Fiat 500L Living - WSTĘP
Fiat od dawna wie jak projektować auta spełniające zapotrzebowanie rynku. Kiedyś takim pojazdem była "pięćsetka" (powstawała w latach 1957-1975), która dała możliwość Włochom posiadania własnego auta za niewielkie pieniądze. Poza tradycyjną typowo miejską odmianą włoski producent wypuścił na rynek także m.in. wariant kombi zwany Giardinera oferujący większe możliwości transportowe. W dzisiejszych czasach jego odpowiednikiem jest Fiat 500L, natomiast testowana przez redakcję SuperAuto24.pl wersja Living jest bardziej spokrewniona z modelem 600 Multipla (1956-1969), którego głównym zadaniem było wygodne pomieszczenie większej ilości pasażerów.
>>> Fiat 500L Living 1.6 MultiJet II - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<
O ile zwykła "pięćsetka" pojawiła się na rynku w roku 2007, o tyle całkowicie różny konstrukcyjnie Fiat 500L pojawił się w roku 2012. Wariant Living natomiast ujrzał światło dzienne w roku 2013 - odmiana ta jest nieco powiększoną wersją "elki" i podobnie jak ona poza stylistyką podobną do mieszczucha, niewiele ma wspólnego z modelem 500. Trochę to skomplikowane, ale można się w tym połapać. Warto dodać, że rodzinny minivan zbudowany został na płycie podłogowej Fiata Punto i jest samochodem globalnym, czyli można go kupić zarówno w Europie, jak i w Stanach Zjednoczonych czy Azji. Minivan zjeżdża z taśm montażowych zakładu Kragujewac w Serbii.
Konkurencją rynkową testowanego przez nas modelu są m.in.: Chevrolet Orlando, Dacia Lodgy, Kia Carens, Toyota Verso, czy Volkswagen Touran.
Fiat 500L Living - STYLISTYKA
Nie ma co ukrywać - od pierwszego spojrzenia wiadomo, że auto nawiązuje do modelu 500, a to za sprawą przedniej części pojazdu. Wóz sprawia trochę wrażenie nadmuchanej do granic możliwości małej "pięćsetki", jednak dzięki dłuższemu bagażnikowi Living wygląda bardziej proporcjonalnie niż "elka". Obłości to temat przewodni w tym projekcie. Większość osób pytana o stylistykę pojazdu w porównaniu do 500L była bardziej przychylna dłuższej konfiguracji, jednak nie było mowy o jednoznacznym stwierdzeniu, że samochód się podoba. Oczywiście to czy dana rzecz się przypadnie nam do gustu jest kwestią indywidualnych upodobań, więc ocenę designu prezentowanego modelu każdy powinien postawić według własnego mniemania.
Z przodu auta dominują obłości i efekt nadmuchania karoserii. Nieco wystający zderzak z dużym wlotem powietrza i wystającym spoilerem nadają "twarzy" bardzo zdziwiony wyraz. Owalne reflektory z umieszczonymi poniżej światłami do jazdy dziennej to elementy nawiązujące do miejskiej "pięćsetki", podobnie jak logo firmy umieszczone w chromowanej, poziomej listwie. Maska z pionowymi przetłoczeniami po bokach, została optycznie skrócona czarną nakładką dochodzącą do szyby, by przód nie wydawał się zbyt długi. Ciekawym elementem jest także kratkowy wlot powietrza, umieszczony tuż nad zderzakiem, który swoim wyglądem nawiązuje do starych aut, wzmacniając tylko modny ostatnio styl retro.
Patrząc z boku auta można zauważyć stosunkowo dużą powierzchnię blach. Połacie metalu zostały urozmaicono przetłoczeniami i ochronnymi listwami, zaś błotniki zostały nakreślone nieco mocniejszą keską, by dodać minivanowi mięsistości. Wielkość nadkoli została odpowiednio dobrana do rozmiaru obręczy (producent stosuje felgi od stalowych 15-calowych, po designerskie 17-tki ze stopów lekkich stanowiące stylistyczne uzupełnienie). Ciekawym zabiegiem jest pomalowanie dachu i słupków na czarny kolor (dodatkowo płatna opcja), dzięki czemu górna linia pojazdu została obniżona, a sporej wielkości szyby optycznie wydają się być mniejsze. Działano to w połączeniu z unoszącą się dolną krawędzią okien dodaje Livingowi dynamizmu. Dodatkowo w "naszym" egzemplarzu pokuszono się o elektrycznie otwierany szklany dach, pozwalający na obserwację nieba nad głową (koszt 4 000 zł).
Tył 500L Living to najładniejsza część nadwozia. Duża pokrywa bagażnika z delikatnymi obłościami w połączeniu z nowatorsko podświetlanymi światłami, wygląda po prostu elegancko. Na środku piątych drzwi dominuje ogromne logo Fiata oraz nazwa modelowa, w której ukryto kamerę cofania. Na szczycie okno osłania niewielki daszek, a dolna krawędź klapy przez to, że wcina się głęboko w zderzak, dostała czarny plastikowy pas ochronny. Po jego bokach umieszczono lampki przeciwmgłowe i wsteczne. Klosze głównych świateł tylnych również otrzymały owalny kształt, a dodatkowo zostały przyozdobione chromowanymi obwódkami.
Fiat 500L Living - WYMIARY
Mimo posłużenia się płytą podłogową Punto, w 500L Living rozstaw osi wynosi 2612 mm. Auto poza tym: mierzy 4352 mm długości, 1784 mm szerokości i 1667 mm wysokości (w porównaniu do odmiany "L" Living jest o 21 cm dłuższy i 2 cm wyższy). Masa własna może się zmieniać w zależności od wersji wyposażenia i silnika - najlżejszy model waży 1320 kg, najcięższy 1430 kg. Ładowność wynosi 445 kg, zaś w wersji pięcioosobowej bagażnik oferuje od 560 do 638 litrów pojemności (w zależności od odsunięcia tylnej kanapy i pochylenia jej oparcia). Po złożeniu tylnych miejsc powstaje płaska podłoga i przestrzeń bagażowa mieszcząca 1704 l pakunków.
Fiat 500L Living- KOLORY NADWOZIA
Auto jest oferowane w jednym z 8 kolorów nadwozia. Lakiery pastelowe wymagają od klientów dopłaty 1 000 zł, a metalizowane to już koszt 2 000 zł. Lakier bi-colore, co oznacza inną barwę dachu (czarną lub białą) to wydatek rzędu 3500 zł. Lakierowane zderzaki w kolor nadwozia to standard każdej wersji wyposażenia, podobnie jak lakierowane boczne lusterka. Czarne boczne listwy ochronne z chromowanymi listwami ozdobnymi również należą do wyposażenia podstawowego. Chromowane klamki drzwi oraz chromowane otoczki kloszy lamp tylnych to elementy seryjne. Przyciemniane szyby boczne i tylne kosztują 500 zł w odmianie Pop Star, zaś w bogatszej wersji Lounge są bezpłatne.
CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 2
W drugim odcinku znajdzie się test jednostki napędowej. W ręce SuperAuto24.pl trafił samochód z wysokoprężną jednostką napędową o pojemności 1.6-litra i mocy 105 KM. Co sądzimy o tym silniku? Jaką kulturę pracy ma opisywany motor? Jak pracuje skrzynia biegów? Jakie jest rzeczywiste zapotrzebowanie na olej napędowy? O tym w 2. odcinku dziennika testu Fiata 500L Living na SuperAuto24.pl.