Pan Grzegorz Płócienniczak dopiero pod koniec testu przyznał się, że własną dacię logan odbiera w marcu. Zamówił ją w ciemno, a to były jego pierwsze jazdy testowe. Nasz egzemplarz miał najmocniejszy silnik i najlepsze wyposażenie. Postanowiliśmy wycisnąć go do ostatniej kropli, tak żeby nic nie uszło naszej uwadze.
Logan zaskoczył wszystkich - nie tylko zrywnym silnikiem, ale przede wszystkim kulturą prowadzenia. Świetnie - jak na tę klasę samochodu - zestrojone zawieszenie sprawia, że logan nie "buja" nadwoziem, prowadzi się przewidywalnie i pewnie. Wszystko dzięki koncernowi Renault, do którego należy Dacia. Zainwestował on w Rumunii w ciągu 5 lat prawie 450 mln euro. Taka kupa kasy popłynęła z jednego powodu - żeby stworzyć najtańszy samochód segmentu M1, czyli segmentu samochodów - powiedzmy - "mało-dużych".
Pierwsze plany zakładały, że nowe auto będzie kosztowało zaledwie 5 tys. euro (ok. 20 tys. zł). Ostatecznie stanęło jednak na niecałych 30 tys. zł, co gwarantuje loganowi bardzo dobry stosunek ceny do... rozmiaru. Oczywiście, nie można zachwycać się ani stylizacją nadwozia, ani wykończeniem, ani designem wnętrza, ani jakością plastików, bo to tanie auto jest. Ma jeździć i być praktyczne, a w tym nowa dacia jest naprawdę dobra!
Będę ją miał
Grzegorz Płócienniczak z Warszawy, 43 lata, taksówkarz, jeździ polonezem (od marca dacią logan)
Wygląd - 5 pkt
Moim zdaniem bije na głowę renault thalię, fiata albeę i inne auta tej klasy. Jest nowoczesny, dynamiczny, ale tył mógłby być mniej kanciasty. Jednak coś za coś - dzięki temu ma potężny bagażnik.
W kabinie - 5 pkt
Samochody w tym segmencie nie będą nigdy piękne ani luksusowo wykończone. Uważam, że w swojej kategorii ma przyzwoite wykończenie i całkiem ładny design.
Za kierownicą - 4 pkt
Konsola jest mało funkcjonalna, tzn. przełączniki są umieszczone za nisko. Przede wszystkim sterowanie nawiewem i temperaturą - naprawdę trudno w nie trafić bez spuszczania głowy w dół, a to już jest niebezpieczne.
Silnik - 5 pkt
Jestem nim zaskoczony - nie spodziewałem się takiej dynamiki i kultury jazdy. Ja wprawdzie zamówiłem auto z mniejszym motorem, ale teraz wiem, że zrobiłem dobrze. Na taksówce nie muszę mieć tak zrywnego silnika. Ważne, że jest ekonomiczny i stosunkowo cichy.
Zawieszenie - 5 pkt
Idealnie zestrojone na nasze drogi. Podróżuje się komfortowo, dziury znosi dumnie i nawet z czterema osobami na pokładzie zawieszenie nie "dobija". Pytanie tylko - ile wytrzyma?
Za te pieniądze - 6 pkt
Z nowych samochodów nie można kupić lepszego. Świetny stosunek ceny do jakości.
Plusy:
- przede wszystkim cena - jak na nowy samochód nie do pobicia,
- 90-konny silnik daje duże pole do popisu
- bagażnik - taksówkarz to docenia
Minusy:
- zbyt surowa stylistyka
- kiepskiej klasy wykończenie kabiny - fotel kierowcy skrzypiał,
- bardzo niewygodny uchwyt do zamykania drzwi.
Dobre, bo tanie
Tadeusz Chełstowski z Łomży, 40 lat, prowadzi własną firmę, jeździ nissanem primerą
Wygląd - 5 pkt
Uśmiechnięta, sympatyczna "buźka", tył ściągnięty trochę z renault thalii - obiektywnie ładne auto. Wiem, że w tej klasie miss piękności nie występują, niemniej jestem mile zaskoczony.
W kabinie - 5 pkt
Przede wszystkim zachwyca ilość miejsca! Nie tylko wokół pasażerów, ale przede wszystkim nad głową. Ja mam prawie 190 cm wzrostu, a do sufitu brakuje mi dobrych kilkunastu i to nawet z tyłu. Podobnie jest z miejscem na nogi.
Za kierownicą - 5 pkt
Testowałem logana jako pierwszy i od razu rzucił się w oczy - a raczej w uszy - jeden mankament. Mianowicie fotel kierowcy cichutko sobie skrzypiał i co gorsza, nie można było dojść dlaczego. Na szczęście po kilkudziesięciu kilometrach ta dolegliwość mu przeszła.
Silnik - 5 pkt
Nienaganna praca silnika, skrzyni biegów i wspaniałe hamulce. Od razu widać, że za tą marką stoi potężne doświadczenie Renault. To dobry samochód, a do tego - za rozsądne pieniądze.
Zawieszenie - 5 pkt
Mimo dużego tyłu nie wyczuwa się przesadnej nadsterowności. Na dziurach auto zachowuje się jak hummer - przechodzi po wszystkim!
Za te pieniądze - 5 pkt
Cena jak najbardziej adekwatna. Samochód wart jest takich pieniędzy - za tyle nic lepszego się nie dostanie.
Plusy:
- ładny i elegancki przód samochodu,
- bardzo duży bagażnik - 510 litrów
- wysokie wnętrze, nawet koszykarz nie będzie się tu źle czuł.
Minusy:
- słaby dostęp do nawiewu,
- strasznie niewygodna rączka do zamykania drzwi
- brak możliwości otwarcia bagażnika z kabiny
Na nasze drogi
Krystyna Gozdek z Żyrardowa, 54 lata, prowadzi własną firmę, jeździ polonezem
Wygląd - 5 pkt
Elegancki i nowoczesny przód - to mi odpowiada. Nie podoba mi się natomiast tył, który jest zbyt kanciasty i staromodny. Zaskoczyła mnie natomiast wielkość samochodu - myślałam, że będzie zdecydowanie mniejszy.
W kabinie - 4 pkt
Wygodnie się siedzi - zarówno z przodu, jak i z tyłu. Nie można też narzekać na brak miejsca ani na zbyt duży hałas - auto jest wspaniale wyciszone. Szkoda, że plastiki i kolorystyka tapicerki pochodzą z dwóch różnych beczek - ja bym dobrała zupełnie inne kolory.
Za kierownicą - 6 pkt
Dużo miejsca i świetna widoczność. Czułam się jak ryba w wodzie, jak zespolona z samochodem. Nie podobało mi się tylko umieszczenie przełączników - trzeba się namęczyć, żeby cokolwiek przełączyć.
Silnik - 6 pkt
Oprócz poloneza jeżdżę też innymi samochodami, więc mam porównanie. Silnik jest bardzo dynamiczny, zrywny, a przy tym oszczędny i - co ważne - cichy. Na wolnych obrotach prawie go nie słychać!
Zawieszenie - 5 pkt
Fruwa nad dziurami, nie daje się wyprowadzić z równowagi koleinom ani studzienkom. Stworzony na polskie drogi!
Za te pieniądze - 5 pkt
Cena podoba mi się do tego stopnia, że najprawdopodobniej sama sobie taki kupię.
Plusy:
- wysoki komfort jazdy - bardzo cicha praca
- pewność w prowadzeniu - nawet na śliskiej drodze,
- dynamiczny i jednocześnie oszczędny silnik.
Minusy:
- brak możliwości składania tylnej kanapy
- beznadziejny uchwyt do zamykania drzwi
- złe rozmieszczenie przycisków na konsoli głównej.
Dacia logan 1.6 90 KM
Wyposażenie (m.in.):
przednie poduszki
powietrzne, ABS, centralny
zamek, wspomaganie
kierownicy, elektrycznie
sterowane przednie szyby
i lusterka zewnętrzne,
manualna klimatyzacja.
Wymiary:
rozstaw osi (mm): 2630
długość (mm): 4247
szerokość (mm): 1740
wysokość (mm): 1525
Poj. bagażnika (l): 510
Dane techniczne:
Poj. silnika (ccm): 1598
Moc maks. (KM/obr.): 90/5500
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): 11,5
Prędkość maks. (km/h): 175
Moment obrotowy (Nm/obr.): 128/3000
Silniki:
1.4 (75 KM),
1.6 (90 KM)
Zużycie paliwa (l/100 km):
cykl miejski: 10,0
cykl pozamiejski: 5,8
cykl mieszany: 7,3