Fińska firma specjalizuje się w produkcji opon zimowych, a letnie modele producenta otrzymywały zróżnicowane opinie. Nokian, od kilku lat oferuje oponę Line SUV, która przeznaczona jest do crossoverów i SUV-ów średniej wielkości. W założeniach ma łączyć ponadprzeciętny komfort jazdy na asfalcie z takimi samymi właściwościami w terenie.
Przeczytaj również: Lepiej nie ryzykować! Mocne i szybkie auta potrzebują opon z wyższej półki
Choć mało kto zabiera dziś SUV-a w teren, Line SUV jest modelem wzmocnionym, odpornym na wyzwania, których na próżno szukać na szosach. Mieszanka ma się świetnie sprawdzać w kontakcie z ostrymi kamieniami i żwirem, wzmocnione włóknami aramidowymi ścianki są trwałe i dłużej zachowują sztywność, a rzeźba bieżnika pozwala łatwo usunąć małe kamienie podczas jazdy.
Tyle teorii. Jak sprawdził się komplet Nokian Line SUV w BMW X3 na dystansie około 5000 km? Opony, które mieliśmy do dyspozycji mają rozmiar 235/55 R17. Solidny indeks nośności 103 (875 kg), oznaczenie XL i indeks prędkości V sprawiają, że taka opona jest więcej niż wystarczająca do SUV-a napędzanego 177-konnym dieslem. BMW E83 jest jednak znane z dobrego prowadzenia. Faworyzujący tylną oś układ napędowy i sztywno zestrojony układ jezdny bez problemu ujawni wszystkie cechy opony.
Montaż i wyważanie
Założenie i wyważenie odbyło się bez problemu. Pierwszą cechą, którą łatwo ocenić zaraz po montażu są walory akustyczne. Opona Line SUV nie generuje przesadnego hałasu. Wg etykiety generuje 71 dB, co jest niezłym wynikiem dla tego rozmiaru. W dobrze wyciszonych nadkolach X3 szum ginie niemal całkowicie.
Aramidowe włókna, którymi została wzmocniona ściana boczna mają za zadanie zwiększyć wytrzymałość opon, ale istotnie wpływają też na prowadzenie. Profil 55 przy szerokości 235 nie należy do szczególnie niskich, ale w zakrętach da się odczuć, że Line SUV nie pływają i zachowują się bardzo przewidywalnie. testowane Nokiany dobrze poradziły sobie z SUV-em BMW. Pierwsza generacja X3 była nieco cięższa od następcy, a egzemplarz napędzany 177-konnym dieslem, który posłużył do testu waży solidne 1750 kg.
Zachowanie na suchej nawierzchni
Na wysokie noty zasługuje również trakcja na suchej nawierzchni. Faworyzowana w tym modelu tylna oś pozostawała przyklejona do ziemi w każdej sytuacji, a zmuszenie ogumienia do pisku jest bardzo trudne. Zarówno hamowanie jak i przyspieszanie nie budziło zastrzeżeń. Pod względem zachowania w łukach i zakrętach, wymiana opon z zimowych na nowe, letnie pozwoliła na pełniejsze wykorzystanie charakteru SUV-a BMW.
Zachowanie na mokrej nawierzchni
Jazda na mokrej nawierzchni nie przyniosła zawodu, choć wyżej oceniam trakcję wzdłużną niż poprzeczną. Asymetryczny bieżnik świetnie radził sobie z hamowaniem, ale zalegająca na asfalcie woda skłania kierowcę do zdecydowanie większej ostrożności w zakrętach. Powód? Prawdopodobnie dość twarda mieszanka, z jakiej wykonano oponę i do tego duża masa własna samochodu. Odporność na aquaplanning potwierdzona w innych testach plasuje oponę w klasowej czołówce - zasługą tej właściwości są rowki retencyjne, które mają eliptyczny kształt i zwiększają pojemność rowków poprzecznych, szczególnie gdy bieżnik zaczyna się zużywać.
Komfort jazdy
Komfort jazdy na nierównych i nieutwardzonych nawierzchniach wypada przyzwoicie. Ubytki w nawierzchni są odczuwalne w przeciętnym stopniu. Skąd taki wniosek? Prezentowane BMW X3 jeździło już zarówno na mniej, jak i bardziej komfortowym ogumieniu.
Zużycie bieżnika i opinie użytkowników
Niektóre modele opon Nokian borykały się z przedwczesnym zużyciem i podatnością na uszkodzenia. O ile ten drugi problem w znacznym stopniu rozwiązuje przeznaczenie opony, twarda mieszanka i wzmocnienia z włókien aramidowych, o tyle kwestia zużycia wymaga zbadania. Pokonany dystans testowy 5000 km był zbyt krótki, aby stwierdzić, jak szybko będzie zużywał się bieżnik. Znaczna część tego dystansu została przemierzona po drogach szybkiego ruchu, na których opony sprawdzają się świetnie. Samochód, który posłużył do testu nie należy do lekkich, dlatego cieszy fakt, że po 5 tys. km śladów zużycia nie widać wcale.
Warto wiedzieć: Lepsze opony to mniejsze zużycie paliwa
Opinie użytkowników pozwalają przypuszczać, że Line SUV nie powtarza błędów poprzednich letnich modeli fińskiej marki. Opona cieszy się wysokimi notami i kierowcy nie zgłaszają problemów związanych z przyspieszonym zużyciem. Właściciele opony Line SUV chwalą sobie przede wszystkim trakcję na suchej nawierzchni, a najniżej oceniane jest zachowanie w głębszych kałużach. Wygląda na to, że do aut małych i średniej wielkości SUV-ów z napędem 4x4 ten model wzmocnionej godny jest polecenia. Nokian pozycjonuje się w klasie premium i biorąc pod uwagę przynależność do "drogiego" segmentu, cena tej opony kształtuje się przeciętnie. Cena około 600 zł (bez uwzględnienia promocji) za sztukę to ostatni przystanek przed oponami o podwyższonych parametrach. Biorąc pod uwagę mnogość zastosowanych technologii i rozwiązań, ostatecznie cenę można uznać za rozsądną.