DACIA Lodgy 1.5 dCi - TEST, opinie, zdjęcia, wideo - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie

2012-10-09 4:10

Pod maską Dacii Lodgy lokalizację znajdują małolitrażowe benzynowe i wysokoprężne jednostki. Testowany silnik 1.5 dCi o wyższym wariancie mocy 107 KM, to zadziwiająco żwawa propozycja. Minivan w tej konfiguracji zapewnia niezłe osiągi, dobrze radzi sobie z dużymi obciążeniami pokładu, a przy umiejętnej jeździe potrafi zużywać mało paliwa. DRUGI ODCINEK dziennika rodzinnej Dacii, został poświęcony układowi napędowemu oraz spalaniu. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się: układ jezdny, wnętrze, bezpieczeństwo i ceny auta.

Dacia Lodgy - SILNIKI

Pod maską rumuńskiego wozu segmentu MPV, montowane są dobrze znane czterocylindrowe silniki sojuszu Nissan-Renault, które sprawdziły się już w licznych motoryzacyjnych propozycjach. Minivan dostępny jest z czterema silnikami. Pierwszy wolnossący motor benzynowy o pojemności 1.6-litra dostarcza 84 KM i 134 Nm, i cechuje się wielopunktowym sekwencyjnym wtryskiem paliwa. Kolejna benzynówka w ofercie, to zaawansowany technologicznie motor TCe (turbodoładowany z bezpośrednim wtryskiem paliwa), nie montowany dotąd w żadnej innej Dacii. Jednostka ta rozwija 115 KM i 190 Nm momentu obrotowego i można ją znaleźć przykładowo w Renault Megane, czy Scenicu.

>>> Dacia Lodgy 1.5 dCi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary <<<

Wysokoprężne silniki to nic innego jak poczciwe 1.5 dCi. Ich cecha to 8 zaworów na cylinder, bezpośredni wielopunktowy wtrysk paliwa typu Common Rail, filtr cząstek stałych FAP i turbodoładowanie. Gamę otwiera wersja 90-konna, legitymująca się momentem obrotowym wynoszącym 200 Nm. Mocniejszy agregat z turbosprężarką o zmiennej geometrii, generuje moc 107 KM i moment obrotowy wynoszący 240 Nm. Obydwa agregaty okraszono przy tym oznaczeniem ECO, co symbolizuje niską emisją CO2 na poziomie nie przekraczającym 120 g/km.

Lodgy w zależności od wersji silnikowej może być wyposażona w jedną z dwóch przekładni biegowych. Obydwie benzynówki i 90-konny Diesel posiadają manualne skrzynie 5-biegowe. Diesel w odmianie 107-konnej seryjnie ma montowaną 6-biegową przekładnię manualną. Automatyczna skrzynia w rodzinnej Dacii nie występuje w ogóle.

Dacia Lodgy 1.5 dCi 107 KM - TEST

Na początek z ciekawości zaglądamy pod pokrywę, by przyjrzeć się dość ciasno wpasowanemu w ramę wysokoprężnemu silnikowi. Z podnoszeniem maski absolutnie nie trzeba się siłować, bo klapa została wyposażona w teleskop i sama unosi się po zwolnieniu zaczepu przy znaczku. Niby nic w tym nadzwyczajnego, ale w tak tanim pojeździe to rozwiązanie jest pozytywnym zaskoczeniem. Praca motoru na biegu jałowym jest typowa dla "ropniaka", stojąc obok wozu do uszu dochodzi charakterystyczny dźwięk, który nieco słabnie po rozgrzaniu jednostki. Co ciekawe we wnętrzu minivana, motoru już praktycznie nie słychać - to znak, że nieźle przyłożono się do wyciszenia grodzi. Kultura pracy też zadowala, bo drgania nie przenoszą się na karoserię.

>>> Dacia Lodgy 1.5 dCi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

W trakcie spokojnej jazdy silnik także jest cichy. Dopiero przy mocniejszym wciśnięciu pedału gazu i podkręcaniu obrotów, zaczyna dawać się we znaki głośność jednostki. Po przejechaniu kilkuset kilometrów szybko dochodzi się wniosku, że 1.5 dCi oferujący moc 107 KM, bardzo pasuje do charakteru samochodu. To auto skonstruowano do niespiesznego i wygodnego przemieszczania się z punktu A do B. W razie potrzeby nagłego przyspieszenia kierowca ma jednak mały zapas mocy. Maksymalny moment obrotowy o wartości 240 Nm dostarczany już przy 1750 obr./min, w połączeniu z ponad setką koni mechanicznych, pozwala na sprawne napędzenie ważącego ponad 1200 kg auta. Niska masa jest sporą zaletą, jak na tak pojemny pojazd. Szybsze ruszenie z miejsca i zerwanie przyczepności jest bardzo proste, o ile podróżujemy niewyładowanym po brzegi samochodem. Dzięki turbosprężarce tłoczącej powietrze do cylindrów, Dacia przyjemnie zbiera już z dolnego zakresu obrotów.

>>> Dacia Lodgy 1.5 dCi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze i wyposażenie <<<

Lodgy w połączeniu z testowanym silnikiem dCi to zadziwiająco żwawa propozycja. Katalogowe dane mówią o przyspieszeniu do setki w 11,6 sekundy oraz maksymalnej prędkości 175 km/h. Te wyniki w rzeczywistości przedstawiają się jeszcze lepiej, o ile podróżuje się bez obciążenia. W dwie osoby na pokładzie udało się nam osiągnąć czas 11 sekund do setki. W tym momencie powraca jak bumerang temat akustyki. Opory powietrza przy szybszej jeździe są ogromne, a to przekłada się na spory huk przedostający się do kabiny. Już przy podróżowaniu z prędkością 110 km/h słychać świst uszczelek. Wróćmy jednak do jazdy. 107-konne dCi jest fabrycznie sprzężone z 6-biegową skrzynią, która pracuje gładko i bez problemu wybiera poszczególne biegi. Została zestopniowana na dłuższe przełożenia, co nie wpływa znacząco na pogorszenie elastyczności. Dzięki "szóstce" da się jednocześnie jechać szybko i oszczędnie.

WIDEO - zobacz z bliska Dacię Lodgy:

Dacia Lodgy 1.5 dCi 107 KM - SPALANIE

Zbiornik paliwa w każdej wersji posiada pojemność 50 litrów. Według danych producenta testowany diesel 1.5 dCi o mocy 110 KM, w połączeniu z manualną 6-biegową skrzynią powinien spalać następujące dawki oleju napędowego: w cyklu miejskim 5,3 l/100km, na trasie auto zadowolić się ma ilością 4,0 l/100km, a w cyklu mieszanym spalać 4,4 litry ropy.

Jednostki oznaczone symbolem dCi należą do dość oszczędnych, a ich zapotrzebowanie na paliwo faktycznie jest umiarkowane. Prawda jest jednak taka, że dane zawarte w katalogu nieco odbiegają od tych, jakie są uzyskiwane w rzeczywistości. Testy SuperAuto24.pl wykazały, że "pragnienie" na ON jest trochę wyższe od katalogowego. Poruszając się wyłącznie po mieście Lodgy paliła około 6,6 l/100km. Zużycie w trasie jest bardzo zależne od stylu jazdy, jaki preferuje kierowca. Nam maksymalnie udało się osiągnąć obiecane 4.0-litra poruszając się według zasad eko-jazdy, i tylko w dwie osoby na pokładzie (mozolna i mało przyjemna podróż). "Normalna" jazda autem pokaże na komputerze spalanie na poziomie 5 l/100km. Przy poruszaniu się w cyklu mieszanym wartości sięgają około 6 l/100km.

>>> Dacia Lodgy 1.5 dCi - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<

O niskie spalanie w trasie dba 6-biegowa skrzynia manualna, która pozwala na poruszanie się z wyższą prędkością, przy niewielkim zużyciu ON. Dane dotyczące zapotrzebowania na paliwo wyświetlają się na prawie seryjnym komputerze pokładowym (komputera nie ma tylko w bazowej wersji ACCESS). Cyfrowy wyświetlacz "kompa" uległ modernizacji - jest o wiele bardziej nowocześniejszy, od tego montowanego w poprzednich Daciach. Przycisk obsługi także wygląda o wiele lepiej i pozostał w tym samym poręcznym miejscu (zakończenie manetki odpowiedzialnej za regulację wycieraczkami). Również zestaw zegarów został pozytywnie odmieniony. Szkoda tylko, że zrezygnowano z cyfrowego wskaźnika temperatury wody, w który wyposażano starsze Dacie.

Dacia Lodgy 1.5 dCi - DANE TECHNICZNE

SILNIK R4
Paliwo Diesel
Pojemność 1461 cm3
Moc maksymalna 79 kW/107 KM/4000 obr./min
Maks mom. obrotowy 240 Nm/1750 obr./min
Prędkość maksymalna
175 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 11,6 s
Skrzynia biegów manualna/6
Napęd przód
Zbiornik paliwa 50
Masa własna/ładowność 1262 kg/1926 kg
Opony 195/55 R16
Emisja CO2 116 g/km
Bagażnik: 5 miejsc/ 7 miejsc/ po złożeniu siedzeń 827 l/ 207 l/ 2617 l

.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 3

W trzecim odcinku znajdzie się test układu jezdnego minivana. Jak skomponowano zawieszenie Dacii Lodgy? Co myślimy o sposobie prowadzenia, zachowaniu na drodze i zwrotności? Jakie zastosowano w wozie hamulce? O tym już w 3. odcinku dziennika testu najnowszej propozycji rumuńskiej marki na SuperAuto24.pl.