Ekonomia do potęgi: Toyota Corolla Hybrid z instalacją LPG STAG - TEST

2019-10-21 12:25

Masz w portfelu 20 zł? Wyobraź sobie, że mógłbyś za to pojechać własnym samochodem z Warszawy do Łodzi. Albo kilkukrotnie objechać miasto w godzinach szczytu. A wszystko to w ciszy i spokoju, bo autem hybrydowym zasilanym autogazem. Zgadza się - instalację LPG można zamontować również w "hybrydzie", co z powodzeniem robi białostocka firma AC S.A. oferująca sprawdzone systemy marki STAG.

Choć hybryda w gazie może jawić się jako sen taksówkarza, nie należy spłycać tematu do niedrogiego przewozu osób z miejsca na miejsce. Instalacja LPG w aucie hybrydowym to oszczędność dla każdego. Jakiś czas temu obalaliśmy mity o LPG - fakty przedstawione w tym tekście (KLIKNIJ I SPRAWDŹ) znajdują potwierdzenie w rzeczywistości. W przypadku nowoczesnej instalacji nie spotkamy się praktycznie z żadnymi niedogodnościami.

Sprawdź: Czas rozprawić się z mitami o LPG. Dlaczego nie są prawdziwe?

Oszczędności są za to nie do podważenia. Hybrydowa Toyota po prostu nie chciała zużyć więcej niż 7-8 litrów gazu na 100 km. W mieście udało się zejść do około 6 litrów, co sprawia, że koszt przejechania 100 km rzadko przekroczy 12 zł! Im więcej jeździmy po mieście, tym szybciej zwróci nam się instalacja. Spalanie w hybrydach jest szczególnie niewielkie, gdy poruszamy się w terenie zabudowanym.

Toyota Corolla Hybrid z instalacją LPG STAG

i

Autor: Maciej Lubczyński Toyota Corolla Hybrid z instalacją LPG STAG Link: Zobacz więcej w GALERII

W skład instalacji zamontowanej przez specjalistów marki STAG wchodziły następujące komponenty:

  • sterownik STAG QNEXT PLUS
  • reduktor STAG R02
  • wtryskiwacze AC W03
  • przełącznik LED-500

Nowoczesna instalacja nie tylko nie pogarsza osiągów, ani kultury pracy silnika, ale minimalizuje konieczność jazdy na benzynie. Na dystansie 1000 km testu wystarczyło dolać zaledwie 5 litrów bezołowiowej.

Cyknięcie, które zwiastuje oszczędności

Jak wygląda sama jazda na gazie? Nie różni się w najmniejszym stopniu od jazdy na benzynie, przynajmniej jeśli mówimy o odczuwalnych różnicach. Auto ma taką samą dynamikę, kultura pracy nie różni się ani trochę w zależności od stosowanego paliwa, a jedyne po czym można poznać, że auto porusza się na gazie, to cyknięcie elektrozaworu podczas załączania się instalacji. Warto dodać, że ten charakterystyczny dźwięk słychać dość często, bo hybrydowy układ podczas spokojnej jazdy będzie często korzystał wyłącznie z silnika elektrycznego, a spalinowy motor załącza się głównie przy przyspieszaniu.

Poziom gazu w butli można podejrzeć na dotykowej centralce. Mały przełącznik ma kilka diod LED, które pokazują ile błękitnego paliwa zostało w "baku". Wskaźnik działa bez opóźnień, a ocena stopnia napełnienia butli nie przypomina wróżenia z fusów, tak jak bywało to w starych lub źle wyregulowanych instalacjach.

Toyota Corolla Hybrid z instalacją LPG STAG

i

Autor: Maciej Lubczyński Toyota Corolla Hybrid z instalacją LPG STAG Link: Zobacz więcej w GALERII

"Korek wstydu" to przeszłość

Korek wlewu gazu nie należy do najpiękniejszych widoków. O ile w starym, popularnym aucie nie razi tak bardzo, właścicielom nowych aut mogłoby się nie spodobać wiercenie dziury w widocznym miejscu zderzaka. Względy estetyczne to jedno, a są także kwestie praktyczne. Podczas niepogody lub w sezonie zimowym, sięganie do ubłoconego korka nie jest niczym przyjemnym. Na szczęście wlew można zgrabnie ukryć pod klapką wlewu paliwa - dokładnie tam gdzie instynktownie sięgną osoby, które nie miały wcześniej styczności z autem na gaz. Tankowanie odbywa się za pomocą wkręcanej w wyznaczone miejsce przejściówki, która pozwala na podpięcie węża na stacji. 

Toyota Corolla Hybrid z instalacją LPG STAG

i

Autor: Maciej Lubczyński Toyota Corolla Hybrid z instalacją LPG STAG Link: Zobacz więcej w GALERII

Testowana Toyota Corolla Hybrid była co prawda oklejona, tak by nikt nie przegapił faktu, że jest "hybrydą w gazie", jednak gdyby nie napisy, nijak nie dałoby się poznać, że auto jest wyposażone w instalację LPG. Nieco inaczej jest w środku, a dokładniej w bagażniku. Choć butla zajmuje wnękę koła zapasowego, unosi delikatnie podłogę bagażnika, zmniejszając jego pojemność. Nie jest to jednak znacząca ingerencja, a jedynie podebranie kilku centymetrów wysokości przestrzeni bagażowej. 

To chyba jedyne, na co musimy się zgodzić, chcąc zainstalować LPG w hybrydowej Corolli. Układ marki STAG sprawia, że już seryjnie oszczędna Toyota staje się hiperoszczędną maszyną do przemieszczania się w mieście oraz w trasie. Korzyści są bezsprzeczne, a instalacja zwróci się nawet jeśli nie planujemy jeździć autem wiele lat. 

Czy to jest bezpieczne?

Kierowcy, którzy nie mieli okazji jeździć wcześniej autem z instalacją gazową często zadają to pytanie. Odpowiadaliśmy na to w tym tekście - SPRAWDŹ, jednak warto podkreślić to ponownie - dzięki normom i parametrom butli w instalacjach gazowych, autogaz jest jednym z najbezpieczniejszych paliw płynnych. Współczesne zbiorniki na LPG wzorowo przechodzą testy zderzeniowe, ogniowe, a nawet balistyczne. 

Toyota Corolla Hybrid z instalacją LPG STAG

i

Autor: Maciej Lubczyński Toyota Corolla Hybrid z instalacją LPG STAG Link: Zobacz więcej w GALERII

Dane techniczne

Toyota Corolla  1.8 Hybrid 122 KM e-CVT
SILNIK R4 16V + silnik elektryczny
Paliwo benzyna/LPG
Pojemność 1798 cm3
Moc maksymalna 90 kW/ 122 KM przy 5200 obr./min.
Maks moment obrotowy 142 Nm przy 5600 obr./min.
Prędkość maksymalna 180 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 11 s
Skrzynia biegów automatyczna bezstopniowa e-CVT
Napęd przedni (FWD)
Zbiornik paliwa 50 l
Katalogowe średnie zużycie paliwa 3,6 l
Poziom emisji CO2 (WLTP) 93 g/km
Długość 4370 mm
Szerokość 1790 mm
Wysokość 1435 mm
Rozstaw osi 2640 mm
Masa własna 1288 kg
Pojemność bagażnika 361 l
Hamulce przód/ tył tarczowe wentylowane/ tarczowe
Zawieszenie przód kolumny McPhersona
Zawieszenie tył belka skrętna
Opony przód i tył
(w testowym modelu)
205/55 R16
Nasi Partnerzy polecają