Dacia Sandero - SILNIKI
W salonach mamy do wyboru kilka jednostek napędowych pochodzących z gamy Renault. W ofercie znajdują się benzynowe, jak i wysokoprężne motory - wszystkie są czterocylindrowe. Silniki benzynowe posiadają wielopunktowy wtrysk paliwa, są to jednostki: 1.2 16V 75 KM i 107 Nm oraz 1.6 8V 86 KM i 135 Nm.
Świetnie sprawdzające się konstrukcje silników wysokoprężnych, oznaczone symbolem dCi, to diesle z bezpośrednim wtryskiem paliwa typu Common Rail - są to: 1.5 litra 75 KM i 180 Nm, a także mocniejsza wersja 1.5 z 90-konnym silnikiem legitymująca się momentem obrotowym wynoszącym 200 Nm. Sandero wyposażona została w 5-biegową skrzynię zarówno w modelach benzynowych, jak i tych napędzanych olejem napędowym.
Sandero z instalacją LPG
Pod maską hatchbacka mogą znaleźć się też fabrycznie montowane instalacje gazowe. Układy LPG zasilają benzynowe motory 1.2 16V 75 KM oraz 1.6 8V 86 KM. Modele Dacii z gazem posiadają oryginalne, włoskie instalacje Landi Renzo IV generacji, w których zminimalizowane zostały różnice w dynamice i mocy pomiędzy zasilaniem gazowym i benzynowym. Kontrolka pozwalająca monitorować stan gazu w zbiorniku została zamontowana w tunelu środkowym przy lewarku zmiany biegów.
System IV generacji Landi Renzo zapewnia ponadto: automatyczne przejście z zasilania benzynowego na gazowe po osiągnięciu odpowiedniej temperatury silnika, automatyczne przejście z zasilania gazowego na benzynowe po wyczerpaniu się gazu, niską emisję substancji szkodliwych dla zdrowia, pełną integrację z benzynowym systemem zasilania bez potrzeby emulatorów oraz eliminuje ryzyko cofnięcia się płomienia w układzie dolotowym.
>>> Dacia Sandero 1.2 16V LPG - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka <<<
Modele Sandero z instalacją gazową posiadają dodatkowy zbiornik o pojemności 34 litrów. Oryginalny bak na benzynę pozostał przy tym w swoim miejscu i mieści 50 litrów. Opcje z instalacją LPG ze względu na ograniczoną ilość miejsca, nie mają na wyposażeniu kół zapasowych. W bagażniku można znaleźć jedynie klucze do kół i zestaw naprawczy opon. Miejsce przeznaczone do tankowania gazu sprytnie ukryto pod klapką wlewu paliwa - jest ono zaślepione plastikowym koreczkiem. Żeby zatankować LPG trzeba wkręcić specjalną redukcję w gniazdo, którą wozimy bezpiecznie w firmowym pokrowcu, wewnątrz pojazdu.
Dacia Sandero 1.2 16V 75 KM, LPG - TEST
Pora sprawdzić jak sprawuje się czterocylindrowy benzynowiec o pojemności 1.2 litra. Silnik na biegu jałowym pracuje równo i nie hałasuje. Siedząc we wnętrzu auta słyszymy mruczącą jednostkę. Pedał sprzęgła działa lekko. Skrzyni biegów brakuje precyzji, jest zestopniowana przy tym na krótkie przełożenia. Dźwignia lewarka choć jest bardzo długa i nieco dziwnie leży w dłoni, dość szybko wskakuje w miejsce poszczególnych przełożeń.
Silnika nie możemy nazwać dynamicznym. Ospale reaguje na wciśnięcie pedału gazu. Ciężko zmusić 75-koni mechanicznych do zrywnej jazdy, dlatego prowadzenie auta wymaga przyzwyczajenia. Z pomocą w minimalnym stopniu przychodzą wysokie obroty. Po przekroczeniu 4 tys. obr/min samochód trochę bardziej "chce jechać". 1.2-litrowa jednostka Dacii, najwyższy moment obrotowy (107 Nm) osiąga przy 4 250 obr/min. Jazda w takim zakresie obrotów analogicznie skutkuje większym apetytem na paliwo i uciążliwą dawką hałasu we wnętrzu.
>>> Dacia Sandero 1.2 16V LPG - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<
Mimo braku poczucia prędkości, osiągi Sandero nie są złe. Wóz z testowanym motorem 1.2 16V LPG, przy masie własnej wynoszącej 1067 kg, może osiągnąć prędkość maksymalną 160 km/ h. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa natomiast 15,2 sekundy. Jeśli szukamy dynamiczniejszego rozwiązania pod maską, lepiej wybrać jednostkę 1.6 16V 84 KM, która wypada lepiej pod względem osiągów. Moc 75-koni w jednostce 1.2 wystarcza jednak do codziennego poruszania się. Trochę gorzej jest z jazdą na trasie - dobra rada to nie zapuszczać się zbyt często na lewy pas ruchu. Wypredzanie lepiej wykonywać "z lotu" - czyli dopiero po osiągnięciu odpowiedniej prędkości pozwalającej na taki manewr.
Dacia Sandero 1.2 16V 75 KM, LPG - SPALANIE
W zbiorniku mieści się 50 litrów paliwa. Korek wlewu otwieramy za pomocą kluczyka. Według danych producenta testowany model z fabrycznie montowaną instalacją gazową, z jednostką napędową o pojemności 1.2 litra 16V o mocy 75 KM, w połączeniu z manualną skrzynią biegów oraz oponami w rozmiarze 185/65 R15 spala: 6,0 litra/100km w cyklu mieszanym. Na trasie auto zadowolić się ma dawką 5,1 litra/100km, a w cyklu miejskim spalać 8,0 litra/100km.
>>> Dacia Sandero 1.2 16V LPG - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i dodatki <<<
Spalanie LPG
Do baku przeznaczonego na gaz można zatankować 34 litry LPG. W katalogu tabela przeznaczona na spalanie LPG, prezentuje następujące dane: 7,5 litra/100km w cyklu mieszanym. Na trasie auto zadowolić się ma dawką 6,3 litra/100km, a w cyklu miejskim spalać 9,8 litra/100km.
>>> Dacia Sandero 1.2 16V LPG - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<
Dacia Sandero w wersji Laureate Black Line posiada na wyposażeniu komputer pokładowy. Obsługuje się go guzikiem na manetce sterowania wycieraczkami. W modelu z silnikiem zasilanym LPG funkcja umożliwiająca śledzenie spalania jest jednak niedostępna. Komputer nie został przystosowany do zmiennych warunków pracy benzyna/gaz - został odłączony, by na wyświetlaczu "nie pokazywały się głupoty". Niestety w przeprowadzonym teście SuperAuto24 nie udało się zebrać wystarczających danych na temat spalania. Samochodem pokonaliśmy zbyt małą ilość kilometrów, by dokonać manualnych obliczeń.
Dacia - CENA za moto.gratka.pl
>>> Dacia Sandero 2008 – CENA od 19,5 tys. zł
>>> Dacia Daster 2011 – CENA od 39,9 tys. zł
>>> Dacia Logam 2006 – CENA od 10,5 tys. zł
Dacia Sandero 1.2 16V, LPG - DANE TECHNICZNE
SILNIK | R4 |
Paliwo | Benzyna/LPG |
Pojemność | 1149 cm3 |
Moc maksymalna | 55 kW/75 KM/5500 obr./min |
Maks mom. obrotowy | 107 Nm/4250 obr./min |
Prędkość maksymalna |
161 km/h |
Przyspieszenie 0-100km/h | 14,5 s |
Skrzynia biegów | manualna/5 |
Napęd | przedni |
Zbiornik paliwa | 50 |
Masa własna/ładowność | 1067 kg |
Opony | 185/65 R15 |
Emisja CO2 | 139 g/km |
Bagażnik/po złożeniu siedzeń | 320 l/1100 l |
CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 3
W trzecim odcinku znajdzie się test układu jezdnego Dacii Sandero. Jak skomponowano zawieszenie auta? Czy układ jezdny różni się w stosunku do Logana, na bazie którego powstało Sandero? Co mamy do powiedzenia w temacie zwrotności, prowadzenia i układu kierowniczego? O tym w 3. odcinku dziennika testu Dacii na SuperAuto24.