Fiat 500L Living - WSTĘP
Fiat od dawna wie jak projektować auta spełniające zapotrzebowanie rynku. Kiedyś takim pojazdem była "pięćsetka" (powstawała w latach 1957-1975), która dała możliwość Włochom posiadania własnego auta za niewielkie pieniądze. Poza tradycyjną typowo miejską odmianą włoski producent wypuścił na rynek także m.in. wariant kombi zwany Giardinera oferujący większe możliwości transportowe. W dzisiejszych czasach jego odpowiednikiem jest Fiat 500L, natomiast testowana przez redakcję SuperAuto24.pl wersja Living jest bardziej spokrewniona z modelem 600 Multipla (1956-1969), którego głównym zadaniem było wygodne pomieszczenie większej ilości pasażerów.
O ile zwykła "pięćsetka" pojawiła się na rynku w roku 2007, o tyle całkowicie różny konstrukcyjnie Fiat 500L pojawił się w roku 2012. Wariant Living natomiast ujrzał światło dzienne w roku 2013 - odmiana ta jest nieco powiększoną wersją "elki" i podobnie jak ona poza stylistyką podobną do mieszczucha, niewiele ma wspólnego z modelem 500. Trochę to skomplikowane, ale można się w tym połapać. Warto dodać, że rodzinny minivan zbudowany został na płycie podłogowej Fiata Punto i jest samochodem globalnym, czyli można go kupić zarówno w Europie, jak i w Stanach Zjednoczonych czy Azji. Minivan zjeżdża z taśm montażowych zakładu Kragujewac w Serbii.
PODSUMOWANIE
Fiat 500L Living to rodzinny transportowiec, który odrywa się nieco od stylu typowego w tej kategorii aut i wyróżnia się na tle nudnych aut. Minivan otrzymał modny ostatnio styl retro nawiązujący do miejskiej "pięćsetki", a przy okazji Włochom udało się wygospodarować pojemną przestrzeń pasażerką. Plastikowemu wnętrzu z lakierowaną konsolą może i trochę brakuje polotu, przez zbyt duże odniesienia do nowej Pandy, ale w kokpicie jest przejrzyście oraz funkcjonalnie. Kabina jest jasno oświetlona i dzięki swej wielkości śmiało weźmie na pokład rodzinę z dziećmi, a nawet można zwiększyć ilość przewożonych pasażerów za sprawą opcjonalnych dwóch foteli w trzecim rzędzie. Cieszy również duży bagażnik z pomysłowymi rozwiązaniami konfiguracyjnymi, i przydatnymi schowkami. Jeśli chodzi o wyposażenie standardowe to nawet podstawowa odmiana Pop Star ma większość gadżetów potrzebnych przeciętnemu Kowalskiemu.
Nieco ubogo prezentuje się gama silników, gdyż klienci mogą wybrać jeden z zaledwie trzech silników: jednego benzynowego i dwóch diesli. Testowany motor wysokoprężny 1.6 l MultiJet II 105 KM, idealnie pasuje do charakteru rodzinnego wozu, w którym rekordów przyspieszeń z pewnością nie da się pobić. Podróżując Livingiem w tej konfiguracji silnikowej, warto nastawić się na dalekie podróże, gdyż to jest żywiołem minivana. Oczywiście w mieście auto również sprawdza sie bez zarzutu za sprawą zwinności. Pełnią energią auto będzie się mogło wykazać dopiero poza granicami aglomeracji. Zestrojona na komfortowe przemieszczanie się "pięćsetka", została zbudowana na płycie podłogowej mniejszego modelu Punto. Szerszy rozstaw osi wsparty sprężystym układem jednak przyjemniej pochłania wszelkie nierówności, od swojego mniejszego brata. Za to z tego powodu dynamiczna jazda w łukach nie jest mocną stroną "L-ki", bo miękko zawieszone nadwozie daje odczucie przechyłów w zakrętach, aczkolwiek duży Fiat dysponuje dużym zapasem przyczepności i neutralnym prowadzeniem.
Kwota zakupu włoskiego minivana jest atrakcyjna, jeśli mówimy o odmianie z "benzyniakiem", jednak warianty wysokoprężne zostały wycenione nieco zbyt wysoko. Na szczęście Fiat 500L Living może się poszczycić wysokim poziomem bezpieczeństwa, potwierdzonym 5 gwiazdkami instytutu Euro NCAP. W bazowej wersji model ten kosztuje od 69 000 zł, zaś ceny konkurencji przedstawiają się dziś następująco (podane ceny modeli podstawowych): Dacia Lodgy - od 37 900 zł, Kia Carens - od 65 990 zł, Chevrolet Orlando - od 60 990 zł, Toyota Verso - od 75 990 zł, Volkswagen Touran - od 75 090 zł.
STYLISTYKA
Nie ma co ukrywać - od pierwszego spojrzenia wiadomo, że auto nawiązuje do modelu 500, a to za sprawą przedniej części pojazdu. Wóz sprawia trochę wrażenie nadmuchanej do granic możliwości małej "pięćsetki", jednak dzięki dłuższemu bagażnikowi Living wygląda bardziej proporcjonalnie niż "elka". Obłości to temat przewodni w tym projekcie. Większość osób pytana o stylistykę pojazdu w porównaniu do 500L była bardziej przychylna dłuższej konfiguracji, jednak nie było mowy o jednoznacznym stwierdzeniu, że samochód się podoba. Oczywiście to czy dana rzecz się przypadnie nam do gustu jest kwestią indywidualnych upodobań, więc ocenę designu prezentowanego modelu każdy powinien postawić według własnego mniemania.
Z przodu auta dominują obłości i efekt nadmuchania karoserii. Nieco wystający zderzak z dużym wlotem powietrza i wystającym spoilerem nadają "twarzy" bardzo zdziwiony wyraz. Owalne reflektory z umieszczonymi poniżej światłami do jazdy dziennej to elementy nawiązujące do miejskiej "pięćsetki", podobnie jak logo firmy umieszczone w chromowanej, poziomej listwie. Maska z pionowymi przetłoczeniami po bokach, została optycznie skrócona czarną nakładką dochodzącą do szyby, by przód nie wydawał się zbyt długi. Ciekawym elementem jest także kratkowy wlot powietrza, umieszczony tuż nad zderzakiem, który swoim wyglądem nawiązuje do starych aut, wzmacniając tylko modny ostatnio styl retro.
Patrząc z boku auta można zauważyć stosunkowo dużą powierzchnię blach. Połacie metalu zostały urozmaicono przetłoczeniami i ochronnymi listwami, zaś błotniki zostały nakreślone nieco mocniejszą kreską, by dodać minivanowi mięsistości. Wielkość nadkoli została odpowiednio dobrana do rozmiaru obręczy (producent stosuje felgi od stalowych 15-calowych, po designerskie 17-tki ze stopów lekkich stanowiące stylistyczne uzupełnienie). Ciekawym zabiegiem jest pomalowanie dachu i słupków na czarny kolor (dodatkowo płatna opcja), dzięki czemu górna linia pojazdu została obniżona, a sporej wielkości szyby optycznie wydają się być mniejsze. Działano to w połączeniu z unoszącą się dolną krawędzią okien dodaje Livingowi dynamizmu. Dodatkowo w "naszym" egzemplarzu pokuszono się o elektrycznie otwierany szklany dach, pozwalający na obserwację nieba nad głową (koszt 4 000 zł).
Tył to chyba najładniejsza część nadwozia. Duża pokrywa bagażnika z delikatnymi obłościami w połączeniu z nowatorsko podświetlanymi światłami, wygląda po prostu elegancko. Na środku piątych drzwi dominuje ogromne logo Fiata oraz nazwa modelowa, w której ukryto kamerę cofania. Na szczycie okno osłania niewielki daszek, a dolna krawędź klapy przez to, że wcina się głęboko w zderzak, dostała czarny plastikowy pas ochronny. Po jego bokach umieszczono lampki przeciwmgłowe i wsteczne. Klosze głównych świateł tylnych również otrzymały owalny kształt, a dodatkowo zostały przyozdobione chromowanymi obwódkami.
WNĘTRZE
Fiat 500L Living na polskim rynku jest oferowany w jednej z dwóch wersji wyposażeniowych: podstawowej Pop Star i bogatszej Lounge, tej samej, w której został skonfigurowany testowany przez nas egzemplarz .
O ile nadwozie minivana prezentuje się ciekawie i przykuwa uwagę, o tyle we wnętrzu fani nietuzinkowych rozwiązań mogą się nieco zawieść. Od razu widać, że konstruktorzy z Centro Stile dużo zaczerpnęli z nowej Pandy. Wiele detali tak samo przybrało kształt zaokrąglonego kwadratu, a kształt deski rozdzielczej identycznie ujęto w swego rodzaju ramę. Na szczęście została ona nieco upodobniona do tej znanej z małej "pięćsetki" poprzez malowanie jej lakierem w kolorze karoserii, zaś w wariancie Lounge zamiast farby pojawia się eco-skórzana tapicerka. Motywy geometryczne znajdziemy na kierownicy, klamkach, maskownicach głośników czy zagłówkach. Wielka gałka zmiany biegów nie do każdej dłoni pasuje, zaś dźwignia hamulca ręcznego otrzymała nieco lotniczy kształt. Wszystko to wygląda ładnie, ale swój debiut w większości zaliczyło właśnie w Pandzie.
Dwukolorowa kabina pasażerska wprowadza sporą dozę radości i pozytywnych emocji. W niektórych miejscach (klamki drzwi, obramowania dysz nawiewów, gałka lewarka, czy obwódki zegarów i pokręteł) pojawia się srebrne wykończenie udające metal. Tworzywa z których zbudowano konsolę środkową i boczki drzwiowe są twarde, ale dzięki temu unikniemy szpetnych rys, a przy okazji elementy te wyglądają solidnie. Samą aranżację poszczególnych przycisków przemyślano i dopracowano, bo rozmieszczenie przyrządów nie sprawia problemów podczas ich używania. Osobny segment z trzema dużymi pokrętłami odpowiedzialnymi za sterowanie wentylacją umieszczono za lewarkiem zmiany biegów, zaś wszelkie przyciski są na tyle duże, że bez problemu można w nie trafić nawet w rękawiczkach. Jedyną wadą jest umieszczenie przycisków od świateł przeciwmgłowych poniżej wyświetlacza multimedialnego - lepszym rozwiązaniem byłoby zlokalizowanie ich na manetce od reflektorów lub w okolicy pomiędzy kierownicą a lewymi drzwiami. W odmianie Fresh nabywca otrzyma klimatyzację manualną, zaś w Lounge automatyczną.
Tradycjonaliści będą bardzo zadowoleni z analogowych zegarów, które w Fiacie dzielnie opierają się coraz powszechnej modzie na cyfrowe odpowiedniki. Zestaw klasycznych okrągłych tarcz osadzony pod głębokim daszkiem jest bardzo czytelny. Na podświetlenia wybrano przyjazny dla oczu biały kolor, z możliwością regulacji natężenia światła. Pośrodku wkomponowano elektroniczny wyświetlacz komputera pokładowego MyCar. Na pochwałę zasługuje fakt, że komputer otrzymujemy na wyposażeniu podstawowym. Operujemy nim (jak to we Fiatach) wygodnym guzikiem wpasowanym w manetkę przełącznika wycieraczek.
Warto wspomnieć kilka słów o wyposażeniu Livinga. Elektryczne sterowane szyby przednie są standardem w wszystkich wariantach. Elektryka szyb tylnego przedziału w odmianie Pop Star jest dodatkiem kosztującym 850 zł, zaś w bogatszej Lounge jest elementem wyposażenia podstawowego. Seryjne są również elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne, a także tempomat, pozwalający na utrzymanie stałej prędkości podczas jazdy bez dotykania pedału gazu. Dwuosiowo regulowaną kolumnę kierownicy dostajemy w podstawie, podobnie jak elektryczne wspomaganie układu kierowniczego z funkcją City. Podgrzewana przednia szyba to gadżet wart 1200 zł. Dodatkowe małe lusterko do obserwowania dzieci na tylnej kanapie kosztuje 200 zł, a lusterko wsteczne fotochromatyczne 800 zł (seryjne w Lounge).
KOMFORT i PRZESTRONNOŚĆ
Fiat 500L Living może się poszczycić dużą ilością miejsca w kabinie pasażerskiej. Napompowana bryła nadwozia i duże szyby dają wrażenie przestronności, co przekłada się automatycznie na swobodę ruchów. Siedzenia z przodu mają duży zakres regulacji, fotel kierowcy seryjnie można ustawiać w trzech kierunkach. Pozycja za kierownicą jest wysoka co daje dobry pogląd na to, co dzieje się dookoła. Siedzenia za to mogłyby być wygodniejsze, a sama konstrukcja posiadać delikatnie lepsze podparcie boczne oraz dłuższe siedzisko - wysokie osoby mają wrażenie, że siedzą na taborecie. Podłokietnik wymaga dopłaty 500 zł (można z niego zrezygnować, ponieważ został umieszczony za nisko), elektryczna regulacja lędźwiowa 750 zł, a podgrzewanie fotele 1000 zł.
Tylna kanapa jest dzielona w układzie 60/40, a ponadto istnieje możliwość jej przesuwania na dystansie 12 cm. Pozycja na tylnych siedzeniach jest wysoka, dzięki czemu dzieciaki podróżujące z tyłu będą miały okazję do oglądania przemieszczających się widoków. Z tyłu pojadą nawet trzy dorosłe osoby, które nie powinny narzekać na brak przestrzeni, o ile należą do osób szczupłych. Podłoga jest prawie płaska, stopy można gładko wsunąć pod siedzenia, a wcięcia w oparciach foteli jeszcze lepiej pozwalają na ułożenie kolan. Opcjonalne stoliki w oparciach przednich foteli nieco odejmują swobody dla kolan, jednak jeśli na kanapie mają podróżować przeważnie dzieci to warto się skusić na ten dodatek. Nad głową przestrzeni wystarczy nawet najwyższym osobom, bo dach poprowadzono wysoko (w testowanym egzemplarzu był szklany dach z roletą, która nieco zmniejszała ilość dostępnej przestrzeni. Wysuwany z kanapy podłokietnik to standard w obydwu wersjach. Dodatkowe dwa fotele w trzecim rzędzie (wersja siedmioosobowa) wraz ze wzmocnionym tylnym zawieszeniem to koszt 3500 zł.
MULTIMEDIA
Świetne wrażenie sprawia zabudowany radioodtwarzacz CD/MP3 z Bluetooth z kolorowym, 5-calowym wyświetlaczem dotykowym i co więcej jest on dostępny w standradzie. Na system multimedialny z portami łączności USB i AUX, nawigacją UConnect i dotykowym ekranem, wydamy natomiast 2 000 zł (taki jak w "naszym" egzemplarzu"). System audio gra przyjemnie i jest bardzo prosty w obsłudze. Dodatkowo umożliwia słuchanie ulubionej muzyki za pośrednictwem smartfona. Posiada też funkcję sterowania komendami głosowymi i odbierania SMS-ów. Dotykowy ekran to także kanał dostępu w czasie rzeczywistym do firmowego programu eco:Drive LIVE. Aplikacja na podstawie gromadzonych danych analizuje styl i sposób prowadzenia samochodu, podsuwając odpowiednie sugestie, pozwalające zmniejszyć zużycie paliwa i emisję CO2 nawet o 16 procent.
Po raz pierwszy w Fiacie debiutuje całkiem nowy zestaw Hi-Fi o mocy 520W, amerykańskiej marki Beats Audio produkującej wysokiej klasy nagłośnienie. Koszt takiego bajeru to 3 000 zł. Gniazdo My Port przystosowane do montażu przenośnej nawigacji satelitarnej marki TomTom kosztuje 200 zł. Sama nawigacja to już element figurujący w katalogu akcesoriów.
SCHOWKI
Ilość skrytek jest wystarczająca do utrzymania porządku we włoskim minivanie. W desce rozdzielczej po stronie pasażera wygospodarowano miejsce na klasyczny zamykany schowek z podświetleniem, użyteczną półeczkę, a także umieszczony powyżej niej drugi zamykany otwór, który w odmianach z klimatyzacją ma dodatkowo funkcję chłodzenia. Pod panelem sterowania nawiewem znalazła się mała wnęka obok gniazd USB i AUX, która pomieści jedynie przenośnego iPoda. Pod tym segmentem wygospodarowano obszar w kształcie dwóch tub na pojemniki z napojami. Do podsufitki po stronie kierowcy przymocowano poręczny futerał na okulary.
Na końcu tunelu środkowego znalazł się kolejny cup-holder, oddany do dyspozycji pasażerów podróżujących z tyłu. W tylnej części oparć przednich foteli zamontowano wąskie półeczki, jednak za dopłatą w wysokości 400 zł można zamiast nich zamówić rozkładane plastikowe stoliki z obramowaniem, zapobiegającym spadaniu przedmiotów (standard w odmianie Lounge). Oparcie przedniego fotela pasażera kładzie się całkowicie do przodu, dzięki czemu może posłużyć jako stolik pod laptopa lub na drugie śniadanie. Zarówno z przodu jak i z tyłu w boczkach drzwi wygospodarowano kieszenie pozwalające na bezpieczne wstawienie w nie butelek. Za szufladę pod siedzeniem pasażera trzeba zapłacić 400 zł. W daszkach przeciwsłonecznych standardowo znajdziemy lusterka. Zestaw dla palących, czyli przenośna popielniczka i zapalniczka kosztuje 250 zł.
BAGAŻNIK
Kufer Fiata 500L jest jednym z największych w swojej klasie. W najbardziej pojemnym ustawieniu posiada 638 litrów do linii półki. Dla porównania pojemności bagażników konkurencji prezentują się następująco: Chevrolet Orlando - 466 l, Kia Carens - 536 l, Toyota Verso - 440 l, Volkswagen Touran - 695, Dacia Lodgy - 827 l.
Wygodny dostęp do przestrzeni bagażowej daje unoszona klapa. Kształty są regularne, a próg załadunkowy dość niski, więc nie trzeba się nadźwigać, by wrzucić do środka zakupowe siaty czy bagaże. Ciekawym elementem pozwalającym na skuteczne zagospodarowanie bagażnika jest regulowana podłoga, która może się znajdować na trzech wysokościach - we fiatowskiej nomenklaturze jest ona zwana Cargo Magic Space. Dodatkowo aby zwiększyć ilość dostępnej objętości kufra wystarczy przesunąć do przodu tylną kanapę, która ma możliwość 12-centymetrowej regulacji. Jeśli to nie pomoże, to pozostaje całkowite złożenie siedzeń, które uchylają się asymetrycznie w stosunku 60/40. Czynność ta przychodzi bez wysiłku, bo pomagają w niej mini siłowniki, dzięki którym podnoszenie siedzeń jest banalnie łatwe.
Po złożeniu kanapy pojemność kufra rośnie do 1704 litrów. Powstający w wyniku tej czynności próg został skonstruowany tak, by można było go łatwo wyjąć. Rozwiązanie to wraz ze wspomnianą regulowaną półką bagażnika daje całkowicie płaską podłogę w momencie położenia kanapy. Ścianki posiadają przydatne półeczki wraz z haczykami umieszczonymi blisko klapy bagażnika, idealne na siatki zakupowe. Z lewej strony jest jeszcze lampka podświetlająca oraz dodatkowe gniazdko 12V. Pod podłogą w specjalnej wnęce wypełnionej styropianową wkładką znajduje zestaw do naprawy kół Fix&Go ze sprężarką i trójkątem ostrzegawczym. Jeżeli komuś zależy na zapasowym kole dojazdowym i kluczach, to musi do takiego kompletu dopłacić 300 zł - dodatkowa "guma" jest wtedy umieszczona pod podłogą bagażnika, od strony podwozia.
SILNIKI i SKRZYNI BIEGÓW
Pod maską Fiata 500L Living producent montuje jeden z trzech silników. Pierwszym bazowym motorem jest dwucylindrowy, turbodoładowany silnik o pojemności 0.9 litra 8V TwinAir, dysponujący mocą 105 KM i 145 Nm, który został ogłoszony Światowym Silnikiem Roku 2011. Jednostka ta jest produkowana w zakładach w Bielsku Białej. Dodatkowo otrzymała ona system Start&Stop, zmniejszający zużycie benzyny np. w trakcie stania w korkach.
Klienci szukający egzemplarzy z dieslem mogą wybrać turbodoładowany, wysokoprężny silnik 1.6-litra MultiJet II 16V, z wtryskiem bezpośrednim typu Common Rail sterowanym elektronicznie. Jest on oferowany w jednym z dwóch wariantów mocowych - 105 KM (taki jak w teście) lub 120 KM. Tutaj także standardem jest system Start&Stop wpływający na oszczędzanie paliwa przy częstych zatrzymywaniach.
Wszystkie jednostki napędowe zostały połączone z 6-biegową skrzynią manualną. Poza systemem Start&Stop, na mniejsze zużycie paliwa ma wpływać także seryjny wskaźnik Gear Shift Indicator, czyli tradycyjna kontrolka optymalnego przełożenia biegu, umiejscowiona na wyświetlaczu komputera pokładowego.
Fiat 500L Living 1.6 MultiJet II 16V 105 KM - TEST
Kultura pracy wysokoprężnego motoru 1.6 jest typowa dla przedstawicieli tego typu jednostek napędowych. Silnik o ile na postoju wypada całkiem dobrze pod względem hałasu, o tyle podczas jazdy dość natarczywie daje o sobie znać. Skrzynia biegów została dobrze zestopniowana, aczkolwiek według nas "jedynka" mogłaby być nieco dłuższa. Sama praca lewarka jest na przyzwoitym poziomie i cechuje się krótkimi skokami. Denerwować może jedynie nieco zbyt mocne haczenie podczas szybszej zmiany przełożenia. Autem trzeba chwilę pojeździć, żeby przyzwyczaić się do wrzucania poszczególnych biegów.
Testowana jednostka 1.6-litra MultiJet II o mocy 105 KM jest optymalnym wyborem do tego auta. Wydawać by się mogło, że może być ona nieco za słaba, jednak dzięki dużemu momentowi obrotowemu na poziomie 320 Nm, całkiem sprawnie radzi sobie ona z rodzinnym Livingiem. W ruchu miejskim dynamika jest wystarczająca i pojazd nie aspiruje do miana zawalidrogi. W warunkach pozamiejskich włoski minivan również nie rozczarowuje, aczkolwiek wyprzedzanie np. ciężarówki wymaga redukcji biegu i przemyślenia działania. Naszym zdaniem problemy mogą się pojawić w momencie pełnego obładowania konstrukcji (warto pamiętać, że 500L Living występuje również w wersji siedmioosobowej) i wtedy wszelkie wykonywanie manewrów wyprzedzania może być dosyć utrudnione. Pojemny Fiat najlepiej czuje się na autostradach, gdyż przy wysokich prędkościach silnik wykazuje najwięcej potencjału.
Przyspieszenie do setki zajmuje 11,8 sekundy, co jest normalnym wynikiem dla minivana. Prędkość maksymalna z jaką jesteśmy w stanie pojechać to według danych producenta 181 km/h. Podróżując Livingiem lepiej jest wybierać drogi szybkiego ruchu, gdzie silnik będzie mógł "odetchnąć pełną piersią", gdyż powolna podróż może być nieco zbyt męcząca.
Fiat 500L Living 1.6 MultiJet II 16V 105 KM - SPALANIE
Zbiornik paliwa miejskiego minivana pomieści 50 litrów oleju napędowego. Nowoczesny wlew typu SmartFuel ma za zadanie utrudnić nalanie do baku niewłaściwego rodzaju paliwa. Klapka jest dodatkowo automatycznie ryglowana/otwierana centralnym zamkiem, dzięki czemu nie musimy używać kluczyka i brudzić ręki pod dystrybutorem, aczkolwiek zwolennicy klasycznego korka będą tęsknili za takim rozwiązaniem. Według danych producenta testowany motor 1.6 MultiJet II 16V o mocy 105 KM, w połączeniu z 6-biegową skrzynią manualną spala następującą ilość paliwa: 5,4 litra/100km w cyklu miejskim, na trasie auto zadowolić się ma dawką 3,9 litra na setkę, a w cyklu mieszanym spalać 4,5 l/100km.
Jak powszechnie wiadomo, dane dotyczące spalania na papierze, praktycznie zawsze różnią się od tych, jakie osiąga się w rzeczywistości. Podczas testu SuperAuto24.pl, sprawdziliśmy faktyczne zapotrzebowania na paliwo. Według próby spalanie rodzinnego Fiata było nieco większe. I tak przy poruszaniu się wyłącznie po Warszawie apetyt na olej napędowy wyniósł 6,5-litra na "setkę", zaś w trasie auto potrzebowało 4,9 l/100km, co jest dobrym wynikiem. Średnie spalanie zależy oczywiście od stylu jazdy kierowcy, a dynamiczna jazda z wyższą prędkością i wyprzedzeniami wiąże się oczywiście ze zwiększonym spalaniem.
Jak to bywa w Fiatach, informacje na temat apetytu na okrany uzyskujemy za pomocą poręcznego przycisku umieszczonego na zakończeniu manetki sterowania wycieraczkami. Dane wyświetlają się na ekranie komputera pokładowego MyCar, ulokowanego pomiędzy analogowymi zegarami (standard wyposażenia). W wersjach z odtwarzaczem posiadającym 5-calowy dotykowy ekran, można na nim dodatkowo śledzić aktualne dane z aplikacji eco:Drive. Na podstawie gromadzonych danych program ten analizuje styl i sposób prowadzenia samochodu podsuwając odpowiednie sugestie, pozwalające zmniejszyć zużycie paliwa i emisję CO2.
UKŁAD JEZDNY
Living został skonstruowany na bazie płyty podłogowej Fiata Punto, dlatego też w obydwu modelach występują podobne rozwiązania. Z przodu pracuje niezależny układ typu McPherson z wahaczami poprzecznymi i stabilizatorem przechyłów. Z tyłu natomiast zastosowano zmodyfikowaną belkę skrętną z wahaczami, amortyzatorami i sprężynami śrubowymi. Zawieszenie zostało zestrojone bardziej pod kątem komfortu niż sportowych doznań, co w przypadku auta rodzinnego jest dużym plusem.
Układ zawieszenia skutecznie tłumi wszelkie niedoskonałości dróg, przyjemnie pokonując nawet gorsze drogi. Na szczęście wnętrze zostało dobrze wytłumione pod względem nieprzepuszczania hałasów dochodzących z okolic kół, dzięki czemu w kabinie pasażerskiej nie uświadczymy niepokojących odgłosów. Szumy powietrza opływającego karoserię też są niskie - to zasługa niezłej aerodynamiki przerośniętej "pięćsetki" (CX wynosi 0.30). Nieco gorzej wygląda sprawa ostro pokonywanych łuków, w których wysokie nadwozie ma tendencje do zbytniego wychylania się na boki. Jednak gdy już "złożymy" auto w zakręt okazuje się, że pojemny Fiat oferuje zadziwiająco dużo przyczepności, a zachowanie długo pozostaje neutralne. Znaczenie ma tu przedni spliter, który poprawia docisk przedniej osi. W razie kłopotów kierowcę wspomaga czujny system ERM zapobiegający dachowaniu, a ryzyko wpadnięcia w poślizg eliminuje arsenał innych elektronicznych asystentów.
Seryjnie Fiat 500L Living został wyposażony w elektryczne wspomaganie kierownicy o nazwie Dualdrive, a także kolumnę kierownicy regulowaną w dwóch płaszczyznach. Niestety układ kierowniczy nie przekazuje kierowcy wystarczająco dużej ilości informacji z przedniej osi, jednak jego praca jest dosyć precyzyjna. Auto podczas szybszej jazdy na wprost bez zarzutu utrzymuje właściwy kierunek, bez zauważalnego efektu myszkowania. Nieco zaskakuje zbyt słabe wspomaganie przy niskich prędkościach, na szczęście jednak minivan w każdej wersji wyposażeniowej dysponuje funkcją City, która znacząco ułatwia manewrowanie na parkingach, wzmacniając pracę wspomagania. Średnica zawracania między krawężnikami wynosi 10,7 metra, co w miejskich warunkach w zupełności wystarcza. Dzięki wyższej pozycji na fotelach i sporemu przeszkleniu kabiny, widoczność w każdym kierunku jest bardzo dobra, aczkolwiek nieco przeszkadzać może rozdwojony słupek A - sytuacje nieco poprawia niewielka szybka umieszczona pomiędzy ramionami. Dla obawiających się zarysowań podczas cofania, dostępne są dodatkowo tylne czujniki parkowania (1 300 zł) oraz kamera cofania (1 200 zł).
HAMULCE
Układ hamulcowy w Fiacie 500L Living składa się z hamulców tarczowych, umieszczonych przy wszystkich kołach. Z przodu zastosowano tarcze wentylowane, a na tylnej osi znalazły się typowe tarcze lite. Kierowca otrzymał także do dyspozycji bogaty pakiet układów dbających o bezpieczeństwo podróżnych w trudnych warunkach.
Kierowca ma w asyście następujące systemy: ESP (elektroniczny układ antypoślizgowy kół podczas przyspieszania), MSR (przeciwdziałanie poślizgowi kół napędowych w czasie hamowania silnikiem), ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania), EBD (system rozdziału siły hamowania kół skracający drogę hamowania) wraz z Hill Holder (układ ułatwiający kierowcy ruszanie pod górę), DST (system dynamicznej kontroli skrętu), ERM (system zapobiegający dachowaniu) oraz HBA (sygnalizacja awaryjnego hamowania, automatycznie uruchamiająca światła awaryjne).
Opcjonalnym dodatkiem jest system City Brake Control (1 500 zł), który automatycznie zapobiega kolizjom do prędkości 30 km/h. Dzięki radarom umieszczonym z przodu pojazdu, w momencie wykrycia zagrożenia kolizji hamowanie w przypadku niskich prędkości odbywa się automatyczne, bez udziału kierowcy.
BEZPIECZEŃSTWO
Karoseria to typowa nowoczesna, samonośna konstrukcja, zbudowana na kształt klatki bezpieczeństwa. Nadwozie w trakcie zderzenia rozprasza energię oraz zapewnia odpowiednią wytrzymałość podczas kolizji. Kolumna kierownicy w momencie wypadku ulega złożeniu, co zwiększa szanse na przeżycie kierowcy. Ponadto pasażerowie mogą liczyć na bogaty pakiet poduszek powietrznych, oferowany już w seryjnej odmianie. Autko z fabryki wyjeżdża podstawowo z zestawem 6 poduszek powietrznych - w skład wchodzą air bagi dla kierowcy i pasażera, kurtyny powietrzne rozciągające się pod dachem chroniące głowy oraz dodatkowe poduszki boczne w fotelach przednich osłaniające tułowia. Opcjonalnie można jeszcze zakupić poduszkę chroniącą kolana kierowcy, dostępną w cenie 1 000 zł.
Wszystkie pasy bezpieczeństwa są trzypunktowe, a dodatkowo przednie otrzymały napinacze pirotechniczne. Fotele z przodu zostały wyposażone w czujniki obecności pasażerów, przypominające o niezapiętych pasach - brak pasów skutkuje uciążliwym dla uszu sygnałem dźwiękowym. Tylna kanapa podstawowo ma trzy zagłówki regulowane na wysokość, a na jej dwóch skrajnych miejscach standardowo znajdują się uchwyty ISOFIX, ułatwiające bezpieczny montaż fotelików dziecięcych.
ZABEZPIECZENIA I CZUJNIKI
Centralny zamek sterowany za pomocą kluczyka-pilota to standard w 500L Living. Auto w żadnej z wersji nie posiada podstawowo alarmu samochodowego chroniącego przed kradzieżą (można go zamówić do auta osobno z katalogu akcesoriów). Drzwi ryglują się automatycznie po ruszeniu z miejsca, tak by nie można ich było otworzyć z zewnątrz, a dzieci podróżujące z tyłu nie otworzyły ich przez przypadek. W konsoli środkowej znalazł się dodatkowy guzik odpowiedzialny za uruchomienie i zwolnienie blokady.
Czujnik zmierzchu wraz z czujnikiem deszczu jest podstawą w konfiguracji Lounge, zaś w Pop Star dodatek ten kosztuje 700 zł. Tylne czujniki parkowania wymagają dopłaty 1 300 zł, bez względu na wersję wyposażenia. Pondato klienci mogą się również zdecydować na system City Brake Control, za kwotę 1 500 zł, automatycznie zapobiegający kolizjom do prędkości 30 km/godz. Dzięki radarom umieszczonym z przodu pojazdu, w momencie wykrycia zagrożenia stłuczki hamowanie z niskich prędkości odbywa się automatycznie, bez udziału kierowcy.
OŚWIETLENIE
Podwójny układ przednich lamp nawiązuje do modelu 500 i jest identyczny z tym, który można zobaczyć w 500L. Górne reflektory pełnią funkcję świateł mijania i drogowych oraz ukryto w nich kierunkowskazy. Poniżej znalazły się lampy do jazdy dziennej. Seryjnym wyposażeniem jest funkcja zewnętrznego oświetlenia Follow Me Home, która po zmroku oświetla jeszcze przez chwilę drogę dojścia do domu. Lampy przeciwmgielne samoczynnie doświetlające zakręty kosztują 800 zł w odmianie Pop Star, zaś w Lounge są na wyposażeniu podstawowym auta.
Tylne lampy ze zintegrowanymi kierunkowskazami dostały czerwone klosze o bardzo ładnym odcieniu. Światła pozycyjne, podobnie jak stopu układają się w wyraźne litery C, rewelacyjnie prezentujące się po zmroku. Lampki przeciwmgłowe i cofania umieszczono niżej w zderzaku. Trzecie światło stop z tyłu jest seryjnym elementem wyposażenia.
GWARANCJA
Fiat przy zakupie minivana w salonie oferuje 2-letnią gwarancję bez limitu kilometrów, przy zachowaniu obowiązkowych przeglądów okresowych. W całym okresie ważności tej gwarancji klient otrzymuje usługę ASSISTANCE 24h, obowiązującą na terenie całej Europy.
Nadwozie samochodu objęte jest 3-letnią gwarancją na produkcyjne wady lakiernicze, zaś elementy strukturalne nadwozia oraz elementy ruchome tj. drzwi, maska oraz klapa bagażnika, są objęte 8-letnią gwarancją na perforację spowodowaną korozją.
film z CRASH TESTu Euro NCAP
Model Living to przedłużona wersja Fiata 500L, dlatego też organizacja Euro NCAP nie przeprowadzała testów zderzeniowy dla tej odmiany. Posłużymy się zatem danymi dostępnymi dla krótszego wariantu. "Elka" otrzymała bardzo wysoką ocenę 5 gwiazdek w przeprowadzonych badaniach - ogólna punktacja wyniosła 83 na 100 możliwych. Wóz otrzymał 94 proc. możliwych punktów za stopień bezpieczeństwa osób dorosłych, 78 proc. za przewożenie dzieci, 65 proc. w przypadku ochrony pieszych oraz 71 proc. za wyposażenie bezpieczeństwa.
.
CENA w POLSCE
Auto w polskich salonach dostępne jest tylko w dwóch wersjach wyposażenia. Najtańszy Fiat 500L Living w wersji Pop Star z silnikiem benzynowym Twin Air 0.9 8V 95 KM, kosztuje 69 000 zł. Najtańsza wersja wysokoprężna 1.6 MultiJet II 105 KM, czyli taka jak w przypadku testowanego przez nas egzemplarza, dostępna jest od 81 000 zł, zaś jego mocniejsza odmiana o mocy 120 KM od 83 000 zł.
Opisywany i testowany przez redakcję SuperAuto24.pl Fiat 500L Living, to wersja wyposażenia Lounge. W polskiej ofercie model ten z silnikiem 1.6 MultiJet II 16V 105 KM, kosztuje 88 000 zł.
Silnik/Wersja | Pop Star | Lounge |
0.9 TwinAir 105 KM | 69 000 zł | 76 000 zł |
1.6 MultiJet II 105 KM | 81 000 zł | 88 000 zł |
1.6 MultiJet II 120 KM | 83 000 zł | 90 000 zł |
.
Fiat 500L Living 1.6 MultiJet II - DANE TECHNICZNE
SILNIK | R4, turbodoładowany |
Paliwo | Olej napędowy |
Pojemność | 1598 cm3 |
Moc maksymalna | 77 kW/105 KM/3750 obr./min |
Maks mom. obrotowy | 320 Nm/1750 obr./min |
Prędkość maksymalna |
181 km/h |
Przyspieszenie 0-100km/h | 11,8 s |
Skrzynia biegów | ręczna/6 |
Napęd | przedni |
Zbiornik paliwa | 50 l |
Masa własna | 1425 kg |
Opony | 225/45 R17 |
Emisja CO2 | 117 g/km |
Bagażnik/po złożeniu |
560-638 l/1704 l |
.
WYMIARY
Mimo posłużenia się płytą podłogową Punto, w 500L Living rozstaw osi wynosi 2612 mm. Auto poza tym: mierzy 4352 mm długości, 1784 mm szerokości i 1667 mm wysokości (w porównaniu do odmiany "L" Living jest o 21 cm dłuższy i 2 cm wyższy). Masa własna może się zmieniać w zależności od wersji wyposażenia i silnika - najlżejszy model waży 1320 kg, najcięższy 1430 kg. Ładowność wynosi 445 kg, zaś w wersji pięcioosobowej bagażnik oferuje od 560 do 638 litrów pojemności (w zależności od odsunięcia tylnej kanapy i pochylenia jej oparcia). Po złożeniu tylnych miejsc powstaje płaska podłoga i przestrzeń bagażowa mieszcząca 1704 l pakunków.
KOLORY NADWOZIA
Auto jest oferowane w jednym z 8 kolorów nadwozia. Lakiery pastelowe wymagają od klientów dopłaty 1 000 zł, a metalizowane to już koszt 2 000 zł. Lakier bi-colore, co oznacza inną barwę dachu (czarną lub białą) to wydatek rzędu 3500 zł. Lakierowane zderzaki w kolor nadwozia to standard każdej wersji wyposażenia, podobnie jak lakierowane boczne lusterka. Czarne boczne listwy ochronne z chromowanymi listwami ozdobnymi również należą do wyposażenia podstawowego. Chromowane klamki drzwi oraz chromowane otoczki kloszy lamp tylnych to elementy seryjne. Przyciemniane szyby boczne i tylne kosztują 500 zł w odmianie Pop Star, zaś w bogatszej wersji Lounge są bezpłatne.