Choć hybryda w gazie może jawić się jako sen taksówkarza, nie należy spłycać tematu do niedrogiego przewozu osób z miejsca na miejsce. Instalacja LPG w aucie hybrydowym to oszczędność dla każdego. Jakiś czas temu obalaliśmy mity o LPG - fakty przedstawione w tym tekście (KLIKNIJ I SPRAWDŹ) znajdują potwierdzenie w rzeczywistości. W przypadku nowoczesnej instalacji nie spotkamy się praktycznie z żadnymi niedogodnościami.
Sprawdź: Czas rozprawić się z mitami o LPG. Dlaczego nie są prawdziwe?
Oszczędności są za to nie do podważenia. Hybrydowa Toyota po prostu nie chciała zużyć więcej niż 7-8 litrów gazu na 100 km. W mieście udało się zejść do około 6 litrów, co sprawia, że koszt przejechania 100 km rzadko przekroczy 12 zł! Im więcej jeździmy po mieście, tym szybciej zwróci nam się instalacja. Spalanie w hybrydach jest szczególnie niewielkie, gdy poruszamy się w terenie zabudowanym.
W skład instalacji zamontowanej przez specjalistów marki STAG wchodziły następujące komponenty:
- sterownik STAG QNEXT PLUS
- reduktor STAG R02
- wtryskiwacze AC W03
- przełącznik LED-500
Nowoczesna instalacja nie tylko nie pogarsza osiągów, ani kultury pracy silnika, ale minimalizuje konieczność jazdy na benzynie. Na dystansie 1000 km testu wystarczyło dolać zaledwie 5 litrów bezołowiowej.
Cyknięcie, które zwiastuje oszczędności
Jak wygląda sama jazda na gazie? Nie różni się w najmniejszym stopniu od jazdy na benzynie, przynajmniej jeśli mówimy o odczuwalnych różnicach. Auto ma taką samą dynamikę, kultura pracy nie różni się ani trochę w zależności od stosowanego paliwa, a jedyne po czym można poznać, że auto porusza się na gazie, to cyknięcie elektrozaworu podczas załączania się instalacji. Warto dodać, że ten charakterystyczny dźwięk słychać dość często, bo hybrydowy układ podczas spokojnej jazdy będzie często korzystał wyłącznie z silnika elektrycznego, a spalinowy motor załącza się głównie przy przyspieszaniu.
Poziom gazu w butli można podejrzeć na dotykowej centralce. Mały przełącznik ma kilka diod LED, które pokazują ile błękitnego paliwa zostało w "baku". Wskaźnik działa bez opóźnień, a ocena stopnia napełnienia butli nie przypomina wróżenia z fusów, tak jak bywało to w starych lub źle wyregulowanych instalacjach.
"Korek wstydu" to przeszłość
Korek wlewu gazu nie należy do najpiękniejszych widoków. O ile w starym, popularnym aucie nie razi tak bardzo, właścicielom nowych aut mogłoby się nie spodobać wiercenie dziury w widocznym miejscu zderzaka. Względy estetyczne to jedno, a są także kwestie praktyczne. Podczas niepogody lub w sezonie zimowym, sięganie do ubłoconego korka nie jest niczym przyjemnym. Na szczęście wlew można zgrabnie ukryć pod klapką wlewu paliwa - dokładnie tam gdzie instynktownie sięgną osoby, które nie miały wcześniej styczności z autem na gaz. Tankowanie odbywa się za pomocą wkręcanej w wyznaczone miejsce przejściówki, która pozwala na podpięcie węża na stacji.
Testowana Toyota Corolla Hybrid była co prawda oklejona, tak by nikt nie przegapił faktu, że jest "hybrydą w gazie", jednak gdyby nie napisy, nijak nie dałoby się poznać, że auto jest wyposażone w instalację LPG. Nieco inaczej jest w środku, a dokładniej w bagażniku. Choć butla zajmuje wnękę koła zapasowego, unosi delikatnie podłogę bagażnika, zmniejszając jego pojemność. Nie jest to jednak znacząca ingerencja, a jedynie podebranie kilku centymetrów wysokości przestrzeni bagażowej.
To chyba jedyne, na co musimy się zgodzić, chcąc zainstalować LPG w hybrydowej Corolli. Układ marki STAG sprawia, że już seryjnie oszczędna Toyota staje się hiperoszczędną maszyną do przemieszczania się w mieście oraz w trasie. Korzyści są bezsprzeczne, a instalacja zwróci się nawet jeśli nie planujemy jeździć autem wiele lat.
Czy to jest bezpieczne?
Kierowcy, którzy nie mieli okazji jeździć wcześniej autem z instalacją gazową często zadają to pytanie. Odpowiadaliśmy na to w tym tekście - SPRAWDŹ, jednak warto podkreślić to ponownie - dzięki normom i parametrom butli w instalacjach gazowych, autogaz jest jednym z najbezpieczniejszych paliw płynnych. Współczesne zbiorniki na LPG wzorowo przechodzą testy zderzeniowe, ogniowe, a nawet balistyczne.
Dane techniczne
Toyota Corolla | 1.8 Hybrid 122 KM e-CVT |
---|---|
SILNIK | R4 16V + silnik elektryczny |
Paliwo | benzyna/LPG |
Pojemność | 1798 cm3 |
Moc maksymalna | 90 kW/ 122 KM przy 5200 obr./min. |
Maks moment obrotowy | 142 Nm przy 5600 obr./min. |
Prędkość maksymalna | 180 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11 s |
Skrzynia biegów | automatyczna bezstopniowa e-CVT |
Napęd | przedni (FWD) |
Zbiornik paliwa | 50 l |
Katalogowe średnie zużycie paliwa | 3,6 l |
Poziom emisji CO2 (WLTP) | 93 g/km |
Długość | 4370 mm |
Szerokość | 1790 mm |
Wysokość | 1435 mm |
Rozstaw osi | 2640 mm |
Masa własna | 1288 kg |
Pojemność bagażnika | 361 l |
Hamulce przód/ tył | tarczowe wentylowane/ tarczowe |
Zawieszenie przód | kolumny McPhersona |
Zawieszenie tył | belka skrętna |
Opony przód i tył (w testowym modelu) |
205/55 R16 |