Fiat 500L Trekking 1.6 MultiJet - TEST, opinie, zdjęcia, wideo - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie

2013-12-17 2:30

Fiat w dbałości o środowisko i kieszeń przyszłego właściciela, w modelu 500L Trekking montuje małolitrażowe jednostki napędowe. Zdecydowanie najlepiej do charakteru turystycznego transportera, pasuje silnik wysokoprężny o pojemności 1.6-litra. Motor ten nie został zaprojektowany do bicia rekordów przyspieszeń, ale do oszczędnej i wydajnej jazdy. Podwyższonej "L-ce" najlepiej więc wychodzi rekreacja i niespiesznie przemierzanie kolejnych kilometrów. DRUGI ODCINEK dziennika został poświęcony układowi napędowemu oraz spalaniu. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się jeszcze: układ jezdny, wnętrze, bezpieczeństwo i ceny auta.

Fiat 500L Trekking - SILNIKI

Pod maskę Fiata 500L Trekking wkładane są te same silniki, w co "zwykłej" L-ce. Do wyboru jest jeden z czterech motorów, z czego dwa to benzynowce. Pierwszym bazowym jest wolnossący 16-zaworowy układ rzędowy o pojemność 1.4 litra, generujący moc 95 KM i 127 Nm. Kolejną jednostką jest okrzyknięty Światowym Silnikiem Roku 2011, lekki małolitrażowy agregacik produkowany w zakładach w Bielsku Białej. To innowacyjny dwucylindrowy, turbodoładowany silnik o pojemności 0.9 litra 8V TwinAir, dysponujący mocą 105 KM i 145 Nm oraz zintegrowanym system Start&Stop, zmniejszającym zużycie benzyny w mieście.

Dla miłośników Diesli przygotowano natomiast równie niewielkie pojemnościowo układy. Są to tradycyjne wysokoprężne silniki MultiJet II 16V, z wtryskiem bezpośrednim typu Common Rail sterowanym elektronicznie, z turbosprężarką i intercoolerem. W 500L Trekking występuję dwa warianty mocowe - słabsza 1.3-litra dysponuje siłą 85 KM i 200 Nm, a mocniejsza 1.6-litra wytwarza moc 105 KM i 320 Nm momentu obrotowego.

>>> Fiat 500L Trekking 1.6 MultiJet - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka rodzinnego turysty <<<

Oferta turystycznej "pięćsetki" zawiera dwa rodzaje skrzyń biegów. Standardowo z benzynowymi silnikami i mocniejszym wariantem wysokoprężnym, łączona jest 6-biegowa przekładnia manualna. Tylko słabszy Diesel 1.3 ma 5-biegową skrzynię. Rodzinny transportowiec może mieć również automatyczną skrzynię Dualogic z manetkami do zmiany przełożeń przy kierownicy, oferowaną wyłącznie do słabszego silnika 1.3 MultiJet (dopłata do skrzyni 4 000 zł). Na oszczędność ma wpływać za przy jeździe seryjny wskaźnik Gear Shift Indicator, czyli tradycyjna kontrolka optymalnego przełożenia biegu. Umiejscowiona na wyświetlaczu komputera pokładowego lampka ma pomóc w redukcji zużycia paliwa.

Fiat 500L Trekking 1.6 MultiJet II 105 KM - TEST

Redakcyjny test SuperAuto24.pl został przeprowadzony na modelu z jednostką 1.6 MultiJet II, wyposażoną w technologię Stop&Start. System ten przy częstych zatrzymywaniach, nieznacznie pozwala ograniczyć właścicielowi wydatki na paliwo i jest standardem fiatowskiego "ropniaka". Rozwiązanie to w praktyce faktycznie sprawdza się w miejskiej jeździe, natomiast pokonywanie tras i trzymanie się z dala od korków nie pozwala odczuć obecności S&S na pokładzie. Osoby nieprzyzwyczajone do takiego wymuszonego dezaktywowania silnika, na szczęście mogą system ten wyłączyć przyciskiem na desce.

>>> Fiat 500L Trekking 1.6 MultiJet - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Kultura pracy MultiJeta jest typowa dla nowoczesnych diesli. Pozbawiony wibracji silnik specyficznie mruczy, ale absolutnie nie klekocze. W obszernej kabinie przy każdej z prędkości obrotowych po prostu słychać, że to nie cicha benzynówka. Przekładnia biegowa przez bardzo długi lewarek o dużych skokach, cierpi na precyzji wybierania przełożeń. Autem trzeba chwilę pojeździć, żeby przyzwyczaić się do wrzucania poszczególnych biegów. Za to wielka gałka całkiem fajnie układa się w dłoni i nie sposób jej przeoczyć. Jedną z pozytywnych cech jest świadomość, że nie trzeba zbyt często do niej sięgać - elastyczność jest wystarczająca.

W Polsce pewnie najchętniej wybieranymi jednostkami będą benzynowa 1.4- lub wysokoprężna 1.3-lita. Jeździliśmy Fiatami 500L wyposażonymi w te motory, i zdecydowanie lepiej od nich wypada największy pojemnościowo silnik Diesla 1.6. Dostarcza on kierowcy najwięcej zaufania na drodze, a przy tym jest oszczędny. Najważniejsze, że dzięki generowanej sile napędowej auto nie wydaje się ociężałe. W ruchu miejskim jego dynamiki jest więcej niż potrzeba, a wigoru zaczynie trochę brakować dopiero w trasie z kompletem pasażerów na pokładzie. W niskim zakresie obrotowym mamy trochę do czynienia z turbodziurą. Mała sprężarka tłocząca powietrze do komór spalania stara się jak może, by rozpędzić minivana, ale turbo z maksymalną wydajnością 105 KM pracuje dopiero przy 4000 obr./min. Na szczęście nie męczą podjazdy pod spore górki - to zasługa generowanych 320 Nm momentu obrotowego już przy 1500 obr/min.

>>> Fiat 500L Trekking 1.6 MultiJet - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze, bagażnik i wyposażenie <<<

Według katalogu pierwsza setka na liczniku osiągana jest w 12 sekund. Co ciekawe jeżdżąc Trekkingiem w pojedynkę można mieć subiektywne wrażenie lepszej dynamiki. Maksymalna prędkość do jakiej da się rozbujać Trekkinga dochodzi do 175 km/h. Patrząc na te wszystkie możliwości, autku najlepiej wychodzi niespiesznie przemieszczanie na 6 biegu, z wykorzystaniem systemu eco:Drive.

WIDEO z testu - zobacz z bliska Fiata 500L Trekking

Fiat 500L Trekking 1.6 MultiJet II - SPALANIE

Zbiornik paliwa miejskiego minivana pomieści 50 litrów. Nowoczesny wlew typu SmartFuel utrudnia nalanie do baku niewłaściwego rodzaju paliwa. Klapka jest dodatkowo automatycznie ryglowana/otwierana centralnym zamkiem, dzięki czemu nie musimy używać kluczyka i brudzić ręki pod dystrybutorem. Według danych producenta testowany motor 1.6 MultiJet II o mocy 105 KM, w połączeniu z manualną skrzynią 6-biegową ma spalać: 5,6 litra/100km w cyklu miejskim, na trasie auto zadowolić się ma dawką 4,1 litra na "setkę", a w cyklu mieszanym spalać 4,7 l.

Faktyczne zapotrzebowanie na paliwo było trochę większe, jak obiecywane, ale nie różniły się jakoś znacznie od tych katalogowych. Przy poruszaniu się wyłącznie po Warszawie apetyt na ON wyniósł 7 litrów na "setkę". Przemieszczając się w trasie, przy utrzymywaniu prędkości w zakresie 90-110km/h testowany Trekking zadowolił się dawką 4,5 l/100km, co jest naprawdę dobrym wynikiem (zdjęcie danych z komputera na zdjęciu poniżej). Dynamiczna jazda z wyższą prędkością i wyprzedzeniami automatycznie podwyższy ten wynik. W cyklu mieszanym fiat spalił nam około 6 litrów.

>>> Fiat 500L Trekking 1.6 MultiJet - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<

Jak to bywa w Fiatach, informacje na temat spalania auta klasycznie zdobywamy używając poręcznego przycisku na zakończeniu manetki sterowania wycieraczkami. Dane wyświetlają się na ekranie równie klasycznego cyfrowego komputera pokładowego MyCar, wkomponowanego między zegary (standard wyposażenia). W wersjach z odtwarzaczem posiadającym 5-calowy dotykowy ekran, można na nim dodatkowo śledzić aktualne dane z aplikacji eco:Drive. Na podstawie gromadzonych danych program ten analizuje styl i sposób prowadzenia samochodu podsuwając odpowiednie sugestie, pozwalające zmniejszyć zużycie paliwa i emisję CO2.

Fiat 500L Trekking 1.6 MultiJet II - DANE TECHNICZNE

SILNIK R4
Paliwo Diesel
Pojemność 1598 cm3
Moc maksymalna 77 kW/105 KM/4000 obr./min
Maks mom. obrotowy 320 Nm/1500 obr./min
Prędkość maksymalna
175 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 12 s
Skrzynia biegów ręczna/6
Napęd przedni
Zbiornik paliwa 50 l
Masa własna 1386 kg
Opony 225/45 R17
Emisja CO2 122 g/km
Bagażnik/po złożeniu
400 l/1310 l

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 3

W trzecim odcinku znajdzie się test układu jezdnego Fiata 500L Trekking. Jak skomponowano zawieszenie auta? Czym jest system Traction+ i na jakiej zasadzie działa? Co myślimy o układzie jezdnym, zwrotności oraz sposobie prowadzenia podwyższonego minivana? Jakie zastosowano hamulce? O tym już w 3. odcinku dziennika testu "pięćsetki" udającej crossovera na SuperAuto24.pl.