Dacia Sandero - WSTĘP
Dacia Sandero to auto zaliczane do segmentu B, czyli klasy małych aut miejskich. Produkowany w Rumunii model zadebiutował najpierw w Brazylii w 2007 roku jako Renault Sandero. Auto powstało na tej samej płycie podłogowej co model Logan i technicznie w 70 proc. bazuje na jego podzespołach, które zresztą w oryginale pochodzą od Renault.
Pięciodrzwiowy hatchback odnosząc spory sukces poza Europą, zachęcił władze francuskiego koncernu, do którego należy marka Dacia, do wprowadzenia Sandero również na rodzime europejskie rynki. Debiut na Starym Kontynencie Sandero zaliczyła w 2008 roku. Poza pięciodrzwiowym hatchbackiem występuje jako też jako ciekawa wersja Stepway, która jest stylizowana na SUV-a. Pojazd okazał się idealnym środkiem transportu na czasy kryzysu - jest przykładem na to, jak powinno się robić tanie i jednocześnie, dobrze wyglądające auta.
Dacia Sandero - STYLISTYKA
Sandero w zestawieniu z bliźniaczym Loganem, to pojazd odmieniony szczególnie w kwestii wyglądu zewnętrznego. Auto nie ma praktycznie nic wspólnego ze stylistyką nadwozia modelu, na bazie którego powstał. Sylwetka została zwyczajnie zaprojektowana od nowa - w momencie debiutu była naprawdę świeża i co ważne do dziś może się podobać. Nie trudno doszukać się w przedniej części auta podobieństw z Renault Clio.
>>> Dacia Sandero 1.2 16V LPG - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<
Zanim skupimy się na wzornictwie pojazdu, musimy zaznaczyć, że nasza testowa Dacia to najbogatsza wersja wyposażenia Laureate Black Line. Na tle uboższych wersji, z zewnątrz wyróżnia się detalami wpływającymi na korzystniejszy wygląd zewnętrzny, takimi jak: lakierowane lusterka, lakierowane klamki i boczne ochronne listwy drzwi, chromowana listwa grilla, lampy przeciwmgłowe w zderzaku przednim, czy aluminiowe 15-calowe obręcze kół.
Odbierając Dacię z parkingu prasowego, mimo siarczystego mrozu poświęcamy trochę czasu by obejść pojazd z każdej strony i dokładnie się mu przyjrzeć. Sandero w przeciwieństwie do starszego brata Logana, została wystylizowana przez designerów światowej klasy - ma zgrabną sylwetkę z subtelnymi detalami. Auto z założenia miało być spokojne i użytkowe. Wzrok przede wszystkim przykuwa pas przedni, na którym widnieje błyszczące logo marki, umiejscowione na środku dużego grilla. Zwieńczeniem atrapy wlotu powietrza jest elegancka chromowana listwa. W uboższych wersjach wozu element ten jest albo w kolorze nadwozia, albo po po prostu czarny.
>>> Dacia Sandero 1.2 16V LPG - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<
Uwagę zwraca pokrywa silnika, gdyż na jej środku znajdujemy dwa trójkątne wcięcia, a po bokach tuż nad reflektorami, linie przetłoczeń łączące się z pionowymi szczeblami grilla. Światła nie są nudne - zostały ekspresyjnie wyprofilowane według panujących trendów, podobnie jak zderzak, który otrzymał wyraźne faliste przetłoczenie z dużym wlotem powietrza. Plastikową kratkę utrzymano w klimacie plastra miodu. W zderzak umiejętnie wkomponowano reflektory przeciwmgłowe.
Linia boku Sandero jest spokojna, bez zbędnych ekstrawagancji. Wyprofilowanie blach przypomina falę. Biegnąca od tylnego zderzaka linia, rysuje się przez błotnik - tworząc przy tym krągłość nadkola tylnego, przebiega przez drzwi przedziału pasażerskiego łącząc się w dolnej części z przednimi, wznosi się następnie ku górze, po czym znów opada zakreślając tym samym obłość nadkola przedniego błotnika. Takie poprowadzenie linii wzmacnia wrażenie solidności samochodu, który jak na pojazd plasujący się w segmencie B, pochwalić się może całkiem sporymi rozmiarami i przestronnością. Tuż nad progiem swoje miejsce znalazły listwy ochronne.
Krągłości tyłu hatchbacka również wyglądają dobrze, dzięki czemu bryła wozu jest spójna. Mamy szeroki tylny słupek i drzwi bagażnika z bardzo dużą szybą i sporym logo marki po środku klapy. Zderzak utrzymany jest w tym samym klimacie co przedni - jest wyraźne przetłoczenie z wcięciem na tablicę rejestracyjną oraz praktyczne, solidne ucho holownicze po prawej stronie. Najważniejszym elementem zaokrąglonego "zadka" są jednak ładnie zaprojektowane, nowocześnie wyglądające lampy. Trzecie światło STOP i wycieraczka szyby tylnej to standard w każdej wersji.
Dacia Sandero Stepway
Specjalna limitowana odmiana Sandero Stepway, zewnętrznie przypomina auto terenowe. Spory jest prześwit, jak na auto z segmentu B, dzięki któremu łatwiej wyjeżdża się na krawężniki i pokonuje głębsze kałuże. Wygląd małego SUV'a spowodowany jest specjalnym pakietem stylistycznym, składającym się z nakładek progowych, plastików nadkoli i osłon na zderzakach z przodu i z tyłu.
>>> Dacia Sandero 1.2 16V LPG - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i dodatki <<<
Charakterystycznymi elementami Stepwey'a są także: alufelgi w rozmiarze 16", ciemniejsze reflektory czołowe, chromowana końcówka wydechu, relingi dachowe i elementy w kolorze matowego chromu, czy naklejki z oznaczeniem wersji na przednich drzwiach. Dobrze zaprojektowane dodatki bardzo korzystnie wpływa na charakter auta - sprawiają, że Stepway pod względem stylistyki wygląda zadziornie i zdecydowanie wyróżnia się na drodze. Do pełni szczęścia niestety brakuje tylko opcji doposażenia wozu o napęd 4x4.
SPOILERY I FELGI
W katalogu akcesoriów znajduje się kila ciekawych dodatków. Można m.in. zamówić "pakiet osłon SUV", których zadaniem jest nadanie autu nieco terenowego charakteru. Zestaw ten składa się z: centralnej osłony przedniej i tylnej, osłon reflektorów przeciwmgłowych, kratek na reflektory przeciwmgłowe, tylnego zderzaka o dynamicznym wyglądzie, a także bocznych listew progowych. Elementy zestawu są dostępne w kolorze srebrno-szarym lub czarnym o porowatej powierzchni, koszt tych dodatków wynosi w sumie 2 600 zł. Osobno można dołożyć także spoiler dachowy - cena 415 zł.
Klienci decydujący się na nową Sandero u dilera, mają do wyboru kilka wzorów obręczy. W ofercie są podstawowe stalowe "piętnastki" z kołpakiem centralnym, lub stalówki z kołpakiem pełnym. Nie brakuje też felg ze stopów lekkich w rozmiarach 15" oraz 16", w zależności od wersji nadwozia. W przypadku tradycyjnej Sandero do wyboru mamy dwa 15-calowe wzory alufelg. Dla pseudo-terenowego Stepwaya przygotowano natomiast większe koła w rozmiarze 16".
Sandero - KOLORY NADWOZIA
Auto oferowane jest w jednym z 10 kolorów nadwozia. Podstawowe to niemetalizowane: Biel Alpejska, Czerwony Passion i Błękit Morski. Pozostałych siedem to kolory metalizowane - wymagające od klientów dopłaty 1 490 zł. Jedynie wersję nadwozia Stepway można standardowo otrzymać w salonie w metalizowanej barwie: Szarej Platynowej, Czerwieni Ognistej lub Szarej Comete KNA.
>>> Dacia Sandero 1.2 16V LPG - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<
Lakierowane zderzaki w kolorze nadwozia to standard w każdej wersji wyposażeniowej. Lakierowane lusterka i zewnętrzne klamki drzwi nie są jednak standardem - znajdziemy je dopiero w najbogatszej wersji Laureate Black Line. W odmianie Stepway elementy te pokryte są matowym chromem, łącznie z elementami fabrycznych osłon zderzaków i progów. Chromowana listwa grilla również montowana jest jedynie w opcji Laureate Black Line i Stepway.
Co ważne, nadwozie zostało zabezpieczone antykorozyjnie. W przypadku zakupu auta w salonie otrzymujemy 6-letnią gwarancję na jego perforację. Powłoka lakiernicza natomiast posiada 2-letnią gwarancję producenta.
Dacia - CENA za moto.gratka.pl
>>> Dacia Sandero 2008 – CENA od 19,5 tys. zł
>>> Dacia Daster 2011 – CENA od 39,9 tys. zł
>>> Dacia Logam 2006 – CENA od 10,5 tys. zł
Dacia Sandero - WYMIARY
Dacia Sandero może pochwalić się sporymi rozmiarami, jak na auto segmentu B. Długość wynosi 4,02 m, szerokość mierzy 1,74 m, (z lusterkami 1,99 m) a wysokość 1,53. Rozstaw osi wynosi natomiast 2,58 metra. Bagażnik Sandero należy do największych w swojej klasie - do dyspozycji jest 320 litów pojemności, a po złożeniu oparć siedzeń upchnąć można nawet 1200 litrów. Masa własna hatchbacka może się zmieniać w zależności od wyposażenia i wersji silnikowej. Najlżejszy model waży 975 kg a najcięższy 1100 kg. Dopuszczalna masa całkowita samochodu może wynosić maksymalnie 1575 kilogramów.
CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 2
W drugim odcinku znajdzie się test układu napędowego. Testowa Dacia Sandero została wyposażona w benzynowy silnik 1.2 16V o mocy 75 KM, zasilany dodatkowo instalacją gazową. Jak pracuje czterocylindrowy motor napędzany LPG? Co myślimy o skrzyni begów? Jakie spalanie obiecuje nam producent samochodu? O tym w 2. odcinku dziennika testu Dacii Sandero na SuperAuto24.