Fiat 500L - SILNIKI
Pod maską Fiata 500L może zagościć jeden z czterech silników, z czego dwa to benzynowce. Pierwszym bazowym motorem jest wolnossący 16-zaworowy układ rzędowy o pojemność 1.4 litra, generujący moc 95 KM i 127 Nm (taki jak w teście SuperAuto24.pl). Kolejną jednostką jest okrzyknięty Światowym Silnikiem Roku 2011, lekki małolitrażowy agregacik produkowany w zakładach w Bielsku Białej. To innowacyjny dwucylindrowy, turbodoładowany silnik o pojemności 0.9 litra 8V TwinAir, dysponujący mocą 105 KM i 145 Nm, posiadający zintegrowany system Start&Stop, zmniejszający zużycie benzyny w mieście.
Dla miłośników Diesli przygotowano natomiast równie niewielkie pojemnościowo układy. Są to tradycyjne wysokoprężne silniki MultiJet II 16V, z wtryskiem bezpośrednim typu Common Rail sterowanym elektronicznie, z turbosprężarką i intercoolerem. W 500L występuję dwa warianty mocowe - słabsza 1.3-litra dysponuje ilością 85 KM i 200 Nm, a mocniejsza 1.6-litra wytwarza moc 105 KM i 320 Nm momentu obrotowego. Standardem w "ropniakach" jest system Start&Stop mający wpływ na oszczędzanie paliwa przy częstych zatrzymywaniach.
>>> Fiat 500L 1.4 16V - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary <<<
Oferta powiększonej "pięćsetki" cieszy pod względem zastosowania w niej standardowo 6-biegowej skrzyni. Rodzinny transportowiec może mieć również automatyczną skrzynię Dualogic z manetkami do zmiany przełożeń przy kierownicy, oferowaną wyłącznie do silników MultiJet II 16V. Na oszczędność ma wpływać za przy jeździe seryjny wskaźnik Gear Shift Indicator, czyli tradycyjna kontrolka optymalnego przełożenia biegu. Umiejscowiona na wyświetlaczu komputera pokładowego lampka ma pomóc w redukcji zużycia paliwa.
Fiat 500L 1.4 16V 95 KM - TEST
Kultura pracy benzynowego motoru 1.4 jest raczej neutralna akustycznie. Silnik pracujący na biegu jałowym jest cichy i nie słychać go wewnątrz, ale podczas jazdy przy wyższych wartościach obrotowych staje się trochę głośny (według naszej opinii wygłuszenie grodzi mogłoby być lepsze). Przekładnia biegowa jest przyjemnie zestopniowana, ale przez bardzo długi lewarek o dużych skokach, nieco cierpi na precyzji. Autem trzeba chwilę pojeździć, żeby przyzwyczaić się do wrzucania poszczególnych przełożeń. Za to wielka gałka zmiany biegów całkiem fajnie leży w dłoni.
>>> Fiat 500L 1.4 16V - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<
Testowana jednostka 1.4-litra będzie pewnie najchętniej wybierana przez klientów w Polsce, ze względu na najniższą cenę. Nie dostarcza ona zbyt wielu wrażeń w trakcie jazdy, ale w końcu w rodzinnym transportowcu nie o to chodzi. W ruchu miejskim dynamika jest wystarczająca i pojazd nie sprawia wrażenia ociężałego nawet z pasażerami. Autem można ruszyć z zerwaniem przyczepności i sprawnie zmieniać pasy na jezdni. W dłuższej trasie 95 koni mechanicznych oferowanych dopiero przy 6000 obr/min, już tak dobrze sobie nie radzi. Odczuwalny jest brak wigoru małolitrażowej jednostki i słaba elastyczność, dlatego do wyprzedzania potrzebna jest redukcja nawet o dwa biegi.
Przyspieszenie do setki zajmuje 12,4 sekundy, co jest raczej normalnym wynikiem dla minivana. Prędkość maksymalna z jaką jesteśmy w stanie pojechać to według tabeli katalogowej aż 178 km/h. Podróżując "L-ką" lepiej jednak niespiesznie przemierzać kolejne kilometry na 6 biegu, z wykorzystaniem systemu eco:Drive. Wyciskanie z wozu wszystkiego co się da nie ma raczej sensu, bo taka jazda będzie okupiona niepotrzebnie wysokim spalaniem.
WIDEO z testu - zobacz z bliska Fiata 500L
Fiat 500L 1.4 16V 95 KM - SPALANIE
Zbiornik paliwa miejskiego minivana pomieści 50 litrów. Nowoczesny wlew typu SmartFuel utrudnia nalanie do baku niewłaściwego rodzaju paliwa. Klapka jest dodatkowo automatycznie ryglowana/otwierana centralnym zamkiem, dzięki czemu nie musimy używać kluczyka i brudzić ręki pod dystrybutorem. Według danych producenta testowany motor 1.4 16V o mocy 95 KM, w połączeniu z manualną skrzynią 6-biegową ma spalać: 8,3 litra/100km w cyklu miejskim, na trasie auto zadowolić się ma dawką 5,0 litra na setkę, a w cyklu mieszanym spalać 6,2 l/100km.
>>> Fiat 500L 1.4 16V - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze i bagażnik <<<
Jak powszechnie wiadomo, dane dotyczące spalania na papierze, praktycznie zawsze różnią się od tych, jakie osiąga się w rzeczywistości. Podczas testu SuperAuto24.pl, sprawdziliśmy faktyczne zapotrzebowania na paliwo. Według próby spalanie rodzinnego Fiata było większe, przy zaznaczeniu, że nasze testy odbywały się w trudnych warunkach zimowych, przy minusowych temperaturach. I tak przy poruszaniu się wyłącznie po Warszawie apetyt na Pb95 wyniósł 10 litrów na setkę. Jadąc w trasie, przy utrzymywaniu prędkości w zakresie 90-100km/h 500L zadowolił się dawką 5,6 l/100km, co jest dobrym wynikiem. Dynamiczna jazda z wyższą prędkością i wyprzedzeniami, z oczywistych względów zaowocuje jednak zwiększonym spalaniem. W cyklu mieszanym fiat spalił nam około 8 litrów.
>>> Fiat 500L 1.4 16V - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo, cena i gwarancja <<<
Jak to bywa w Fiatach, informacje na temat spalania auta klasycznie zdobywamy używając poręcznego przycisku na zakończeniu manetki sterowania wycieraczkami. Dane wyświetlają się na ekranie równie klasycznego cyfrowego komputera pokładowego MyCar, wkomponowanego między zegary (standard wyposażenia). W wersjach z odtwarzaczem posiadającym 5-calowy dotykowy ekran, można na nim dodatkowo śledzić aktualne dane z aplikacji eco:Drive. Na podstawie gromadzonych danych program ten analizuje styl i sposób prowadzenia samochodu podsuwając odpowiednie sugestie, pozwalające zmniejszyć zużycie paliwa i emisję CO2.
Fiat 500L 1.4 16V - DANE TECHNICZNE
SILNIK | R4 |
Paliwo | Benzyna |
Pojemność | 1368 cm3 |
Moc maksymalna | 70 kW/95 KM/6000 obr./min |
Maks mom. obrotowy | 127 Nm/4500 obr./min |
Prędkość maksymalna |
178 km/h |
Przyspieszenie 0-100km/h | 12,4 s |
Skrzynia biegów | ręczna/6 |
Napęd | przedni |
Zbiornik paliwa | 50 l |
Masa własna | 1258 kg |
Opony | 225/45 R17 |
Emisja CO2 | 145 g/km |
Bagażnik/po złożeniu |
400 l/1210 l |
CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 3
W trzecim odcinku znajdzie się test układu jezdnego Fiata 500L. Jak skomponowano zawieszenie przeznaczonego dla rodzin auta? Co myślimy o układzie jezdnym, zwrotności oraz prowadzeniu nowego włoskiego minivana? Jakie zastosowano hamulce? O tym już w 3. odcinku dziennika testu rodzinnej odmiany "pięćsetki" na SuperAuto24.pl.