Jak multipla skończy, jeszcze nie wiemy. Wiemy natomiast, jak zaczęła. Kiedy w 1956 roku pokazano prototyp multipli, zdania nie były podzielone. To dziwoląg, którego nikt nie kupi - mówiono. Samochód całkowicie mijał się z tzw. polityczną poprawnością. Umieszczony z tyłu silnik o pojemności 633 ccm i mocy 21 KM pozwalał protoplastce osiągnąć prędkość 95 km/h. Z takim przodkiem całkowicie niepoprawna musiała być więc też i jej następczyni.
Nad nowym wcieleniem prace rozpoczęto na przełomie 1993 i 1994 roku, a na projekt wydano 350 mld lirów. Studyjną multiplę zaprezentowano w 1997 roku na salonie samochodowym we Frankfurcie. Do pierwszych klientów trafiła rok później. W Polsce nie cieszyła się popularnością. Czy teraz ma szanse? W zeszłym roku poznaliśmy jej następczynię, którą nasi Czytelnicy dzisiaj ujeżdżają. Jest ładniejsza, ale oprócz złagodzenia kontrowersyjnych rysów, niewiele się w niej zmieniło. Multipla ma sześć siedzeń umieszczonych w dwóch rzędach, co bezpośrednio wpływa na jej największy atut - przestrzeń we wnętrzu. Jak na swoje 409 cm długości kabina jest bardzo szeroka - mierzy aż 187 cm.
Drugi atut to dobre wyposażenie. W standardowej wersji znajduje się wszystko, czego kierowca może potrzebować do życia. Z kolei na życzenie dostępny jest układ nawigacji z ekranem dotykowym o przekątnej 6,5 cala, który pracuje z wykorzystaniem systemu Windows. Nawigator obsługuje wszystkie standardowe interfejsy, w tym USB.
Da radę!
Tomasz Pawlik z Warszawy, 37 lat, magazynier w firmie medycznej, jeździ hondą civic
Wygląd - 5 pkt
Sylwetka jest bardzo podobna do poprzedniej wersji. Jednak diabeł tkwi w szczegółach. Najbardziej podoba mi się zmiana przednich lamp, które stały się nowoczesne. Nad tyłem auta jeszcze bym popracował, jest za bardzo "klockowaty".
W kabinie - 5 pkt
Drapałem paznokciami plastiki - rysują się jak diabli. Nie jestem zachwycony ich jakością. W tej cenie mogli się panowie z Fiata bardziej postarać. Dobrym pomysłem jest wykończenie deski rozdzielczej materiałem, co sprawia, że czujemy się jak w domu. Duże zastrzeżenia mam do zbyt małej liczby schowków.
Za kierownicą - 4 pkt
Mimo że środkowy fotel jest trochę cofnięty, to jednak podczas podróży w trzy osoby z przodu kierowca nie czuje się komfortowo. Jest trochę za ciasno. Szkoda, że fotele nie mają podłokietników - auta tego typu zwykle są wyposażone w takie rozwiązania. Zdecydowanie brakuje mi też sterowania komputerem pokładowym tuż przy kierownicy. Trzeba się nachylać do zegarów, na których umieszczono wspominane przełączniki.
Silnik - 6 pkt
Do tej pory nie miałem styczności z silnikiem wysokoprężnym, niemniej jestem całkiem zadowolony. Jest cichy, mało pali, a jak go wkręcić na obroty, to całkiem ładnie przyspiesza. To dobry wybór.
Zawieszenie - 6 pkt
Twardo zestrojone, ale ten typ samochodów tak ma. Sztywność pozwala na przewożenie większych ciężarów bez pogarszania właściwości jezdnych. A multipla bardzo ładnie trzyma się drogi. Prowadzi się pewnie i przewidywalnie.
Za te pieniądze - 3 pkt
Pomyłka! Nawet podstawowa wersja z silnikiem o pojemności 1.6 litra kosztuje za dużo. Jaką ja dałbym cenę? Tak o 15 tys. zł niższą.
Plusy:
- silnik - niesamowita kultura pracy,
- nowoczesny design - auto wyładniało w porównaniu z poprzednikiem,
- ilość miejsca w kabinie - pasażerowie mają pełną swobodę.
Minusy:
- bagażnik jest mikroskopijnych rozmiarów -Ęduża rodzina nie zmieści wszystkich bagaży,
- zdecydowanie za wysoka cena,
- fotel kierowcy - zmęczyłem się już po kilkudziesięciu kilometrach.
Wozidełko
Robert Wielgopolan z Warszawy, 36 lat, szef kuchni, jeździ renault thalią
Wygląd - 5 pkt
Nie obejdzie się bez porównań z poprzedniczką. Jak dla mnie, nowy model jest o niebo ładniejszy, szczególnie nowoczesny przód. Na tle innych vanów nie jest to jednak obiekt pożądania. Ciekawy jestem, czy przyjmie się u nas.
W kabinie - 6 pkt
Bardzo pozytywne zaskoczenie ilością miejsca. Nie spodziewałem się tak obszernej i wygodnej kabiny. 187 cm szerokości pozwoliłoby rosłemu chłopu na spanie w poprzek auta. Podczas jazdy pasażerowie się nie męczą. Tylne fotele mają nawet regulację pochylenia oparcia - bomba! Trochę za nisko poprowadzono jednak linię dachu. Ten wysoki, jak się zbudzi, będzie głową dotykał sufitu.
Za kierownicą - 4 pkt
Świetne jest materiałowe wykończenie deski rozdzielczej. Pytanie tylko, jak utrzymać je w czystości. Kurzu nie przetrzesz szmatką, a jak dzieciaki usmarują czekoladą, to trzeba prać. Tylko jak? Trochę nie opowiadała mi dźwignia zmiany biegów umieszczona wysoko, nie mogłem się przyzwyczaić. Do tego fotel kierowcy jest trochę za wąski i po dłuższej jeździe człowiek się męczy
Silnik - 5 pkt
Jak dla mnie, w zupełności wystarcza. To nie jest auto rajdowe, lecz rodzinne "wozidełko". Może trochę mu brakuje mocy przy przyspieszaniu, ale najważniejsze jest, że mało pali i bardzo kulturalnie pracuje.
Zawieszenie - 6 pkt
Zdecydowanie lepsze niż w moim samochodzie. Pasażerowie nie czują tak tych wszystkich nierówności i dołów. Przy tym bezpiecznie się prowadzi, a nie zapominajmy że to wysokie auto.
Za te pieniądze - 2 pkt
Straszna cena! Za prawie 100 tys. zł można wybierać wśród wielu różnych samochodów i niekoniecznie w tej klasie.
Plusy:
- przestrzeń w kabinie - tam można się bawić w berka,
- mała żarłoczność na paliwo - ten samochód jeździ prawie na powietrze,
- bardzo wygodny system składania tylnych foteli.
Minusy:
- za mały bagażnik, jak na tę klasę samochodu - rodzina się nie zmieści,
- umiejscowienie lewarka zmiany biegów i niska precyzja pracy skrzyni,
- za nisko poprowadzona linia dachu - wysocy będą zawadzać głowami.
FIAT MULTIPLA 1.9 JTD 16v 115 KM
Wyposażenie (m.in.):
4 poduszki powietrzne,
system ABS z EBD,
centralny zamek,
wspomaganie kierownicy,
elektrycznie sterowane szyby przednie i lusterka zewnętrzne,
manualna klimatyzacja,
15-calowe alufelgi,
radio z odtwarzaczem płyt CD,
elektrycznie otwierany, podwójny szklany dach,
czujnik parkowania,
regulacja wysokości kierownicy.
Dane techniczne:
Pojemność silnika (ccm): 1910
Moc maks. (KM/obr.): 115/4000
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): 12,2
Prędkość maks. (km/h): 173
Moment obrotowy (Nm/obr.): 203/1500
Silniki:
1,6 16V (103 KM),
1,9 16V JTD (115 KM)
Zużycie paliwa (l/100 km):
miejskie: 8
pozamiejskie: 5,5
średnie: 6,4
Cena:
Cena wersji najtańszej - 1.6 (zł): 67 400
Cena wersji podstawowej (zł): 76 950
Cena wersji testowanej (zł): 95 450