Prezentowane auta choć plasują się w tym samym segmencie średniej wielkości SUV-ów, to pod względem designu oraz zastosowanych układów napędowych, to dwie totalne skrajności. W tym materiale interesują nas jednak tylko silniki i to właśnie im jest dedykowany jest ten tekst.
Układ hybrydowy Toyoty RAV4 składa się z 2.5-litrowego silnika benzynowego R4 oraz silnika elektrycznego ulokowanego przy przedniej osi. Energia elektryczna składowana jest w niklowo-wodorowych 204-ogniwowych akumulatorach. Wersja 4x4 dodatkowo posiada drugi silnik elektryczny napędzający oś tylną. Co ciekawe niezależnie od tego czy hybrydowa RAV4 napędzana jest na przednie, czy na cztery koła, łączna moc systemowa wynosi 197 KM.
Peugeot 3008, który stanął na przeciwko prezentowanej Toyoty miał zamontowany klasyczny silnik wysokoprężny o pojemności 2 litrów. W wersji GT generuje on 180 KM oraz 400 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Jednak w przeciwieństwie do RAV4 nowy Peugeot 3008 niezależnie od wersji w ogóle nie oferuje napędu 4x4.
Zbliżona moc obu rywali przekłada się na zbliżone osiągi. Francuskie auto "setkę" osiąga po upływie 8,9 sekundy. Toyota jest nieco lepsza w tej dziedzinie dobijając do 100 km/h w czasie 8,3 sekundy. Wynik ten po części zawdzięczany jest napędowi na cztery koła. Duży moment obrotowy spoczywający na przedniej osi Peugeota przekłada się na problemy z trakcją podczas dynamicznego ruszania.
Warto wspomnieć, że zarówno francuskie jak i japońskie auto w opisywanych wersjach standardowo łączone są z automatycznymi skrzyniami biegów. Są to jednak zupełnie różne konstrukcje. 3008 korzysta z klasycznego 6-biegowego automatu. Nie jest on przesadnie szybki, ale wykazuje się gładką pracą. Zupełnie inaczej pracuje skrzynia Toyoty. Bezstopniowa przekładnia e-CVT jeszcze płynniej przenosi moc na koła ponieważ nie powoduje jakiegokolwiek szarpania czy zwłoki w reakcji na gaz. Minusem takiego rozwiązania jest jednostajny i mało przyjemny dźwięk pracującego na wysokich obrotach silnika benzynowego podczas przyspieszania.
W sytuacjach dynamicznej jazdy od strony akustyki i wyciszenia wnętrza lepiej wypada Peugeot. Co prawda dźwięk ropniaka pracującego pod pełnym obciążeniem nie jest pobudzający, ale nie jest też tak świdrujący jak odgłos pracującego na wysokich obrotach benzyniaka Toyoty. W innych sytuacjach wyciszenie obu samochodów stoi na podobnym poziomie, a wyłonienie jednoznacznego zwycięzcy w tej kategorii jest trudnym zadaniem.
Jedną z ważniejszych kwestii w przypadku przedmiotowego porównania jest średni apetyt na paliwo obydwu dzisiejszych rywali. 180-konny wysokoprężny Peugeot 3008 zadowala się średnio dawką 7,3 l/100 km. Na przejechanie takiego samego dystansu hybrydowe RAV4 potrzebuje około 6,7 l benzyny. Różnica niewielka, ale odczuwalna. Toyota zyskuje większą przewagą nad Peugeotem w mieście. Miejskie korki sprawiają, że apetyt 3008 rośnie do poziomu 8,5 l/100 km. W takich warunkach japoński układ hybrydowy może się w pełni wykazać sprawiając, że RAV4 pochłania około 7 l/100 km. Sytuacja wyrównuje się podczas pomiarów w trasie, w której to francuski ropniak czuje się jak ryba w wodzie. Ostatecznie na drogach szybkiego ruchu podczas płynnej jazdy bez brawury, zarówno Peugeot jak i Toyota potrafią zadowolić się średnim spalaniem poniżej 6 litrów na "setkę".
Oddzielną kwestią są koszty zakupu oraz gwarancja udzielana na oba modele. Ceny hybrydowej Toyoty RAV4 z przednim napędem rozpoczynają się od 139 900 zł. Najtańszy 180-konny Peugeot 3008 (silnik ten łączony jest tylko z wersją wyposażenia GT) został wyceniony na 157 700 zł. Różnice w cenie rekompensuje bogatsze wyposażenie francuza, które zawiera m.in. pełne LED-owe reflektory oraz nawigację. Porównywalnie wyposażona Toyota startuje z poziomu 162 900 zł (wersja Prestige). Dopłata do napędu 4x4 (opcja w ogóle nie dostępna w 3008) wynosi 10 000 zł.
W przypadku podobnie skonfigurowanych egzemplarzy cena końcowa będzie zbliżona. Jednak Toyota ma jeszcze jednego asa w rękawie – dłuższą 36-miesięczną gwarancję na układ napędowy. Francuzi udzielają tylko 24 miesięcznej ochrony na mechanikę nowego Peugeota 3008.
Porównanie wartości rezydualnej obu pojazdów nie jest łatwym zadaniem. Próbując zestawić ze sobą Toyotę RAV4 oraz Peugeota 3008 bez konkretnie przypisanej wersji silnikowej, większą wartość będzie miało japońskie auto. Toyoty cieszą się w naszym kraju dużą popularnością na rynku wtórnym m.in. ze względu na wysoką niezawodność. Jeśli jednak na tapetę weźmiemy hybrydową odmianę RAV4 oraz wysokoprężnego 3008, mniej na wartości straci francuski samochód. Pomimo coraz większej popularności hybryd na świecie, Polacy w dalszym ciągu podchodzą z dystansem do tego typu rozwiązań. Z kolei 2-litrowy diesel nadal jest u nas poszukiwanym wariantem silnikowym na rynku aut używanych. Analogiczna sytuacja będzie miała miejsce w przypadku porównania RAV4 Hybrid z tym samym modelem o konwencjonalnym napędzie. Hybrydowa Toyota straci na wartości więcej niż RAV4 z dieslem lub benzyną. Wobec tego czy samochody hybrydowe faktycznie doprowadzą do zmierzchu popularnych ropniaków?
Bez wątpienia układ hybrydowy jest bardziej wydajny i bardziej oszczędny od silników diesla o porównywalnej mocy. Dodatkowo samochody hybrydowe dość mocno spowszechniały, a co za tym idzie ich ceny spadły do racjonalnego poziomu (dziś hybrydy potrafią kosztować mniej jak diesle). Również eksploatacja oraz mniej mechanicznych elementów w układzie napędowym mogących ulec awarii przemawia na korzyść hybryd. Diesle bronią się jedynie atrakcyjnymi wartościami średniego spalania i przede wszystkim niskim zużyciem podczas jazdy w trasie. To jednak za mało, aby odeprzeć zmasowany atak nowej fali aut hybrydowych. Spalinowo-elektryczne pojazdy również w oczach niezbyt ufnych Polaków zyskują coraz większe uznanie.
Dane techniczne
|
Peugeot 3008 GT 2.0 BlueHDI 180 KM |
Toyota RAV4 Hybrid |
SILNIK | R4 16V | R4 16V |
Paliwo | olej napędowy | benzyna + energia elektryczna |
Pojemność | 1997 cm3 | 2494 cm3 |
Moc maksymalna | 180 KM/ przy 3750 obr./min | 155 KM przy 5700 obr./min. + silnik elektryczny 143 KM moc systemowa 197 KM |
Maks mom. obrotowy | 400 Nm przy 2000 obr./min | 210 Nm przy 4200 obr./min. silnik elektryczny 270 Nm |
Prędkość maksymalna | 207 km/h | 185 km/h |
Przyspieszenie 0-100km/h | 8,9 sekundy | 8,3 s |
Skrzynia biegów | automatyczna/ 6 biegów | E-CVT |
Napęd | przedni | 4x4 |
Zbiornik paliwa | 53 l | 56 l |
Katalogowe zużycie paliwa (miasto/ trasa/ średnie) |
5,5 l/ 4,4 l/ 4,8 l | 5,4 l/ 5,1 l/ 5,2 l |
poziom emisji CO2 | 124 g/km | 122 g/km |
Długość | 4447 mm | 4605 mm |
Szerokość | 1841 mm | 1845 mm |
Wysokość | 1624 mm | 1675 mm |
Rozstaw osi | 2675 mm | 2660 mm |
Masa własna | 1425 kg | 1690 kg |
Dopuszczalna masa całkowita | 2050 kg | 2270 kg |
Pojemność bagażnika | 520 l/ 1483 l | 501 l/ 1633 l |
Hamulce przód/ tył | tarczowe went./ tarczowe | tarczowe wentylowane/ tarczowe |
Zawieszenie przód | Kolumny MacPhersona | kolumny McPhersona |
Zawieszenie tył | belka skrętna | wielowahaczowe |
Opony przód i tył (w testowym modelu) |
235/50 R19 | 235/55 R18 |