W tym porównaniu zestawiamy Alfa Romeo Giulię z Peugeotem 508. Auta w zupełnie różnych stylach, napędzane różnymi silnikami i o różnym stażu rynkowym. Łączy je jednak to, że oba są sedanami aspirującymi do klasy premium. W jaki sposób to robią?
Zobacz także: Napęd na przód czy na tył? Szukamy sportu w BMW 330i i Volvo S60 T5 - TEST
Alfa Romeo Giulia została niedługo po debiucie okrzyknięta włoskim BMW serii 3. Zaczepia klasę wyższą znakomitym prowadzeniem i obecnością piekielnie szybkiej wersji w gamie. Domyślnie ma również napęd na tył - niewystępujący wśród europejskich sedanów klasy średniej. My, na potrzeby porównania jeździliśmy napędzaną na obie osie Giulią Veloce o mocy 280 KM. Benzynowy, 2-litrowy silnik jest zestawiony z 8-stopniowym automatem ZF, który znamy m.in. z BMW.
Peugeot może się pochwalić odważnym projektem kokpitu i użyciem dobrych materiałów do jego wykończenia. Błyszczy również pod względem wyposażenia, które może obejmować noktowizor, masaż dla kierowcy i pasażera, szereg asystentów jazdy i bardzo dobry system audio Focal. Jeździliśmy wersją Allure z dieslem o mocy 160 KM. Napęd - oczywiście na przód. Przekładnia - automatyczna, 8-stopniowa i bardzo chwalona. Podpisujemy się pod pochwałami. Miłym dodatkiem są również drzwi bez ramek okiennych.
W jakich kwestiach auta pozostają w tyle za klasą premium?
Choćbyśmy bardzo chcieli, nie wyposażymy Alfy w typowe dla klasy wyższej elementy, takie jak wirtualne zegary, wentylowane fotele, asystent jazdy w korkach, czy systemy wykrywania pieszych i rowerzystów. Alfa nie może się też pochwalić jakością wykończenia godną konkurentów takich jak Audi czy Mercedes-Benz, choć opcjonalnie oferuje m.in. estetyczne wykończenie skórą i drewnem - testowaliśmy taką - SPRAWDŹ. Możliwości personalizacji są jednak odrobinę mniejsze niż w przypadku niemieckiej trójcy. Zawodzi również jakość systemu audio - ciężko wskazać wóz, w którym zestaw sygnowany przez harman/kardon gra tak mizernie.
Peugeot cierpi na brak dużych, mocnych silników. Największa „benzyna” w ofercie ma 1.6-litra pojemności i 225 KM mocy. Wystarczająco? W segmencie premium „wystarczająco” to za mało, szczególnie, że 1.6-litrowy motor męczy się z ciężkim autem w trasie i lubi wtedy wypić trochę bezołowiowej. Napęd jedynie na przód również kłóciłby się z przynależnością do wyższej klasy. Na czteronapędową wersję hybrydową o większej mocy musimy jeszcze chwilę poczekać. Pewne jest natomiast, że takowa ujrzy światło dzienne w produkcyjnej postaci. Francuzi powinni również poprawić pracę układu jezdnego - a konkretnie wyeliminować nieprzyjemne odgłosy jakie wydaje on na nierównych drogach.
Jak jeżdżą aspirujące sedany?
Ciężko porównywać je między sobą, nie tylko ze względu na różnicę mocy. Sportowy duch jest w Alfie odczuwalny jak w mało którym aucie tej klasy. Niezwykle szybka, precyzyjna i skuteczna Włoszka daje masę satysfakcji z pokonywania zakrętów. Ma również świetne odejście na prostej - relacja mocy do osiągów jest tu bardzo dobra - zupełnie jak w bawarskiej marce. Tu, doprawione jest to jeszcze odrobiną włoskiego charakteru. Prowadzenie Giulii to fantastyczna zabawa.
WIDEO - takie bajery ma Peugeot 508
Peugeot to zupełnie inna bajka. Prowadzi się przyzwoicie, ale nie da się porównać tego do charakternego zachowania Alfy. Francuskie auto zapewnia komfortową jazdę i generalnie jedzie tam gdzie chce tego kierowca. Peugeota przyjemnie się prowadzi, ale z zupełnie innych względów niż Alfę. Ma małą kierownicę, która dobrze leży w dłoniach. Można nim połykać kilometry z przyjemnością dzięki wygodnym fotelom i stabilności przy prędkościach autostradowych.
Czy można wyłonić zwycięzcę tego starcia?
Dwa różne samochody, dwie zupełnie różne próby podejścia klasy premium. Alfa wygrywa bezapelacyjnie pod względem prowadzenia i osiągów. Domaga się jednak liftingu - bez niego trudno będzie o walkę jak równy z równym, zwłaszcza, że konkurencja nie śpi. Świeżo zaprezentowane BMW serii 3 również jeździ zwinnie i satysfakcjonująco.
Peugeot jest nieco bliżej rywali w kwestii wyposażenia. Może być nieco tańszą alternatywą dla niemieckich konkurentów, przynajmniej w bazowych wersjach silnikowych. Pozostawia jednak zbyt duży niedosyt w kwestii osiągów i prowadzenia, choć na tle swojej klasy ciężko jest je określić jako słabe - jest minimalnie powyżej średniej.
Giulia budzi więcej skojarzeń z klasą premium. Włoski sznyt dodaje jej charakteru, choć prosta i efektowna stylistyka 508 również może się podobać. Bazowa, benzynowa wersja Giulii zapewnia lepsze osiągi niż topowa, najmocniejsza odmiana Peugeota - jeśli komuś nie zależy specjalnie na osiągach, wybór pozostaje kwestią gustu. I pieniędzy.
Zobacz również TEST Alfa Romeo Giulia Veloce z silnikiem diesla
A Giulia tania nie jest. Cenowo, usytuowana jest na poziomie BMW serii 3. Zarówno bazowe, jak i nieco droższe wersje z napędem na obie osie są wycenione bardzo podobnie. Dla przykładu, BMW serii 3 ze 190-konnym dieslem i napędem na tył kosztuje 179 300 zł. Giulia o tej samej mocy i z napędem Q4 to koszt 186 500 zł. Problem w tym, że z silnikiem 2.2-litra łapie się już na wyższą akcyzę, która winduje cenę.
Peugeot jest tańszy, choć po doposażeniu różnica nie jest wielka. Za porównywalne pieniądze dostaniemy jednak lepsze wyposażenie standardowe niż w klasie premium. Niższa będzie również cena dodatków, jakie możemy dorzucić podczas konfiguracji. Testowana przez nas odmiana wyceniona jest na 148 900 zł.
Dane techniczne
Alfa Romeo Giulia Veloce 2.0 Turbo 280 KM AT8 Q4 |
Peugeot 508 2.0 BlueHDI 160 KM AT8 Allure |
|
---|---|---|
SILNIK | R4 16V | R4 16V |
Paliwo | benzyna | olej napędowy |
Pojemność | 1995 cm3 | 1997 cm3 |
Moc maksymalna | 280 KM przy 5250 obr./min. | 160 KM przy 3750 obr./min. |
Maks moment obrotowy | 400 Nm przy 2250 obr./min. |
400 Nm przy 2000 obr./min. |
Prędkość maksymalna | 240 km/h | 230 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 5,2 s | 8,4 s |
Skrzynia biegów | automatyczna/8 biegów | automatyczna/8 biegów |
Napęd | na 4 koła | przedni (FWD) |
Zbiornik paliwa | 58 l | 55 l |
Katalogowe zużycie paliwa (miasto / trasa / średnie) |
9,7 l/ 6,5 l/ 7,7 l | 7,8 l/ 5,4 l/ 6,3 l |
maks. poziom emisji CO2 | 255 g/km | 164 g/km |
Długość | 4643 mm | 4750 mm |
Szerokość | 2024 mm | 1907 mm |
Wysokość | 1450 mm | 1403 mm |
Rozstaw osi | 2820 mm | 2793 mm |
Masa własna | 1530 kg | b.d. |
Pojemność bagażnika | 480 l | 487 l |
Hamulce przód/ tył | tarczowe wentylowane/ tarczowe wentylowane |
tarczowe wentylowane/ tarczowe |
Zawieszenie przód | kolumny McPhersona | kolumny McPhersona |
Zawieszenie tył | wielowahaczowe | wielowahaczowe |
Opony przód i tył (w testowym modelu) |
225/45 R18 i 255/40 R18 | 215/55 R17 |
Książki, gry, muzyka i wiele więcej z rabatem na stronie Empik promocje.