Fiat 500L Living - SILNIKI
Pod maską Fiata 500L Living producent montuje jeden z trzech silników. Pierwszym bazowym motorem jest dwucylindrowy, turbodoładowany silnik o pojemności 0.9 litra 8V TwinAir, dysponujący mocą 105 KM i 145 Nm, który został ogłoszony Światowym Silnikiem Roku 2011. Jednostka ta jest produkowana w zakładach w Bielsku Białej. Dodatkowo otrzymała ona system Start&Stop, zmniejszający zużycie benzyny np. w trakcie stania w korkach.
>>> Fiat 500L Living 1.6 MultiJet II - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary minivana <<<
Klienci szukający egzemplarzy z dieslem mogą wybrać turbodoładowany, wysokoprężny silnik 1.6-litra MultiJet II 16V, z wtryskiem bezpośrednim typu Common Rail sterowanym elektronicznie. Jest on oferowany w jednym z dwóch wariantów mocowych - 105 KM (taki jak w teście) lub 120 KM. Tutaj także standardem jest system Start&Stop wpływający na oszczędzanie paliwa przy częstych zatrzymywaniach.
Wszystkie jednostki napędowe zostały połączone z 6-biegową skrzynią manualną. Poza systemem Start&Stop, na mniejsze zużycie paliwa ma wpływać także seryjny wskaźnik Gear Shift Indicator, czyli tradycyjna kontrolka optymalnego przełożenia biegu, umiejscowiona na wyświetlaczu komputera pokładowego.
Fiat 500L Living 1.6 MultiJet II 16V 105 KM - TEST
Kultura pracy wysokoprężnego motoru 1.6 jest typowa dla przedstawicieli tego typu jednostek napędowych. Silnik o ile na postoju wypada całkiem dobrze pod względem hałasu, o tyle podczas jazdy dość natarczywie daje o sobie znać. Skrzynia biegów została dobrze zestopniowana, aczkolwiek według nas "jedynka" mogłaby być nieco dłuższa. Sama praca lewarka jest na przyzwoitym poziomie i cechuje się krótkimi skokami. Denerwować może jedynie nieco zbyt mocne haczenie podczas szybszej zmiany przełożenia. Autem trzeba chwilę pojeździć, żeby przyzwyczaić się do wrzucania poszczególnych biegów.
Testowana jednostka 1.6-litra MultiJet II o mocy 105 KM jest optymalnym wyborem do tego auta. Wydawać by się mogło, że może być ona nieco za słaba, jednak dzięki dużemu momentowi obrotowemu na poziomie 320 Nm, całkiem sprawnie radzi sobie ona z rodzinnym Livingiem. W ruchu miejskim dynamika jest wystarczająca i pojazd nie aspiruje do miana zawalidrogi. W warunkach pozamiejskich włoski minivan również nie rozczarowuje, aczkolwiek wyprzedzanie np. ciężarówki wymaga redukcji biegu i przemyślenia działania. Naszym zdaniem problemy mogą się pojawić w momencie pełnego obładowania konstrukcji (warto pamiętać, że 500L Living występuje również w wersji siedmioosobowej) i wtedy wszelkie wykonywanie manewrów wyprzedzania może być dosyć utrudnione. Pojemny Fiat najlepiej czuje się na autostradach, gdyż przy wysokich prędkościach silnik wykazuje najwięcej potencjału.
Przyspieszenie do setki zajmuje 11,8 sekundy, co jest normalnym wynikiem dla minivana. Prędkość maksymalna z jaką jesteśmy w stanie pojechać to według danych producenta 181 km/h. Podróżując Livingiem lepiej jest wybierać drogi szybkiego ruchu, gdzie silnik będzie mógł "odetchnąć pełną piersią", gdyż powolna podróż może być nieco zbyt męcząca.
Fiat 500L Living 1.6 MultiJet II 16V 105 KM - SPALANIE
Zbiornik paliwa miejskiego minivana pomieści 50 litrów oleju napędowego. Nowoczesny wlew typu SmartFuel ma za zadanie utrudnić nalanie do baku niewłaściwego rodzaju paliwa. Klapka jest dodatkowo automatycznie ryglowana/otwierana centralnym zamkiem, dzięki czemu nie musimy używać kluczyka i brudzić ręki pod dystrybutorem, aczkolwiek zwolennicy klasycznego korka będą tęsknili za takim rozwiązaniem. Według danych producenta testowany motor 1.6 MultiJet II 16V o mocy 105 KM, w połączeniu z 6-biegową skrzynią manualną spala następującą ilość paliwa: 5,4 litra/100km w cyklu miejskim, na trasie auto zadowolić się ma dawką 3,9 litra na setkę, a w cyklu mieszanym spalać 4,5 l/100km.
Jak powszechnie wiadomo, dane dotyczące spalania na papierze, praktycznie zawsze różnią się od tych, jakie osiąga się w rzeczywistości. Podczas testu SuperAuto24.pl, sprawdziliśmy faktyczne zapotrzebowania na paliwo. Według próby spalanie rodzinnego Fiata było nieco większe. I tak przy poruszaniu się wyłącznie po Warszawie apetyt na olej napędowy wyniósł 6,5-litra na "setkę", zaś w trasie auto potrzebowało 4,9 l/100km, co jest dobrym wynikiem. Średnie spalanie zależy oczywiście od stylu jazdy kierowcy, a dynamiczna jazda z wyższą prędkością i wyprzedzeniami wiąże się oczywiście ze zwiększonym spalaniem.
Jak to bywa w Fiatach, informacje na temat apetytu na oktany uzyskujemy za pomocą poręcznego przycisku umieszczonego na zakończeniu manetki sterowania wycieraczkami. Dane wyświetlają się na ekranie komputera pokładowego MyCar, ulokowanego pomiędzy analogowymi zegarami (standard wyposażenia). W wersjach z odtwarzaczem posiadającym 5-calowy dotykowy ekran, można na nim dodatkowo śledzić aktualne dane z aplikacji eco:Drive. Na podstawie gromadzonych danych program ten analizuje styl i sposób prowadzenia samochodu podsuwając odpowiednie sugestie, pozwalające zmniejszyć zużycie paliwa i emisję CO2.
Fiat 500L Living 1.6 MultiJet II 16V 105 KM - DANE TECHNICZNE
SILNIK | R4, turbodoładowany |
Paliwo | Olej napędowy |
Pojemność | 1598 cm3 |
Moc maksymalna | 77 kW/105 KM/3750 obr./min |
Maks mom. obrotowy | 320 Nm/1750 obr./min |
Prędkość maksymalna |
181 km/h |
Przyspieszenie 0-100km/h | 11,8 s |
Skrzynia biegów | ręczna/6 |
Napęd | przedni |
Zbiornik paliwa | 50 l |
Masa własna | 1425 kg |
Opony | 225/45 R17 |
Emisja CO2 | 117 g/km |
Bagażnik/po złożeniu |
560-638 l/1704 l |
CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 3
W trzecim odcinku znajdzie się test układu jezdnego Fiata 500L Living. Jak zestrojono zawieszenie rodzinnego auta? Co myślimy o układzie jezdnym, zwrotności oraz prowadzeniu nowego włoskiego minivana? Jakie zastosowano hamulce? O tym już w 3. odcinku dziennika testu Livinga na SuperAuto24.pl.