboru. 15-calowe alufelgi to już dopłata w wysokości 1 010 zł. Aluminiowe obręcze w rozmiarze 16" są seryjne w najdroższej odmianie PRESTIGE, ale jeżeli ktoś jest chętny, możne je też dokupić do niższego poziomu wyposażenia za kwotę 1 200 zł. Dacia Lodgy w teście SuperAuto24.pl postawiona była właśnie na takich 16-calowych alufelgach z oponami w rozmiarze 195/55 R16.

Dacia Lodgy - KOLORY NADWOZIA

Paleta kolorów nadwozia jest dość uboga. W ofercie rumuńskiej marki klienci mogą wybierać tylko spośród sześciu barw. Podstawowymi bezpłatnymi lakierami są Biel Polarna i Błękit Morski. Pozostałe cztery odcienie to lakiery metalizowane, które wymagają od klientów dopłaty 1 800 zł. Lakierowane częściowo zderzaki to standard w każdej wersji.

>>> Dacia Lodgy 1.5 dCi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<

Klamki drzwi i obudowy bocznych lusterek w kolorze czarnym są cechą tańszych odmian ACCESS i AMBIANCE (lakierowane w wersjach LAUREATE i PRESTIGE). Bocznych czarnych listew ochronnych nie ma tylko bazowa wersja ACCESS. Listwa ozdobna osłony chłodnicy w chromie montowana jest w LAUREATE i PRESTIGE.

Dacia Lodgy - WYMIARY

Lodgy wyróżnia się wyjątkowo przestronnym wnętrzem. Auto ma długość 4480 mm, liczy 1751 mm szerokości i 1682 mm wysokości. Rozstaw osi wynosi natomiast 2810 mm. Pojemność bagażnika w konfiguracji 2-miejscowej sięga aż 2617 litów. W konfiguracji 5-miejscowej wielkość kufra to 827 l, a z kompletem 7-miejscowym przestrzeń bagażowa maleje do 207 litrów. W przypadku 7-osobowej odmiany, tylną kanapę można złożyć na płasko pod oparcie kanapy, lub zdemontować i wyjąć.

Samochód jak na swoje gabaryty jest bardzo lekki. Jego masa własna w zależności od wersji wyposażenia i silnika, waha się od 1090 kg, do maksymalnie 1260 kg w przypadku odmiany 7-osobowej z silnikiem Diesla 110 KM. Maksymalna ładowność to od 1800 kg, do 2926 kg.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 2

W drugim odcinku znajdzie się test jednostki napędowej. Lodgy oferowana w salonach sprzedaży może mieć pod maską wysokoprężne i benzynowe silniki. Testowana przez SuperAuto24.pl Dacia skrywała pod pokrywą wysokoprężny motor 1.5 dCi o mocy 107 KM. Jak silnik minivana reaguje na wciśnięcie pedału gazu? Co myślimy o skrzyni begów? Ile benzyny spala rodzinna 7-miejscowa Dacia w mieście, a ile w trasie? O tym w 2. odcinku dziennika testu minivana na SuperAuto24.pl.