Dacia Sandero - UKŁAD JEZDNY
Zawieszenie hatchbacka to prosta, mocna i niezawodna konstrukcja, wytrzymująca trudne warunki drogowe i klimatyczne. W razie usterek naprawa jest łatwa i niedroga. Z przodu pracują kolumny typu McPherson z trójkątnymi wahaczami. Poza podstawowym modelem Access, jest też montowany stabilizator poprzeczny. Zawieszenie tylne składa się z osi typu H z kształtowników odkształcalnych o programowanym stopniu ugięcia, ze sprężynami śrubowymi i pionowymi amortyzatorami o zwiększonym skoku. Takie rozwiązanie wpłynęło na charakterystyczny spory prześwit, jak na auto z segmentu B. Dacia łatwiej pokonuje napotykane przeszkody i wyboiste tereny.
>>> Dacia Sandero 1.2 16V LPG - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka <<<
Sandero może pochwalić się sporymi rozmiarami. Długość wynosi 4,02 m, szerokość mierzy 1,74 m, a wysokość 1,53. Rozstaw osi wynosi natomiast 2,58 metra. Masa własna hatchbacka może się zmieniać w zależności od wyposażenia i wersji silnikowej. Najlżejszy model waży 975 kg a najcięższy 1100 kg. Dopuszczalna masa całkowita samochodu może wynosić maksymalnie 1575 kilogramów.
Praca układu kierowniczego budzi zastrzeżenia. Niestety nie wszystkie odmiany Sandero mają na wyposażeniu wspomaganie kierownicy - nie znajdziemy go w podstawowym, najtańszym w ofercie modelu Access. Pozostałe Dacie posiadają hydrauliczne wspomaganie układu, któremu brakuje jednak trochę precyzji. Wspomaganie nie jest zbyt silne - co akurat według nas jest jego zaletą, ale nie zawsze wiadomo, co się dzieje z kołami. Lepiej unikać szybszych manewrów.
>>> Dacia Sandero 1.2 16V LPG - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<
Bardzo mocny punkt rumuńskiego auta to charakterystyka uniwersalnie zestrojonego zawieszenia. Auto zapewnia komfortowe warunki podróżowania - układ pracuje cicho i dobrze tłumi nierówności. Szumy pracy elementów nie przedostają się do wnętrza pojazdu i nie przeszkadzają, no chyba, że poruszamy się po nieutwardzonych drogach. Gorzej jest z dźwiękiem powietrza opływającego karoserię czy hałasem toczenia opon. Za sprawą wysokiego stopnia resorowania połączonego z dużym prześwitem (czołówka w segmencie B), otrzymujemy praktycznego hatchbacka, nieobawiającego się wyjechać poza miasto na boczne drogi. Konsekwencją miękkiego zawieszenia są jednak przechyły nadwozia na zakrętach. Szybkie pokonywania łuków drogi nie są więc wskazane, dodatkowo może dochodzić do uślizgów tylnych kół.
>>> Dacia Sandero 1.2 16V LPG - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i dodatki <<<
Na komfort podróżowania wpływają znacząco też koła. Wystarczająco szerokie opony w rozmiarze 185/65 R15, to odpowiednia dawka ogumienia. Dacia nie ma tendencji wpadania w drogowe koleiny, a dzięki dużemu profilowi gum, nie obawia się krawężników. Plus samochodu to jego zwrotność. Promień zawracania to 10,5 metra. Manewry na parkingu nie są kłopotliwe. Jeszcze raz musimy wspomnieć o wysokim prześwicie - dzięki niemu wjazdy na chodniki dają powody do radości, bo auto daje radę "wpakować" się w miejsca, o których konkurenci z grupy mogą tylko pomarzyć.
Dacia Sandero - HAMULCE
Układ hamulcowy we wszystkich wersjach Sandero jest identyczny. Z przodu tarcze hamulcowe o średnicy 259 mm, z tyłu bębny w rozmiarze 8 cali. Jazdy testowe wykazały, że to zestawienie przyzwoicie sprawuje się na drodze. Hamulce dobrze reagują na nacisk pedału, a droga hamowania jest typowa dla aut segmentu B.
Kierowca dodatkowo ma w asyście kilka systemów wspomagających jazdę. Cieszy fakt, że w Dacii już podstawowo znajdują się: ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania), system wspomagania nagłego hamowania i elektroniczny korektor siły hamowania. To jednak wszystko na co możemy liczyć w rumuńskim modelu.
>>> Dacia Sandero 1.2 16V LPG - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<
CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 4
W czwartym odcinku znajdzie się test wnętrza Sandero w wersji Laureate Black Line. Jak prezentuje się deska rozdzielcza samochodu? Jakie przyrządy znalazły się w panelu środkowym? Co myślimy o materiałach wykończeniowych? Co oferuje klientowi Sandero w podstawowej wersji wyposażenia Access oraz jakie dodatki przewiduje? Ile litrów jest w stanie zmieścić bagażnik samochodu? O tym w 4. odcinku dziennika testu na SuperAuto24.
Dacia - CENA za moto.gratka.pl
>>> Dacia Sandero 2008 – CENA od 19,5 tys. zł
>>> Dacia Daster 2011 – CENA od 39,9 tys. zł
>>> Dacia Logam 2006 – CENA od 10,5 tys. zł