Fiat 500L - UKŁAD JEZDNY
Minivana skonstruowano na płycie podłogowej Fiata Punto z wykorzystaniem podobnych mechanizmów. Z przodu pracuje niezależny układ typu McPherson z amortyzatorami teleskopowymi, wahaczami poprzecznymi i stabilizatorem przechyłów. Z tyłu ulokowano zmodyfikowaną belkę skrętną z wahaczami, amortyzatorami i sprężynami śrubowymi.
>>> Fiat 500L 1.4 16V - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary minivana <<<
Podstawowo każdy 500L posiada elektryczne wspomaganie kierownicy Dualdrive oraz kolumnę kierownicy z regulacją w dwóch płaszczyznach. Układ z funkcją City podbijającą pracę wspomagania jest mdły - przekazywane informacje spod kół są zaledwie dostateczne, co skutecznie zniechęca do brawury. Auto podczas szybszej jazdy na wprost jednak bez zarzutu utrzymuje właściwy kierunek, bez efektu myszkowania. Jazda i parkowanie włoskim minivanem ma odbywać się po prostu bez wkładania wysiłku w kręcenie sterem. Średnica zawracania między krawężnikami wynosi 10,7 metra, co w zupełności wystarcza do parkingowych manewrów i spokojnie "daje radę" przy nieprzewidzianych miejskich nawrotkach. Dzięki wyższej pozycji na fotelach i sporemu przeszkleniu kabiny, widoczność w każdym kierunku jest prawie doskonała. Dla obawiających się zarysowań podczas cofania, dostępne są dodatkowe tylne radary ułatwiające parkowanie (koszt 1 300 zł).
>>> Fiat 500L 1.4 16V - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<
Układ zawieszenia jest przyjemny. Pracuje miękko i dobrze rozprawia się z nierównościami wszelkiego kalibru. Został zdecydowanie ustawiony na komfort, by nie "wytelepać" rodziny podczas wycieczki. Resorowanie łagodnie zmaga się z nierównościami, a hałasy pokonywanych dziur raczej nie przenoszą się do wnętrza. Szumy powietrza opływającego karoserię też są niskie, dzięki niezłej aerodynamice przerośniętej "pięćsetki" (CX wynosi 0.30). Gorzej wygląda sprawa ostro pokonywanych łuków, w których wysokie nadwozie dostaje tendencji do zbytniego wychylania się na boki. Tutaj z pomocą przychodzi czujny system ERM zapobiegający dachowaniu, a ryzyko wpadnięcia w poślizg eliminuje arsenał innych czujników.
Fiat 500L - HAMULCE
Układ hamulcowy jest we wszystkich "pięćsetkach" w rozmiarze L opiera się na tarczach hamulcowych. Z przodu pracują wentylowane tarcze, a na tylnej osi montowane są zwykłe tarcze lite. Dodatkowo rodzinny wóz już podstawowo oferuje bogaty pakiet układów poprawiających panowanie nad pojazdem w trudnych warunkach.
>>> Fiat 500L 1.4 16V - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze i bagażnik <<<
Kierowca ma w asyście następujące systemy: ESP (elektroniczny układ antypoślizgowy kół podczas przyspieszania), MSR (przeciwdziałanie poślizgowi kół napędowych w czasie hamowania silnikiem), ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania), EBD (system rozdziału siły hamowania kół skracający drogę hamowania) wraz z Hill Holder (układ ułatwiający kierowcy ruszanie pod górę), DST (system dynamicznej kontroli skrętu), ERM (system zapobiegający dachowaniu) oraz HBA (sygnalizacja awaryjnego hamowania, automatycznie uruchamiająca światła awaryjne).
>>> Fiat 500L 1.4 16V - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo, cena i gwarancja <<<
W opcji za dopłatą 1 500 zł, dla wersji POP STAR, EASY i LOUNGE dostępny jest City Brake Control. System automatycznie zapobiega kolizjom do prędkości 30 km/godz. Dzięki radarom umieszczonym z przodu pojazdu, w momencie wykrycia zagrożenia stłuczki hamowanie z niskich prędkości odbywa się automatyczne.
WIDEO z testu - zobacz z bliska Fiata 500L
CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 4
W czwartym odcinku znajdzie się opis wnętrza 500L. Jak prezentuje się deska rozdzielcza? Jakie przyrządy znalazły się na pokładzie? Co oferuje klientowi minivan w podstawowej wersji oraz jakie dodatki przewiduje? Ile litrów jest w stanie zmieścić bagażnik? O tym w 4. odcinku dziennika testu Fiata 500L na SuperAuto24.pl.